
Ak vám príde do schránky podozrivý email a v súčinnosti s našou technickou podporou by ste potrebovali zistiť jeho pôvod a dôvod, prečo vám vôbec prišiel, tak je to možné zistiť pomocou analýzy zdrojového kódu emailu.
Zdrojový kód emailu je dôležitý kód, ktorý mapuje celé pozadie emailu a jeho cesty. V zdrojovom kóde môžete napr. zistiť odkiaľ bol email odoslaný, cez aké servery email prešiel, cez akého mailového klienta bol email odoslaný a v prípade nejakej chyby (napr. nedoručenej správy) sa dá zo zdrojového kódu zistiť, prečo sa tak stalo.
V nasledujúcom návode je postup, ako zdrojový kód emailu zistiť a stiahnuť v RoundCube Webmail. Tento spôsob je optimálny, keďže RoundCube poskytuje priamy prístup do vašej emailovej schránky a emaily zobrazené tu, sú uložené na serveri.
Stiahnutie súboru .eml v RoundCube Webmail
Navštívte RoundCube Webmail a prihláste sa do schránky. V zozname (napr. prijatej) pošty kliknite na email, ktorý potrebujete preveriť a následne hore vpravo v menu kliknite na tri bodky s popisom Viac. Potom v menu cez položku Stiahnuť sa presuňte na položku Zdroj (.eml) a daný súbor si uložte do počítača. Stiahnutý súbor .EML nám následne môžete odoslať na analýzu na adresu support@exohosting.sk.
Súbor .EML obsahuje úplne všetky informácie, ktoré sa nachádzali v pôvodnom emaile, teda okrem hlavičky (v ktorej je okrem iného zaznamenaná cesta servermi, cez ktoré email "išiel") a samotného obsahu emailu, aj prílohy alebo vložené obrázky. Pre analýzu emailu je vhodný preto, lebo aj na základe samotného textu v tele emailu alebo príloh, sa dá zistiť aký problém v ohľade tohto emailu nastal, teda jednoducho povedané, máme všetko na očiach, čo môžeme mať.
ZObrazenie zdrojového kódu emailu v RoundCube
Hoci analýza problémov pomocou súboru .EML je ideálne riešenie, v niektorých prípadoch môže byť problém so súkromím, napr. vtedy ak email obsahuje nejaké citlivé dáta, ktoré by ste nechceli nikomu preposlať.
V tomto prípade je lepším riešením poslať na analýzu len čisto zdrojový kód emailu, ktorý obsah ako prílohy alebo obrázky zobrazuje v textovej podobe (v súladoch so štandardmi MIME), teda pri bežnom používaní sa nedá obsah prečítať resp. vidieť.
Zdrojový kód emailu zobrazíte podobným spôsobom ako v prípade stiahnutia súboru .EML, teda v zozname (napr. prijatej) pošty kliknite na email, ktorý potrebujete preveriť a následne hore vpravo v menu kliknite na tri bodky s popisom Viac. Následne v menu kliknite na položku Zobraziť zdrojový text:
V prehliadači sa otvorí nová stránka, v ktorej uvidíte kompletný zdrojový kód (text) emailu, napr. v takejto podobe:
Každý zdrojový kód emailu zobrazený v RoundCube Webmail by sa mal začať riadkami Return-Path: a Delivered-To:, ak uvidíte čokoľvek diametrálne odlišné od textu v našom príklade, tak nejde o zdrojový kód emailu.
Zdrojový kód následne celý obtiahnite myšou, ak je príliš dlhý, tak lepšie to bude vybraním celého textu naraz pomocou klávesovej skratky CTRL+A, následne stlačte CTRL+C, čím si ho skopírujete do schránky (pamäťovej, nie emailovej). Otvorte si v počítači program Notepad (Poznámkový blok), klávesovou skratkou CTRL+V vložte daný zdrojový kód do Notepadu a uložte súbor s príponou .TXT.
Pozor, môže sa stať, že zdrojový kód môže byť dosť veľký, ak by mal mať niekoľko MB, tak Notepad môže mať problém so spracovaním takého množstva kódu. V tomto prípade kód vložte napr. do dokumentu .DOC (Word), ktorý si poradí aj s väčším textom. Súbor následne uložte a môžete nám ho poslať emailom ako prílohu na adresu support@exohosting.sk.
Zobrazenie hlavičky emailu v RoundCube
Hlavička emailu obsahuje len nutné informácie o "cestovaní" emailu zo serveru na server, vrátane takých základných informácií ako z ktorej schránky bol email odoslaný, do akej bol doručený, príp. informácie o IP adrese, ak pri odoslaní bol použitý lokálny mailový klient a pod.
Čo je ale z pohľadu súkromia dôležité, hlavička neobsahuje žiadne prílohy, dokonca ani informácie o nich, nezobrazuje ani text samotného emailu, takže žiadne informácie, ktoré by mohli byť citlivé, sa nezasielajú.
K hlavičke sa dostanete tak, že si v RoundCube zobrazíte email a pri informáciách o ňom kliknete na Hlavičky:
Následne vyskočí okno a tam uvidíte obsah hlavičky:
Rovnako ako v prípade zobrazenia zdrojového kódu emailu, môžete postupovať aj tu. Celú hlavičku obtiahnite myšou alebo kliknite hocikam na text, aby bolo okno aktívne a pomocou klávesovej skratky CTRL+A obsah vyberte, následne stlačte CTRL+C, čím si ho skopírujete do schránky (pamäťovej, nie emailovej). Otvorte si v počítači program Notepad (Poznámkový blok), klávesovou skratkou CTRL+V vložte danú hlavičku do Notepadu (Poznámkový blok) a uložte súbor s príponou .TXT. Súbor následne uložte a môžete nám ho poslať emailom ako prílohu na adresu support@exohosting.sk.
Hoci zaslanie hlavičky neobsahuje žiadny obsah samotného emailu, pre analýzu, či ide alebo nejde o spam, nemusí byť dostatočná. Spam filtre sa často krát zameriavajú na text, podpisy (signatúry), prípadne aj na obrázky a na základe nich môžu emaily blokovať, takže zaslanie len hlavičky emailu odporúčame ako posledné možné riešenie.
See also this article
See also this article
Recommended Comments
There are no comments to display.