Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content
  • Inštalácia OpenCart


    Tento návod vás prevedie základnou inštaláciou eshopu OpenCart a potrebných nastavení.

     

    Stiahnutie inštalačného balíka a nahratie súborov na server

     

    Stiahnite si do počítača inštalačný balík OpenCart z oficiálnej stránky.

    Máte možnosť výberu z viacerých verzií. Populárnu verziu 2.3.0.2 už veľmi neodporúčame, posledná verzia bola vydaná v lete 2016. Môžete skúsiť verziu 3.0.3.8, ktorá bola vydaná v lete 2021 a pre ktorú by mal byť dostatočný počet doplnkov alebo najnovšiu verziu 4.0.2.x, ktorá je aktuálna teraz (jar/leto 2023). Tento fakt zdôrazňujeme z toho dôvodu, že samotný OpenCart obsahuje prevažne len základné funkcie, teda je určený pre nenáročných užívateľov, ale ak by ste si chceli neskôr dodatočne nainštalovať množstvo potrebných doplnkov, pluginov či aplikácií, ktoré budete potrebovať na zvýšenie komfortu prevádzky eshopu, tak bude dôležité vedieť, ktorý doplnok je vhodný pre akú verziu, navyše keď platí, že veľa doplnkov je spoplatnených, tak aby sa nestalo, že máte OpenCart verzie 3.x a kúpite si doplnok, ktorý je kompatibilný pre verziu 4.x.

    Po stiahnutí vybranej verzie si rozbaľte .ZIP súbor v počítači a uvidíte zoznam informačných súborov a zložku upload.

    Ak chcete mať OpenCart na hlavnej (root, koreňovej) doméne, nahrajte obsah zložky /upload/ do adresára /public_html/ (nemusíte nahrávať informačné súbory mimo zložky upload, ktoré ste našli v .ZIP balíku).

    Ak chcete mať OpenCart na subdoméne, nahrajte obsah zložky do adresára /public_html/_sub/názov-subdomény/. Namiesto názov-subdomény si doplňte názov vlastnej subdomény, na ktorej chcete OpenCart prevádzkovať, ak takú subdoménu nemáte, vytvorte si ju.

    Alebo si zložku upload nahrajte priamo do _sub a potom si ju po nahratí premenujte na čo chcete, na čo ju premenujte, tak sa bude volať subdoména.

     

    Inštalácia OpenCart

     

    Ešte predtým než začnete, zrealizujte tieto nastavenia:

    • v Control Paneli si nastavte PHP na verziu 8.1
    • pokým sa bude PHP verzia meniť, v hlavnom adresári OpenCartu premenujte súbor config-dist.php na config.php a toto isté spravte aj v adresári /admin/

    Po nahratí súborov navštívte v prehliadači lokalitu, na ktorú ste si nahrali súbory OpenCart. Tak napríklad ak máte doménu exotechnologies.sk a obsah inštalačného balíka OpenCart ste si nahrali do hlavného adresára /public_html/, tak po navštívení domény by ste mali byť automaticky presmerovaní na inštaláciu OpenCart. A ak ste zrealizovali všetky kroky z nášho odporúčania, čo všetko je dobré pred inštaláciou spraviť, tak inštalácia by mala automaticky začať na adrese HTTPS a mala by byť v tvare /install/index.php

    Následne spustite inštaláciu, odsúhlaste podmienky používania kliknutím na Continue a na ďalšej strane si skontrolujte PHP nastavenia, mali by ste všetko vidieť takto v zelenom:

     

    01-oc-php-nastavenia.png

     

    Keď všetko máte v zelenom aj pri rozšíreniach PHP, kliknite na Continue:

     

    02-oc-php-rozsirenia-nastavenia.png

     

    Na ďalšej strane bude potrebné vytvoriť pripojenie k SQL databáze a vytvoriť admin konto. Podľa obrázku si nastavte svoje vlastné údaje.

    Pre časť 1. potrebné údaje prevezmite z Control Panela, kde ste si SQL databázu vytvorili:

     

    • DB driver: ponechajte MySQLi, ak ste si vytvorili databázu MariaDB (odporúčame)
    • Hostname: tu je adresa SQL servera, napr. sql21.dnsserver.eu
    • Username: ak ste si nevytvorili ďalšieho používateľa SQL databázy, tak Username je rovnaké ako Database, takže názov databázy.
    • Password: zadajte heslo, ktoré ste si vygenerovali pri vytváraní databázy
    • Database: zadajte názov databázy
    • Prefix: ponechajte oc_ alebo si tam vložte ľubovoľný vlastný prefix
    • Port: ponechajte 3306

     

    V časti 2. si vytvorte admin konto

    • Username: zadajte si svoje prihlasovacie meno, pre zvýšenie bezpečnosti si zadajte také meno, ktoré nikto neuhádne len tak, nie admin ako v našom príklade.
    • Password: zadajte zložité heslo, ktoré nikto neuhádne len tak
    • E-mail: zadajte emailovú adresu, ktorú chcete použivať v kontakte so zákazníkmi eshopu a na rozosielanie informácií o objednávkach. Veľmi odporúčame, aby sa emailová adresa nachádza na doméne, na ktorej chcete prevádzkovať eshop

     

    03-oc-sql-nastavenia.png

     

    Keď všetko budete mať vyplnené, kliknite na Continue a keď ste všetko vyplnili správne, zobrazí sa hlásenie o úspešnej inštalácii, ktoré vás ešte upozorní na potrebu zmazania adresára /install/. Prihláste sa na server (ak ste sa medzitým odhlásili) a zmažte ho.

     

    04-oc-hotovo.png

     

    Po zmazaní adresára sa prihláste na stránke administrácie: /admin

     

    Nastavenie úložiska v administrácii OpenCartu

     

    OpenCart 4 (platí to aj pre OpenCart 3) hneď po prihlásení do administrácie z bezpečnostných dôvodov vyžaduje presunutie úložiska (/storage/).

    V okne v poli Current Path uvidíte aktuálnu cestu k úložisku (/storage/) ktorý sa nachádza v adresári /system/ v inštalácii OpenCart.

    V poli New Path vidíte príklad kam by sa malo presunúť úložisko, ktoré sme nastavili do adresára /data/, ktorý sa nachádza mimo webového priestoru, tak ako to vyžaduje OpenCart.

    Môžete kliknúť na Move, ale s vysokou pravdepodobnosťou OpenCart adresár /storage/ do zvolenej lokality nepresunie.

    Nižšie si pozrite obrázok s príkladom nastavení, aké sme si popísali vyššie a pod ním postupujte presne podľa inštrukcií:

     

    05-oc-storage.png

     

    Presun storage priečinka

     
     
    Tip:

    Nasledujúci postup platí aj pre všetky verzie OpenCart 3.x. OpenCart 2.x tieto nastavenia nevyžaduje.

     

    Prihláste sa na server, ideálne pomocou klienta FileZilla a v adresári /system/ nájdite adresár /storage/. Ten podľa návodu v obrázku presuňte do adresára /data/, ktorý je na rovnakej úrovni ako /public_html/. Zložku najlepšie presuniete pomocou klienta FileZilla.

     

    06-presunutie-storage-do-data.png

     

    Po presune bude potrebné upraviť config.php súbory, ktoré sa nachádzajú v hlavnom adresári OpenCart a v adresári /admin/.

     

    Hlavný adresár

    Súbor config.php si z hlavného adresára stiahnite do počítača otvorte ho, napr. v Notepade (Windows) alebo ešte lepšie v Notepad++, ktorý je pre úpravu súborov ideálny (a zadarmo).

    Na riadku 14. (mal by to byť riadok 14.) uvidíte tento kód:

     

    define('DIR_STORAGE', DIR_SYSTEM . 'storage/');

     

    Kód si upravte tak, že ho celý zameníte za tento riadok:

     

    define('DIR_STORAGE', '/www/w/e/u000000/data/storage/');

     

    ktorý si následne upravte takto:

    • /w/e/ sú prvé dve písmená názvu vašej domény, takže ak napr. máte doménu exotechnologies.sk, /w/e/ zmeňte na /e/x/
    • číslo u000000 vymeňte za u-číslo, ktoré uvidíte na obrázku vo vašej inštalácii OpenCart (viď vyššie obrázok upozorňujúci na potrebu presunutia /storage/)

    Súbor uložte a nahrajte naspäť na server. Pôvodný súbor pre každý prípad si môžete zálohovať, buď ho na serveri premenujte na niečo iné alebo si ho stiahnite do počítača.

     

    Adresár /admin/

    Obdobne to isté vykonajte so súborom config.php, ktorý sa nachádza v adresári /admin/

    Kód, ktorý budete musieť upraviť, by sa mal nachádzať okolo riadku 16. Po úprave ho nahrajte naspäť na server a obnovte si hlavnú stránku (Dashboard) v administrácii.

    Ak ste postupovali správne, mali by ste vidieť už len okno upozorňujúce na potrebu zmenu /admin adresy resp. adresára.

     

    Zmena názvu admin adresára

     
    Tip:

    Túto zmenu vyžaduje len OpenCart 4.x.

     

     

    Po tom čo ste úspešne presunuli úložisko (/storage/) mimo webový priestor, mali by ste v administrácii OpenCartu vidieť hlásenie o potrebe zmeniť názov /admin/ adresára.

    Toto by už malo ísť automaticky, takže do poľa Path zadajte iný názov ako admin, napr. sklad a kliknite na Rename.

     

    07-premenovanie-admin-adresara.png

     

    Akcia by mala zabrať niekoľko sekúnd, keď bude úspešné dokončená, OpenCart by vás mal automaticky odhlásiť a načítať prihlásenie do administrácie už na novej adrese.

     

    Ak by automatická zmena nefungovala

    Ak by sa tak náhodou nestalo, na serveri si premenujte adresár /admin/ na iný názov, napr.  na /sklad/ a stiahnite si z neho súbor config.php.

    Otvorte si ho v Notepad++ a okolo 6. riadku by ste mali vidieť tento kód

     

    define('HTTP_SERVER', 'https://mojadomena.tld/admin/');

     

    názov zmeňte na rovnaký názov, ako má /admin/ adresár, teda napr. /sklad/:

     

    define('HTTP_SERVER', 'https://mojadomena.tld/sklad/');

     

    a nahrajte naspäť na server. Prihláste sa na novej stránke administrácie a už by ste nemali vidieť žiadne výstražné okná.

     

    Vyčistenie vyrovnávajúcej pamäte

     

    Po prihlásení sa do administrácie (na novom odkaze) odporúčame aby ste napravo hore klikli na ozubené koleso (Developer Settings).

     

    08-developer-settings.png

     

    a kliknutím na ozubené kolesá vyčistili systémové vyrovnávajúce pamäte:

     

    09-vycistenie-cache.png

     

    Po vyčistení vyrovnávajúcej pamäte môžete začať nastavovať svoj OpenCart eshop.


    Link to Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    See also this article

     

    See also this article

     



  • Blogs

    1. Slovenským internetom sa momentálne šíri zrejme jedna z najväčších káuz v oblasti informačných technológií.

      Podľa informácií portálu Živé.sk došlo začiatkom týždňa na servery Úradu geodézie, kartografie a katastra SR k ransomware útoku, počas ktorého boli zašifrované dáta na serveroch. Útok spôsobil nedostupnosť portálu, čo je však zatiaľ ten najmenší problém. Výrazne väčším problémom je, že dáta katastra zrejme nebude možné obnoviť do úplného stavu pred útokom z dôvodu, že zálohy neobsahovali kompletné údaje, ktoré sa nerealizovali dostatočne často a komplexne na to, aby bolo možné ich rýchlo obnoviť. Tento fakt spôsobí, že obnova dát, do ako tak použiteľného stavu, potrvá zrejme celé mesiace. A či to bude nakoniec úspešné, sa zatiaľ nevie. Viac informácií sa dozviete v horeuvedenom odkaze.

       

      Čo je ransomware útok a ako k nemu dochádza?

      Podstatou ransomware je, že vírus resp. škodlivý kód zašifruje vaše dáta v počítači, ktoré sú tým pádom nepoužiteľné. Následne vás hacker kontaktuje pomocou emailu, ktorého pôvod je často prakticky nemožné vystopovať s ponukou, že dáta odkóduje, ale za cenu výkupného, ktoré nie raz býva vysoké. Výkupné sa často má zrealizovať pomocou kryptomenových účtov, ktorých vlastníkov je fakticky nemožné zistiť.

      Vírus, ktorý spustí ransomware útok najčastejšie "získate" tak, že v emaile, ktorý sa môže vydávať napr. za štátnu inštitúciu alebo banku, kliknete na odkaz, ktorý sa tvári dôveryhodne, ale v skutočnosti si do počítača stiahnete vírus. Ransoware si môžete "nainštalovať" aj navštívením pochybných webových stránok, či klikaním na podozrivé reklamy na neznámych webových stránkach. O Ransomware si môžete viac prečítať na Wikipedii.

       

      Ako sa dá tomu predchádzať?

      Ransomware útokom (ale aj iným hackerským útokom) sa nedá vždy predchádzať na 100%, ale túto pravdepodobnosť môžete výrazne znížiť splnením týchto bodov (nie úplne všetky zaručene pomôžu voči hackerským útokom, ale z dôvodu zvýšenia bezpečnosti ich uvedieme):

      • Pravidelne aktualizujte svoj operačný systém, webové prehliadače, emailových klientov. Aktualizácie odstraňujú bezpečnostné problémy, ktoré hackeri často zneužívajú.
      • Nezabúdajte na kvalitný antivír spolu s firewallom, aj v tomto prípade ich odporúčame pravidelne aktualizovať, aj keď samotné aktualizácie často prebiehajú automaticky (ak ste si tieto aktualizácie z nejakého neznámeho dôvodu nevypli).
      • Aktualizujte svoje programy a aplikácie, ktoré používate
      • Pripájajte sa len na dôveryhodné internetové siete, ak doma používate router, zmeňte si heslo do nastavení routera (od výroby býva často nastavené len nejaké základné, napr. password), nastavte si silné heslo na svoju wi-fi sieť, ideálne kombináciou malých a veľkých písmen, čísiel a špeciálnych znakov.
      • Taktiež nezabúdajte na silné heslá do emailových schránok a pozorne sledujte obsah emailových správ, ktoré vám prídu do schránok. Keďže ransomware sa často šíri emailom, obzvlášť venujte maximálnu pozornosť týmto typom emailových správ:
        • email s výhodnou investičnou ponukou alebo kúpou "niečoho" zaujímavého a výhodného
        • výstražný email, ktorý vás varuje pred kompromitáciou vášho bankového účtu a je potrebné sa prihlásiť do vášho internetbankingu a aktualizovať heslá
        • varovania o neznámych prihláseniach do vašich účtov (hocijakých) - takéto varovania vám môžu posielať aj regulérne služby ako Facebook alebo Google, ale často bývajú zneužívané hackermi, ktorí sa vás snažia oklamať, že je potrebné, aby ste sa prihlásili do svojej schránky a zmenili si nastavenia
        • rôzne reklamné emaily na služby a produkty, ktoré ste si buď neobjednali alebo sa vás zjavne netýkajú
        • podozrivé správy o nevyzdvihnutých alebo neuhradených zásielkach o ktorých bezpečne viete, že ich nečakáte.
      • Vždy si pozorne skontrolujte z akej emailovej adresy vám prišiel takýto podozrivý email, či neobsahuje preklepy, nejaký znak navyše, či nejakú exotickú koncovku.
      • Ak email obsahuje odkazy, neklikajte na ne, ale ak na ne nabehnete kurzorom myši, tak prehliadač vám dole vľavo zobrazí link, kam odkaz mieri. Ak sa vám link zdá zvláštny, celkom iste ide o podvod.

      Ak máte podozrenie, že daný email bude škodlivý, takýto email vo svojom emailovom klientovi vždy označte ako spam.

       

      Nižšie uvádzame príklad nahlásenia podozrivého emailu vo Webmaile:

      70-nahlasenie-spamu.png

       

      Nižšie si môžete pozrieť album Phishing, kam postupne budeme pridávať vzorky podozrivých emailov, ktoré je rozhodne dobré nahlásiť ako spam:

    2. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Počínajúc týmto dňom sme navýšili limit na jednu emailovú schránku na 100 GB.

      To znamená, že si môžete vytvoriť emailovú schránku, ktorá môže mať maximálne 100 GB - aby ste si takúto schránku mohli vytvoriť, potrebujete na to buď balík Biznis X, pričom celú kapacitu emailového úložiska využijete na túto jednu schránku alebo využijete balík Multi X, ktorý môžete mať v maximálnej kapacite 200 GB, takže môžete mať takéto schránky aj dve.

      Viac informácií nájdete v návode Maximálna veľkosť priestoru pre emaily a schránky.

    3. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      21. 1. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.161.0, ktorý prináša niekoľko zásadných noviniek a vylepšení.

       

      Umelá inteligencia vo Webstránke a v Obchode

       

      Od tejto verzie môžete pri písaní textov, počas vytvárania obsahu webovej stránky alebo písania popisov produktov v Obchode využívať umelú inteligenciu.

      Napríklad napíšete si nejaký svoj text a necháte umelú inteligenciu, aby ho rozšírila. Krátka videoukážka:

       

      Umelú inteligenciu môžu využívať všetci zákazníci s balíkmi Start Web, Biznis Web a Max Web. Dostupná je aj v Trial verzii. Zastarané balíky ako 1Web túto možnosť nemajú. Viac informácií nájdete v návode Texty písané pomocou umelej inteligencie (AI).

       

      Cookies

       

      Odteraz (už od verzie 10.160.0) sa môžete rozhodnúť či budete používať štandardný banner cookies alebo si vytvoríte vlastný.

      V Nastavenich Exowebu kliknite na sekciu Možnosti ochrany osobných údajov a následne v sekcii Politika cookies kliknite na kartu Banner súboru cookie. Vyplňte si všetky požadované údaje a informácie a kliknite na Uložiť:

      101610-vlastny-cookies-banner-nastavenia.png

       

      Na stránke sa následne objaví banner cookies, aký ste si vytvorili. Text si v nastaveniach môžete kedykoľvek upraviť.

      101610-vlastny-cookies-banner-na-stranke.png

       

      Ak na stránkach používate aj iný jazyk ako slovenčinu, v nastaveniach si ešte môžete vybrať pre aký jazyk chcete vlastný text upraviť. Táto možnosť je dostupná pre balíky Biznis Web a Max Web, keďže Start Web nemá možnosť používať viac ako jeden jazyk.

      101610-vlastny-cookies-banner-vyber-jazyka.png

       

      Viac informácií o nastavení cookies nájdete v návode Nastavenie cookies v Exowebe.

       

      Okrem noviniek pribudlo ešte niekoľko opráv dizajnu a vzhľadu. To je zatiaľ všetko.

×
×
  • Create New...