Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content

Search the Community

Showing results for tags 'whois'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Categories

  • Email
    • E-mail mailbox settings
    • Setting up email clients
    • RoundCube Webmail
    • RoundCube+ Webmail
    • Limits and quotas
    • Email backup, migrate and recovery
  • Webhosting
    • DNS
    • FTP
    • PHP
    • SSH
    • Security certificates
    • Databases
    • Webserver
    • Multihosting
    • Website redirection
    • Website backup and recovery
  • Domains
  • Control Panel
  • Content management system, frameworks and eshops (CMS)
    • WordPress
    • Joomla
    • PrestaShop
    • OpenCart
    • Drupal
    • External CMS
    • Laravel
  • Exoweb
    • We are starting with Exoweb
    • Adding content to Exoweb
    • Exoweb Blog
    • Exoweb Store
    • Exoweb Appointments
    • Customizations in Exoweb
  • Virtual servers (VPS)
  • Billing

Categories

  • Manuals
  • Requests
    • Access to the Control Panel
    • Change of domain ownership (WHOIS)
    • Disconnecting the domain from the Control Panel

Blogs

  • EXO HOSTING Blog
  • News and information
  • Novinky v Exowebe

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 6 results

  1. Pri pohľade na informácie o doméne vo WHOIS ste sa určite stretli s rôznymi stavmi domén, ktoré vás informujú, či doména je v poriadku (v stave ok) alebo je zakázaný jej prevod k inému registrátorovi a podobe. Napríklad na doméne exohosting.sk môžete vidieť, že je v stave ok, čo znamená, že je plne funkčná: WHOIS však pozná množstvo iných stavov, ktoré môžete z času na čas vidieť pri iných doménach, s niektorými ste sa už možno stretli, iné ste zahliadli možno raz v živote a určite sú aj také, ktoré ste nikdy nevideli. Predtým, než si jednotlivé stavy domén vysvetlíme, najprv si musíme ujasniť niekoľko pojmov, aby popis jednotlivých stavov domén vám dával väčší zmysel: Registrujúci, vlastník: fyzická alebo právnická osoba, ktorá si chce zakúpiť alebo si zakúpila doménu Registrátor: sprostredkujúci subjekt, ktorý registrujúcemu (vlastníkovi) zabezpečí registráciu domény (napr. EXO TECHNOLOGIES) Metaregister: sprostredkujúci subjekt, ktorý spravuje doménu, ak Registrátor nemá priamy prístup do Registra domény (napr. CentralNic Reseller) Správca: subjekt, ktorý v Registri spravuje doménovú koncovku (napr. SK-NIC, EURid) Register: virtuálne miesto, kde je vaša doména vedená Správcom domény V nasledujúcej tabuľke si môžete prečítať popis stavov domén EPP (Extensible Provisioning Protocol), pričom berte na vedomie, že niektoré popisy sú prispôsobené politike správy domén pod spoločnosťou EXO TECHNOLOGIES. Iní registrátori si môžu uplatňovať iné, podobné alebo aj rovnaké podmienky, záleží od každého konkrétneho registrátora. Jednotlivé stavy sú usporiadané abecedne. Zároveň majte na pamäti, že existujú dva typy stavových kódov EPP: kódy klienta a servera. Stavové kódy klientov nastavujú registrátori a metaregistrátori. Niektorí registrátori (a metaregistrátori) automaticky nastavia určité stavové kódy pri registrácii domény alebo pri prevode k inému registrátorovi, iní tak urobia, keď ich o to požiadate. Stavové kódy servera sú nastavené registrami a majú prednosť pred kódmi klientov. EPP stav Popis Čo treba spraviť? addPeriod Obdobie ochrannej lehoty, ktorá sa poskytuje po prvej registrácii domény. Ak sa doména počas tohto obdobia zruší, je možné vrátiť registračný poplatok. Tento stav nemusíte vo WHOIS pri bežných koncovkách vôbec postrehnúť, skôr sa týka niektorých národných koncoviek, kde správca posudzuje oprávnenosť registrácie daným subjektom. Ide o informatívny stav nastavený na prvých niekoľko dní registrácie vašej domény - pozor každý metaregister alebo správca si uplatňuje vlastné pravidlá a toto obdobie môže úplne ignorovať. Inak je doména v poriadku a nevyžadujú sa žiadne iné akcie. autoRenewPeriod Odklad predĺženia platnosti domény, ktoré sa poskytuje po uplynutí obdobia registrácie domény. Ide o obdobie, počas ktorého sa čaká na platbu za predĺženie domény. Ak ste poplatok za predĺženie doteraz neuhradili, odporúčame ho zrealizovať čo najskôr, aby ste sa vyhli neskorším problémom s obnovovaním domény. Záleží na konkrétnom metaregistri, či si toto obdobie uplatňuje, niektorí pridávajú aj mesiac po ukončení platnosti domény, iní si tento stav neuplatňujú a doménu hneď deaktivujú (záleží od koncovky a pravidiel správcu). clientDeleteProhibited Tento stav môže nastaviť váš registrátor a informuje register vašej domény, aby odmietol žiadosti o odstránenie domény. Stav znamená, že nie je možné odstrániť registráciu domény, čo môže zabrániť neoprávnenému vymazaniu v dôsledku krádeže alebo podvodu. Ak chcete odstrániť svoju doménu, musíte najskôr kontaktovať svojho registrátora a požiadať ho o odstránenie tohto stavového kódu. clientHold Tento stav môže nastaviť váš registrátor a informuje register vašej domény, aby neaktivoval vašu doménu v DNS. Ide o stav, ktorý sa zvyčajne nastavuje počas právnych sporov, prípadne nevykonanej úhrady na ďalšie obdobie alebo keď je doména pripravená na vymazanie. Kontaktujte svojho registrátora pre viac informácií. clientRenewProhibited Tento stav môže nastaviť váš registrátor a informuje register domény, aby odmietol žiadosti o obnovenie domény. Ide o nezvyčajný stav, ktorého nastavenie má dôvod len vo výnimočných prípadoch, napr. počas právnych sporov, prípadne keď je doména predmetom vymazania. Kontaktujte svojho registrátora pre viac informácií, ak ide o vašu doménu, ktorú si prajete predĺžiť. clientTransferProhibited Tento stav môže nastaviť váš registrátor a informuje register vašej domény, aby odmietol žiadosti o prevod domény od vášho aktuálneho registrátora k inému. Tento stav majú taktiež nastavený generické domény, ktoré sú registrované napr. v systéme metaregistra SubReg a nedošlo u nich k predĺženiu na ďalšie obdobie. Počas tohto stavu nie je možné previesť doménu k inému registrátorovi, čo pomôže zabrániť neoprávneným prevodom v dôsledku krádeže alebo podvodu. Ak chcete previesť svoju doménu, musíte najskôr kontaktovať svojho registrátora a požiadať ho o odstránenie tohto stavového kódu. Ak ide o generickú doménu, ktorá je registrovaná v metaregistri SubReg, je veľmi pravdepodobné, že nebol uhradený poplatok na ďalšie obdobie a bude nutné najprv uhradiť poplatok za predĺženie platnosti domény. Tento stav môžete vo WHOIS vidieť spolu so stavom clientUpdateProhibited. clientUpdateProhibited Tento stav môže nastaviť váš registrátor a informuje register vašej domény, aby odmietol žiadosti o aktualizáciu domény. Počas tohto stavu nie je možné aktualizovať WHOIS informácie domény, čo môže pomôcť zabrániť neoprávneným aktualizáciám napríklad v dôsledku podvodu. Ak chcete aktualizovať informácie svojej domény, musíte najprv kontaktovať svojho registrátora a požiadať ho o odstránenie tohto stavového kódu. Tento stav môžete vo WHOIS vidieť spolu so stavom clientTransferProhibited. Expired Platnosť domény bola ukončená. Tento stav môžete vidieť často napr. pri .CZ doménach, keď nebol uhradený poplatok na ďalšie obdobie. Doména ešte nemusí byť stratená, ale ak ste doteraz neuhradili vystavenú predfaktúru na predĺženie platnosti domény, uhraďte ju čo najskôr alebo kontaktujte svojho registrátora pre viac informácií. inactive Doména nemá priradené žiadne menné servery a negeneruje žiadne DNS záznamy. Keď nie sú delegované žiadne menné servery domény, tak webová stránka na takejto doméne sa javí ako keby vôbec neexistovala. Tento stav sa môže vyskytnúť pri registrácii niektorých zahraničných domén. Kontaktujte registrátora vašej domény s požiadavkou kontroly nastavenia menných serverov. ok Štandardný stav domény, ktorý informuje, že doména je v poriadku a nečaká sa na žiadne akcie (zmeny). Nemusíte robiť nič, doména je plne funkčná, neuplatňujú sa žiadne obmedzenia, takže ak chcete, môžete si aktualizovať informácie vo WHOIS alebo si ju preregistrovať k inému registrátorovi. pendingCreate Informatívny stav, žiadosť o vytvorenie vašej domény bola prijatá a spracováva sa. S týmto stavom sa obyčajne nestretnete, ale ak áno, tak správca domény pravdepodobne požaduje od registrujúceho nejaké dodatočné údaje - mali by ste kontaktovať vášho registrátora domény pre poskytnutie viac informácií. pendingDelete Platnosť domény bola definitívne ukončená a čaká sa na jej zmazanie z registra. Po jej zmazaní bude možné ju opäť zaregistrovať ako novú doménu. Tento stav však môžete vidieť v kombinácii aj s inými stavmi, najčastejšie s redemptionPeriod alebo pendingRestore. Ak je v kombinácii s redemptionPeriod, životnosť domény sa blíži k záveru, ak je v kombinácii s pendingRestore, znamená to, že sa pracuje na jej obnovení. Ak vidíte svoju doménu v stave pendingDelete v kombinácii so stavom redemptionPeriod (toto môžete vidieť v prípade domény .SK, ktorá nebola uhradená do dňa exspirácie) a prajete si doménu zachovať, čo najskôr kontaktujte svojho registrátora s požiadavkou platby na ďalšie obdobie. Pri väčšine zahraničných koncoviek treba počítať s vyššími poplatkami za obnovu. Ak je stav pendingDelete v kombinácii s pendingRestore, tak nemusíte robiť nič, čakajte na ďalšie informácie od registrátora domény. Ak stav pendingDelete vidíte samotný, môžete sa u svojho registrátora informovať, kedy a za akých podmienok môžete doménu znovu získať. Majte na pamäti, že nikde a nikým nie je zaručené, že doménu znovu získate späť. pendingRenew Žiadosť o predĺženie domény bola prijatá a spracováva sa. Ak ste uhradili poplatok za predĺženie domény, nemusíte ďalej robiť nič, len čakať na stav ok. Ak si doménu už nechcete ponechať (t. j. nezaplatili ste poplatok za obnovenie), tento stav môžete ignorovať a doména sa neskôr zmaže alebo kontaktujte svojho registrátora pre informácie o ukončení prevádzky domény. pendingRestore Tento stav obyčajne uvidíte po stave redemptionPeriod, čo znamená, že platnosť domény sa už chýlila ku koncu, ale vlastník dodatočne uhradil poplatky za obnovu. Ak nenastanú zvláštne okolnosti, tak tento stav nemusíte vo WHOIS vidieť dlho a doména bude čoskoro v stave ok. Ak tento stav budete vidieť vo WHOIS dlhší čas (min. 1 deň), informujte sa u svojho registrátora, či sa nevyžadujú nejaké dodatočné informácie. Je možné, že metaregister alebo správca si vyžaduje od vlastníka domény informácie, ktoré sú potrebné k úspešnému obnoveniu domény. Ak informácie nebudú poskytnuté v rámci stanoveného časového obdobia, doména sa vráti do stavu redemptionPeriod a bude ďalej plynúť koniec obdobia jej životnosti. pendingTransfer Žiadosť o prevod domény k novému registrátorovi bola prijatá a spracováva sa. Obvykle to trvá len pár minút, nanajvýš hodín, v prípade nadnárodných (generických) domén aj niekoľko dní. Ak ste požiadali o prevod domény, nemusíte robiť nič, len čakať na informácie od vášho nového registrátora, že prevod bol úspešne ukončený (doména následne bude v stave ok, prípadne serverTransferProhibited - ak správca domény povoľuje ďalší prevod až po uplynutí určitého časové obdobia). Ak ste nepožiadali o prevod svojej domény, mali by ste okamžite kontaktovať svojho registrátora a požiadať ho o zamietnutie žiadosti o prevod vo vašom mene (toto je možné v prípadoch, ak pôvodný registrátor má možnosť v administrácii metaregistra zamietnuť prevod - každý správca určitej doménovej koncovky si určuje vlastné pravidlá pre potvrdenie prevodov). Aby ste zabránili takýmto prípadom, odporúčame, aby ste mali vždy aktuálne informácie vo WHOIS s platnými kontaktnými údajmi, nad ktorými máte plnú kontrolu (napr. emailová schránka). pendingUpdate Žiadosť o aktualizáciu domény bola prijatá a spracováva sa. Ak ste požiadali registrátora o aktualizáciu údajov vašej domény, netreba robiť nič, len čakať na dokončenie operácie. Obyčajne trvá niekoľko málo desiatok minút (záleží od správcu domény). Ak ste nepožiadali o aktualizáciu domény, mali by ste okamžite kontaktovať svojho registrátora, pre overenie, čo sa stalo. redemptionPeriod Uplynula štandardná lehota na predĺženie domény (každý správca resp. metaregister si uplatňuje iné podmienky pre dosiahnutie tohto stavu). V tomto stave môže doména stráviť niekoľko málo týždňov a ak nedôjde k jej obnove, definitívne sa zmaže z registra a vlastník o ňu príde. Ak si prajete doménu naďalej využívať, čo najskôr kontaktujte svojho registrátora pre obnovenie a predĺženie domény. Musíte zároveň počítať s možnosťou, že pravdepodobne budete musieť uhradiť dodatočné poplatky (záleží od konkrétneho správcu alebo metaregistra), ktoré môžu presahovať niekoľkonásobok pôvodnej ceny za registráciu resp. predĺženie domény. renewPeriod Obdobie odkladu, ktoré sa poskytuje po tom, čo registrátor hneď predĺžil obdobie registrácie domény. Ak registrátor zruší registráciu domény počas tohto obdobia, metaregister alebo správca vráti registrátorovi poplatok za predĺženie. Ide o stav, ktorý je nastavený na krátke obdobie na predĺženie vašej domény vaším registrátorom. Ak ste nepožiadali o predĺženie svojej domény a už si ju nechcete ponechať (t. j. nechcete zaplatiť poplatok za predĺženie), mali by ste okamžite kontaktovať svojho registrátora a prediskutovať dostupné možnosti. V EXO Hosting túto možnosť nepoužívame. serverDeleteProhibited Stav zabraňuje vymazaniu domény. Ide o nezvyčajný stav, ktorý sa zvyčajne nastaví počas právnych sporov, na vašu žiadosť alebo keď je aktívny stav redemptionPeriod. Je potrebné, aby ste kontaktovali svojho registrátora pre zistenie viac informácií. Ak doména nemá žiadne právne problémy a chcete ju zmazať, požiadajte registrátora o odstránenie tohto stavu. serverHold Stav nastavený správcom registra domény. Doména nie je aktivovaná v DNS, k čomu dochádza, napr. ak uplynulo obdobie predĺženia domény na ďalšie obdobie. Môže ale aj naznačovať problémy s nastavením menných serverov. Skontrolujte si dátum exspirácie vašej domény. Tento stav vidieť pri .SK doménach ak uplynul dátum ich platnosti a prebieha 40 dňové obdobie, počas ktorého je možné stále doménu predĺžiť. Ak doména ešte neexspirovala, skontrolujte si zadané menné servery. V prípade ak aj tie sú v poriadku, mali by ste kontaktovať svojho registrátora a požiadať ho o ďalšie informácie. serverRenewProhibited Tento stav môžete vidieť len výnimočne. Správca vašej domény nedal povolenie vášmu registrátorovi na predĺženie domény. Buď z dôvodu, že došlo ku právnym sporom alebo doména smeruje do stavu zmazania. Kontaktuje svojho registrátora pre poskytnutie ďalších informácií. Ak doména nie je predmetom mazania, tak by registrátor mal kontaktovať správcu doménovej koncovky pre viac informácií. serverTransferProhibited Stav, ktorý sa obyčajne nastaví po prevode domény k inému registrátorovi, aby sa zabránilo neoprávnenej manipulácii. Taktiež sa môže vyskytnúť počas právnych sporov a upozorňuje, že počas tohto stavu nebude možný prevod domény k inému registrátorovi. Môže sa objaviť aj počas obdobia redemptionPeriod. Ak ste doménu nedávno previedli od iného registrátora, tento stav môže byť automaticky nastavený v rámci ochrany pred manipuláciou s doménou a obvykle môže trvať až 60 dní. Počas tohto stavu nebude možné doménu previesť inam. Niektoré metaregistre alebo správcovia môžu ponúkať službu uzamknutia registra, ktorá umožňuje vlastníkom domén prostredníctvom svojich registrátorov nastaviť tento stav ako dodatočnú ochranu proti neoprávneným prevodom. Odstránenie tohto stavu môže trvať dlhšie ako v prípade clientTransferProhibited (viď vyššie), pretože váš registrátor musí postúpiť vašu žiadosť do registra vašej domény a počkať, pokým obmedzenie bude zrušené. serverUpdateProhibited Doména je uzamknutá, aby sa zabránilo jej aktualizácii. Zvyčajne sa uplatňuje počas právnych sporov, na vašu žiadosť, po prevode domény k inému registrátorovi alebo keď je aktívny stav redemptionPeriod. Ide o obdobný prípad, ako v prípade stavu serverTransferProhibited, netýka sa ale prevodu k inému registrátori, týka sa obdobia, kedy nie je možné meniť informácie vo WHOIS. transferPeriod Obdobie odkladu, ktoré sa poskytuje po úspešnom prevode domény od jedného registrátora k druhému. Ide o informatívny stav nastavený na obmedzené obdobie alebo prevod vašej domény k novému registrátorovi. Ak ste o prevod svojej domény nepožiadali, mali by ste kontaktovať svojho pôvodného registrátora. S týmto stavom sa najskôr ani nikdy nestretnete. Tento článok môže byť časom aktualizovaný, záleží od toho, aké stavy ktorý správca alebo metaregister sa rozhodne používať, preto tieto informácie berte najmä len informačne.
  2. 43 downloads

    Túto žiadosť použite pre prípad, keď ste právnicka osoba alebo SZČO a potrebujete zmeniť údaje držiteľa domény bez prístupu na kontaktný email uvedený vo WHOIS. Žiadosť je vo formáte .DOC, ktorú môžete v počítači vypísať, následne si vytlačiť, podpísať, oskenovať alebo odfotiť a poslať na adresu fakturacia@exohosting.sk
  3. 7 downloads

    Túto žiadosť použite pre prípad, keď ste fyzická osoba a potrebujete zmeniť údaje držiteľa domény bez prístupu na kontaktný email uvedený vo WHOIS. Žiadosť je vo formáte .PDF, ktorú môžete v počítači vypísať, následne si vytlačiť, podpísať, oskenovať alebo odfotiť a poslať na adresu fakturacia@exohosting.sk
  4. 12 downloads

    Túto žiadosť použite pre prípad, keď ste fyzická osoba a potrebujete zmeniť údaje držiteľa domény bez prístupu na kontaktný email uvedený vo WHOIS. Žiadosť je vo formáte .DOC, ktorú môžete v počítači vypísať, následne si vytlačiť, podpísať, oskenovať alebo odfotiť a poslať na adresu fakturacia@exohosting.sk
  5. V článku Zmena vlastníka domény, aktualizácia údajov vo WHOIS sme si vysvetlili, ako aktualizovať (zmeniť) kontaktné údaje vlastníka (držiteľa) domény. Tieto zmeny treba vo veľkej väčšine prípadov potvrdiť emailom, ktorý je udaný ako kontaktný email vo WHOIS. Zároveň platí, že doména musí byť plne aktívna (nemôže byť v stave exspirácie), inak zmena majiteľa nebude možná. V prípade firmy, môže byť emailová adresa uvedená vo WHOIS zverejnená (zároveň získate informácie, kto je skutočne registrátorom vašej domény). Ako si zistiť WHOIS domény, môžete pomocou nášho predchádzajúceho článku v sekcii Čo je to WHOIS? Vyhľadávanie v daných službách nezaručuje, že získate prístup k údajom majiteľa (k emailovej adrese), ak tieto údaje nie sú zverejnené, sú chránené zákonmi o ochrane osobných údajov. V prípade, ak ste alebo sa považujete za majiteľa domény, vyžiadať si údaje môžete postupom uvedeným nižšie v sekcii Na pôvodný email neexistuje prístup. Na pôvodný email neexistuje prístup Čo robiť, ak na email uvedený vo WHOIS už nemáte dosah z dôvodu, že schránku ste roky nepoužívali a medzitým bola zrušená alebo ste zabudli jej adresu? Prípadne, ak pri doméne je uvedený iný vlastník (napr. váš bývalý webmaster)? Ak potrebujete zmeniť kontaktné údaje k doméne vo WHOIS a nemôžete túto zmenu potvrdiť cez aktuálny email, ktorý je pri doméne uvedený vo WHOIS, je potrebné nám zaslať Žiadosť o zmenu kontaktných údajov vo WHOIS písomnou formou. Žiadosť môžete poslať: poštou - adresa: EXO TECHNOLOGIES, spol. s r.o., Mlynské Nivy 52B, 821 09 Bratislava alebo oskenovanú (odfotenú) emailom - adresa: fakturacia@exohosting.sk V žiadosti uveďte názov domény a všetky zmeny, ktoré sa majú vykonať, napr.: zmena vlastníka (meno, priezvisko, názov firmy) zmena adresy (ulica, číslo domu, mesto, PSČ) zmena kontaktného emailu a telefónu v prípade firmy treba uviesť aj IČO, DIČ a IČ DPH (ak je) Upozornenie: Údaje v žiadosti sa musia zhodovať s údajmi, ktoré si zadáte (resp. máte zadané ako administratívny kontakt pre doménu: Control Panel → Kontakty). Až keď tieto údaje v administratívnom kontakte budete mať aktualizované a budú sa zhodovať s údajmi, ktoré ste napísali vo Vašej žiadosti, potom môžeme zrealizovať zmeny. Žiadosť musí byť podpísaná, resp. potvrdená aktuálnym vlastníkom domény a v prípade firmy musí obsahovať aj pečiatku firmy. Formuláre Pre tento účel môžete použiť formuláre priložené tu, rozlišuje sa, či si podávate žiadosť ako: fyzická osoba - nepodnikateľ alebo SZČO / Právnická osoba - firma / Iná právna forma Na výber máte formáty PDF a DOC: Žiadosti o zmenu vlastníctva domény (WHOIS) Upozornenie: Majte na pamäti, že každá žiadosť na zmenu vlastníka sa v tomto prípade dôsledne preveruje a posudzuje individuálne a výsledok aktualizácie údajov vo WHOIS nemusí byť zrealizovaný, ak všetky vami poskytnuté údaje nebudú vierohodne preukazovať váš nárok na vlastníctvo domény. Preto dbajte na správne vyplnenie žiadosti, aby sa celý proces zmeny údajov zbytočne nepredlžoval. Zmena údajov u niektorých doménových koncoviek môže byť spoplatnená, v tom prípade vám vystavíme výzvu na úhradu a po jej úhrade zmeny zrealizujeme.
  6. Každá doména má vlastníka (držiteľa) a každá doména má tieto informácie zapísané vo WHOIS. V tomto rozsiahlom článku si priblížime čo znamená WHOIS, ako si zistiť údaje a pod. Ak to nepotrebujete vedieť, prejdite v článku nižšie rovno na sekciu Aktualizácia administratívneho kontaktu domény. Čo je to WHOIS? WHOIS (angl. - who is? slov. - kto je?) je všeobecne v informatike označenie pre databázu, ktorá eviduje údaje o majiteľoch internetových domén (a IP adries). Informácie obsiahnuté v tejto databáze môžu niesť meno a adresu majiteľa, telefónny a emailový kontakt, stav registrácie domény, informácie o registrátorovi a pod. Tieto údaje sú niečo ako list vlastníctva, podobne ako máte list vlastníctva k pozemku, tak WHOIS slúži ako list vlastníctva k doméne. Z toho vyplýva, že skutočným vlastníkom domény nie je osoba, ktorá platí jej ročný poplatok za predĺženie, ale tá, ktorá je zapísaná vo WHOIS. Údaje vlastníctva domény si môžete upraviť podľa potreby vo vašom Control paneli, postup si vysvetlíme nižšie. Upozornenie: Prv, než začnete údaje upravovať, majte na pamäti, že je dôležité tieto údaje vo WHOIS udržiavať podľa možnosti aktuálne a najmä správne. Môžete sa tak vyhnúť problémom pri prevode vlastníctva, pri právnych sporoch a pod. Niektoré registre, napr. EURid - správca európskej doménu .EU nesprávnosť údajov môže sankciovať suspendáciou domény. Ak si prajete preveriť aktuálny stav údajov vo WHOIS, na internete sa nachádza množstvo služieb, ktoré vám údaje vlastníka zobrazia - pamätajte však, že tieto údaje nemusia byť vo všetkých prípadoch verejne známe, najmä v prípade fyzických osôb budú neverejné z dôvodu politiky GDPR. .SK domény whois.sk-nic.sk .CZ domény www.nic.cz/whois .EU domény whois.eurid.eu/sk/ Ostatné domény whois.domaintools.com who.is www.whois.com/whois V databázach / registroch WHOIS sa často budete stretávať s dvomi pojmami Registrant a Registrar: Registrant: vlastník / majiteľ / držiteľ domény - označenie osoby alebo subjektu, ktorý doménu vlastní. Tieto údaje nie vždy uvidíte verejné, týka sa to najmä fyzických osôb a sú označené identifikačným kódom, ktorý pozostáva z písmen a číslic. Registrar: registrátor domény - označenie osoby alebo subjektu, ktorý danú doménu spravuje po technickej stránke. Aj Registrar je označený identifikačným kódom, ktorý pozostáva z písmen a číslic, iných ako v prípade Registranta. Ak písmena a čísla sú rovnaké, v tomto prípade Registrar a Registrant sú totožní, inak povedané, registrátor domény je zároveň aj jej vlastníkom. Aktualizácia administratívneho kontaktu domény Ak údaje aktuálne nie sú, napr. zmenila sa ulica alebo názov firmy alebo chcete previesť doménu na iného vlastníka, tak po prihlásení do vášho Control panela kliknite vľavo v menu na sekciu Kontakty: Uvidíte zoznam domén (obyčajne najmenej jednu), ktoré sú evidované vo vašom Control paneli. Nájdite si doménu, u ktorej potrebujete zmeniť WHOIS údaje a na riadku s logom panáčika kliknite na Zmeniť / Zobraziť, tak ako je to na modelovom obrázku: Kontakt označený logom panáčika je administratívny a jeho úpravou môžete previesť zmeny vo WHOIS. Majte na pamäti, že kontakt uvedený vo WHOIS sa považuje za kontakt na majiteľa domény, to znamená že ak by ste chceli previesť nejaké zmeny v administratívnom kontakte a tieto údaje zapísať aj do databázy WHOIS, pôvodný kontakt vedený vo WHOIS bude musieť tieto zmeny vo väčšine prípadov schváliť. Keď kliknete na odkaz Zmeniť / Zobraziť, zobrazí sa formulár, ktorý je potrebné správne vyplniť (obrázok nižšie): Právna forma: vyberte si subjekt, ktorý zodpovedá vašej právnej forme, či ste Fyzická osoba / nepodnikateľ, Živnostník, Spoločnosť s ručením obmedzeným, Akciová spoločnosť alebo Iná forma (nezisková organizácia, škola a pod). Ostatné údaje vyplňte tak, ako majú byť, v prípade ak ste podnikateľský subjekt, vyplňte vaše IČO, do ďalšieho poľa platcovia DPH vypíšu IČ DPH a neplatcovia DIČ. Z menu následne vyberte, či ste platca alebo neplatca DPH, podľa toho, čo ste zadali do poľa vyššie. Upozornenie: Dôrazne odporúčame, aby ste zadané údaje starostlivo skontrolovali, či sú správne a aktuálne. Ak spravíte chybu (napr. zle napíšte adresu) a bez toho, aby ste si to všimli, potvrdíte zmeny vo WHOIS, ďalšia úprava bude možná len po odoslaní ďalšej požiadavky a opakovaní celej procedúry znovu. Dodatočné kontakty Pod týmto formulárom sa nachádzajú ešte dve sekcie, kde môžete zapísať dodatočné kontakty - na údaje vo WHOIS nemajú žiadny vplyv, takže ak toto nepotrebujete vedieť, preskočte rovno na sekciu Aktualizácia údajov vo WHOIS. Vyplnenie týchto údajov nie je potrebné, ale môže uľahčiť viacero vecí. V sekcii Údaje pre fakturáciu môžete napísať dodatočnú emailovú adresu, kam si prajete dostávať kópie zaslaných výziev na platbu. Je to vhodné najmä vtedy, ak v administratívnom kontakte máte napr. firemnú adresu a chcete dostávať výzvy aj na vašu súkromnú adresu (odporúčame sem zadať adresu, ktorá je mimo vašej domény, napr. @gmail.com). Ak tu má byť emailová adresa rovnaká ako v prípade administratívneho kontaktu, jej vyplnenie nie je nutné. Údaje na technika odporúčame vyplniť, ak na správu webu máte osobu, ktorá sa vám o stránky stará, je zodpovedná za jej chod a má prístup k nastaveniam hostingu. Často to uľahčí komunikáciu. Technický kontakt sa vzťahuje na konkrétnu doménu, pri ktorej je uvedený, nie na všetky, ktoré sa nachádzajú v danom Control Paneli. Tip: Administratívny kontakt slúži zároveň aj ako fakturačný - aké údaje tam vyplníte, také budete mať na faktúre. Fakturačný kontakt označený obálkou (kontakt sa nachádza hneď pod administratívnym kontaktom, viď obrázok s kontaktom exohosting.sk vyššie) slúži len pre potreby klasickej papierovej pošty. Keď budete mať administratívny kontakt riadne a správne vyplnený, kliknite dole na červené tlačidlo Zmeniť. Pamätajte - zmenou administratívneho kontaktu aktualizujete údaje majiteľa domény len v Control Paneli - bude nutné ich ešte potvrdiť (viď Aktualizácia údajov vo WHOIS). Údaje v administratívnom kontakte aktualizujete / meníte vtedy, ak: sa zmenili vaše osobné údaje, napr. adresa, tel číslo, email a pod. previedli ste doménu do vlastníctva niekoho iného - buď údaje upravíte vy alebo doménu odpojíte od Control panela, aby si ju nový majiteľ mohol pripojiť k svojmu Control panelu. Aktualizácia údajov vo WHOIS Aktualizáciou / zmenou administratívneho kontaktu nič nekončí, teraz bude potrebné zmeny aktualizovať aj priamo vo WHOIS. To znamená, že hoci ste administratívny kontakt upravili, táto zmena je prevedená len vo vašom Control paneli a nie v databázach WHOIS. Z pohľadu pôvodných údajov sa teda zatiaľ nič nemenilo a skutočný majiteľ domény je stále vedený ten, ktorý figuruje v databáze WHOIS. V prípade niektorých doménových koncoviek môže byť aktualizácia údajov vo WHOIS spoplatnená - napr. ak v prípade .EU domény meníte názov firmy, ktorá doménu vlastní. Cenník pre tieto prípady nájdete na tejto stránke (stlačte Ctrl+F a vyhľadajte si frázu Zmena držiteľa). Po odoslaní požiadavky na Aktualizáciu údajov vo WHOIS vám vystavíme predfaktúru, po jej úhrade údaje vo WHOIS aktualizujeme. Zmena majiteľa .SK a .CZ domény sú zadarmo. Majte na pamäti, že v prípade .SK domény platí (a platiť to môže aj pre iné koncovky), že pred odoslaním žiadosti o aktualizáciu WHOIS musí byť doména plne funkčná (v stave OK), nesmie byť deaktivovaná napr. z dôvodu exspirácie, inak nebude možné záznamy WHOIS aktualizovať - pravidla SK-NIC neumožňujú zmenu držiteľa, keď doména je v stave exspirácie. Ak chcete aktualizovať WHOIS .SK domény v stave exspirácie, je potrebné najprv uhradiť platnosť domény na ďalšie obdobie. V Control Paneli kliknite naľavo na Zmeny a následne vyberte doménu (ak ich máte viac), u ktorej chcete zmeniť údaje WHOIS: Označte možnosť Aktualizácia údajov vo WHOIS: Objaví sa formulár, kam môžete napísať poznámku, týkajúcu sa aktualizácie, prípadne zadať kontaktný email, kam dostanete informáciu o zmenách - tento kontaktný email nemá žiadny vplyv na email, ktorý je aktuálne resp. bude zadaný vo WHOIS. Náš systém zaeviduje vašu požiadavku, následne na to prichádza najdôležitejšia fáza - týka sa slovenských domén .SK, prípadne niektorých zahraničných, ak ide o zásadnú zmenu: Na emailovú schránku, ktorá bola pôvodne zadaná vo WHOIS (takže tá, ktorú ste pred zmenou mali zadanú v administratívnom kontakte, ak ste nič nemenili, tak by mala byť rovnaká) príde notifikačný email s odkazom ktorý bude potrebné kliknutím potvrdiť. Bez potvrdenia odkazu nebude možné aktualizácie / zmeny zrealizovať. Uistite sa, že emailová schránka, kam má prísť notifikačný email, je plne funkčná a prijíma emaily. Pre istotu kontrolujte aj priečinky, kam chodí Spam. Toto isté platí aj v prípade, ak ste menili emailovú adresu - buď ste aktualizovali vašu alebo ste zadali emailovú adresu nového majiteľa - v oboch prípadoch bude potrebné zmeny potvrdiť kliknutím na odkazy v jednej aj druhej schránke. Ak jeden email nebude potvrdený, zmena sa neudeje. Navyše túto zmenu treba potvrdiť v krátkom časovom limite, najlepšie ihneď po doručení. Tip: Dbajte na to, aby administratívny kontakt, teda ten ktorý bude použitý pre údaje vo WHOIS, bol aktuálny a platný pre skutočného majiteľa domény. Ak chcete nejakú doménu a je voľná k registrácii, tak zabezpečte si, aby človek, ktorý vám vytvára alebo spravuje web, doménu zaregistroval na vaše údaje. Vyhnete sa možným problémom v budúcnosti, čo sa týka vlastníctva a pod.
×
×
  • Create New...