Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content
  • Inštalácia OpenCart


    Guest Anonymous

    Tento návod vás prevedie základnou inštaláciou eshopu OpenCart a potrebných nastavení.

     

    Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server

     

    Stiahnite si do počítača inštalačný balík OpenCart z oficiálnej stránky.

    Máte možnosť výberu z viacerých verzií. Populárnu verziu 2.3.0.2 už veľmi neodporúčame, posledná verzia bola vydaná v lete 2016. Môžete skúsiť verziu 3.0.3.8, ktorá bola vydaná v lete 2021 a pre ktorú by mal byť dostatočný počet doplnkov alebo najnovšiu verziu 4.0.2.x, ktorá je aktuálna teraz (jar/leto 2023). Tento fakt zdôrazňujeme z toho dôvodu, že samotný OpenCart obsahuje prevažne len základné funkcie, teda je určený pre nenáročných užívateľov, ale ak by ste si chceli neskôr dodatočne nainštalovať množstvo potrebných doplnkov, pluginov či aplikácií, ktoré budete potrebovať na zvýšenie komfortu prevádzky eshopu, tak bude dôležité vedieť, ktorý doplnok je vhodný pre akú verziu, navyše keď platí, že veľa doplnkov je spoplatnených, tak aby sa nestalo, že máte OpenCart verzie 3.x a kúpite si doplnok, ktorý je kompatibilný pre verziu 4.x.

    Po stiahnutí vybranej verzie si rozbaľte .ZIP súbor v počítači a uvidíte zoznam informačných súborov a zložku upload.

    Ak chcete mať OpenCart na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte obsah zložky /upload/ do adresára /public_html/ (nemusíte nahrávať informačné súbory mimo zložky upload, ktoré ste našli v .ZIP balíku).

    Ak chcete mať OpenCart na subdoméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete OpenCart prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju.

    Alebo si zložku upload nahrajte priamo do _sub a potom si ju po nahratí premenujte na čo chcete, na čo ju premenujte, tak sa bude volať subdoména.

     

    Inštalácia OpenCart

     

    Ešte predtým než začnete, zrealizujte tieto nastavenia:

    • v Control Paneli si nastavte PHP na verziu 8.1
    • pokým sa bude PHP verzia meniť, v hlavnom adresári OpenCartu premenujte súbor config-dist.php na config.php a toto isté spravte aj v adresári /admin/

    Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste si nahrali súbory OpenCart. Tak napríklad ak máte doménu exotechnologies.sk a obsah inštalačného balíka OpenCart ste si nahrali do hlavného adresára /public_html/, tak po navštívení domény by ste mali byť automaticky presmerovaní na inštaláciu OpenCart. A ak ste zrealizovali všetky kroky z nášho odporúčania, čo všetko je dobré pred inštaláciou spraviť, tak inštalácia by mala automaticky začať na adrese HTTPS a mala by byť v tvare /install/index.php

    Následne spustite inštaláciu, odsúhlaste podmienky používania kliknutím na Continue a na ďalšej strane si skontrolujte PHP nastavenia, mali by ste všetko vidieť takto v zelenom:

     

    01-oc-php-nastavenia.png

     

    Keď všetko máte v zelenom aj pri rozšíreniach PHP, kliknite na Continue:

     

    02-oc-php-rozsirenia-nastavenia.png

     

    Na ďalšej strane bude potrebné vytvoriť pripojenie k SQL databáze a vytvoriť admin konto. Podľa obrázku si nastavte svoje vlastné údaje.

    Pre časť 1. potrebné údaje prevezmite z Control Panela, kde ste si SQL databázu vytvorili:

     

    • DB driver: ponechajte MySQLi, ak ste si vytvorili databázu MariaDB (odporúčame)
    • Hostname: tu je adresa SQL servera, napr. sql21.dnsserver.eu
    • Username: ak ste si nevytvorili ďalšieho používateľa SQL databázy, tak Username je rovnaké ako Database, takže názov databázy.
    • Password: zadajte heslo, ktoré ste si vygenerovali pri vytváraní databázy
    • Database: zadajte názov databázy
    • Prefix: ponechajte oc_ alebo si tam vložte ľubovoľný vlastný prefix
    • Port: ponechajte 3306

     

    V časti 2. si vytvorte admin konto

    • Username: zadajte si svoje prihlasovacie meno, pre zvýšenie bezpečnosti si zadajte také meno, ktoré nikto neuhádne len tak, nie admin ako v našom príklade.
    • Password: zadajte zložité heslo, ktoré nikto neuhádne len tak
    • E-mail: zadajte emailovú adresu, ktorú chcete použivať v kontakte so zákazníkmi eshopu a na rozosielanie informácií o objednávkach. Veľmi odporúčame, aby sa emailová adresa nachádza na doméne, na ktorej chcete prevádzkovať eshop

     

    03-oc-sql-nastavenia.png

     

    Keď všetko budete mať vyplnené, kliknite na Continue a keď ste všetko vyplnili správne, zobrazí sa hlásenie o úspešnej inštalácii, ktoré vás ešte upozorní na potrebu zmazania adresára /install/. Prihláste sa na server (ak ste sa medzitým odhlásili) a zmažte ho.

     

    04-oc-hotovo.png

     

    Po zmazaní adresára sa prihláste na stránke administrácie: /admin

     

    Nastavenie úložiska v administrácii OpenCartu

     

    OpenCart 4 (platí to aj pre OpenCart 3) hneď po prihlásení do administrácie z bezpečnostných dôvodov vyžaduje presunutie úložiska (/storage/).

    V okne v poli Current Path uvidíte aktuálnu cestu k úložisku (/storage/) ktorý sa nachádza v adresári /system/ v inštalácii OpenCart.

    V poli New Path vidíte príklad kam by sa malo presunúť úložisko, ktoré sme nastavili do adresára /data/, ktorý sa nachádza mimo webového priestoru, tak ako to vyžaduje OpenCart.

    Môžete kliknúť na Move, ale s vysokou pravdepodobnosťou OpenCart adresár /storage/ do zvolenej lokality nepresunie.

    Nižšie si pozrite obrázok s príkladom nastavení, aké sme si popísali vyššie a pod ním postupujte presne podľa inštrukcií:

     

    05-oc-storage.png

     

    Presun storage priečinka

     
     
    Tip:

    Nasledujúci postup platí aj pre všetky verzie OpenCart 3.x. OpenCart 2.x tieto nastavenia nevyžaduje.

     

    Prihláste sa na server, ideálne pomocou klienta FileZilla a v adresári /system/ nájdite adresár /storage/. Ten podľa návodu v obrázku presuňte do adresára /data/, ktorý je na rovnakej úrovni ako /public_html/. Zložku najlepšie presuniete pomocou klienta FileZilla.

     

    06-presunutie-storage-do-data.png

     

    Po presune bude potrebné upraviť config.php súbory, ktoré sa nachádzajú v hlavnom adresári OpenCart a v adresári /admin/.

     

    Hlavný adresár

    Súbor config.php si z hlavného adresára stiahnite do počítača otvorte ho, napr. v Notepade (Windows) alebo ešte lepšie v Notepad++, ktorý je pre úpravu súborov ideálny (a zadarmo).

    Na riadku 14. (mal by to byť riadok 14.) uvidíte tento kód:

     

    define('DIR_STORAGE', DIR_SYSTEM . 'storage/');

     

    Kód si upravte tak, že ho celý zameníte za tento riadok:

     

    define('DIR_STORAGE', '/www/w/e/u000000/data/storage/');

     

    ktorý si následne upravte takto:

    • /w/e/ sú prvé dve písmená názvu vašej domény, takže ak napr. máte doménu exotechnologies.sk, /w/e/ zmeňte na /e/x/
    • číslo u000000 vymeňte za u-číslo, ktoré uvidíte na obrázku vo vašej inštalácii OpenCart (viď vyššie obrázok upozorňujúci na potrebu presunutia /storage/)

    Súbor uložte a nahrajte naspäť na server. Pôvodný súbor pre každý prípad si môžete zálohovať, buď ho na serveri premenujte na niečo iné alebo si ho stiahnite do počítača.

     

    Adresár /admin/

    Obdobne to isté vykonajte so súborom config.php, ktorý sa nachádza v adresári /admin/

    Kód, ktorý budete musieť upraviť, by sa mal nachádzať okolo riadku 16. Po úprave ho nahrajte naspäť na server a obnovte si hlavnú stránku (Dashboard) v administrácii.

    Ak ste postupovali správne, mali by ste vidieť už len okno upozorňujúce na potrebu zmenu /admin adresy resp. adresára.

     

    Zmena názvu admin adresára

     
    Tip:

    Túto zmenu vyžaduje len OpenCart 4.x.

     

     

    Po tom čo ste úspešne presunuli úložisko (/storage/) mimo webový priestor, mali by ste v administrácii OpenCartu vidieť hlásenie o potrebe zmeniť názov /admin/ adresára.

    Toto by už malo ísť automaticky, takže do poľa Path zadajte iný názov ako admin, napr. sklad a kliknite na Rename.

     

    07-premenovanie-admin-adresara.png

     

    Akcia by mala zabrať niekoľko sekúnd, keď bude úspešné dokončená, OpenCart by vás mal automaticky odhlásiť a načítať prihlásenie do administrácie už na novej adrese.

     

    Ak by automatická zmena nefungovala

    Ak by sa tak náhodou nestalo, na serveri si premenujte adresár /admin/ na iný názov, napr.  na /sklad/ a stiahnite si z neho súbor config.php.

    Otvorte si ho v Notepad++ a okolo 6. riadku by ste mali vidieť tento kód

     

    define('HTTP_SERVER', 'https://mojadomena.tld/admin/');

     

    názov zmeňte na rovnaký názov, ako má /admin/ adresár, teda napr. /sklad/:

     

    define('HTTP_SERVER', 'https://mojadomena.tld/sklad/');

     

    a nahrajte naspäť na server. Prihláste sa na novej stránke administrácie a už by ste nemali vidieť žiadne výstražné okná.

     

    Vyčistenie vyrovnávajúcej pamäte

     

    Po prihlásení sa do administrácie (na novom odkaze) odporúčame aby ste napravo hore klikli na ozubené koleso (Developer Settings).

     

    08-developer-settings.png

     

    a kliknutím na ozubené kolesá vyčistili systémové vyrovnávajúce pamäte:

     

    09-vycistenie-cache.png

     

    Po vyčistení vyrovnávajúcej pamäte môžete začať nastavovať svoj OpenCart eshop.


    Link to Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    See also this article

     

    See also this article

     


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.


  • Blogs

    1. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Surfovanie internetom a čítanie emailov, môže priniesť úskalia, ktoré môžu ohroziť vašu bezpečnosť alebo dokonca pripraviť bankový účet o úspory. Tento trend, ktorý sa internetom šíri už roky, sa označuje ako phishing. Ide o neologizmus, ktorý pochádza z angličtiny a vychádza zo slova fishing, čo znamená rybolov. A keď v rybolove chytáte ryby na návnadu, tak podobným spôsobom funguje aj phishing – účelom tejto zákernej taktiky je „uloviť“ dôverčivého návštevníka a získať od neho niečo, čo sa dá zneužiť, najčastejšie prihlasovacie údaje do bankového účtu.

      Ako dochádza k phishingu? Tak, že podvodníci rozosielajú podvodné emaily, ktorými návštevníkov nasmerujú na podvodné stránky, ktoré sa tvária ako dôveryhodné a bežne obsahujú formuláre na zadanie prihlasovacích údajov.

      Taktika pri phishingu prebieha takto: útočník vytvorí email, ktorý vzhľadom pripomína oficiálny email napr. od banky alebo pošty, či kuriérskej služby. Obeťou phishingu sa často stávajú banky, útočníci v ich mene rozosielajú emailové správy, napr. taký email môže upozorňovať na potrebu aktualizácie hesla do internetbankingu, na čo si treba dávať pozor, žiadna banka aktualizáciu hesla žiadať nebude. Ak v takomto emaile kliknete na odkaz, budete najskôr presmerovaní na falošnú stránku, ktorá imituje stránku banky a ak na takejto podvodnej stránke zadáte svoje prihlasovacie údaje, v skutočnosti ich odošlete útočníkovi, ktorý ich môže zneužiť na prihlásenie do vášho skutočného internetbankingu.

      V článku si predstavíme niekoľko príkladov podvodných emailov.

       

      Podvodný email imitujúci banku

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý sa tvári ako od banky, pod obrázkom si popíšeme dôvody, prečo email nie je od banky ale od podvodníka.

       

      36-1-m-bank.png

       

      Vždy ako prvé majte na pamäti, že žiadna banka vám nebude posielať emaily, aby ste si znovu aktivovali účet alebo spravili nejaké nastavenia vo vašom bankovom účte. Ak vám príde email, pri ktorom nie ste si istí, či nie je len podvrhom, tak si všimnite, kto je odosielateľ, resp. z akej emailovej adresy bol email odoslaný. Ak za zavináčom vidíte hocičo iné, len nie webovú adresu banky, ide o podvod. Pozor, za zavináčom môže byť webová adresa, ktorá sa snaží sfalšovať skutočný názov domény. Napr. v prípade banky SLSP môže ísť o doménu spls[.]sk, teda, že sú prehodené písmená, v prípade M-BANK môže ísť napr. o doménu nbank[.]sk, že je zamenené písmeno m za n a podobne.

      Ďalším príkladom podvodného emailu je text, ktorý na vás nalieha, aby ste učinili nejakú akciu a čo najskôr. Takýto email sa snaží vo vás nabudiť pocit ohrozenia, z textu sa dozviete, že váš účet je údajne ohrozený a je potrebné zmeniť heslo čo najskôr. Žiadna banka či iná finančná inštitúcia nebude žiadať zmenu hesla takýmto spôsobom, aj keď treba počítať s možnosťou, že banka môže rozoslať upozornenia v prípade bezpečnostného problému. K takýmto situáciám však dochádza skutočne len výnimočne.

      Text v podvodnom emaile môže byť v rôznych jazykoch, ak je v angličtine a viete, že nejde o zahraničnú stránku, ktorej služby využívate, tak je takmer úplne isté, že ide o podvrh. Ak je v slovenčine, prípadne v češtine, môžete si všimnúť, že text je v "lámanej" forme, teda nemusí byť gramaticky správny, môže mať nezvyklý slovosled a pod., text pripadá ako keby bol preložený cez translátor.

      Veľmi dôležité je všímať si, na akú adresu odkazuje tlačidlo, ktoré vás vyzýva na vykonanie akcie, ako na obrázku vyššie kliknite tu. Ak myšou nabehnete na tlačidlo, tak obyčajne dole vľavo uvidíte, kam odkaz mieri – v tomto prípade vidíme, že odkazuje na doménu cutt[.]ly, ktorá slúži na skracovanie odkazov a ktovie kam ten odkaz smeruje. Banky nepoužívajú skracovače odkazov, tak toto je ďalší so znakov, ktorý upozorňuje na to, že email je podvrhom.

       

      Podvodný email imitujúci Slovenskú poštu

      Minulý rok sa značne rozšírili podvodné emaily, ktoré vyzerali, ako keby boli odoslané Slovenskou poštou, príklad takého emailu je nižšie na obrázku

       

      36-2-slovenska-posta.png

       

      Ako v príklade podvodného emailu, ktorý sa vydával za banku, aj v tomto prípade môžete vidieť niekoľko znakov, ktoré nás upozorňujú, že ide o podvod. Všimnite si zvláštnu adresu odosielateľa, ktorá nijako nesúvisí so Slovenskou poštou.

      Hoci text môže vyzerať dôveryhodne, viete, že o podvod ide najmä vtedy, ak zo Slovenskej pošty neočakávate zásielku. Navyše, ak myšou nabehnete na tlačidlo Potvrďte tu, tak dole vľavo môžete vidieť odkaz na neznámu lokalitu cutt[.]ly podobne ako v predchádzajúcom prípade. V žiadnom prípade nikam neklikajte, email označte za spam a zmažte.

       

      Podvodný email imitujúci PayPal

      Tento príklad podvodného emailu je trochu viac sofistikovaný. Tvári sa, že bol odoslaný službou PayPal z adresy jedného nášho mobilného operátora.

       

      36-3-o2-paypal.png

       

      Tak ako v príklade podvodného emailu z banky, aj v tomto prípade text emailu oznamuje, že nastal „bezpečnostný problém“ s platbou, a snaží sa ešte uistiť, že ak máte niečo spoločné s touto platbou, tak nemusíte nič robiť, ale ak o žiadnej platbe nič neviete, tak kliknutím na tlačidlo ju môžete zrušiť. Je veľmi vysoká pravdepodobnosť, že skôr budete patriť do skupiny, ktorá s danou platbou nemá nič spoločné a teda by ste mali kliknúť na tlačidlo Zrušiť túto platbu. Nabehnutím myšou na odkaz môžete vidieť, že odkaz mieri na skracovaciu službu bit[.]do a s PayPal nemá nič spoločné, takže nikam neklikajte.

      V čom je tento email nebezpečnejší ako predchádzajúce dva podvodné emaily? V tom, že útočníkovi sa podarilo skryť za adresu nášho mobilného operátora, ktorú náš mobilný operátor skutočne používa. V tomto prípade vie pomôcť pohľad do zdrojového kódu emailu, kde môžete vidieť pôvodnú adresu, z ktorej to bolo reálne odoslané, ak však nič také nenájdete, je pravdepodobné, že u odosielateľa bol bližšie nešpecifikovaný bezpečnostný problém, v takomto prípade nie je zlé odosielateľa upozorniť, že z jeho adresy sú odosielané podvodné emaily.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu zmeny hesla do emailovej schránky

      S podobnými emailami sa môžete stretávať často. Podvodný email vás upozorňuje, že vaše heslo čoskoro exspiruje a treba ho nastaviť znovu.

       

      36-4-password-reset.png

       

      Teoreticky je možné, že dostanete podobný email, ak využívate služby na internete, ktoré vyžadujú zmenu hesla aspoň raz za rok, dokonca aj niektoré banky môžu posielať podobné emaily, ale každý takýto email musí spĺňať minimálne podmienky, aby bol odoslaný z adresy banky a odkazy, či tlačidlá smerovali na skutočné stránky banky.

      V obrázku uvedenom vyššie však je možné vidieť, že ide o podvod, ktorý sa snaží ukradnúť heslo do schránky na našich serveroch. Doslova ide o to, že ak chceme naďalej použivať pôvodné heslo, musíme kliknúť na tlačidlo, ktoré nás presmeruje na neznámu stránku (ako vidieť nižšie) a tam zadať prihlasovacie údaje do schránky, čím sa platnosť pôvodného hesla údajne predĺži. V tomto konkrétnom prípade je to nezmysel, žiadna služba nevyžaduje potvrdenie pôvodného hesla, takže takéto emaily môžete označiť za spam a vymazať. Navyše, ako odosielateľa vidíte neznámy server, ktorý so servermi Exo Hosting nemá nič spoločné.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu vyprázdnenia plnej emailovej schránky

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý už na prvý pohľad vyzerá, že nebude v poriadku.

      36-5-email-quota.png

       

      Email bol odoslaný hromadne na neznáme adresy, je napísaný veľmi lámanou slovenčinou a odkaz sa ani nesnaží skryť, takže jasne vidieť kam odkazuje. Ak vám príde takýto email, ktorý už na prvý pohľad vyzerá byť nedôveryhodný, môžete ho rovno označiť za spam a vymazať.

       

      Ako na phishing?

      S podvodnými správami sa stretol a aj stretne asi každý. Dôležité je, aby ste svoj počítač / operačný systém udržiavali aktuálny a tak isto používali najnovšie verzie antivírusových programov, webových prehliadačov a emailových klientov. Práve nedostatočne zabezpečené systémy sa môžu stať terčom pre vírusy, trójske kone, či červy, čím sa podieľajú na šírení nevyžiadaných správ.

      Ak vám príde email, o ktorého pravosti pochybujete, vždy si všímajte, z akej adresy vám bol odoslaný a ak sú v emaile odkazy, všímajte si kam vedú na aké lokality, či kam odkazujú tlačidlá v nich uvedené.

      Takéto emaily označte za spam a vymažte, váš emailový klient sa postupne naučí filtrovať takéto správy a budete ich dostávať menej.

      Ak sa už stalo, že ste klikli na podozrivý odkaz, ešte sa nemusí nič diať, všímajte si na akú stránku ste sa preklikli, ak ide o neznámu webovú lokalitu, ktorá v poli adresy vám nie je známa, tak tam nezadávajte žiadne údaje a zo stránky ihneď odíďte.

      Ak už sa stalo, že ste sa nechali oklamať a napr. na podvodnej stránke ste zadali svoje prihlasovacie údaje do internetbankingu, tak okamžite telefonicky kontaktujte svoju banku.

      Na internete si môžete nájsť niekoľko testov, pomocou ktorých si môžete overiť, aké máte schopnosti rozlišovať pravé správy od podvodných, jeden z takýchto testov nájdete na tejto stránke. Musíte správne rozlíšiť 15 emailov, niektoré môžu byť v poriadku, iné sú podvodné.

      Ak by ste sa s podvodnými emailami stretávali častejšie, môžete nám poslať ich zdrojové kódy na našu emailovú adresu support@exohosting.sk pre bližšiu analýzu.

       

       

    2. News and information

      • 1
        entry
      • 0
        comments
      • 24
        views

      Recent Entries

      Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Vážení zákazníci, v septembri 2023 sa zameriavame na aktualizáciu SQL databáz (MySQL, MariaDB a PostgreSQL).

      10. septembra sme aktualizovali databázy MariaDB verzie 10.5 a 10.6 na 10.11, vďaka čomu databázy MariaDB budú mať plnú podporu až do roku 2028 (kedy už bude ďalšias plne podporovaná verzia).

      O ostatných aktualizáciách vás budeme informovať v tomto článku.

×
×
  • Create New...