Nastavenie prijímania a odosielania pošty v emailových klientoch
Ak potrebujete nastaviť prijímanie a odosielanie emailov v niektorom emailovom klientovi (napr. Outlook, Thunderbird a pod.), tu nájdete zoznam serverov a portov, ktoré treba zadať do nastavení, aby prijímanie a posielanie emailov fungovalo správne.
Predtým, než začnete s nastaveniami emailového klienta, si najprv otestujte prihlásenie cez RoundCube Webmail, kde v prihlasovacom formulári zadáte celú emailovú adresu ako meno používateľa; a ručne (alebo sa uistite, že máte heslo správne skopírované bez medzier na začiatku alebo konci) zadajte heslo k schránke. Úspešným prihlásením si takto overíte, že máte správne heslo k svojej emailovej schránke. Zároveň odporúčame si v schránke otestovať prijímanie a odosielanie emailových správ, aby ste sa uistili, že vaša emailová schránka je plne funkčná, bez obmedzení.
Ak si heslo nepamätáte, kedykoľvek si môžete vo svojom Control Paneli vygenerovať heslo nové, ktoré obyčajne funguje do minúty.
Pozorne si prečítajte aké porty k akým serverom treba nastaviť, a či ide o zabezpečené pripojenie alebo nie. Nesprávne kombinácie sú častou príčinou, že prijímanie alebo odosielanie emailov v klientoch nefunguje alebo hlási problém s certifikátom.
Prijímanie emailovej pošty
IMAP nastavenia
IMAP (Internet Message Access Protocol) (niekedy aj IMAP4) je protokol, ktorý umožňuje vzdialený prístup k emailovej schránke - v praxi to znamená, že ak v emailovom klientovi si nastavíte príjem správ prostredníctvom protokolu IMAP, vo svojom klientovi si priamo riadite obsah emailovej schránky, podobne ako keby ste si schránku riadili priamo vo Webmaile. Výhoda tohto protokolu je synchronizácia - ak v klientovi vymažete správy, budú vymazané aj v schránke, ak správy presuniete z jednej zložky do druhej, presunú sa aj v emailovej schránke.
Protokol IMAP je ideálne riešenie, ak používate viacero zariadení (počítač, notebook, tablet, či smartphone) a potrebujete vo všetkých zariadeniach vidieť rovnaký obsah. Zároveň však dbajte na to, aby ste si emailové správy udržiavali s prehľadom a zbytočné, či nepotrebné správy mazali (aj z Koša) alebo v klientovi presúvali do lokálnych priečinkov. Ak nebudete správy vymazávať vo vašom klientovi, tak budú stále prítomné v schránke a časom sa schránka môže úplne zaplniť a ďalšie správy prestane prijímať. Aby ste sa vyhli problémom so zaplnenými schránkami, odporúčame si zapnúť (alebo sa uistiť, že máte zapnutú) notifikáciu o zaplnených schránkach.
Nastavenie IMAP s použitím SSL zabezpečenia (odporúčané):
IMAP server: mail.exohosting.com
Port: 993
Zabezpečenie: Áno (SSL/TLS)
Nižšie na obrázku je príklad nastavenia zabezpečeného pripojenia IMAP v emailovom klientovi Thunderbird.
Napr. vlastníte emailovú adresu nazov-schranky@adresa.sk. Pri použití zabezpečeného servera mail.exohosting.com musíte použiť port 993 (IMAP) a pripojenie zabezpečené pomocou SSL/TLS:
Nastavenie IMAP bez použitia SSL zabezpečenia
- nastavenie bez použitia SSL zabezpečenia je alternatívna možnosť, použite len vtedy, ak sú -nejaké- problémy so zabezpečeným pripojením
IMAP server: mail.<vasadomena.koncovka>
Port: 143
Zabezpečenie: Nie
Nižšie na obrázku je príklad nastavenia nezabezpečeného pripojenia IMAP v emailovom klientovi Thunderbird.
Napr. vlastníte emailovú adresu nazov-schranky@adresa.sk. V tomto prípade, ak použijete server mail.adresa.sk, tak port musíte nastaviť 143 a zabezpečenie pripojenia žiadne.
POP nastavenia
POP (Post Office Protocol) (alebo ešte stále často POP3) je protokol, ktorý sa používa pre sťahovanie emailových správ z emailovej schránky - ak používate viac klientov na viacerých počítačoch tak správy, ktoré ste si do klienta pomocou protokolu POP stiahli, tak sa na ďalšom počítači stiahnu znovu. Oproti protokolu IMAP má výhodu, že je jednoduchší na implementáciu, v prípade veľkých emailových schránok obvykle pracuje rýchlejšie, nevýhodu má v tom, že sa nesynchronizuje s emailovou schránkou.
Keďže v prípade POP sa zo servera len sťahujú kópie správ, je veľmi dôležité, aby ste si v emailovom klientovi nastavili obdobie, po akej dlhej dobe sa majú stiahnuté emaily zo schránky vymazať. Ak tak neurobíte, tak vaša schránka sa bude čoraz viac zapĺňať, až sa zaplní úplne, prestane ďalšie správy prijímať a potom bude nutné sa prihlásiť na Webmail a správy si zmazať manuálne. Zároveň odporúčame, aby ste si možnosť mazania po určitých dňoch, nastavili vo všetkých klientoch rovnako (napr. po 14 dňoch). Ak ste si nastavili dlhšiu lehotu na zmazanie emailov po stiahnutí zo servera, odporúčame si zapnúť (alebo sa uistiť, že máte zapnutú) notifikáciu o zaplnených schránkach.
Nastavenie POP s použitím SSL zabezpečenia (odporúčané):
POP server: mail.exohosting.com
Port: 995
Zabezpečenie: Áno (SSL/TLS)
Nižšie na obrázku je príklad nastavenia zabezpečeného pripojenia POP v emailovom klientovi Thunderbird.
Napr. vlastníte emailovú adresu nazov-schranky@adresa.sk. Pri použití servera mail.exohosting.com musíte použiť port 995 (POP) a zabezpečenie pripojenia SSL/TLS.
Nastavenie POP bez použitia SSL zabezpečenia
- nastavenie bez použitia SSL zabezpečenia je alternatívna možnosť, použite len vtedy, ak sú -nejaké- problémy so zabezpečeným pripojením
POP3 server: mail.<vasadomena.koncovka>
Port: 110
Zabezpečenie: Nie
Nižšie na obrázku je príklad nastavenia nezabezpečeného pripojenia POP v emailovom klientovi Thunderbird.
Napr. vlastníte emailovú adresu nazov-schranky@adresa.sk. V tomto prípade, ak použijete server mail.adresa.sk, tak port musíte nastaviť 110 (POP) a zabezpečenie pripojenia žiadne.
Odosielanie emailovej pošty
SMTP nastavenia
SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) je jednoduchý protokol umožňujúci odosielanie emailových správ z vášho emailového klienta. Protokol zrealizuje doručenie emailovej pošty pomocou priameho spojenia medzi odosielateľom a adresátom.
Pričom platí:
- ak na prijímanie správ používate protokol IMAP, odoslaná pošta (SMTP) sa ukladá na serveri a uvidíte ju vo všetkých zariadeniach, ktoré sa k danej schránke pripájajú cez IMAP
- ak na prijímanie správ používate protokol POP, odoslaná pošta (SMTP) sa ukladá len v tom zariadení, z ktorého ste správu odoslali
Nastavenie SMTP s použitím SSL zabezpečenia (odporúčané):
SMTP server: smtp.exohosting.com
Port: 465
Zabezpečenie: Áno (SSL/TLS)
Nižšie na obrázku je príklad nastavenia zabezpečeného pripojenia SMTP v emailovom klientovi Thunderbird.
Napr. vlastníte emailovú adresu nazov-schranky@adresa.sk. Pri použití zabezpečeného servera smtp.exohosting.com musíte použiť port 465 (SMTP) a zabezpečenie pripojenia SSL/TLS:
V prípade odosielania pošty cez zabezpečený server smtp.exohosting.com namiesto portu 465 môžete použiť aj port 587, v tomto prípade ale Zabezpečenie pripojenia musíte vybrať STARTTLS a nie SSL/TLS:
SMTP server: smtp.exohosting.com
Port: 587
Zabezpečenie: Áno (STARTTLS)
Príklad v obrázku zobrazuje správne nastavenie protokolu SMTP pri porte 587:
Nastavenie SMTP bez použitia SSL zabezpečenia
- nastavenie bez použitia SSL zabezpečenia je alternatívna možnosť, použite len vtedy, ak sú -nejaké- problémy so zabezpečeným pripojením
SMTP server: smtp.<vasadomena.koncovka>
Port: 25
Zabezpečenie: Nie
Nižšie na obrázku je príklad nastavenia nezabezpečeného pripojenia SMTP v emailovom klientovi Thunderbird.
Napr. vlastníte emailovú adresu nazov-schranky@adresa.sk. V tomto prípade, ak použijete server smtp.adresa.sk tak port musíte nastaviť 25 (SMTP) a zabezpečenie pripojenia žiadne.
Mám problémy aj so správnym nastavením
V prípade akýchkoľvek problémov s prijímaním a odosielaním pošty, odporúčame sa najprv uistiť, či máte uhradené všetky služby (ideálne prihlásením do Control Panela, či prijímanie a odosielanie funguje cez Webmail a pred kontaktovaním technickej podpory odporúčame reštartovať všetky zariadenia (emailový klient, počítač) vrátane internetu (router, wifi).
Problémy so zabezpečeným pripojením
Výnimočne môže nastať, že aj v prípade správneho nastavenia serverov a portov máte problém s prijímaním a odosielaním emailov pomocou emailových klientov, ktoré sa prejavujú chybovými hláseniami v ohľade certifikátu.
Ak máte nastavené SSL zabezpečenie (teda servery používate *.exohosting.com) a jedného dňa vám zrazu prestali fungovať emaily napr. v Outlooku, skontrolujte si, či máte antivírusový program aktualizovaný - samotný antivír, vrátane vírusovej databázy. Niekedy sa môže stať, že na antivír vyšla problémová aktualizácia, ktorá neumožňuje prijímať a / alebo odosielať emaily pomocou emailových klientov. Takýto stav zvyčajne trvá niekoľko hodín, maximálne deň-dva, pokým antivírová spoločnosť nevydá novú aktualizáciu, ktorá chybu so SSL odstráni. V tomto prípade odporúčame minimálne dočasne si nastaviť emailové kontá bez použitia SSL zabezpečenia.
Ďalším problémom môže byť, ak používate starší emailový klient (často sa to stáva v prípade Outlooku), ktorý nepodporuje novšie typy šifrovania alebo jeho vydavateľ ukončil technickú podporu tohto klienta. Ak skutočne používate starší typ klienta (Outlook 2016, vrátane), odporúčame jeho aktualizáciu.
Týka sa to aj starších operačných systémov, hoci v prípade už nepodporovaných Windows 7 alebo 8.1 sme nezaznamenali žiadne problémy s certifikátmi, odporúčame aktualizáciu aspoň na Windows 10 alebo rovno už Windows 11. V prípade ak používate archaické vydania ako Windows Vista alebo dokonca XP, tak problémy s certifikátmi budú veľmi pravdepodobné.
Nesprávne zadaný server
Pri zadávaní serverov sa uistite, že ste zadali server exohosting.com a nie exohosting.sk. Pre emaily používame koncovku .com.
Meno
Ak emailový klient si od vás pýta meno a zadáte tam svoje meno a po nastavení účtu prijímanie resp. posielanie správ nefunguje, tak do položky Meno zadajte celú emailovú adresu (moja-adresa@mojadomena.tld)
Vyplnenie údajov (smartphone)
Ak si vypĺňate údaje pre emailový klient, ktorý máte vo svojom smartphone (napr. iPhone), tak niektoré položky máte možnosť zadať ako voliteľné. V tomto prípade sa môže stať, že ak nevyplníte všetky položky, aj tie, ktoré sú len voliteľné, tak prijímanie alebo odosielanie správ nemusí fungovať. Odporúčame vyplniť všetky možné položky, vrátane voliteľných.
Nefunguje nezabezpečené pripojenie
Ak ste si nastavili nezabezpečené pripojenie pre odosielanie emailov (port 25) a máte problém odosielať, je pravdepodobné, že váš ISP (Internet Service Provider - Poskytovateľ internetového pripojenia) nepodporuje alebo rovno zakázal používanie portu 25 v jeho sieti. Odporúčame, aby ste použili zabezpečené pripojenie (porty 465 alebo 587).
- Tutorials linking to this tutorial: Ako si vytvoriť emailové konto v Apple Mail
- Ako si vytvoriť emailové konto v iPhone (iOS)
- Ako si vytvoriť emailové konto v Microsoft Outlook
See also this article
See also this article