Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah

Hľadanie v komunite

Zobrazujú sa výsledky pre kľúčové slová ''inštalácia''.

  • Hľadať pomocou kľúčových slov

    Zadajte kľúčové slová oddelené čiarkami.
  • Hľadať pomocou autora

Typ obsahu


Kategórie

  • Email
    • Nastavenie emailovej schránky
    • Nastavenie emailových klientov
    • RoundCube Webmail
    • RoundCube+ Webmail
    • Limity a kvóty
    • Zálohovanie, migrácia a obnova emailov
  • Webhosting
    • DNS
    • FTP
    • PHP
    • SSH
    • Bezpečnostné certifikáty
    • Databázy
    • Multihosting
    • Presmerovanie webovej stránky
    • Zálohovanie a obnova webovej stránky
  • Domény
  • Control Panel
  • Redakčné systémy, vývojové platformy a eshopy (CMS)
    • WordPress
    • Joomla
    • PrestaShop
    • OpenCart
    • Drupal
    • Externé CMS
    • Laravel
  • Exoweb
    • Začíname s Exowebom
    • Pridávanie obsahu do Exowebu
    • Exoweb Blog
    • Exoweb Obchod
    • Exoweb Stretnutia
  • Virtuálne servery (VPS)
  • Fakturácia

Kategórie

  • Manuály
  • Žiadosti
    • Prístup do Control Panela
    • Zmena vlastníctva domény (WHOIS)
    • Odpojenie domény od Control Panela

Blogy

  • EXO HOSTING Blog
  • Novinky a informácie
  • Novinky v Exowebe

Hľadať výsledky v...

Vyhľadajte výsledky, ktoré obsahujú...


Dátum vytvorenia

  • Začiatok

    Koniec


Naposledy aktualizované

  • Začiatok

    Koniec


Filtrovať podľa počtu...

  1. Roman

    Inštalácia Drupal

    Tento návod vás prevedie základnou inštaláciou redakčného systému Drupal a potrebných nastavení. Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server Drupal si môžete stiahnuť zo stránky Drupal.org. Archív v súbore .ZIP si uložte do počítača a rozbaľte. V súbore .ZIP sa nachádza zložka drupal-cislo-verzie, tú si otvorte a obsah v nej nahrajte na server. Ak chcete mať Drupal na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/. Ak chcete mať Drupal na subdoméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete Drupal prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju. Alebo si zložku drupal-cislo-verzie nahrajte priamo do _sub a potom si ju po nahratí premenujte na čo chcete, na čo si ju premenujte, tak tak bude volať subdoména. Inštalácia Drupal Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste si nahrali súbory Drupal. Tak napríklad ak máte doménu exotechnologies.sk a obsah inštalačného balíka Drupal ste si nahrali do hlavného adresára /public_html/, tak po navštívení domény by ste mali byť automaticky presmerovaní na inštaláciu Drupal. A ak ste zrealizovali všetky kroky z nášho odporúčania, čo všetko je dobré pred inštaláciou spraviť, tak inštalácia by mala automaticky začať na adrese HTTPS a mala by byť v tvare /core/install.php Výber jazyka Na prvej stránke si vyberte jazyk pre inštaláciu, keď si vyberiete slovenčinu (mala by sa vybrať automaticky ak prostredie vášho počítača máte lokalizované do slovenčiny), tak inštalácia prebehne v nej a aj samotný Drupal budete mať v slovenčine Výber profilu Po výbere jazyka si vyberte inštalačný profil, skúsení používatelia k tomu nepotrebujú rady a začiatočníci by si mali vybrať Štandardný profil. Následne prebehne kontrola (3 Overenie požiadaviek), či parametre hostingu zodpovedajú potrebám inštalácie Drupal, ak áno, tak sa inštalátor presunie rovno na ďalšiu sekciu 4 Nastavenie databázy Konfigurácia databázy Zadajte názov a prihlasovacie meno databázy (meno je obyčajne rovnaké ako názov SQL databázy, ak ste si nevytvorili nového používateľa, na čo zvyčajne nie je dôvod). Heslo zadajte heslo, ktoré ste si vygenerovali k SQL databáze, ak zadáte iného používateľa ako predvoleného k databáze, zadajte heslo, čo ste si vygenerovali k nemu. Po zadaní údajov SQL databázy kliknite na Pokročilé nastavenia: V pokročilých nastaveniach ako Hostiteľa zadajte adresu SQL servera, túto informáciu nájdete v Control Paneli pod názvom SQL databázy. Port ponechajte 3306 a ak nie ste skúsený používateľ, ktorý vie čo robí, Transaction isolation level ponechajte na hodnote READ COMMITED. Table name prefix buď ponechajte prázdny alebo si vložte aký chcete, napr dru_ Keď budete mať vyplnené všetko čo je potrebné vyplniť, kliknite na Uložiť a pokračovať. Priebeh inštalácie a import jazyka Začne inštalácia Drupalu, tak len sledujte ako to pokračuje... Po nainštalovaní webu sa nahrá slovenčina... Po nainštalovaní a aktualizácii prekladu si už len doplňte informácie o svojej webovej stránke obdobne ako v našom príklade: Po kliknutí na Uložiť a pokračovať sa ešte aktualizuje preklad a následne sa zobrazí predvolená stránka hotového Drupalu. Je možné, že uvidíte takúto stránku ako keby chýbali štýly css: Na serveri si nájdite v adresári /sites/default/files/ súbor .htaccess a stiahnite si ho do počítača Na druhom riadku uvidíte: Options -Indexes -ExecCGI -Includes -MultiViews zakomentujte tento riadok vložením mriežky pred Options: #Options -Indexes -ExecCGI -Includes -MultiViews a nahrajte naspäť na pôvodné miesto. Stránka už by sa mala zobraziť naštýlovaná. Ak ste si Drupal nainštalovali na subdoménu, tak ešte v hlavnom .htaccess súbore (v /public_html/) si nájdite na riadku 130 RewriteRule ^ index.php [L] a pred index.php dajte lomku / RewriteRule ^ /index.php [L] aj v tomto prípade by ste už mali vidieť hlavnú stránku v šablóne:
  2. Roman

    Inštalácia PrestaShop

    Pomocou tohto návodu si môžete nainštalovať PrestaShop. Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server Stiahnite si PrestaShop Edition Basic, pred samotným stiahnutím je potrebné zadať emailovú adresu (odporúčame zadať emailovú adresu, ktorá sa bude zhodovať s názvom domény, na ktorej chcete mať PrestaShop) a vyberte si Profil (odporúčame Freelance, ak ide o bežného používateľa). Stiahnutý .ZIP súbor si uložte do počítača a rozbaľte. Budú tam tri súbory: index.php Install_PrestaShop.html prestashop.zip Ak chcete mať PrestaShop na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte index.php a prestashop.zip do adresára /public_html/. Ak chcete mať PrestaShop na subdoméne, nahrajte index.php a prestashop.zip do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete PrestaShop prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju. Inštalácia PrestaShop Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste súbory nahrali, teda do poľa pre vyhľadanie adries, zadajte svoju doménu. Upozornenie: Ak ste zrealizovali naše odporúčania, inštalácia začne na adrese HTTPS. Veľmi odporúčame, aby ste inštaláciu začali na zabezpečenej adrese, jednak z dôvodu, že pri eshopoch sa to vyžaduje a neskôr budete mať menej práce s nastaveniami. Inštalátor spraví kontrolu verzie, ak vyskočí okno, že nemáte najnovšiu verziu PrestaShop, kliknite na Yes please!. Po kliknutí na Yes please! si začne inštalátor sťahovať potrebné súbory, Je možné že stiahnutie skončí hlásením: Cannot download latest Prestashop version. Please click on 'No thanks' to resume standard installation. Nech vás to nemýli, neklikajte na No thanks, ale obnovte si stránku (stlačením klávesy F5). Začne sa inštalovať najnovšia verzia PrestaShop, ktorú si inštalátor stiahol. Keď sa archív rozbalí, mali by ste vidieť úvodné okno inštalácie, kde by ste mali mať automaticky nastavenú slovenčinu (inštalátor si sám prečíta lokálne nastavenia vášho PC). Kliknite na Next: Na ďalšej strane si prečítajte licenčné podmienky alebo ich rovno odsúhlaste a kliknite na Ďalej. Následne prebehne kontrola kompatibility systému, ak hostingový balíček budete mať nastavený na odporúčané hodnoty (napr. PHP verzie aspoň 7.4) tak kontrola prebehne bez toho, aby ste si to vôbec všimli. Na ďalšej strane vyplňte údaje o svojej firme. Odporúčame označiť Zapnúť SSL (ak teda máte na doméne aktívny bezpečnostný certifikát, čo sme už skôr odporúčali) a E-mailovú adresu odporúčame zadať takú, čo má súvis s doménou, na ktorej PrestaShop inštalujete. Napr. ak máte doménu exotechnologies.sk, zadajte si adresu napr. eshop@exotechnologies.sk. Po zadaní silného hesla kliknite na Ďalej: Nasledovať bude možnosť si nainštalovať demo produkty. Ak chcete vidieť, ako vyzerajú vyplnené produkty, môžete označiť Áno, ale ak nemáte potrebu to vidieť, označte Nie, čo aj odporúčame, aspoň nebudete musieť demo produkty potom mazať. Z modulov si môžete vybrať inštalovať buď všetky alebo si vyberte zo zoznamu tie, pri ktorých máte pocit, že ich budete potrebovať. Keďže nemusíte mať prehľad o moduloch a niektoré z nich môžu byť kľúčové, odporúčame vybrať všetky, následne v administrácii PrestaShop si ich môžete otestovať a prípadne odinštalovať. Po výbere možností kliknite na Ďalej. Na ďalšej strane budete musieť vyplniť údaje SQL databázy, ktorú ste si vytvorili na základe našich odporúčaní. Ak SQL databázu ešte nemáte vytvorenú, môžete pokračovať týmto návodom. Po vytvorení SQL databázy zadajte údaje nasledovne: Adresa databázového servera: túto informáciu nájdete v Control paneli, pod názvom SQL databázy. Názov databázy: zadajte názov SQL databázy, ktorú ste si vytvorili v Control Paneli Prihlasovacie meno do databázy: ak ste si nevytvorili nového používateľa (obvykle nie je na to dôvod) tak zadajte rovnaký názov ako názov databázy Prihlasovacie heslo do databázy: zadajte heslo k databáze, ktoré ste si v Control Paneli vygenerovali. Ak chcete použiť ako Prihlasovacie meno do databázy prihlasovacie meno Používateľa, zadajte jeho heslo Predpona tabuliek: môžete ponechať ps_, prípadne si zadajte vlastnú predponu Odstrániť existujúce tabuľky: nemá vplyv, ak použijete novú databázu, môžete nechať označené, nič tým nepokazíte Po zadaní údajov môžete kliknúť na Otestovať pripojenie k databáze! a ak otestovanie dopadne dobre... kliknite na Ďalej Inštalátor začne vytvárať v SQL databáze tabuľky a ukladať dáta, priebeh prác budete môcť sledovať na stránke. Počkajte, nech inštalátor dokončí čo má, tento proces trvá niekoľko desiatok sekúnd. Ak všetko úspešne prebehlo, uvidíte záverečné okno inštalácie. Odporúčame, aby ste dole klikli na Spravovať Váš obchod: Po kliknutí na Spravovať Vás obchod uvidíte okno s vygenerovaným odkazom pre administráciu a s upozornením, že je potrebné zmazať adresár /install/. Zmažte adresár zo servera a následne obnovte stránku. Ak všetko prebehlo v poriadku, upozornenie zmizne a uvidíte formulár na prihlásenie do administrácie PrestaShopu. Prihlasovacie údaje použite tie, ktoré ste si vytvorili v sekcii Informácie o e-shope (viď vyššie obrázok Informácie o Vašom obchode).
  3. Roman

    Inštalácia OpenCart

    Tento návod vás prevedie základnou inštaláciou eshopu OpenCart a potrebných nastavení. Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server Stiahnite si do počítača inštalačný balík OpenCart z oficiálnej stránky. Máte možnosť výberu z viacerých verzií. Populárnu verziu 2.3.0.2 už veľmi neodporúčame, posledná verzia bola vydaná v lete 2016. Môžete skúsiť verziu 3.0.3.8, ktorá bola vydaná v lete 2021 a pre ktorú by mal byť dostatočný počet doplnkov alebo najnovšiu verziu 4.0.2.x, ktorá je aktuálna teraz (jar/leto 2023). Tento fakt zdôrazňujeme z toho dôvodu, že samotný OpenCart obsahuje prevažne len základné funkcie, teda je určený pre nenáročných užívateľov, ale ak by ste si chceli neskôr dodatočne nainštalovať množstvo potrebných doplnkov, pluginov či aplikácií, ktoré budete potrebovať na zvýšenie komfortu prevádzky eshopu, tak bude dôležité vedieť, ktorý doplnok je vhodný pre akú verziu, navyše keď platí, že veľa doplnkov je spoplatnených, tak aby sa nestalo, že máte OpenCart verzie 3.x a kúpite si doplnok, ktorý je kompatibilný pre verziu 4.x. Po stiahnutí vybranej verzie si rozbaľte .ZIP súbor v počítači a uvidíte zoznam informačných súborov a zložku upload. Ak chcete mať OpenCart na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte obsah zložky /upload/ do adresára /public_html/ (nemusíte nahrávať informačné súbory mimo zložky upload, ktoré ste našli v .ZIP balíku). Ak chcete mať OpenCart na subdoméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete OpenCart prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju. Alebo si zložku upload nahrajte priamo do _sub a potom si ju po nahratí premenujte na čo chcete, na čo ju premenujte, tak sa bude volať subdoména. Inštalácia OpenCart Ešte predtým než začnete, zrealizujte tieto nastavenia: v Control Paneli si nastavte PHP na verziu 8.1 pokým sa bude PHP verzia meniť, v hlavnom adresári OpenCartu premenujte súbor config-dist.php na config.php a toto isté spravte aj v adresári /admin/ Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste si nahrali súbory OpenCart. Tak napríklad ak máte doménu exotechnologies.sk a obsah inštalačného balíka OpenCart ste si nahrali do hlavného adresára /public_html/, tak po navštívení domény by ste mali byť automaticky presmerovaní na inštaláciu OpenCart. A ak ste zrealizovali všetky kroky z nášho odporúčania, čo všetko je dobré pred inštaláciou spraviť, tak inštalácia by mala automaticky začať na adrese HTTPS a mala by byť v tvare /install/index.php Následne spustite inštaláciu, odsúhlaste podmienky používania kliknutím na Continue a na ďalšej strane si skontrolujte PHP nastavenia, mali by ste všetko vidieť takto v zelenom: Keď všetko máte v zelenom aj pri rozšíreniach PHP, kliknite na Continue: Na ďalšej strane bude potrebné vytvoriť pripojenie k SQL databáze a vytvoriť admin konto. Podľa obrázku si nastavte svoje vlastné údaje. Pre časť 1. potrebné údaje prevezmite z Control Panela, kde ste si SQL databázu vytvorili: DB driver: ponechajte MySQLi, ak ste si vytvorili databázu MariaDB (odporúčame) Hostname: tu je adresa SQL servera, napr. sql21.dnsserver.eu Username: ak ste si nevytvorili ďalšieho používateľa SQL databázy, tak Username je rovnaké ako Database, takže názov databázy. Password: zadajte heslo, ktoré ste si vygenerovali pri vytváraní databázy Database: zadajte názov databázy Prefix: ponechajte oc_ alebo si tam vložte ľubovoľný vlastný prefix Port: ponechajte 3306 V časti 2. si vytvorte admin konto Username: zadajte si svoje prihlasovacie meno, pre zvýšenie bezpečnosti si zadajte také meno, ktoré nikto neuhádne len tak, nie admin ako v našom príklade. Password: zadajte zložité heslo, ktoré nikto neuhádne len tak E-mail: zadajte emailovú adresu, ktorú chcete použivať v kontakte so zákazníkmi eshopu a na rozosielanie informácií o objednávkach. Veľmi odporúčame, aby sa emailová adresa nachádza na doméne, na ktorej chcete prevádzkovať eshop Keď všetko budete mať vyplnené, kliknite na Continue a keď ste všetko vyplnili správne, zobrazí sa hlásenie o úspešnej inštalácii, ktoré vás ešte upozorní na potrebu zmazania adresára /install/. Prihláste sa na server (ak ste sa medzitým odhlásili) a zmažte ho. Po zmazaní adresára sa prihláste na stránke administrácie: /admin Nastavenie úložiska v administrácii OpenCartu OpenCart 4 (platí to aj pre OpenCart 3) hneď po prihlásení do administrácie z bezpečnostných dôvodov vyžaduje presunutie úložiska (/storage/). V okne v poli Current Path uvidíte aktuálnu cestu k úložisku (/storage/) ktorý sa nachádza v adresári /system/ v inštalácii OpenCart. V poli New Path vidíte príklad kam by sa malo presunúť úložisko, ktoré sme nastavili do adresára /data/, ktorý sa nachádza mimo webového priestoru, tak ako to vyžaduje OpenCart. Môžete kliknúť na Move, ale s vysokou pravdepodobnosťou OpenCart adresár /storage/ do zvolenej lokality nepresunie. Nižšie si pozrite obrázok s príkladom nastavení, aké sme si popísali vyššie a pod ním postupujte presne podľa inštrukcií: Presun storage priečinka Tip: Nasledujúci postup platí aj pre všetky verzie OpenCart 3.x. OpenCart 2.x tieto nastavenia nevyžaduje. Prihláste sa na server, ideálne pomocou klienta FileZilla a v adresári /system/ nájdite adresár /storage/. Ten podľa návodu v obrázku presuňte do adresára /data/, ktorý je na rovnakej úrovni ako /public_html/. Zložku najlepšie presuniete pomocou klienta FileZilla. Po presune bude potrebné upraviť config.php súbory, ktoré sa nachádzajú v hlavnom adresári OpenCart a v adresári /admin/. Hlavný adresár Súbor config.php si z hlavného adresára stiahnite do počítača otvorte ho, napr. v Notepade (Windows) alebo ešte lepšie v Notepad++, ktorý je pre úpravu súborov ideálny (a zadarmo). Na riadku 14. (mal by to byť riadok 14.) uvidíte tento kód: define('DIR_STORAGE', DIR_SYSTEM . 'storage/'); Kód si upravte tak, že ho celý zameníte za tento riadok: define('DIR_STORAGE', '/www/w/e/u000000/data/storage/'); ktorý si následne upravte takto: /w/e/ sú prvé dve písmená názvu vašej domény, takže ak napr. máte doménu exotechnologies.sk, /w/e/ zmeňte na /e/x/ číslo u000000 vymeňte za u-číslo, ktoré uvidíte na obrázku vo vašej inštalácii OpenCart (viď vyššie obrázok upozorňujúci na potrebu presunutia /storage/) Súbor uložte a nahrajte naspäť na server. Pôvodný súbor pre každý prípad si môžete zálohovať, buď ho na serveri premenujte na niečo iné alebo si ho stiahnite do počítača. Adresár /admin/ Obdobne to isté vykonajte so súborom config.php, ktorý sa nachádza v adresári /admin/ Kód, ktorý budete musieť upraviť, by sa mal nachádzať okolo riadku 16. Po úprave ho nahrajte naspäť na server a obnovte si hlavnú stránku (Dashboard) v administrácii. Ak ste postupovali správne, mali by ste vidieť už len okno upozorňujúce na potrebu zmenu /admin adresy resp. adresára. Zmena názvu admin adresára Tip: Túto zmenu vyžaduje len OpenCart 4.x. Po tom čo ste úspešne presunuli úložisko (/storage/) mimo webový priestor, mali by ste v administrácii OpenCartu vidieť hlásenie o potrebe zmeniť názov /admin/ adresára. Toto by už malo ísť automaticky, takže do poľa Path zadajte iný názov ako admin, napr. sklad a kliknite na Rename. Akcia by mala zabrať niekoľko sekúnd, keď bude úspešné dokončená, OpenCart by vás mal automaticky odhlásiť a načítať prihlásenie do administrácie už na novej adrese. Ak by automatická zmena nefungovala Ak by sa tak náhodou nestalo, na serveri si premenujte adresár /admin/ na iný názov, napr. na /sklad/ a stiahnite si z neho súbor config.php. Otvorte si ho v Notepad++ a okolo 6. riadku by ste mali vidieť tento kód define('HTTP_SERVER', 'https://mojadomena.tld/admin/'); názov zmeňte na rovnaký názov, ako má /admin/ adresár, teda napr. /sklad/: define('HTTP_SERVER', 'https://mojadomena.tld/sklad/'); a nahrajte naspäť na server. Prihláste sa na novej stránke administrácie a už by ste nemali vidieť žiadne výstražné okná. Vyčistenie vyrovnávajúcej pamäte Po prihlásení sa do administrácie (na novom odkaze) odporúčame aby ste napravo hore klikli na ozubené koleso (Developer Settings). a kliknutím na ozubené kolesá vyčistili systémové vyrovnávajúce pamäte: Po vyčistení vyrovnávajúcej pamäte môžete začať nastavovať svoj OpenCart eshop.
  4. Roman

    Lokalizácia Joomla! do slovenčiny

    Hoci pri inštalácii redakčného systému Joomla! si môžete vybrať slovenčinu, samotný redakčný systém bude v angličtine. Inštaláciu a nastavenie slovenčiny si ukážeme v tomto návode. Inštalácia slovenčiny Prihláste sa do administrácie Joomla!, naľavo v menu kliknite na System a v sekcii Install na Languages: Do vyhľadávacieho poľa zadajte slovak a dajte si vyhľadať slovenčinu. Keď sa slovenčina zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania, kliknite na Install a počkajte pár sekúnd pokým sa slovenčina nainštaluje. Publikovanie jazyka Po inštalácii kliknite na System a v sekcii Manage na Content Languages: Pri slovenčine v stĺpci Status kliknite na ikonu Publish item: Nastavenie slovenčiny ako predvoleného jazyka Opäť kliknite v hlavnom menu na System a v sekcii Manage kliknite na Languages: Pri slovenčine v stĺpci Default kliknite na ikonu Set default: Dostanete hlásenie: To len znamená, že ak užívatelia majú nastavený iný jazyk (najskôr angličtinu) "napevno" (teda, že nemajú jazyk nastavený v štýle "použiť predvolený"), tak im sa jazyk nezmení, budú si ho musieť nastaviť ručne (viď úplne dole Používateľské menu). Týmto ste nastavili predvolený jazyk slovenčina len pre verejnú časť. Ak chcete mať aj administráciu v slovenčine, naľavo hore rozkliknite Site a vyberte Administrator. Následne si prepnite predvolený jazyk na Slovenčinu. Po prepnutí predvoleného jazyka na slovenčinu, budete mať už aj administráciu po slovensky: Ak by ste potrebovali upraviť jazykové nastavenia len pre konkrétne konto (teda vaše), môžete tak učiniť cez Používateľské menu kliknutím na Upraviť účet, kde si môžete zvoliť v akom jazyku chcete mať zobrazenú verejnú časť alebo administráciu bez ohľadu na to, aký predvolený jazyk budete mať nastavený.
  5. Roman

    Inštalácia Joomla!

    Tento návod vás prevedie inštaláciou redakčného systému Joomla!. Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server Joomla! si môžete stiahnuť zo stránky Joomla.org. Archív v súbore .ZIP si uložte do počítača a rozbaľte. Zo súboru .ZIP prekopírujte na server všetok obsah. Ak chcete mať Joomla! na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/. Ak chcete mať Joomla! na subdoméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete Joomla! prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju. Inštalácia Joomla! Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste si nahrali súbory Joomla!. Tak napríklad ak máte doménu exotechnologies.sk a obsah inštalačného balíka Joomla! ste si nahrali do hlavného adresára /public_html/, tak po navštívení domény by ste mali byť automaticky presmerovaní na inštaláciu Joomla!. A ak ste zrealizovali všetky kroky z nášho odporúčania, čo všetko je dobré pred inštaláciou spraviť, tak inštalácia by mala automaticky začať na adrese HTTPS a mala by byť v tvare /installation/index.php Úvodné okno inštalácie Na prvej stránke inštalácie uvidíte možnosť výberu jazyka inštalácie, kde si zároveň vyplňte aj názov svojej webovej stránky, aký chcete v Joomla! používať. Následne kliknite na Nastavenie prihlasovacích údajov: Zadanie užívateľských údajov Na ďalšej strane zadajte názov a heslo svojho administrátorského účtu. Heslo zvoľte zložité, môžete použiť napr. stránku passwordsgenerator.net pre vygenerovanie hesla. Do posledného políčka zadajte svoju emailovú adresu a kliknite na Nastaviť pripojenie k databáze: Údaje k SQL databáze Na tretej strane bude potrebné nastaviť pripojenie k SQL databáze. Ak SQL databázu nemáte ešte vytvorenú, postupujte podľa tohto návodu. Po vytvorení SQL databázy si polia vyplňte nasledovne: Vyberte typ databázy: ak ste si vytvorili typ databázy MariaDB (odporúčame), ponechajte východzie nastavenie MySQLi Zadajte názov hostiteľa, zvyčajne je to "localhost" alebo názov poskytnutý vaším hostingom: tu zadajte názov servera, ktorý nájdete v Control Paneli hneď pod názov databázy, môže to byť sql22.dnsserver.eu alebo sql20.dnsserver.eu, prípadne iný Buď vami vytvorené používateľské meno alebo používateľské meno poskytnuté hostingom: sem zadajte názov databázy - vo východzom nastavení je názov užívateľa rovnaký ako názov SQL databázy, takže ak ste si dodatočne nevytvorili nového používateľa, názov bude rovnaký ako SQL databáza. Či na prihlásenie použijete meno nového používateľa alebo názov databázy, je čisto na vás Buď vami zadané heslo alebo heslo poskytnuté hostingom: sem zadajte heslo k SQL databáze, čo ste si vygenerovali v Control Paneli Zadajte názov databázy: sem zadajte názov SQL databázy (obyčajne bude rovnaký ako používateľské meno) Zadajte predponu tabuľky alebo použite náhodne generovanú: môžete si nastaviť vlastný prefix alebo ponechajte náhodne vygenerovaný, je to čisto na vás a na funkčnosť inštalácie to nebude mať vplyv (ak už v databáze nebudete mať tabuľky s rovnakou predponou, čo v prípade novej databázy je nepravdepodobné) Šifrovanie spojenia: ponechajte predvolené Keď všetko budete mať zadané, kliknite na Nainštalovať Joomla: Overenie inštalácie Keď kliknete na Nainštalovať Joomla, stránka sa len obnoví a zdanlivo sa nič iné nestane. Presuňte sa úplne hore na stránku a tam uvidíte upozornenia. Ak ste zadali nesprávne údaje k SQL databáze, uvidíte tu o tom informáciu, ale ste zadali správne informácie, tak tu uvidíte oznámenie, čo treba urobiť. Keďže pri SQL databázach nepoužívame localhost, ale priamo adresu servera, Joomla! od vás bude žiadať overenie, že máte prístup k vzdialenému serveru, kam ju chcete nainštalovať. Prihláste sa na server pomocou protokolu FTP a v zložke /installation/ v inštalácii Joomla! nájdite textový súbor s názvom, aký sa bude spomínať v hlásení (názov súboru v hlásení je príklad, vo vašej inštalácii bude súbor s iným názvom). Keď ho nájdete, zmažte ho. Keď súbor zmažete, presuňte sa úplne dole na stránku a kliknite znovu na Nainštalovať Joomla. Dokončenie inštalácie Ak ste postupovali správne, nakoniec uvidíte záverečné okno inštalácie, kde uvidíte informácie o stave niektorých nastavení PHP a odkazy na prihlásenie do administrácie alebo na hlavnú stránku. Po prihlásení do administrácie si môžete redakčný systém nastaviť ako potrebujete. Nezabudnite si nainštalovať slovenčinu, aby ste mali Joomla! v slovenčine. Výber jazyka pri inštalácii totiž neurčuje, v akom jazyku bude aj samotný redakčný systém. Problémy po inštalácii Stránka sa nenašla Ak sa po inštalácii Joomla! stane, že vidíte chybu typu Stránka sa nenašla... ... skúste toto: Prihláste sa na server a v adresári /administrator/cache/ nájdite súbor autoload_psr4.php Premenujte ho na niečo iné, stačí, keď koncovku zmeníte napr. na php__ Následne si obnovte hlavnú stránku (CTRL+F5) a stránka by už mala fungovať bez chyby. Internal server error Táto chyba sa môže objaviť, ak súbor htaccess.txt premenujete na .htaccess (čím ho aktivujte) V súbore si okolo riadku 32. vyhľadajte Options +FollowSymlinks a pred to dajte mriežku: # Options +FollowSymlinks Súbor uložte (a nahrajte na server) a Joomla! už bude fungovať bez Internal server error.
  6. Roman

    Inštalácia WordPress

    Tento návod vás prevedie inštaláciou redakčného systému WordPress. Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server WordPress (v slovenčine) si môžete stiahnuť zo stránky WordPress.org Slovensko. Archív v súbore .ZIP si uložte do počítača a rozbaľte. V súbore .ZIP sa nachádza zložka wordpress, tú si otvorte a obsah v nej nahrajte na server. Ak chcete mať WordPress na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/. Ak chcete mať WordPress na subdoméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete WordPress prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju. Alebo si zložku wordpress nahrajte priamo do _sub a potom si ju po nahratí premenujte na čo chcete, na čo si ju premenujte, tak tak bude volať subdoména. Inštalácia WordPress Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste si nahrali súbory WordPress. Tak napríklad ak máte doménu exotechnologies.sk a obsah inštalačného balíka WordPress ste si nahrali do hlavného adresára /public_html/, tak po navštívení domény by ste mali byť automaticky presmerovaní na inštaláciu WordPress. A ak ste zrealizovali všetky kroky z nášho odporúčania, čo všetko je dobré pred inštaláciou spraviť, tak inštalácia by mala automaticky začať na adrese HTTPS a mala by byť v tvare /wp-admin/setup-config.php Úvodné okno inštalácie Tu len máte stručné informácie, čo je dobré si prichystať. Podľa nášho odporúčania by ste mali mať minimálne vytvorenú SQL databázu. Kliknite na Poďme na to! Tip: Klikli ste na Poďme na to! a akosi sa nechce zobraziť stránka vyžadujúca údaje k databáze? Pozrite si dole sekciu Problémy s inštaláciou. Údaje k SQL databáze Na ďalšej strane bude potrebné zadať údaje k SQL databáze: Potrebné údaje prevezmite z Control Panela, kde ste si SQL databázu vytvorili, príklad: A údaje zadáte nasledovne: Meno databázy si skopírujte z Control Panela (riadok Názov databázy). Ak ste si nevytvorili ďalšieho používateľa SQL databázy, tak Používateľské meno je rovnaké ako Meno / Názov databázy. Heslo si vložte to isté, čo ste si vygenerovali pri tvorbe databázy. Hostiteľ databázy zadajte adresu servera, ktorú vidíte v Control Paneli na riadku Host. Prefix tabuľky nie je potrebné meniť, prípadne si zadajte ľubovoľný vlastný (ak viete čo robíte a viete k čomu to bude dobré). Keď všetko budete mať vyplnené, kliknite na Zaslať: Zadanie užívateľských údajov a dokončenie inštalácie Ak ste všetky údaje zadali správne, okno s úspešným hlásením vám to oznámi a môžete kliknúť na Spustiť inštaláciu: Na ďalšej stránke si už vyplňte údaje podľa seba. Názov webovej stránky zvoľte výstižný, aby charakterizoval obsah toho, o čom stránka má byť, Používateľské meno odporúčame zvoliť jedno slovo, ideálne bez diakritiky. Heslo buď použite vygenerované WordPressom alebo si zadajte nejaké svoje, odporúčame, aby svietilo v zelenom. Váš e-mail zadajte emailovú adresu, ktorú má používať administrátor. Uistite sa, že emailová adresa je zadaná správne, bez preklepov. Viditeľnosť pre vyhľadávače označte len vtedy, ak nechcete, aby Google indexoval obsah stránky (čo zrejme budete chcieť, tak neoznačujte nič). Po vyplnení všetkých údajov kliknite na Inštalovať WordPress: WordPress bude nainštalovaný za pár sekúnd. Vo výsledku uvidíte svoje Používateľské meno, ktorým sa budete prihlasovať do administrácie a na emailovú adresu, ktorú ste zadali v predchádzajúcom kroku, vám príde informácia o úspešnej inštalácii. Kliknite na Prihlásiť sa: Kliknutím na Prihlásiť sa, sa prihlásite do administrácie WordPress. Odporúčame, aby ste si skontrolovali všetky nastavenia a aktualizovali predvolené doplnky, čo sa nachádzajú v administrácii (alebo ak ich nebudete potrebovať, rovno ich odinštalujte). Problémy s inštaláciou Ak by sa stalo, že server nepovolí automatické vyplnenie formulárov (diať by sa to nemalo, jedine na starších verziách PHP, ktoré už aj tak neodporúčame používať), údaje k SQL databáze musíte zadať ručne. Aj keď ste už všetky súbory skopírovali na server, nevadí. V počítači si vyhľadajte súbor wp-config-sample.php, nachádza sa priamo v zložke /wordpress/, ktorá bola zabalená v .ZIP archíve, ktorý ste si stiahli. Súbor premenujte na wp-config.php a otvorte ho, napr. v Notepade (Windows) alebo ešte lepšie v Notepad++, ktorý je pre úpravu súborov ideálny (a zadarmo). Pomocou návodu Úprava konfiguračného súboru WordPress si upravte pripojenie k SQL databáze. Informácie ako na to, nájdete v sekcii Zmena pripojenia k SQL databáze. Po zadaní údajov k databáze navštívte stránku na vašej doméne, kde má byť WordPress nainštalovaný a ak ste všetky údaje vyplnili správne bez chyby, tak uvidíte formulár na vyplnenie názvu stránky, administrátorského konta, atď. (viď vyššie sekciu Zadanie užívateľských údajov a dokončenie inštalácie). Inštaláciu dokončite rovnako ako v predchádzajúcej sekcii.
  7. Ak sa rozhodnete nainštalovať si redakčný systém (napr. WordPress či Joomla) alebo eshop (napr. Prestashop alebo OpenCart), je dôležité, aby ste si pred inštaláciu skontrolovali nastavenia hostingu. V tomto návode si stručne zhrnieme, ako si pripraviť systém pred inštaláciou ľubovoľného redakčného systému alebo eshopu, aby ste sa neskôr nemuseli zdržiavať ďalšími nastaveniami. Tento článok má odporúčací charakter, ktorý je určený najmä menej skúseným užívateľom alebo začiatočníkom. Výber hostingu Pred samotným nastavením všetkých služieb je potrebné, aby ste mali hostingový balíček vhodný pre inštaláciu redakčného systému resp. eshopu. Medzi tieto balíčeky patria Puzzle X, Biznis X resp. Multi X (ak si doň zaradíte doménu s balíkom Puzzle X). Ak doména u nás len parkuje (má balík DNS Parking) alebo má nejaký emailový balíček, či Exoweb balík, inštalácia redakčného systému možná nebude a budete si musieť balík zmeniť na Puzzle X alebo Biznis X. Po zmene balíka z iného ako Puzzle X alebo Biznis X dochádza k zmene DNS záznamov, takže bude potrebné ešte počkať asi hodinu, pokým budete môcť začať s inštaláciou, ale medzitým si môžete skontrolovať ďalšie nastavenia. Nastavenie verzie PHP Ak si budete meniť balík na Puzzle X alebo Biznis X, po zmene balíka by ste mali mať automaticky nastavenú verziu PHP 7.4, ktorá je momentálne našou predvolenou verziou na serveroch. Ak ste balík nemenili, teda už máte Puzzle X alebo Biznis X, prípadne nejaký iný starší balíček, napr. Standard hosting alebo Classic hosting (odporúčame zmeniť na Puzzle X alebo Biznis X), skontrolujte si v Nastaveniach Apache a PHP akú máte nastavenú verziu PHP a v prípade, ak máte staršiu verziu ako 7.4, odporúčame ju zmeniť na túto verziu, prípadne si nastavte rovno už 8.1. Po zmene treba počkať niekoľko minút, pokým sa aktuálna verzia PHP nastaví. Ak si chcete overiť, akú verziu PHP skutočne máte na svojej stránke, môžete si ju skontrolovať pomocou súboru phpinfo.php, ktorý nájdete v tomto návode dole v sekcii Kontrola aktuálneho stavu verzie PHP, kde zároveň nájdete aj inštrukcie ako si verziu PHP skontrolovať. Pred nahratím súborov na server sa uistite, že máte dostatok voľného priestoru, platí to najmä pre balíčky s nižšou kapacitu. V prípade potreby si môžete zmeniť balíček na vyšší resp. navýšiť parametre. Vytvorenie SQL databázy Každý redakčný systém alebo eshop na svoju prevádzku potrebuje databázu SQL. Ďalším krokom je preto Vytvorenie SQL databázy, odporúčame si vybrať verziu MariaDB 10.11. Heslo použité pri vytváraní databázy si bez preklepov zapíšte alebo skopírujte, budete ho neskôr potrebovať počas inštalácie. Pri údajoch k databáze v Control Paneli uvidíte aj adresu SQL servera (localhost u nás nefunguje), ktorú budete potrebovať zadať pri inštalácii. Nastavenie HTTPS adresy Pred samotnou inštaláciou redakčného systému alebo eshopu odporúčame, aby ste si na doméne nastavili HTTPS adresu, ktorú si zabezpečíte inštaláciou bezpečnostného certifikátu, obyčajne stačí Let's Encrypt v prípade redakčného systému, v prípade eshopu odporúčame platený certifikát, ak mienite používať platobné brány. Tip: Inštaláciu bezpečnostného certifikátu a následnú inštaláciu redakčného systému (eshopu) na HTTPS adrese veľmi odporúčame, ušetríte si starosti s dodatočným nastavením HTTPS adresy pre váš redakčný systém alebo eshop. Keď certifikát budete mať nainštalovaný (overíte si to tak, že navštívite adresu svojej domény na HTTPS adrese a ak sa stránka otvorí bez chybového hlásenia, tak certifikát bol úspešne nainštalovaný), nastavte si v Control Paneli automatické presmerovanie na HTTPS adresu, čím zabezpečíte, že inštalácia redakčného systému alebo eshopu bude prebiehať na zabezpečenej URL a táto URL sa nastaví ako základná v nastaveniach redakčného systému (eshopu). Výhodou zapnutia automatického presmerovania na HTTPS v Control Paneli je to, že ak si vygenerujete bezpečnostný certifikát na hocijakú inú subdoménu v rámci domény, tak presmerovanie na HTTPS sa bude automaticky uplatňovať aj na túto subdoménu. Inštalácia redakčného systému a eshopu Po týchto všetkých úkonoch, ak ich úspešne zrealizujete, môžete pokračovať inštaláciou redakčného systému alebo eshopu, napr.: WordPress Joomla Drupal Prestashop OpenCart
  8. Inštalácia vlastného certifikátu Ak máte vlastný certifikát, tak si ho môžete nainštalovať v Control Paneli v časti SSL certifikáty: Kliknite na tlačidlo Pridať vlastný certifikát: Po kliknutí sa objavia dve polia: Certifikát - CRT Privátny kľúč Do polí vložte požadované údaje (Certifikát aj Privátny kľúč), pričom musia obsahovať všetky údaje (takže zadávate ich aj s označeniami -----BEGIN CERTIFICATE----- resp. -----END CERTIFICATE----- atď) - vzory ako vyzerá certifikát a privátny kľúč nájdete tu. Kliknite na Inštalovať certifikát a počkajte 1-2 hodiny. Či sa certifikát úspešne nainštaloval, zistíte keď vaša stránka sa bude zobrazovať na adrese HTTPS alebo si stav certifikátu môžete skontrolovať pomocou stránky SSL Checker. Problémy s inštaláciou vlastného certifikátu V prípade, ak by ste mali problém s inštaláciou, tak postupujte podľa návodu nižšie: Všetky potrebné súbory ako napr. SSL certifikát, Privátny kľúč a Intermediate certifikát (CA) nahrajte do webového priestoru vašej domény, konkrétne do adresára /data/: Pomenujte ich podľa príkladu v tabuľke (namiesto domena.tld pomenute súbory vlastnou doménou): Certifikát: domena.tld.crt Privátny kľúč: domena.tld.key Intermediate certifikát: intermediate.crt V Control Paneli cez Zmeny nám pošlite autorizovanú požiadavku typu Iná, do poznámky pre zmenu napíšte, že potrebujete nahrať vlastný certifikát a súbory ste nahrali do adresára /data/. V priebehu dňa vás budeme informovať o stave inštalácie.
×
×
  • Vytvoriť nové...