Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Vážení zákazníci, v septembri 2023 sa zameriavame na aktualizáciu SQL databáz (MySQL, MariaDB a PostgreSQL). 10. septembra sme aktualizovali databázy MariaDB verzie 10.5 a 10.6 na 10.11, vďaka čomu databázy MariaDB budú mať plnú podporu až do roku 2028 (kedy už bude ďalšias plne podporovaná verzia). O ostatných aktualizáciách vás budeme informovať v tomto článku.
  3. Earlier
  4. Guest

    Chyba 500 - Internal Server Error

    Chyba 500 - Internal Server Error v praxi znamená, že webová stránka poslala na server požiadavku, ktorú server nie je schopný spracovať. Táto chyba je najčastejšie spôsobená nepovolenou direktívou resp. nastaveniami v konfiguračnom súbore .htaccess prípadne zlými právami súborov/adresárov. Príklad chybového hlásenia 500: Slovensky: Tip: Bližšie informácie o chybe 500 nájdete v Control Paneli - služba Logy, kde nájdete bližší popis, prečo k chybe 500 prišlo. Možné príčiny chyby 500 Nepovolené direktívy v .htaccess Medzi ne najčastejšie patria Options: napr. ExecCGI, FollowSymLinks, či SymLinksIfOwnerMatch - všetky tieto direktívy sú na našich serveroch zakázané, takže napr. ak vo vašom redakčnom systéme máte direktívu napr. Options + SymLinksIfOwnerMatch musíte ju zmazať alebo aspoň zakomentovať: # Options + SymLinksIfOwnerMatch Podobné sú na tom aj nastavenia php_flag a php_value, ktoré viete vykonať priamo v konfiguračnom súbore php.ini, ku ktorému máte prístup v adresári /conf/ cez protokol FTP. Práva na adresáre a súbory Chybu 500 môžete dostať aj v tom prípade, ak máte nastavené práva súborov alebo adresárov na 777. Aby ste tejto chybe predišli, odporúčané práva na našich serveroch sú: 755 pre adresáre 644 pre súbory Ostatné dôvody Chyba 500 často môže nastať aj neodborným zásahom v .PHP súboroch webovej stránky alebo v konfiguračných súboroch. Ak sa na vašich stránkach objaví chyba 500, zosumarizujte si, aké posledné zmeny ste robili vo vašich súboroch na serveri. Pomôcť vám môže výpis najnovšieho chybového záznamu, ktorý nájdete v Control Paneli pod službou Logy. V špeciálnych prípadoch chyba 500 môže nastať po inštalácii nekompatibilných modulov (napr. vo Wordpress), vtedy je potrebné problémové moduly odinštalovať, v niektorých prípadoch aj prečistiť cache (Prestashop, OpenCart).
  5. Produkty, ktoré ste si nahrali do svojho Obchodu, môžete exportovať aj na Facebook, čím v prípade veľkého dosahu medzi priateľmi na Facebooku môžete výrazne zvýšiť návštevnosť a eventuálne aj predaj svojich produktov. Kliknite hore vľavo na hamburgerové menu a následne na Obchod: Naľavo v menu kliknite na Nastavenia obchodu a potom dole na CSV Export & Facebook Sync. Najprv odporúčame si na Facebooku prečítať tento návod, kde získate inštrukcie, ako spojiť svoj Obchod s Facebooom a zároveň si pozrite nastavenia na Facebooku. Potom podľa obrázka dole si vyberiete možnosť, akým spôsobom chcete zdieľať (resp. exportovať) svoje produkty z obchodu na Facebbok. Automatické nahrávanie (odporúčané): v nastaveniach vo Facebooku zadáte odkaz, ktorý si skopírujete z políčka. Produkty sa budú automaticky aktualizovať na Facebooku podľa stavu v obchode. Ručné nahrávanie: môžete si stiahnuť súbor .CSV a ručne nahrať na Facebook. Použite v prípade, ak nechcete, aby sa produkty v reálnom čase synchronizovali na Facebooku. Daný .CSV súbor môžete použiť na import aj na iné lokality (ak to lokalita bude umožňovať).
  6. Roman

    Zapnutie debug módu v Joomla!

    Pri Joomla! sa môže stať, že ak máte nejaký modul alebo plugin nekompatibilný s aktuálnou PHP verziou, tak namiesto webovej stránky uvidíte len bielu stránku. Prečo vidíte len bielu stránku môžete zistiť tak, že si v Joomla zapnete debugovanie. Je to možné zapnúť aj v administrácii, ale v prípade bielej stránky alebo ak máte problém sa dostať do administrácie, tak debugovanie si môžete zapnúť úpravou nastavení v súbore configuration.php Zapnutie debugovania v Joomla! Prihláste sa na server a z hlavného adresára Joomla! si stiahnite do počítača súbor configuration.php. Otvorte ho napr. v Notepad++ a zhruba na riadkoch 19. a 23. nájdite tieto dve položky: public $debug = '0'; . . . public $error_reporting = 'none'; Upravte dané dve hodnoty takto: public $debug = '1'; . . . public $error_reporting = 'maximum'; ... a nahrajte súbor naspäť na server. Pozor, súbor na serveri zrejme bude mať CHMOD (oprávnenia) 444, takže pred nahratím súboru z počítača si musíte upraviť práva toho súboru na serveri aspoň na 644. Po nahratí upraveného súboru by ste mali na stránke vidieť chybové hlásenia, ktorý modul z akého dôvodu prestal fungovať, čo vám pomôže k obnoveniu chodu stránky.
  7. Prístup na virtuálny server pomocou SSH Prihlásenie na virtuálny server (VPS) pomocou SSH zrealizujte nasledovne: host: IP adresa vášho virtuálneho servera (VPS) IP adresu nájdete v Control Paneli naľavo v hlavnom menu sekcia Virtuály meno: root heslo: heslo, ktoré ste zadali v objednávke heslo si môžete zmeniť v sekcii Virtuály → VPS nástroje → Zmena root hesla port: štandardne 22
  8. Ak si plánujete nainštalovať eshop OpenCart, odporúčame, aby ste si ho nainštalovali rovno na HTTPS adrese. Z tohto dôvodu si prečítajte najprv tento návod, konkrétne sekciu Nastavenie HTTPS adresy. Po inštalácii si ušetríte starosti s presmerovaním na zabezpečenú URL. Ak OpenCart už máte nainštalovaný na nezabezpečenej URL, v tomto návode nájdete postup, ako si OpenCart správne nastaviť na zabezpečenú adresu (HTTPS). Nastavenie OpenCart z HTTP na HTTPS Ak si chcete OpenCart presmerovať na HTTPS, najprv si vygenerujte bezpečnostný certifikát (ak ste už tak neučinili), napr. Let's Encrypt pre doménu resp. subdoménu, na ktorej máte OpenCart nainštalovaný. Keďže však ide o eshop, skôr odporúčame platený certifikát. Keď certifikát bude aktívny (zistíte to tak, že navštívite svoju stránky v OpenCarte a nedostanete výstražné znamenie o neplatnosti certifikátu, ale zobrazí sa stránka eshopu, akurát len pravdepodobne bude graficky rozhádzaná), tak sa prihláste na server a stiahnite si súbory config.php z hlavného adresára eshopu a adresára administrácie. Tento návod platí pre OpenCart verzie 4.x. Najprv si otvorte súbor config.php, ktorý sa nachádza v hlavnom adresári eshopu. Buď si ho otvorte Poznámkovom bloku (Notepad vo Windows) alebo skôr v Notepad++, ktorý je na takéto úpravy ideálny. Na začiatku kódu v súbore uvidíte na šiestom riadku adresu vašej webovej stránky: <?php // APPLICATION define('APPLICATION', 'Catalog'); // HTTP define('HTTP_SERVER', 'http://exotechnologies.sk/'); Všetko čo potrebujete spraviť je len to, aby ste upravili adresu domény tak, že tam namiesto http vložíte https: <?php // APPLICATION define('APPLICATION', 'Catalog'); // HTTP define('HTTP_SERVER', 'https://exotechnologies.sk/'); Obdobne upravte súbor config.php, ktorý sa nachádza v adresári administrácie, v ktorom je to mierne inak. Na šiestom a siedmom riadku uvidíte dva odkazy, jeden bude smerovať na adresár administrácie, druhý na verejnú časť eshopu: <?php // APPLICATION define('APPLICATION', 'Admin'); // HTTP define('HTTP_SERVER', 'http://exotechnologies.sk/admin/'); define('HTTP_CATALOG', 'http://exotechnologies.sk/'); Oba odkazy upravte na https: <?php // APPLICATION define('APPLICATION', 'Admin'); // HTTP define('HTTP_SERVER', 'https://exotechnologies.sk/admin/'); define('HTTP_CATALOG', 'https://exotechnologies.sk/'); ... a nahrajte naspäť na server. Otestujte si stránku eshopu, či sa bude korektne zobrazovať na zabezpečenej (HTTPS) adrese. Ak áno, tak si môžete eshop presmerovať pomocou Automatického presmerovania na HTTPS v Control Paneli.
  9. Ak si plánujete nainštalovať eshop PrestaShop, odporúčame, aby ste si ho nainštalovali rovno na HTTPS adrese. Z tohto dôvodu si prečítajte najprv tento návod, konkrétne sekciu Nastavenie HTTPS adresy. Po inštalácii si ušetríte starosti s presmerovaním na zabezpečenú URL. PrestaShop má aj vlastné nastavenia pre zabezpečené pripojenie, takže sa nestane nič zlé, keď si HTTPS presmerovanie nastavíte neskôr priamo v administrácii PrestaShop po dokončení inštalácie. Upozornenie: Nenastavujte si PrestaShop na HTTPS adresu podľa návodu Zapnutie presmerovania webovej stránky z adresy HTTP na HTTPS skôr, než si presmerovanie na HTTPS zapnete v administrácii PrestaShop. Ak teda PrestaShop už máte nainštalovaný na nezabezpečenej URL, v tomto návode nájdete postup, ako si PrestaShop správne nastaviť na zabezpečenú adresu (HTTPS). Nastavenie PrestaShop z HTTP na HTTPS Ak si chcete PrestaShop presmerovať na HTTPS, najprv si vygenerujte bezpečnostný certifikát (ak ste už tak neučinili), napr. Let's Encrypt pre doménu resp. subdoménu, na ktorej máte PrestaShop nainštalovaný. Keďže však ide o eshop, skôr odporúčame platený certifikát. Tip: Tento návod sa vzťahuje k verzii PrestaShop 8.1.x. Môže byť použitý aj na verzie 8.0.x a 1.7.x. Staršie verzie PrestaShop odporúčame aktualizovať podľa možnosti. Následne v administrácii PrestaShop kliknite na Nastaviť → Parametre obchodu → Všeobecné: Mali by ste tam najskôr vidieť takýto stav. Kliknite na Kliknite sem pre kontrolu... Ak bezpečnostný certifikát bude aktívny, mali by ste dostať nižšie varovné hlásenie. Kliknite na Áno, rozumiem rizikám: Následne sa zobrazí stránka, kde už bude možnosť Zapnúť SSL: Zapnite SSL a kliknite dole vpravo na Uložiť: Po uložení sa sprístupní voľba Povoliť SSL na všetkých stránkach. Zapnite aj to a dole pravo uložte. Teraz už budete mať PrestaShop na zabezpečenej HTTPS adrese. Môžete si aj v Control Paneli zapnúť Automatické presmerovanie na HTTPS, ale nutné to nebude. Navyše neodporúčame Automatické presmerovanie na HTTPS v Control Paneli zapínať pre prípad, ak by ste v administrácii PrestaShop potrebovali SSL z nejakého dôvodu vypnúť. V tomto prípade sa na verejnej časti obchodu vynúti nezabezpečená adresa, ktorú by sa Automatické presmerovanie na HTTPS v Control Paneli snažilo presmerovať naspäť na zabezpečenú URL, čím by sa celý proces zacyklil a stránka by prestala fungovať.
  10. Roman

    Presmerovanie Joomla! z HTTP na HTTPS

    Ak si plánujete nainštalovať redakčný systém Joomla!, odporúčame, aby ste si ju nainštalovali rovno na HTTPS adrese. Z tohto dôvodu si prečítajte najprv tento návod, konkrétne sekciu Nastavenie HTTPS adresy. Po inštalácii si ušetríte starosti s presmerovaním na zabezpečenú URL, avšak musíme zdôrazniť, že Joomla! má aj vlastné nastavenia pre zabezpečené pripojenie, tak sa nestane nič zlé, keď si HTTPS presmerovanie nastavíte neskôr priamo v administrácii Joomla! po dokončení inštalácie. Takže pri nastavení presmerovania na HTTPS máte dve možnosti. Buď si Joomla! na HTTPS presmerujte podľa návodu Zapnutie presmerovania webovej stránky z adresy HTTP na HTTPS alebo si presmerovanie na HTTPS zapnite v administrácii Joomla!. Nastavenie Joomla! z HTTP na HTTPS Ak si chcete Joomla! presmerovať na HTTPS v jej administrácii, najprv si vygenerujte bezpečnostný certifikát (ak ste už tak neučinili), napr. Let's Encrypt pre doménu resp. subdoménu, na ktorej máte Joomla! nainštalovanú. Keď certifikát bude aktívny (Let's Encrypt je aktívny zvyčajne do 5 minút) otestujte si funkčnosť navštívením vašej stránky na adrese HTTPS. Ak sa stránka bude zobrazovať správne, v administrácii Joomla! kliknite v hlavnom menu na Nastavenia a následne na Globálna konfigurácia: V Globálnej konfigurácii sa prepnite na kartu Server a potom pri položke Vynútiť HTTPS vyberte možnosť Celý web. Nové nastavenia si následne uložte kliknutím na Uložiť alebo Uložiť & Zavrieť vľavo hore. Zmena sa prejaví okamžite, nie je potrebné upravovať žiadny súbor .htaccess, keďže Joomla! si odkazy presmeruje automaticky a dané nastavenie nie je so žiadnym konfliktom s našimi presmerovaniami na HTTPS v Control Paneli. Môžete mať aktivované obe možnosti alebo len jednu z nich, web sa bude správať stále rovnako.
  11. Ak si plánujete nainštalovať redakčný systém WordPress, odporúčame, aby ste si ho nainštalovali rovno na HTTPS adrese. Z tohto dôvodu si prečítajte najprv tento návod, konkrétne sekciu Nastavenie HTTPS adresy. Po inštalácii si ušetríte starosti s presmerovaním na zabezpečenú URL. Ak však už máte WordPress nainštalovaný a chceli by ste ho prevádzkovať na zabezpečenej (HTTPS) adrese, tak odporúčame postupovať podľa návodu Zapnutie presmerovania webovej stránky z adresy HTTP na HTTPS. Ak z nejakého dôvodu nechcete presmerovanie aktivovať týmto spôsobom, ale chcete si webovú stránku presmerovať manuálne pomocou súboru .htaccess, pokračujte v čítaní tohto návodu. Nastavenie WordPress z HTTP na HTTPS Ak si chcete WordPress presmerovať na HTTPS manuálne, najprv si vygenerujte bezpečnostný certifikát, napr. Let's Encrypt pre doménu resp. subdoménu, na ktorej máte WordPress nainštalovaný. Keď certifikát bude aktívny (Let's Encrypt je aktívny zvyčajne do 5 minút) otestujte si funkčnosť navštívením vašej stránky na adrese HTTPS. Ak sa stránka bude zobrazovať správne, prihláste sa do administrácie WordPress a vo všeobecných nastaveniach si zmeňte adresy (URL) na HTTPS. Podľa uváženia si môžete do oboch adries zadať aj www, ak chcete mať WordPress na adrese s www, ale všeobecne odporúčame používať verziu bez www. Ak máte WordPress nainštalovaný na subdoméne, www v adrese neodporúčame používať vôbec. Presmerovanie na HTTPS pomocou súboru .htaccess Po nastavení adresy v administrácii WordPress prihláste sa na server a v zložke, kde máte Wordpress nainštalovaný, by sa mal nachádzať súbor .htaccess. Stiahnite si ho do počítača, otvorte pre úpravu (buď klasický Poznámkový blok vo Windows (Notepad) alebo skôr odporúčame Notepad++, ktorý je vhodný na takéto úpravy) a najskôr uvidíte takýto text: # BEGIN WordPress # Inštrukcie (riadky) medzi “BEGIN WordPress” a “END WordPress” sú # dynamicky generované a mali by byť upravené iba pomocou filtrov WordPress. # Akékoľvek zmeny inštrukcií medzi týmito značkami budú prepísané. <IfModule mod_rewrite.c> RewriteEngine On RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization}] RewriteBase / RewriteRule ^index\.php$ - [L] RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteRule . /index.php [L] </IfModule> # END WordPress Dole medzi </IfModule> a # END WordPress vložte nižšie uvedený kód. Kód zabezpečí to, že ak si otvoríte svoju webovú stránku vo Wordpress na adrese HTTP s www alebo bez www, tak stránka sa presmeruje vždy na tú HTTPS adresu, ktorú máte zadanú v nastaveniach WordPress (takže bez ohľadu na to, či máte adresu zadanú s www alebo bez www). RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [R=301,L] Ak chcete mať WordPress na www adrese medzi </IfModule> a # END WordPress môžete vložiť aj tento alternatívny kód uvedený nižšie. Používajte len v prípade, ak by kód uvedený vyššie nepracoval správne (nemalo by sa tak stať) a v nastaveniach stránky máte zadanú www verziu. Ak máte v nastaveniach URL bez www, nižšie uvedený kód nepoužívajte (spôsobí zacyklenie presmerovania). RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\. RewriteRule ^(.*)$ https://www.%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301] RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301] Kódy uvedené vyššie môžu ovplyvniť nastavenie .htaccess súborov subdomén (ak máte WordPress nainštalovaný na hlavnej stránke). Ak nechcete, aby hlavný .htaccess ovplyvňoval správanie sa webových stránok na subdoménach, priamo do zložky _sub vložte súbor .htaccess s týmto obsahom: RewriteEngine On Testovania správnosti presmerovania odporúčame prevádzkovať v inkognito režime prehliadača alebo si po každej zmene v .htaccess súbore reštartujte prehliadač, aby ste sa vyhli problémom s nacachovaným obsahom stránok.
  12. Roman

    Nastavenie .htaccess pre Laravel

    Nastavenie .htaccess pre Laravel na subdoméne Ak používate Laravel na subdoméne (public_html/_sub) a nefunguje vám správne načítavanie podstránok, zrejme bude problém v nastaveniach konfiguračného súboru .htaccess v adresári /public/ v rámci danej subdomény. Odporúčame používať tieto pravidlá: # Redirect Trailing Slashes If Not A Folder... RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteRule ^(.*)/$ /$1 [L,R=301] # Handle Front Controller... RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteRule ^ /index.php [L] Súbor .htaccess s týmto obsahom uložte do adresára /public/ a stránka by mala fungovať. Nemýľte si adresár /public/, ktorý je v rámci Laravel s koreňovým adresárom /public_html/. Nastavenie Laravel na subdoméne pri vlastnom webroote Ak máte Laravel na subdoméne a popritom máte v /public_html/ nastavený vlastný webroot (adresár /webroot/ obsahuje webovú stránku) tak skúste tieto úpravy súborov .htaccess: .htaccess v /public_html/ # Uncomment the following to prevent the httpoxy vulnerability # See: https://httpoxy.org/ #<IfModule mod_headers.c> # RequestHeader unset Proxy #</IfModule> RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [R=301,L] <IfModule mod_rewrite.c> RewriteEngine on RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?mojadomena\.sk$ RewriteRule ^$ webroot/ RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?mojadomena\.sk$ RewriteRule (.*) webroot/$1 </IfModule> mojadomena treba pochopiteľne nahradiť názvom vlastnej domény webroot treba nahradiť adresárom, z ktorého sa má načítavať web .htaccess v subdoméne Laraver - určuje kde má Laravel webroot <ifmodule mod_rewrite.c> <ifmodule mod_negotiation.c> #Options -MultiViews </ifmodule> RewriteEngine On RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/public/ RewriteRule ^(.*)$ /public/$1 [L,QSA] RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -d [OR] RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -f RewriteRule ^ ^$1 [N] RewriteCond %{REQUEST_URI} (\.\w+$) [NC] RewriteRule ^(.*)$ public/$1 RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteRule ^ server.php </ifmodule> .htaccess v /public/ <IfModule mod_rewrite.c> <IfModule mod_negotiation.c> #Options -MultiViews -Indexes </IfModule> RewriteEngine On # Redirect Trailing Slashes If Not A Folder... RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteRule ^(.*)/$ /$1 [L,R=301] # Handle Front Controller... RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteRule ^ /index.php [L] # Handle Authorization Header RewriteCond %{HTTP:Authorization} . RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization}] </IfModule>
  13. Roman

    Inštalácia Drupal

    Tento návod vás prevedie základnou inštaláciou redakčného systému Drupal a potrebných nastavení. Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server Drupal si môžete stiahnuť zo stránky Drupal.org. Archív v súbore .ZIP si uložte do počítača a rozbaľte. V súbore .ZIP sa nachádza zložka drupal-cislo-verzie, tú si otvorte a obsah v nej nahrajte na server. Ak chcete mať Drupal na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/. Ak chcete mať Drupal na subdoméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete Drupal prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju. Alebo si zložku drupal-cislo-verzie nahrajte priamo do _sub a potom si ju po nahratí premenujte na čo chcete, na čo si ju premenujte, tak tak bude volať subdoména. Inštalácia Drupal Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste si nahrali súbory Drupal. Tak napríklad ak máte doménu exotechnologies.sk a obsah inštalačného balíka Drupal ste si nahrali do hlavného adresára /public_html/, tak po navštívení domény by ste mali byť automaticky presmerovaní na inštaláciu Drupal. A ak ste zrealizovali všetky kroky z nášho odporúčania, čo všetko je dobré pred inštaláciou spraviť, tak inštalácia by mala automaticky začať na adrese HTTPS a mala by byť v tvare /core/install.php Výber jazyka Na prvej stránke si vyberte jazyk pre inštaláciu, keď si vyberiete slovenčinu (mala by sa vybrať automaticky ak prostredie vášho počítača máte lokalizované do slovenčiny), tak inštalácia prebehne v nej a aj samotný Drupal budete mať v slovenčine Výber profilu Po výbere jazyka si vyberte inštalačný profil, skúsení používatelia k tomu nepotrebujú rady a začiatočníci by si mali vybrať Štandardný profil. Následne prebehne kontrola (3 Overenie požiadaviek), či parametre hostingu zodpovedajú potrebám inštalácie Drupal, ak áno, tak sa inštalátor presunie rovno na ďalšiu sekciu 4 Nastavenie databázy Konfigurácia databázy Zadajte názov a prihlasovacie meno databázy (meno je obyčajne rovnaké ako názov SQL databázy, ak ste si nevytvorili nového používateľa, na čo zvyčajne nie je dôvod). Heslo zadajte heslo, ktoré ste si vygenerovali k SQL databáze, ak zadáte iného používateľa ako predvoleného k databáze, zadajte heslo, čo ste si vygenerovali k nemu. Po zadaní údajov SQL databázy kliknite na Pokročilé nastavenia: V pokročilých nastaveniach ako Hostiteľa zadajte adresu SQL servera, túto informáciu nájdete v Control Paneli pod názvom SQL databázy. Port ponechajte 3306 a ak nie ste skúsený používateľ, ktorý vie čo robí, Transaction isolation level ponechajte na hodnote READ COMMITED. Table name prefix buď ponechajte prázdny alebo si vložte aký chcete, napr dru_ Keď budete mať vyplnené všetko čo je potrebné vyplniť, kliknite na Uložiť a pokračovať. Priebeh inštalácie a import jazyka Začne inštalácia Drupalu, tak len sledujte ako to pokračuje... Po nainštalovaní webu sa nahrá slovenčina... Po nainštalovaní a aktualizácii prekladu si už len doplňte informácie o svojej webovej stránke obdobne ako v našom príklade: Po kliknutí na Uložiť a pokračovať sa ešte aktualizuje preklad a následne sa zobrazí predvolená stránka hotového Drupalu. Je možné, že uvidíte takúto stránku ako keby chýbali štýly css: Na serveri si nájdite v adresári /sites/default/files/ súbor .htaccess a stiahnite si ho do počítača Na druhom riadku uvidíte: Options -Indexes -ExecCGI -Includes -MultiViews zakomentujte tento riadok vložením mriežky pred Options: #Options -Indexes -ExecCGI -Includes -MultiViews a nahrajte naspäť na pôvodné miesto. Stránka už by sa mala zobraziť naštýlovaná. Ak ste si Drupal nainštalovali na subdoménu, tak ešte v hlavnom .htaccess súbore (v /public_html/) si nájdite na riadku 130 RewriteRule ^ index.php [L] a pred index.php dajte lomku / RewriteRule ^ /index.php [L] aj v tomto prípade by ste už mali vidieť hlavnú stránku v šablóne:
  14. Ak potrebujete v obchode Prestashop nastaviť odosielanie emailov z obchodu, prihláste sa do administrácie Prestashop a naľavo v menu nájdite nastavenie: Nastaviť → Rozšírené nastavenia → E-mail Nastavenie SMTP V sekcii E-mailová adresa odporúčame označiť možnosť Nastaviť vlastné SMTP parametre (iba pre pokročilých užívateľov) bez ohľadu na to, čo podľa PrestaShop funguje vo väčšine prípadov. Po označení možnosti SMTP sa objavia polia, ktoré si vyplňte podľa nižšie uvedeného vzorového obrázku s tým, že namiesto exohosting.sk použijete názov svojej vlastnej domény: E-mailový názov domény: môžete zadať názov svojej domény, ale aj nemusíte, táto voľba nie je povinná SMTP server: zadajte smtp.exohosting.com SMTP užívateľské meno: zadajte názov emailovej adresy, ktorú chcete používať pre odosielanie emailov SMTP heslo: heslo patriace danej emailovej adrese, či máte aktuálne heslo, overte si to prihlásením na Webmail. Šifrovanie: vyberte SSL Port: v prípade šifrovania SSL zadajte 465 Alternatívne nastavenia Môžete použiť aj tieto nastavenia: Šifrovanie: vyberte TLS Port: v prípade šifrovania TLS zadajte 587 alebo (odporúčame len ako poslednú možnosť) Šifrovanie: žiadne Port: v prípade, ak nevyberiete typ šifrovania, zadajte 25 SMTP server: ak by ste si nevybrali žiadny typ šifrovania a zadáte port 25, SMTP server nezadávajte smtp.exohosting.com, ale zadajte smtp.nazov-vasej-domeny.tld Po vyplnení všetkých potrebných údajov kliknite napravo dole na Uložiť. Nižšie pod tlačidlom Uložiť sa nachádza sekcia Otestovať nastavenia e-mailu. Keď nastavenia budete mať uložené, kliknite na tlačidlo Odoslať testovací email. Ak všetko budete mať správne v nastaveniach SMTP, tak uvidíte úspešné hlásenie v zelenom. Ak ste niečo nastavili nesprávne, tak sa objaví hlásenie v červenom. Napríklad v tomto prípade sme k šifrovaniu SSL nastavili nesprávny port (587) a tým pádom sa PrestaShop nedokáže spojiť s emailovým serverom. Skontrolujte si znovu nastavenia, uložte a otestujte odosielanie znovu. Nastavenie emailu pre odosielanie V prípade, ak pokus o odoslanie testovacieho emailu skončí chybovým hlásením a nastavenia SMTP máte napriek tomu správne, je ešte možnosť, že do formulára zadávate inú emailovú adresu, ako tú, ktorú máte nastavenú ako adresu eshopu. Pri tomto variante je málo pravdepodobné, že by problém s odosielaním emailov bol práve kvôli inej emailovej adrese, ale odporúčame, aby ste sa uistili, že v nastaveniach obchodu máte zadanú funkčnú emailovú adresu vzťahujúcu sa k názvu domény. V administrácii Prestashop naľavo v menu kliknite na Parametre eshopu, následne na Kontakt a potom kliknite na kartu Obchody. Nižšie na stránke uvidíte možnosť zadania kontaktných informácií o eshope, ktoré by mali obsahovať plne funkčnú emailovú adresu, ktorá je na rovnakej doméne ako váš eshop a v ideálnom prípade sa zhoduje s emailovou adresou, ktorú ste zadali v nastaveniach SMTP. Zadajte si emailovú adresu takú, z akej chcete zasielať informácie o objednávkach. Ideálne by bolo, keby sa daná emailová adresa nachádzala na vašej doméne. Tú istú adresu potom použite v nastaveniach SMTP.
  15. V prípade, ak ste si Prestashop nainštalovali na inej, napr. dočasnej URL (Control Panel - Správa FTP účtov) v tvare napr.: http://exotechnologies.sk.cluster3s19.dnsserver.eu a chcete si ju presunúť na svoju vlastnú doménu (v príklade exotechnologies.sk), tak sa prihláste do administrácie PrestaShop a v menu sa cez Nastaviť → Parametre obchodu → Návštevnosť & SEO myšou prerolujte do sekcie Nastaviť URL obchodu, kde uvidíte nastavenie URL obchodu na dočasnej adrese, podobne ako na obrázku: Polia Doména obchodu a SSL doména upravte na svoju vlastnú doménu, napr. exotechnologies.sk: Tretie políčko Základná URI nechajte tak, resp. zmeňte tak, ako je na obrázku. Keby ste si inštalovali eshop na subdoménu s názvom napr. obchod, tak by tam bolo niečo ako /_sub/obchod/ takže treba to vymazať a nechať tam len lomítko / Po zmene adries sa odhláste z administrácie a prihláste sa znovu do administrácie už na novej URL. Odporúčame ešte, aby ste ešte prečistili cache (Nastaviť → Rozšírené nastavenia → Výkon) Kontrola .htaccess súboru Prihláste sa na server a v hlavnom adresári, kde máte PrestaShop nainštalovaný, si skontrolujte súbor .htaccess, či bola dočasná URL na všetkých riadkoch zmenená na novú. Tak napr. pôvodná časť kódu bola: RewriteCond %{HTTP_HOST} ^exotechnologies.sk.cluster3s19.dnsserver.euloga.sk$ a po novom by mala vyzerať takto: RewriteCond %{HTTP_HOST} ^exotechnologies.sk$ Ak vidíte, že kód bol prepísaný na vašu doménu (ak nie, upravte si to podľa príkladu vyššie), tak zmena URL prebehla v poriadku a všetko by malo fungovať už na novej webovej adrese.
  16. Konfiguračný súbor Prestashop nájdete v inštalácii PrestaShopu v závislosti od verzie, ktorú používate. Aktuálna verzia Prestashop 8.1.x (vrátane 8.0.x a 1.7.x) má konfiguračný súbor v adresári: /app/config/parameters.php V staršej verzii PrestaShop 1.6.x konfiguračný súbor nájdete v adresári: /config/settings.inc.php Zmena pripojenia k SQL databáze SQL databáza je úložisko všetkých produktov, ktoré máte v obchode / eshope, zároveň obsahuje odkazy na mediálne súbory (napr. obrázky), ktoré ste si vložili na svoje stránky. Ak by ste si zmazali databázu, tak by súbory Prestashop nemali čo zobraziť a stránka by bola nefunkčná, Prestashop by sa "tváril" ako keby nebol vôbec nainštalovaný. Ak ste sa z nejakého dôvodu rozhodli použiť inú databázu - napr. chcete použiť staršiu zálohu, ale o obsah aktuálnej databázy nechcete prísť alebo chcete zmeniť typ databázy z MySQL na MariaDB, tak údaje tejto novej databázy musíte zadať do súboru parameters.php (platí pre Prestashop verzie 1.7.x a vyššie). V súbore nájdite tieto riadky: 'database_host' => 'sql21.dnsserver.eu', 'database_port' => '', 'database_name' => 'db000000xmojadb', 'database_user' => 'db000000xmojadb', 'database_password' => 'm0j€-h€$lO;', 'database_prefix' => 'ps_', database_host: sem zadáte adresu servera, na ktorej sa databáza nachádza, túto informáciu nájdete priamo pod názvom databázy v Control Paneli. database_port: tento parameter bude pravdepodobne prázdny, všetky naše databázy používajú štandardný port 3306. Ak tam port nebol ani predtým a eshop fungoval, nemusíte ho tam zadávať. database_name: názov databázy, ktorý sa skladá z predpony db, čísla (ID) konta / objednávky, ktoré je priradené ku konkrétnej doméne a náhodných najviac 6 znakov, ktoré si zadáte pri vytvorení databázy. Každá databáza má jedinečný názov a nemôžete mať v Control Paneli dve databázy s rovnakým názvom. Takže ak by ste si chceli vytvoriť databázu s rovnakým názvom, ako databáza, ktorá už existuje, musíte existujúcu databázu zmazať (pozor, aby neobsahovala nejaké dáta, o ktoré by ste zmazaním prišli) database_user: názov užívateľa, je spravidla rovnaký ako názov databázy, vytvára sa automaticky spolu s vytvorením databázy. Ak to nie je z nejakého dôvodu nutné, tak nie je dôvod si vytvárať iného užívateľa. Takže ak by ste potrebovali zmeniť v konfiguračnom súbore Prestashop názov databázy, rovnaký názov použijete aj pre užívateľa. database_password: heslo, ktoré si vytvoríte buď zadaním alebo vygenerovaním (odporúčame) pri vytváraní databázy. Odporúčame ho mať čo najviac zložité. Ak ste ako database_user zadali užívateľa, zadajte sme heslo, čo ste si j nemu vygenerovali. database_prefix: ponechajte ps_, väčšinou nie je dôvod prefix meniť. Súbor následne uložte a nahrajte na server na pôvodné miesto. Po obnovení stránok v PrestaShope uvidíte dáta načítané z novej databázy.
  17. Roman

    Inštalácia PrestaShop

    Pomocou tohto návodu si môžete nainštalovať PrestaShop. Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server Stiahnite si PrestaShop Edition Basic, pred samotným stiahnutím je potrebné zadať emailovú adresu (odporúčame zadať emailovú adresu, ktorá sa bude zhodovať s názvom domény, na ktorej chcete mať PrestaShop) a vyberte si Profil (odporúčame Freelance, ak ide o bežného používateľa). Stiahnutý .ZIP súbor si uložte do počítača a rozbaľte. Budú tam tri súbory: index.php Install_PrestaShop.html prestashop.zip Ak chcete mať PrestaShop na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte index.php a prestashop.zip do adresára /public_html/. Ak chcete mať PrestaShop na subdoméne, nahrajte index.php a prestashop.zip do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete PrestaShop prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju. Inštalácia PrestaShop Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste súbory nahrali, teda do poľa pre vyhľadanie adries, zadajte svoju doménu. Upozornenie: Ak ste zrealizovali naše odporúčania, inštalácia začne na adrese HTTPS. Veľmi odporúčame, aby ste inštaláciu začali na zabezpečenej adrese, jednak z dôvodu, že pri eshopoch sa to vyžaduje a neskôr budete mať menej práce s nastaveniami. Inštalátor spraví kontrolu verzie, ak vyskočí okno, že nemáte najnovšiu verziu PrestaShop, kliknite na Yes please!. Po kliknutí na Yes please! si začne inštalátor sťahovať potrebné súbory, Je možné že stiahnutie skončí hlásením: Cannot download latest Prestashop version. Please click on 'No thanks' to resume standard installation. Nech vás to nemýli, neklikajte na No thanks, ale obnovte si stránku (stlačením klávesy F5). Začne sa inštalovať najnovšia verzia PrestaShop, ktorú si inštalátor stiahol. Keď sa archív rozbalí, mali by ste vidieť úvodné okno inštalácie, kde by ste mali mať automaticky nastavenú slovenčinu (inštalátor si sám prečíta lokálne nastavenia vášho PC). Kliknite na Next: Na ďalšej strane si prečítajte licenčné podmienky alebo ich rovno odsúhlaste a kliknite na Ďalej. Následne prebehne kontrola kompatibility systému, ak hostingový balíček budete mať nastavený na odporúčané hodnoty (napr. PHP verzie aspoň 7.4) tak kontrola prebehne bez toho, aby ste si to vôbec všimli. Na ďalšej strane vyplňte údaje o svojej firme. Odporúčame označiť Zapnúť SSL (ak teda máte na doméne aktívny bezpečnostný certifikát, čo sme už skôr odporúčali) a E-mailovú adresu odporúčame zadať takú, čo má súvis s doménou, na ktorej PrestaShop inštalujete. Napr. ak máte doménu exotechnologies.sk, zadajte si adresu napr. eshop@exotechnologies.sk. Po zadaní silného hesla kliknite na Ďalej: Nasledovať bude možnosť si nainštalovať demo produkty. Ak chcete vidieť, ako vyzerajú vyplnené produkty, môžete označiť Áno, ale ak nemáte potrebu to vidieť, označte Nie, čo aj odporúčame, aspoň nebudete musieť demo produkty potom mazať. Z modulov si môžete vybrať inštalovať buď všetky alebo si vyberte zo zoznamu tie, pri ktorých máte pocit, že ich budete potrebovať. Keďže nemusíte mať prehľad o moduloch a niektoré z nich môžu byť kľúčové, odporúčame vybrať všetky, následne v administrácii PrestaShop si ich môžete otestovať a prípadne odinštalovať. Po výbere možností kliknite na Ďalej. Na ďalšej strane budete musieť vyplniť údaje SQL databázy, ktorú ste si vytvorili na základe našich odporúčaní. Ak SQL databázu ešte nemáte vytvorenú, môžete pokračovať týmto návodom. Po vytvorení SQL databázy zadajte údaje nasledovne: Adresa databázového servera: túto informáciu nájdete v Control paneli, pod názvom SQL databázy. Názov databázy: zadajte názov SQL databázy, ktorú ste si vytvorili v Control Paneli Prihlasovacie meno do databázy: ak ste si nevytvorili nového používateľa (obvykle nie je na to dôvod) tak zadajte rovnaký názov ako názov databázy Prihlasovacie heslo do databázy: zadajte heslo k databáze, ktoré ste si v Control Paneli vygenerovali. Ak chcete použiť ako Prihlasovacie meno do databázy prihlasovacie meno Používateľa, zadajte jeho heslo Predpona tabuliek: môžete ponechať ps_, prípadne si zadajte vlastnú predponu Odstrániť existujúce tabuľky: nemá vplyv, ak použijete novú databázu, môžete nechať označené, nič tým nepokazíte Po zadaní údajov môžete kliknúť na Otestovať pripojenie k databáze! a ak otestovanie dopadne dobre... kliknite na Ďalej Inštalátor začne vytvárať v SQL databáze tabuľky a ukladať dáta, priebeh prác budete môcť sledovať na stránke. Počkajte, nech inštalátor dokončí čo má, tento proces trvá niekoľko desiatok sekúnd. Ak všetko úspešne prebehlo, uvidíte záverečné okno inštalácie. Odporúčame, aby ste dole klikli na Spravovať Váš obchod: Po kliknutí na Spravovať Vás obchod uvidíte okno s vygenerovaným odkazom pre administráciu a s upozornením, že je potrebné zmazať adresár /install/. Zmažte adresár zo servera a následne obnovte stránku. Ak všetko prebehlo v poriadku, upozornenie zmizne a uvidíte formulár na prihlásenie do administrácie PrestaShopu. Prihlasovacie údaje použite tie, ktoré ste si vytvorili v sekcii Informácie o e-shope (viď vyššie obrázok Informácie o Vašom obchode).
  18. Konfiguračný súbor OpenCart je označený ako config.php a nachádza sa priamo v koreňovom adresári /public_html/ a zároveň aj v adresári /admin/. Oba súbory pracujú nezávisle, jeden pre verejný obchod a druhý pre administráciu eshopu. Pre správne fungovanie obchodu / eshopu je potrebné upraviť oba súbory. config.php /admin/config.php Zmena pripojenia k SQL databáze SQL databáza je úložisko všetkých textov, ktoré máte zobrazené na stránke, zároveň obsahuje odkazy na mediálne súbory (napr. obrázky), ktoré ste si vložili na svoje stránky. Ak by ste si zmazali databázu, tak by súbory OpenCart nemali čo zobraziť a stránka by bola nefunkčná, OpenCart by sa "tváril" ako keby nebol vôbec nainštalovaný. Ak ste sa z nejakého dôvodu rozhodli použiť inú databázu - napr. chcete použiť staršiu zálohu, ale o obsah aktuálnej databázy nechcete prísť alebo napríklad chcete zmeniť typ databázy z MySQL na MariaDB tak údaje tejto novej databázy musíte zadať do oboch súborov config.php. Okolo riadku 25. nájdite tento kód. Vysvetlenie položiek nájdete pod kódom: define('DB_DRIVER', 'mysqli'); define('DB_HOSTNAME', 'sql21.dnsserver.eu'); define('DB_USERNAME', 'db000000mojadb'); define('DB_PASSWORD', 'm0j€-h€$lO'); define('DB_DATABASE', 'db000000mojadb'); define('DB_PORT', '3306'); define('DB_PREFIX', 'oc_'); Podľa údajov k novej SQL databáze, ktorú ste si vytvorili si doplňte prihlasovacie údaje k databáze do kódu. DB_DRIVER: software, ktorý umožňuje komunikáciu vašej stránky s SQL databázou. Ak používate databázy MariaDB (odporúčame), ponechajte mysqli DB_HOSTNAME: sem zadáte adresu servera, na ktorej sa SQL databáza nachádza, túto informáciu nájdete priamo pod názvom databázy v Control Paneli DB_USERNAME: názov užívateľa, je spravidla rovnaký ako názov databázy, vytvára sa automaticky spolu s vytvorením databázy. Ak to nie je z nejakého dôvodu nutné, tak nie je dôvod si vytvárať iného užívateľa. Takže ak by ste potrebovali zmeniť v konfiguračnom súbore OpenCart názov databázy, rovnaký názov použijete aj pre užívateľa. DB_PASSWORD: heslo, ktoré si vytvoríte buď zadaním alebo vygenerovaním (odporúčame) pri vytváraní databázy. Odporúčame ho mať čo najviac zložité. Ako ako DB_USERNAME nepoužijete názov databázy, ale názov užívateľa, tak sem zadajte heslo užívateľa, čo ste si vygenerovali pri vytváraní účtu. DB_DATABASE: názov databázy, ktorý sa skladá z predpony db, čísla (ID) konta / objednávky, ktoré je priradené ku konkrétnej doméne a náhodných najviac 6 znakov, ktoré si zadáte pri vytvorení databázy. Každá databáza má jedinečný názov a nemôžete mať v Control Paneli dve databázy s rovnakým názvom. Takže ak by ste si chceli vytvoriť databázu s rovnakým názvom, ako databáza, ktorá už existuje, musíte existujúcu databázu zmazať (pozor, aby neobsahovala nejaké dáta, o ktoré by ste zmazaním prišli) DB_PORT: číslo portu, cez ktorý sa stránka pripája k SQL serveru. Ponechajte 3306 DB_PREFIX: predpona tabuliek v databáze, prí základnej inštalácii je to oc_, vo väčšine prípadov ho netreba meniť, ani nie je na to dôvod Po úprave oba config.php súbory uložte a nahrajte naspäť na server. Po obnovení vašej stránky vytvorenej v OpenCart už sa bude obsah načítavať z novej databázy.
  19. Roman

    Inštalácia OpenCart

    Tento návod vás prevedie základnou inštaláciou eshopu OpenCart a potrebných nastavení. Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server Stiahnite si do počítača inštalačný balík OpenCart z oficiálnej stránky. Máte možnosť výberu z viacerých verzií. Populárnu verziu 2.3.0.2 už veľmi neodporúčame, posledná verzia bola vydaná v lete 2016. Môžete skúsiť verziu 3.0.3.8, ktorá bola vydaná v lete 2021 a pre ktorú by mal byť dostatočný počet doplnkov alebo najnovšiu verziu 4.0.2.x, ktorá je aktuálna teraz (jar/leto 2023). Tento fakt zdôrazňujeme z toho dôvodu, že samotný OpenCart obsahuje prevažne len základné funkcie, teda je určený pre nenáročných užívateľov, ale ak by ste si chceli neskôr dodatočne nainštalovať množstvo potrebných doplnkov, pluginov či aplikácií, ktoré budete potrebovať na zvýšenie komfortu prevádzky eshopu, tak bude dôležité vedieť, ktorý doplnok je vhodný pre akú verziu, navyše keď platí, že veľa doplnkov je spoplatnených, tak aby sa nestalo, že máte OpenCart verzie 3.x a kúpite si doplnok, ktorý je kompatibilný pre verziu 4.x. Po stiahnutí vybranej verzie si rozbaľte .ZIP súbor v počítači a uvidíte zoznam informačných súborov a zložku upload. Ak chcete mať OpenCart na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte obsah zložky /upload/ do adresára /public_html/ (nemusíte nahrávať informačné súbory mimo zložky upload, ktoré ste našli v .ZIP balíku). Ak chcete mať OpenCart na subdoméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete OpenCart prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju. Alebo si zložku upload nahrajte priamo do _sub a potom si ju po nahratí premenujte na čo chcete, na čo ju premenujte, tak sa bude volať subdoména. Inštalácia OpenCart Ešte predtým než začnete, zrealizujte tieto nastavenia: v Control Paneli si nastavte PHP na verziu 8.1 pokým sa bude PHP verzia meniť, v hlavnom adresári OpenCartu premenujte súbor config-dist.php na config.php a toto isté spravte aj v adresári /admin/ Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste si nahrali súbory OpenCart. Tak napríklad ak máte doménu exotechnologies.sk a obsah inštalačného balíka OpenCart ste si nahrali do hlavného adresára /public_html/, tak po navštívení domény by ste mali byť automaticky presmerovaní na inštaláciu OpenCart. A ak ste zrealizovali všetky kroky z nášho odporúčania, čo všetko je dobré pred inštaláciou spraviť, tak inštalácia by mala automaticky začať na adrese HTTPS a mala by byť v tvare /install/index.php Následne spustite inštaláciu, odsúhlaste podmienky používania kliknutím na Continue a na ďalšej strane si skontrolujte PHP nastavenia, mali by ste všetko vidieť takto v zelenom: Keď všetko máte v zelenom aj pri rozšíreniach PHP, kliknite na Continue: Na ďalšej strane bude potrebné vytvoriť pripojenie k SQL databáze a vytvoriť admin konto. Podľa obrázku si nastavte svoje vlastné údaje. Pre časť 1. potrebné údaje prevezmite z Control Panela, kde ste si SQL databázu vytvorili: DB driver: ponechajte MySQLi, ak ste si vytvorili databázu MariaDB (odporúčame) Hostname: tu je adresa SQL servera, napr. sql21.dnsserver.eu Username: ak ste si nevytvorili ďalšieho používateľa SQL databázy, tak Username je rovnaké ako Database, takže názov databázy. Password: zadajte heslo, ktoré ste si vygenerovali pri vytváraní databázy Database: zadajte názov databázy Prefix: ponechajte oc_ alebo si tam vložte ľubovoľný vlastný prefix Port: ponechajte 3306 V časti 2. si vytvorte admin konto Username: zadajte si svoje prihlasovacie meno, pre zvýšenie bezpečnosti si zadajte také meno, ktoré nikto neuhádne len tak, nie admin ako v našom príklade. Password: zadajte zložité heslo, ktoré nikto neuhádne len tak E-mail: zadajte emailovú adresu, ktorú chcete použivať v kontakte so zákazníkmi eshopu a na rozosielanie informácií o objednávkach. Veľmi odporúčame, aby sa emailová adresa nachádza na doméne, na ktorej chcete prevádzkovať eshop Keď všetko budete mať vyplnené, kliknite na Continue a keď ste všetko vyplnili správne, zobrazí sa hlásenie o úspešnej inštalácii, ktoré vás ešte upozorní na potrebu zmazania adresára /install/. Prihláste sa na server (ak ste sa medzitým odhlásili) a zmažte ho. Po zmazaní adresára sa prihláste na stránke administrácie: /admin Nastavenie úložiska v administrácii OpenCartu OpenCart 4 (platí to aj pre OpenCart 3) hneď po prihlásení do administrácie z bezpečnostných dôvodov vyžaduje presunutie úložiska (/storage/). V okne v poli Current Path uvidíte aktuálnu cestu k úložisku (/storage/) ktorý sa nachádza v adresári /system/ v inštalácii OpenCart. V poli New Path vidíte príklad kam by sa malo presunúť úložisko, ktoré sme nastavili do adresára /data/, ktorý sa nachádza mimo webového priestoru, tak ako to vyžaduje OpenCart. Môžete kliknúť na Move, ale s vysokou pravdepodobnosťou OpenCart adresár /storage/ do zvolenej lokality nepresunie. Nižšie si pozrite obrázok s príkladom nastavení, aké sme si popísali vyššie a pod ním postupujte presne podľa inštrukcií: Presun storage priečinka Tip: Nasledujúci postup platí aj pre všetky verzie OpenCart 3.x. OpenCart 2.x tieto nastavenia nevyžaduje. Prihláste sa na server, ideálne pomocou klienta FileZilla a v adresári /system/ nájdite adresár /storage/. Ten podľa návodu v obrázku presuňte do adresára /data/, ktorý je na rovnakej úrovni ako /public_html/. Zložku najlepšie presuniete pomocou klienta FileZilla. Po presune bude potrebné upraviť config.php súbory, ktoré sa nachádzajú v hlavnom adresári OpenCart a v adresári /admin/. Hlavný adresár Súbor config.php si z hlavného adresára stiahnite do počítača otvorte ho, napr. v Notepade (Windows) alebo ešte lepšie v Notepad++, ktorý je pre úpravu súborov ideálny (a zadarmo). Na riadku 14. (mal by to byť riadok 14.) uvidíte tento kód: define('DIR_STORAGE', DIR_SYSTEM . 'storage/'); Kód si upravte tak, že ho celý zameníte za tento riadok: define('DIR_STORAGE', '/www/w/e/u000000/data/storage/'); ktorý si následne upravte takto: /w/e/ sú prvé dve písmená názvu vašej domény, takže ak napr. máte doménu exotechnologies.sk, /w/e/ zmeňte na /e/x/ číslo u000000 vymeňte za u-číslo, ktoré uvidíte na obrázku vo vašej inštalácii OpenCart (viď vyššie obrázok upozorňujúci na potrebu presunutia /storage/) Súbor uložte a nahrajte naspäť na server. Pôvodný súbor pre každý prípad si môžete zálohovať, buď ho na serveri premenujte na niečo iné alebo si ho stiahnite do počítača. Adresár /admin/ Obdobne to isté vykonajte so súborom config.php, ktorý sa nachádza v adresári /admin/ Kód, ktorý budete musieť upraviť, by sa mal nachádzať okolo riadku 16. Po úprave ho nahrajte naspäť na server a obnovte si hlavnú stránku (Dashboard) v administrácii. Ak ste postupovali správne, mali by ste vidieť už len okno upozorňujúce na potrebu zmenu /admin adresy resp. adresára. Zmena názvu admin adresára Tip: Túto zmenu vyžaduje len OpenCart 4.x. Po tom čo ste úspešne presunuli úložisko (/storage/) mimo webový priestor, mali by ste v administrácii OpenCartu vidieť hlásenie o potrebe zmeniť názov /admin/ adresára. Toto by už malo ísť automaticky, takže do poľa Path zadajte iný názov ako admin, napr. sklad a kliknite na Rename. Akcia by mala zabrať niekoľko sekúnd, keď bude úspešné dokončená, OpenCart by vás mal automaticky odhlásiť a načítať prihlásenie do administrácie už na novej adrese. Ak by automatická zmena nefungovala Ak by sa tak náhodou nestalo, na serveri si premenujte adresár /admin/ na iný názov, napr. na /sklad/ a stiahnite si z neho súbor config.php. Otvorte si ho v Notepad++ a okolo 6. riadku by ste mali vidieť tento kód define('HTTP_SERVER', 'https://mojadomena.tld/admin/'); názov zmeňte na rovnaký názov, ako má /admin/ adresár, teda napr. /sklad/: define('HTTP_SERVER', 'https://mojadomena.tld/sklad/'); a nahrajte naspäť na server. Prihláste sa na novej stránke administrácie a už by ste nemali vidieť žiadne výstražné okná. Vyčistenie vyrovnávajúcej pamäte Po prihlásení sa do administrácie (na novom odkaze) odporúčame aby ste napravo hore klikli na ozubené koleso (Developer Settings). a kliknutím na ozubené kolesá vyčistili systémové vyrovnávajúce pamäte: Po vyčistení vyrovnávajúcej pamäte môžete začať nastavovať svoj OpenCart eshop.
  20. Roman

    Obnova hesla pre admin účet v Joomla!

    Môže nastať situácia, že zabudnete heslo do administrácie svojej stránky vytvorenej v Joomla!. Joomla! nemá spôsob, ako obnoviť heslo do administrácie z verejnej časti stránky. Hoci na verejnej časti stránky je možnosť si preposlať zabudnuté heslo, táto možnosť ale funguje len pre bežných používateľov. Administrátor Joomla! je v hierarchii účtov označený ako Super User (super používateľ) a na obnovu hesla pre takéto konto potrebujete iné spôsoby. Pridanie dočasného Super Usera Ak ste zabudli heslo k svojmu admin účtu v Joomla!, môžete sa skúsiť prihlásiť cez hocijakého bežného používateľa, ak máte takého používateľa vytvoreného pre takéto účely. Samozrejme musíte vedieť k nemu heslo (ak ho neviete, môžete si preposlať cez verejnú časť stránky email na obnovu hesla). Ak sa chcete bežným používateľom prihlásiť ako administrátor, najprv je potrebné mu nastaviť práva. Prihláste sa na server (FTP) a stiahnite si do počítača súbor configuration.php, ktorý sa nachádza v hlavnom adresári /public_html/. Otvorte si ho napríklad pomocou programu Notepad++ (pre úpravu vám bude stačiť aj klasický Notepad - Poznámkový blok, ale Notepad++ je výborné riešenie pre takéto úpravy) a na začiatku súboru by ste mali vidieť zhruba takéto niečo: <?php class JConfig { public $offline = false; Bez ohľadu na to, čo tam bude, vložte si hneď pod { tento kód: public $root_user='mojuzivatel'; kde namiesto mojuzivatel vložte meno bežného používateľa, pomocou ktorého sa chcete prihlásiť do administrácie, takže vo výsledku by to malo vyzerať takto: <?php class JConfig { public $root_user='mojuzivatel'; public $offline = false; Súbor uložte a nahrajte na server na pôvodné miesto. Upozornenie: Pozor, súbor configuration.php bude mať práva nastavené len na čítanie (CHMOD 444), takže mu dočasne nastavte práva 644, aby ste pôvodný súbor mohli prepísať. Po nahratí súboru na server si otvorte stránku administrácie a prihláste sa bežným používateľom, ktorému ste dali práva super používateľa. Ak ste všetko nastavili správne, budete úspešne prihlásení a v administrácii uvidíte takéto oznámenie: Následne si naľavo v hlavnom menu rozkliknite položku Používatelia a Super Userovi (v našom prípade je super používateľ označený ako EXO Hosting, stačí keď kliknete na meno a dostanete sa do nastavení tohto konta) môžete nastaviť nové heslo, ktorým sa môžete potom prihlásiť do administrácie. Keď budete mať heslo zmenené, dočasnému používateľovi práva Super Usera odoberiete kliknutím na Kliknite sem, ak to má byť urobené automaticky (viď obrázok hlásenia vyššie). Súboru configuration.php budú práva nastavené opäť na 444, takže súbor nebude možné prepísať inými hodnotami. Zmena hesla v SQL databáze Ak nemáte možnosť sa prihlásiť do administrácie pomocou dočasného super používateľského konta alebo nechcete skúsiť takéto riešenie, je možnosť si zmeniť heslo priamo v SQL databáze. Prihláste sa na server (FTP) a v súbore configuration.php si nájdite údaje pre prihlásenie do SQL databázy. Keď neviete kde presne v súbore tieto informácie hľadať, v tomto návode nájdete postup, konkrétne v sekcii Zmena pripojenia k SQL databáze. Kliknite na phpMyAdmin, zadajte prihlasovacie meno (názov databázy), heslo a nastavte SQL server podľa údaju, ktorý vyčítate v súbore configuration.php. Po prihlásení do phpMyAdmin kliknite na databázu, v našom príklade je to db000000xmojadb a následne si vyhľadajte tabuľku nieco_users ("nieco" je predpona, líši sa v každej inej inštalácii). Kliknite na názov tabuľky nieco_users a vyhľadajte v nej konto s názvom vášho super používateľa. V našom príklade je to EXO Hosting, ID má 641, je možné že aj vo vašom prípade bude mať rovnaké ID. Kliknite na Upraviť: Po kliknutí na Upraviť sa presuňte na stránke nižšie, pokým neuvidíte riadok password. V stĺpci Funkcia z ponuky vyberte MD5. A do poľa Hodnota si napíšte svoje nové heslo. Heslo si starostlivo skontrolujte, či tam nemáte nežiadúce preklepy. Následne úplne dole na stránke vpravo kliknite na Vykonaj. Teraz sa pokúste prihlásiť do administrácie svojej Joomla! stránky a ak ste všetko spravili správne, mali by ste sa bez problémov prihlásiť.
  21. Roman

    Lokalizácia Joomla! do slovenčiny

    Hoci pri inštalácii redakčného systému Joomla! si môžete vybrať slovenčinu, samotný redakčný systém bude v angličtine. Inštaláciu a nastavenie slovenčiny si ukážeme v tomto návode. Inštalácia slovenčiny Prihláste sa do administrácie Joomla!, naľavo v menu kliknite na System a v sekcii Install na Languages: Do vyhľadávacieho poľa zadajte slovak a dajte si vyhľadať slovenčinu. Keď sa slovenčina zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania, kliknite na Install a počkajte pár sekúnd pokým sa slovenčina nainštaluje. Publikovanie jazyka Po inštalácii kliknite na System a v sekcii Manage na Content Languages: Pri slovenčine v stĺpci Status kliknite na ikonu Publish item: Nastavenie slovenčiny ako predvoleného jazyka Opäť kliknite v hlavnom menu na System a v sekcii Manage kliknite na Languages: Pri slovenčine v stĺpci Default kliknite na ikonu Set default: Dostanete hlásenie: To len znamená, že ak užívatelia majú nastavený iný jazyk (najskôr angličtinu) "napevno" (teda, že nemajú jazyk nastavený v štýle "použiť predvolený"), tak im sa jazyk nezmení, budú si ho musieť nastaviť ručne (viď úplne dole Používateľské menu). Týmto ste nastavili predvolený jazyk slovenčina len pre verejnú časť. Ak chcete mať aj administráciu v slovenčine, naľavo hore rozkliknite Site a vyberte Administrator. Následne si prepnite predvolený jazyk na Slovenčinu. Po prepnutí predvoleného jazyka na slovenčinu, budete mať už aj administráciu po slovensky: Ak by ste potrebovali upraviť jazykové nastavenia len pre konkrétne konto (teda vaše), môžete tak učiniť cez Používateľské menu kliknutím na Upraviť účet, kde si môžete zvoliť v akom jazyku chcete mať zobrazenú verejnú časť alebo administráciu bez ohľadu na to, aký predvolený jazyk budete mať nastavený.
  22. Môže nastať situácia, že zabudnete heslo do administrácie svojej stránky vytvorenej vo WordPresse. Prístup do administrácie sa dá obnoviť dvoma spôsobmi: odoslaním emailu pre obnovenie hesla zmenou hesla a emailovej adresy v SQL databáze Odoslanie emailu pre obnovenie hesla Otvorte si svoju stránku, ktorou pristupujete do administrácie WordPress, najskôr to bude /wp-admin/ a pod prihlasovacím formulárom kliknite na odkaz Zabudli ste heslo? Alebo si tento odkaz pridajte za názov svojej domény /wp-login.php?action=lostpassword Otvorí sa formulár, do ktorého budete musieť vložiť prihlasovacie meno (admin konta) alebo emailovú adresu, ktorá k tomuto kontu patrí a kliknite na Získať nové heslo. Do emailovej schránky vám príde notifikácia, ktorá bude obsahovať odkaz, na ktorý musíte kliknúť. Po kliknutí sa otvorí stránka, na ktorej si môžete vygenerovať nové heslo alebo zadať svoje. Heslo si následne uložíte kliknutím na Uložiť heslo a môžete sa prihlásiť do administrácie. Zmena hesla a emailovej adresy v SQL databáze Čo však robiť, ak emailová adresa, ktorú máte priradenú k admin kontu neprijíma emaily, nefunguje alebo už neexistuje? Pre tento prípad existuje postup, ktorý vyžaduje určité skúsenosti s SQL databázami. Prihláste sa na server (FTP) a v súbore wp-config.php si nájdite údaje pre prihlásenie do SQL databázy. Keď neviete kde presne v súbore tieto informácie hľadať, v tomto návode nájdete postup, konkrétne v sekcii Zmena pripojenia k SQL databáze. Kliknite na phpMyAdmin, zadajte prihlasovacie meno (názov databázy), heslo a nastavte SQL server podľa údaju, ktorý vyčítate v súbore wp-config.php. Po prihlásení do phpMyAdmin kliknite na databázu, v našom príklade je to db000000xmojadb a následne si vyhľadajte tabuľku wp_users. Kliknite na názov tabuľky wp_users a vyhľadajte v nej konto s ID 1, s najväčšou pravdepodobnosťou toto bude konto administrátora. Kliknite na Upraviť: Po kliknutí na Upraviť uvidíte riadok user_pass. V stĺpci Funkcia z ponuky vyberte MD5. A do poľa Hodnota si napíšte svoje nové heslo. Keď týmto spôsobom meníte heslo (teda z dôvodu, že vám neprišiel email na obnovu hesla) na riadku user_mail do poľa Hodnota si môžete rovno zapísať novú emailovú adresu. Ak by ste zmenili len heslo a úspešne sa prihlásili do administrácie a tam si chceli zmeniť emailovú adresu, tak WordPress by na pôvodnú adresu, teda tú, kam vám pôvodne neprišla notifikácia na zmenu hesla, odoslal potvrdzujúci email, či si skutočne prajete zmeniť emailovú adresu. A keďže vám neprišiel email s obnovou hesla, tak rovnako by ste "čakali" na email pre potvrdenie zmeny emailovej adresy. Všetky údaje starostlivo skontrolujte, či tam nemáte preklepy. Následne úplne dole na stránke vpravo kliknite na Vykonaj. Teraz sa pokúste prihlásiť do administrácie svojho WordPressu a ak ste všetko spravili správne, mali by ste sa bez problémov prihlásiť.
  23. Konfiguračný súbor Joomla! je označený ako configuration.php a nachádza sa priamo v koreňovom adresári /public_html/ odkiaľ si ho po prihlásení na server môžete stiahnuť do počítača a upraviť: configuration.php Úpravou konfiguračného súboru môžete docieliť zásadné zmeny vo fungovaní vašej Joomla! stránky, poskytuje možnosť ako sa pripojiť k inej SQL databáze. Zmena pripojenia k SQL databáze SQL databáza je úložisko všetkých textov, ktoré máte zobrazené na stránke, zároveň obsahuje odkazy na mediálne súbory (napr. obrázky), ktoré ste si vložili na svoje stránky. Ak by ste si zmazali databázu, tak by súbory Joomla! nemali čo zobraziť a stránka by bola nefunkčná, Joomla! by sa "tvárila" ako keby nebol vôbec nainštalovaný. Ak ste sa z nejakého dôvodu rozhodli použiť inú databázu - napr. chcete použiť staršiu zálohu, ale o obsah aktuálnej databázy nechcete prísť alebo napríklad chcete zmeniť typ databázy z MySQL na MariaDB tak údaje tejto novej databázy musíte zadať do súboru configuration.php. Okolo riadku 16 nájdite tento kód. Údaje v zelenom sa budú meniť podľa údajov vašej SQL databázy. public $host = 'sql20.dnsserver.eu'; public $user = 'db000000xmojadb'; public $password = 'm0j€-$iln€-h€$lO'; public $db = 'db000000xmojadb'; ...a podľa údajov k novej SQL databáze, ktorú ste si vytvorili si doplňte prihlasovacie údaje k databáze do kódu. public $host = sem zadajte názov servera, na akej adrese sa nachádza server, nájdete v Control Paneli pod názvom SQL databázy public $user = sem zadajte názov používateľa, vo východzom nastavení je rovnaký ako názov databázy public $password = sem zadajte heslo, ktoré ste si vygenerovali k SQL databáze v Control Paneli. Ak by ste si do public $db zadali názov používateľa a nie databázy (viď nižšie), tak sem zadajte heslo vygenerované k používateľovi public $db = sem zadajte názov databázy, ak ste si nevytvorili nového používateľa (obyčajne nie je na to žiadny dôvod) Pri vkladaní údajov dbajte na to aby ste údaje vkladali medzi úvodzovky ' ', stačí, ak jednu nechtiac zmažete a nebude to fungovať. Súbor nakoniec uložte a skopírujte do koreňovej zložky Joomla! na serveri, kam ste skopírovali pôvodné súbory. Teraz navštívte stránku na vašej doméne, kde sa nachádza Joomla! a ak ste všetky údaje vyplnili správne bez chyby, tak uvidíte obsah načítaný z SQL databázy, ktorú ste si do konfiguračného súboru zadali.
  24. Roman

    Inštalácia Joomla!

    Tento návod vás prevedie inštaláciou redakčného systému Joomla!. Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server Joomla! si môžete stiahnuť zo stránky Joomla.org. Archív v súbore .ZIP si uložte do počítača a rozbaľte. Zo súboru .ZIP prekopírujte na server všetok obsah. Ak chcete mať Joomla! na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/. Ak chcete mať Joomla! na subdoméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete Joomla! prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju. Inštalácia Joomla! Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste si nahrali súbory Joomla!. Tak napríklad ak máte doménu exotechnologies.sk a obsah inštalačného balíka Joomla! ste si nahrali do hlavného adresára /public_html/, tak po navštívení domény by ste mali byť automaticky presmerovaní na inštaláciu Joomla!. A ak ste zrealizovali všetky kroky z nášho odporúčania, čo všetko je dobré pred inštaláciou spraviť, tak inštalácia by mala automaticky začať na adrese HTTPS a mala by byť v tvare /installation/index.php Úvodné okno inštalácie Na prvej stránke inštalácie uvidíte možnosť výberu jazyka inštalácie, kde si zároveň vyplňte aj názov svojej webovej stránky, aký chcete v Joomla! používať. Následne kliknite na Nastavenie prihlasovacích údajov: Zadanie užívateľských údajov Na ďalšej strane zadajte názov a heslo svojho administrátorského účtu. Heslo zvoľte zložité, môžete použiť napr. stránku passwordsgenerator.net pre vygenerovanie hesla. Do posledného políčka zadajte svoju emailovú adresu a kliknite na Nastaviť pripojenie k databáze: Údaje k SQL databáze Na tretej strane bude potrebné nastaviť pripojenie k SQL databáze. Ak SQL databázu nemáte ešte vytvorenú, postupujte podľa tohto návodu. Po vytvorení SQL databázy si polia vyplňte nasledovne: Vyberte typ databázy: ak ste si vytvorili typ databázy MariaDB (odporúčame), ponechajte východzie nastavenie MySQLi Zadajte názov hostiteľa, zvyčajne je to "localhost" alebo názov poskytnutý vaším hostingom: tu zadajte názov servera, ktorý nájdete v Control Paneli hneď pod názov databázy, môže to byť sql22.dnsserver.eu alebo sql20.dnsserver.eu, prípadne iný Buď vami vytvorené používateľské meno alebo používateľské meno poskytnuté hostingom: sem zadajte názov databázy - vo východzom nastavení je názov užívateľa rovnaký ako názov SQL databázy, takže ak ste si dodatočne nevytvorili nového používateľa, názov bude rovnaký ako SQL databáza. Či na prihlásenie použijete meno nového používateľa alebo názov databázy, je čisto na vás Buď vami zadané heslo alebo heslo poskytnuté hostingom: sem zadajte heslo k SQL databáze, čo ste si vygenerovali v Control Paneli Zadajte názov databázy: sem zadajte názov SQL databázy (obyčajne bude rovnaký ako používateľské meno) Zadajte predponu tabuľky alebo použite náhodne generovanú: môžete si nastaviť vlastný prefix alebo ponechajte náhodne vygenerovaný, je to čisto na vás a na funkčnosť inštalácie to nebude mať vplyv (ak už v databáze nebudete mať tabuľky s rovnakou predponou, čo v prípade novej databázy je nepravdepodobné) Šifrovanie spojenia: ponechajte predvolené Keď všetko budete mať zadané, kliknite na Nainštalovať Joomla: Overenie inštalácie Keď kliknete na Nainštalovať Joomla, stránka sa len obnoví a zdanlivo sa nič iné nestane. Presuňte sa úplne hore na stránku a tam uvidíte upozornenia. Ak ste zadali nesprávne údaje k SQL databáze, uvidíte tu o tom informáciu, ale ste zadali správne informácie, tak tu uvidíte oznámenie, čo treba urobiť. Keďže pri SQL databázach nepoužívame localhost, ale priamo adresu servera, Joomla! od vás bude žiadať overenie, že máte prístup k vzdialenému serveru, kam ju chcete nainštalovať. Prihláste sa na server pomocou protokolu FTP a v zložke /installation/ v inštalácii Joomla! nájdite textový súbor s názvom, aký sa bude spomínať v hlásení (názov súboru v hlásení je príklad, vo vašej inštalácii bude súbor s iným názvom). Keď ho nájdete, zmažte ho. Keď súbor zmažete, presuňte sa úplne dole na stránku a kliknite znovu na Nainštalovať Joomla. Dokončenie inštalácie Ak ste postupovali správne, nakoniec uvidíte záverečné okno inštalácie, kde uvidíte informácie o stave niektorých nastavení PHP a odkazy na prihlásenie do administrácie alebo na hlavnú stránku. Po prihlásení do administrácie si môžete redakčný systém nastaviť ako potrebujete. Nezabudnite si nainštalovať slovenčinu, aby ste mali Joomla! v slovenčine. Výber jazyka pri inštalácii totiž neurčuje, v akom jazyku bude aj samotný redakčný systém.
  25. Konfiguračný súbor Wordpress je označený ako wp-config.php a nachádza sa priamo v koreňovom adresári /public_html/ odkiaľ si ho po prihlásení na server môžete stiahnuť do počítača a upraviť: wp-config.php Úpravou konfiguračného súboru môžete docieliť zásadné zmeny vo fungovaní vašej WordPress stránky, poskytuje možnosti ako si napr. zapnúť zaznamenávanie chýb vo WordPress alebo zvýšiť používanie fyzickej pamäte vyhradenej pre tento redakčný systém. Zmena pripojenia k SQL databáze SQL databáza je úložisko všetkých textov, ktoré máte zobrazené na stránke, zároveň obsahuje odkazy na mediálne súbory (napr. obrázky), ktoré ste si vložili na svoje stránky. Ak by ste si zmazali databázu, tak by súbory WordPress nemali čo zobraziť a stránka by bola nefunkčná, WordPress by sa "tváril" ako keby nebol vôbec nainštalovaný. Ak ste sa z nejakého dôvodu rozhodli použiť inú databázu - napr. chcete použiť staršiu zálohu, ale o obsah aktuálnej databázy nechcete prísť alebo napríklad chcete zmeniť typ databázy z MySQL na MariaDB tak údaje tejto novej databázy musíte zadať do súboru wp-config.php. Tento istý postup použite aj v prípade, ak je problém s inštaláciou WordPress (viď dole sekciu Problémy s inštaláciou) Okolo riadku 21 nájdite tento kód... // ** Database settings - You can get this info from your web host ** // /** The name of the database for WordPress */ define( 'DB_NAME', 'database_name_here' ); /** Database username */ define( 'DB_USER', 'username_here' ); /** Database password */ define( 'DB_PASSWORD', 'password_here' ); /** Database hostname */ define( 'DB_HOST', 'localhost' ); /** Database charset to use in creating database tables. */ define( 'DB_CHARSET', 'utf8' ); /** The database collate type. Don't change this if in doubt. */ define( 'DB_COLLATE', '' ); ...a podľa údajov k SQL databáze, ktorú ste si vytvorili (buď k inštalácii WordPress alebo úplne inú), si doplňte prihlasovacie údaje k databáze do kódu, tak ako v príklade: // ** Database settings - You can get this info from your web host ** // /** The name of the database for WordPress */ define( 'DB_NAME', 'db000000xmojadb' ); /** Database username */ define( 'DB_USER', 'db000000xmojadb' ); /** Database password */ define( 'DB_PASSWORD', 'm0j€-$ilné-h€$lO' ); /** Database hostname */ define( 'DB_HOST', 'sql21.dnsserver.eu' ); /** Database charset to use in creating database tables. */ define( 'DB_CHARSET', 'utf8' ); /** The database collate type. Don't change this if in doubt. */ define( 'DB_COLLATE', '' ); Pri vkladaní údajov dbajte na to aby ste údaje vkladali medzi úvodzovky ' ', stačí, ak jednu nechtiac zmažete a nebude to fungovať. Súbor nakoniec uložte a skopírujte do koreňovej zložky WordPress na serveri, kam ste skopírovali pôvodné súbory. Teraz navštívte stránku na vašej doméne, kde sa nachádza WordPress a ak ste všetky údaje vyplnili správne bez chyby, tak uvidíte obsah načítaný z SQL databázy, ktorú ste si do konfiguračného súboru zadali.
  26. Redakčný systém WordPress sa dá relatívne jednoducho zmigrovať zo serveru na server, ak migrujete na úplne iný server, tak je v niektorých prípadoch potrebné už len upraviť cesty v niektorých konfiguračných súboroch, čo by mal každý bežný webmaster vedieť a ovládať. Na migráciu je však možné použiť aj rôzne pluginy, ktoré väčšinu manuálnej práce dokážu spraviť za vás. V tomto návode si priblížime, ako na migráciu WordPressu použiť plugin Duplicator. Cieľom tohto návodu je poskytnúť základné informácie k migrácii pomocou pluginu Duplicator, vďaka ktorým by mal zvládnuť migráciu aj začiatočník. Ak máte viac skúseností so správou webových stránok a ich migráciou, pokojne si môžete vyskúšať pokročilejšie možnosti, ktoré daný plugin umožňuje a poskytuje. Technická podpora k pokročilým nastaveniam Duplicatora nie je súčasťou technickej podpory EXO Hosting. Ak potrebujete rady v ohľade nastavení Duplicatora, prezrite si návody na ich stránke. Príprava pred migráciou Túto časť odporúčame si pozorne prečítať, aby ste sa neskôr vyhli zbytočným komplikáciám. Prv než začnete, skontrolujte si samotnú inštaláciu WordPress, podľa potreby WordPress aktualizujte, vrátane pluginov a nepotrebné pluginy odinštalujte. Ďalej odporúčame, aby ste pozastavili resp. vypli pluginy na správu vyrovnávajúcej pamäte a ochranu WordPressu pred napadnutím. Tieto pluginy si totiž pamätajú nastavenia, ktoré máte ku konkrétnej doméne a po migrácii na inú doménu by mohli tieto zapamätané nastavenia spôsobovať problémy, ktorými by ste sa museli zbytočne zaťažovať. Týka sa to aj ten situácie, keď migrujete WordPress na iný server (aj keď pod rovnakou doménou), pluginy môžu mať zapamätané cesty k súborom, ktoré po migrácii vo väčšine prípadov už nemusia platiť. Zároveň sa uistite, že v zložke, kde máte nainštalovaný WordPress máte nahraté len tie súbory a zložky, ktoré chcete skutočne zmigrovať. Duplicator totiž zabalí do archívu všetky zložky a súbory, ktoré sa nachádzajú v inštalácii WordPress aj tie, ktoré k nemu nepatria. Nie je potrebné, aby ste si na novú lokalitu nainštalovali "čistý" WordPress. Duplicator z pôvodného WordPressu spraví komplet celú kópiu, vrátane SQL databázy. Inštalácia a nastavenie pluginu Duplicator Najprv je potrebné, aby ste si Duplicator nainštalovali ako nový plugin v administrácii vášho pôvodného Wordpressu. V hlavnom menu kliknite Pluginy → Pridať nový a následne si vyhľadajte "duplicator". Ten Duplicator, ktorý použijeme, je označený ozubeným kolesom, a kliknite na Nainštalovať. Inštalácia zbehne pomerne rýchlo (do 15-20 sekúnd), po inštalácii sa tlačidlo zmení na Aktivovať, tak naň potom kliknite, aby sa plugin aktivoval. Po aktivácii sa otvorí úvodná stránka Duplicatora, tú si zatiaľ nevšímajte, v hlavnom menu pribudne položka Duplicator, ktorú nájdete aj medzi nainštalovanými pluginmi. Kliknite na Settings (Nastavenia). V samotnom Duplicatore nie je potrebné robiť nejaké zmeny v nastaveniach, v časti Settings → Storage môžete označiť vypnutie súboru .htaccess - z bezpečnostného dôvodu by ste ho vypínať nemali, ale samotný .htaccess obsahuje direktívy, ktoré môžu spôsobovať Internal server error keď sa budete snažiť pristúpiť k archívu cez prehliadač - ale nutné to nebude, tak tento krok, ak na to nemáte vážny dôvod, môžete aj preskočiť: V časti Tools kliknite na sekciu Server settings: Konkrétne v časti Wordpress by ste mali vidieť Memory limit 40M. Toto je východzia hodnota vo Wordpress, s ktorou by samotný Wordpress mal vedieť bezpečne pracovať: Avšak pri náročných operáciách nemusí pamäť 40 MB stačiť, najmä ak ide o také operácie ako duplikovanie celého webu. Preto odporúčame, aby ste pre istotu WordPressu "natvrdo" nastavili limit 512 MB. Ako na to, nájdete v návode Chyby vo Wordpress - 413 Request Entity Too large, konkrétne v sekcii Nastavenie limitu pamäte pre WordPress. Zmenu limitu pamäte uvidíte hneď ako upravíte súbor wp-config.php a nahráte ho na server (obnovte si potom stránku v administrácii WordPressu, aby ste videli, či sa zmeny prejavili). Týmto sú základné nastavenia hotové. Na novej lokalite nie je potrebné, aby ste si nainštalovali WordPress, potrebná bude len nová SQL databáza. Vytvorenie novej SQL databázy Novú SQL databázu budete potrebovať, aby sa mali kam nahrať databázové dáta pôvodnej WordPress stránky. V zásade je jedno, kedy tento krok zrealizujete, môžete ho zrealizovať až vtedy, keď si Duplicator pri inštalácii kópie vyžiada údaje k databáze, ale nič sa nestane, keď si SQL databázu vopred pripravíte. Takže ešte pred vytvorením archívu Duplicatorom si vytvorte novú SQL databázu a údaje k nej, najmä heslo si skopírujte na bezpečné miesto, budete ich potrebovať. Pri vytváraní databázy odporúčame Porovnávanie nastaviť rovnaké ako v pôvodnej databáze, ak nie ste si istí s týmto nastavením, odporúčame ponechať východzie porovnávanie utf8mb4_unicode_ci. Vytvorenie archívu pôvodnej Wordpress webovej stránky Keď SQL databázu budete mať vytvorenú, kliknite v hlavnom menu na Packages a potom Create new (Vytvoriť nový). Name (Názov) pre archív si vyplňte aký chcete, predvolene sa nastaví názov s dátumom a názvom domény. Kliknite na sekciu Installer: Sem zadajte dáta k novej SQL databáze, ktorú ste vytvorili, stačí napr. server, názov databázy a meno používateľa (obyčajne je rovnaké ako názov databázy). Môžete aj zadať heslo, povinné to ale nie je, zmysel to má taký, že keď si neskôr pri inštalácii Duplicator vyžiada tieto údaje, tak budete ich mať automaticky vyplnené. Ak chcete zvýšiť bezpečnosť, heslo k databáze sem nezadávajte, z pohľadu bezpečnosti je lepšie, keď nebude uložené v archíve, ktorý si vytvoríte. Kliknite na Next: Duplicator začne skenovať obsah webu na serveri. Všetko by malo svietiť v zelenom, ak uvidíte šedé poznámky Notice, skontrolujte dané položky. Väčšinou ide o nie veľmi podstatné veci, ale podľa možnosti ich odporúčame skontrolovať a prípadne vyriešiť predtým než označíte dole Yes a kliknete na Build. Pokým Duplicator vytvorí archív pár minút to potrvá, na záver by ste mali vidieť hlásenie, že balík bol vytvorený, kliknite na Download Both Files a súbory si uložte do počítača Nahratie inštalátora a archívu na server Prihláste sa na server pomocou protokolu FTP a na požadovanú lokalitu si nahrajte súbor installer.php a archív .ZIP, ktorý obsahuje dáta pôvodnej inštalácie WordPress. Po nahratí súborov si otvorte danú danú lokalitu v prehliadači - za názov domény vložte installer.php pre spustenie inštalácie nového webu. Spustenie inštalátora Duplicatora Duplicator bude potrebovať niekoľko desiatok sekúnd na inicializáciu (záleží na rozsahu archívu), následne sa objaví okno, kde si roztvorte sekciu Database Connection. Sem zadajte údaje k SQL databáze, ktorú ste si vytvorili, vrátane hesla. Uistite sa, že prihlasovacie údaje k SQL databáze máte správne (otestovať si to môžete prihlásením do phpMyAdmin) a v sekcii Validation nižšie kliknite na Validate: Ak všetko bude v poriadku (každá položka by mala byť v zelenom Pass) označte súhlas s podmienkami a kliknite na Next: Ešte pred samotnou inštaláciou vyskočí okno, kde si skontrolujte údaje, či ste na správnej adrese, či sedí cesta na server a či máte napojenú správnu databázu. Ak je všetko v poriadku, kliknite na OK: Počkajte pokým Duplicator všetko spracuje ako má a keď sa objaví stránka nižšie kliknite na Admin login. Označené máte Automatické zmazanie inštalačného súboru, keď sa prihlásite, inštalačné súbory z migrácie budú zmazané, čo odporúčame. Uistite sa však, že na serveri sa po úspešnom prihlásení do administrácie WordPress inštalačný súbor skutočne zmazal a tak isto sa zmazal aj archív .ZIP. Ak nie, oba zmažte, môžete si ich ponechať v počítači pre záložné účely, ale na serveri ich nenechávajte. Upozornenie: Až úspešným prihlásením do administrácie WordPress a zmazaním inštalačných súborov sa bude migrácia považovať za úspešne dokončenú! Po prihlásení do administrácie si prečítajte súhrn Duplicatora k migrácii a následne si aj na verejnej časti webovej stránky skontrolujte všetko či pracuje ako má a ak áno, tak ste WordPress úspešne zmigrovali na novú lokalitu.
  27. Pri nahrávaní veľkých súborov v administrácii WordPress, napríklad keď nahrávate novú šablónu, sa niekedy môžete stretnúť s chybovým hlásením: 413 Request Entity Too Large Toto hlásenie jednoducho znamená, že nahrávaný súbor je príliš veľký pre nastavené parametre hostingu resp. PHP. V tomto návode si priblížime niekoľko spôsobov ako sa cez tento problém preniesť a nahratie veľkého súboru úspešne dokončiť. Veľkosť voľného miesta Najskôr sa uistite, či máte dostatok voľného miesta vo svojom hostingovom balíčku. Ak nie, teda že napríklad nahrávaný súbor by takmer mohol zaplniť zostávajúce voľné miesto, odporúčame, aby ste si v Control Paneli cez Zmeny navýšili parametre balíčku (ak máte Puzzle X), ak máte starší balíček (napr. Standard Hosting alebo Classic Hosting) tak odporúčame zmenu na Puzzle X s objednaním dostatočne veľkého miesta. Zistenie verzie PHP Keď miesta na serveri budete mať dostatok, zistite si akú verziu PHP používate. Ak používate staršie verzie PHP (7.2 a staršie), odporúčame zmenu na vyššiu verziu, zároveň sa uistite, že WordPress a pluginy vyššiu verziu PHP podporujú. Ak nebude problém s kompatibilitou, nastavte si PHP na verziu 7.4 alebo 8.1. Verzie PHP vyššie ako 7.2 majú u nás nastavené vyššie parametre v súbore php.ini. Parametre php.ini platné pre verzie PHP 7.3 a vyššie: max_execution_time = 600 max_input_time = 60 memory_limit = 512M display_errors = On log_errors = On upload_max_filesize = 256M post_max_size = 256M max_input_vars = 3000 Po zmene PHP verzie počkajte pár minút a skúste veľký súbor nahrať znovu. Nastavenie limitu pamäte pre WordPress Redakčný systém WordPress má prednastavenú veľkosť systémovej pamäte na 40 MB, ktorú využíva pre beh svojich služieb a vo väčšine prípadov táto veľkosť stačí. Pri problémoch s nahrávaním veľkých súborov alebo skôr keď sa rôzne pluginy snažia spracovať veľké množstvo údajov, môže sa stať, že sa vyčerpá dostupná pamäť. Vtedy sa môžete stretnúť s chybovým hlásením: Out of memory... Môžete vyskúšať WordPressu "natvrdo" nastaviť maximálnu možnú pamäť pomocou úpravy konfiguračného súboru wp-config.php. Prihláste sa pomocou protokolu FTP na server a z koreňového priečinka /public_html/ si do počítača stiahnite súbor wp-config.php. Otvorte si ho napríklad pomocou programu Notepad++ (pre úpravu vám bude stačiť aj klasický Notepad - Poznámkový blok, ale Notepad++ je výborné riešenie pre takéto úpravy) a niekde pod riadkom 80 nájdite túto časť kódu: define( 'WP_DEBUG', false ); /* Add any custom values between this line and the "stop editing" line. */ /* That's all, stop editing! Happy publishing. */ Sem si medzi dva riadky označené /* a */ vložte tento kód: define( 'WP_MEMORY_LIMIT', '512M' ); ... takže vo výsledku to bude vyzerať takto: define( 'WP_DEBUG', false ); /* Add any custom values between this line and the "stop editing" line. */ define( 'WP_MEMORY_LIMIT', '512M' ); /* That's all, stop editing! Happy publishing. */ Súbor uložte a nahrajte naspäť do priečinka /public_html/. Hneď od tej chvíle bude WordPress využívať všetku dostupnú pamäť bez obmedzení a skúste znovu nahrať veľký súbor alebo spustiť plugin, ktorý predtým nedokončil operáciu kvôli pamäti. Upozornenie: Toto nastavenie nezaručuje na 100% vyriešenie problému. Ak sa opäť stretnete s problémom typu Out of memory... a je vyčerpaná celá pamäť 512 MB, odporúčame kontaktovať tvorcu pluginu. Ak zmena PHP a vyššie limity nepomôžu Manuálne nahratie cez FTP Ak zmena PHP a navýšenie limitov nepomohlo, ďalším riešením je manuálne nahratie súboru pomocou FTP. Odporúčame si pozrieť inštrukcie k inštalácii šablón či pluginov, každá inštalácia by mala poskytovať tieto informácie, platí to obzvlášť v prípade platených produktov - pre viac informácií kontaktujte autora šablóny či pluginov. Tento spôsob inštalácie šablón a pluginov je bežný, ak zlyhá nahrávanie cez administračné prostredie. Šablóny sa nahrávajú do adresára /wp-content/themes/ a pluginy do adresára /wp-content/plugins/. Pluginy na nahrávanie veľkých súborov Ak cez FTP nechcete manuálne nahrávať alebo nemáte túto možnosť, môžete vyskúšať plugin Tuxedo Big File Uploads, ktorý vám pomôže s nahrávaním a inštaláciou veľkých súborov, ktoré presahujú limity v nastaveniach na serveri. Kontaktujte tvorcu šablóny (pluginu) Ak je problém s manuálnym kopírovaním súborov - platí to najmä v prípade platených produktov - ak si šablónu alebo nejaký plugin zakúpite, býva dobrým zvykom, že autor produktu vám ho aj nainštaluje. Ak narazí na problémy, na ktoré ste narazili vy, buď vám dá odporúčania čo treba spraviť alebo produkt nahrá manuálne cez FTP (bude od vás vyžadovať prihlasovacie údaje na FTP) a potom z administrácie webu nainštaluje.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...