Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah

Všetka aktivita

Tento stream sa automaticky aktualizuje

  1. Posledný týždeň
  2. Niektorí užívatelia pri inštalácii aplikácií alebo pluginov môžu potrebovať vedieť absolútnu cestu k súborom. Na to existuje niekoľko možností, ktoré si tu priblížime. getcwd() Najjednoduchší spôsob, ako je zistiť si cestu ku konkrétnemu adresáru, je funkcia getcwd() Vytvorte si súbor napr. s názvom cesta a s príponou .txt a do neho vložte tento kód: <?php echo getcwd() . "\n"; ?> Potom zmeňte príponu .txt na .php a súbor cesta.php si nahrajte presne do toho adresára, ku ktorému potrebujete zistiť cestu. Napr. v koreňovom adresári /public_html/ máte zložku /exo/ a v nej adresár /hosting/ tak si súbor nahrajte do tohto adresára a potom v prehliadači navštívte odkaz: www.mojadomena.tld/exo/hosting/cesta.php a mali by ste dostať takýto podobný výpis /www/a/b/u000000/public_html/exo/hosting súbor v reťazci, v tomto prípade /a/b/u000000/ sa bude meniť v závislosti od názvu domény a ID objednávky s našom systéme. phpinfo() Získať absolútnu cestu na serveri môžete získať aj pomocou funkcie phpinfo() Tu však uvidíte cestu len k hlavnej (koreňovej) zložke /public_html/ Obdobne ako v príklade vyššie si môžete súbor cesta.php upraviť tak že do neho vložíte tento kód: <?php phpinfo(); ?> Keď si súbor nahráte na adresára /public_html/ a spustíte v prehliadači, tak dostanete kompletný výpis nastavení PHP. Následne v sekcii PHP Variables si nájdite riadky $_SERVER['CONTEXT_DOCUMENT_ROOT'] alebo $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] ... a tam uvidíte absolútnu cestu ku koreňovej (root) zložke /public_html/.
  3. Roman

    Phishing

    Screenshoty podvodných emailov, ktorých cieľom je získať od vás prihlasovacie údaje.
  4. Skoršie
  5. Roman

    Exoweb aktualizácia v10.165.0

    20. 3. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.165.0, ktorá prináša významnú zmenu pre Obchod. Obchod Vytvorenie zákazníckeho účtu Odteraz si zákazníci, ktorí nakupujú v Obchode, budú môcť zaregistrovať zákaznícky účet, ktorý zjednoduší správu ich objednávok. Naľavo od Košíka pribudla ikonka na vytvorenie/prihlásenie účtu: Ak zákazník nemá účet, po kliknutí na ikonku, si ho môže na karte Registrovať zaregistrovať Po kliknutí na Pokračovať dostane informáciu, že bol vytvorený účet, ktorý treba ešte potvrdiť kliknutím na odkaz v emailovej správe: Príklad emailovej správy na potvrdenie registrácie účtu: Úspešné potvrdenie, teraz sa zákazník môže prihlásiť: Pri registrácii účtu je dôležitá emailová adresa. Ak sa použije rovnaká emailová adresa, ktorá bola už predtým použitá na objednávku tovaru, tak všetky objednávky sa zlúčia pod toto konto. Každý zákazník s vytvoreným kontom bude mať zjednodušené objednávanie tovaru, keďže nebude potrebné nanovo zadávať údaje pre doručenie (tie počas vytvárania novej objednávky môže upraviť podľa potreby, okrem emailovej adresy) a všetky svoje objednávky bude vidieť na jednej stránke, príklad: Ide hlavne o prehľad, ak by potreboval upraviť svoje kontaktné údaje, je potrebné, aby kontaktoval správcu obchodu. Vytvorenie účtu a objednávku si môžete otestovať na našej vzorovej stránke exoweb.sk
  6. Roman

    Scam, Fraud

    Typ podvodných emailov, ktoré sa vás snažia oklamať alebo aspoň zneistiť sa označuje ako Scam resp. Fraud.
  7. Roman

    Exoweb aktualizácia v10.164.0

    5. 3. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.164.0, ktorá prináša viacero zmien najmä pre Obchod. Obchod Zľavy pri produktoch Odteraz si môžete pri každom produkte nastaviť, či sa má produkt predávať v zľave. Zľavu si môžete nastaviť pevnou sumou alebo percentuálnou, ako v príklade nižšie: Viac informácií o nastavení produktov a ich parametrov nájdete v návode Pridanie a nastavenie parametrov produktu v Obchode. Vylepšené emailové hlavičky Doteraz ste dostávali a mohli posielať emaily s pevnou šablónou, ako napr. v tomto prípade prišiel zákazníkovi takýto email po odoslaní objednávky za tovar: Odteraz si môžete minimálne upravovať hlavičky emailov tak, že im zmeníte farbu (podľa zvolenej šablóny) a do hlavičky môžete vložiť obrázok alebo logo, ako v tomto prípade: ...alebo... Viac informácií o nastavení emailov nájdete v návode Pokročilé nastavenia služby Exoweb, konkrétne v sekcii Emailové logo a farba.
  8. Exoweb pri písaní príspevkov rozlišuje dva stavy: kedy bol príspevok uložený a kedy bol zverejnený. Ukážeme si na obrázku, ako to funguje. Predstavte si, že v jeden deň ste napísali tri príspevky, aj ich zverejnili a takto to vyzerá v Editore, v zozname napísaných článkov: V tom zistíte, že názov príspevku Môj prvý príspevok na blogu, je síce v zozname prvý, ale to len preto, lebo je najnovší (Exoweb zoraďuje príspevky tak, že nové vidíte v zozname najvyššie, čo je celkom bežná vec v blogovacích systémoch, ak nemáte príspevky v predvolenom nastavení zoraďované abecedne), ale v skutočnosti ste ho napísali ako tretí. A keďže prvý príspevok na blogu je vlastne tretí, je potrebné názov upraviť. Kliknite na názov príspevku pre úpravu (alebo napravo na tri vertikálne bodky a následne v menu kliknite na Upraviť). Otvorí sa formulár s obsahom, ktorý môžete upraviť: Upravte si príspevok podľa potreby, napr. "prvý" prepíšte na "tretí" a pod. Exoweb má funkciu automatického ukladania, čo znamená, že ak v príspevku spravíte nejaké zmeny, automaticky sa ukladajú. Ak budete mať všetky zmeny v príspevku vykonané, najskôr budú aj automaticky uložené alebo kliknite hore na šípku (nie na Zverejniť, lebo si upravený príspevok rovno aj zverejníte) a z ponuku si vyberte možnosť Uložiť návrh: Keď príspevok upravíte, tak v zozname príspevkov uvidíte dátum zmeny v stĺpci Zmenené. Keď je príspevok zmenený, to ešte neznamená, že sa zmeny uverejnili (publikovali) a pôvodný príspevok budete vidieť na stránke dovtedy, pokým ho nezverejníte: Upozornenie: Ak sa zmeny raz uložili, nie je možné sa v editore vrátiť k pôvodnému textu. Pôvodný text uvidíte na verejnej stránke dovtedy, pokým si stránku nepublikujete. V prípade potreby si pôvodne zverejnený text môžete skopírovať do editora. Pokým nie sú zverejnené (publikované) zmeny v príspevku, tak sa nemení ani jeho URL. Tá sa zmení po zverejnení príspevku a nová URL sa vygeneruje podľa nového názvu príspevku - samozrejme toto platí len v prípade, ak okrem obsahu príspevku ste zmenili aj názov. Keď sa rozhodnete zmeny zverejniť, môžete to spraviť rovno v zozname príspevkov - napravo kliknite na tri bodky, následne na položku Nepublikované a hneď na to na Publikovať. Alebo kliknite na názov príspevku a v editore kliknite hore na oranžové tlačidlo Zverejniť (viď vyššie). URL (odkaz) článku sa automaticky aktualizuje a zároveň sa z pôvodného odkazu nastaví automatické presmerovanie na nový odkaz. V zozname následne uvidíte aj aktualizovaný dátum zverejnenia v stĺpci Publikované: Bez ohľadu na to, koľko krát príspevok upravíte alebo nanovo zverejníte, poradie zverejnenia príspevkov na verejnej stránke blogu sa nezmení. Treba však počítať s tým, že dátumy pri príspevkoch sa aktualizujú podľa toho, kedy ste príspevok zverejnili, takže ak nanovo zverejníte prvý príspevok v blogu, bude mať dátum zverejnenia novší ako príspevky, ktoré ste napísali až po ňom.
  9. Na prelome februára a marca 2025 sme dokončili prvú fázu zmien zálohovacieho systému na našich serveroch, ktorá zahŕňa zjednodušenie a vylepšenie vnútornej infraštruktúry na zabezpečenie spoľahlivejšej stability a dostupnosti dát. Zmena vnútornej infraštruktúry zálohovacieho servera Jedna z prvých vecí, ktoré sme úspešne dokončili (už skôr ako tento kalendárny rok), bolo z dôvodu vyššej bezpečnosti napr. v prípade živelných pohrôm, fyzické presunutie zálohovacích serverov do serverovne v Petržalke, ktorá sa nachádza zhruba 10 kilometrov od datacentra Digitalis, kde máme hlavné servery. Medzi datacentrom a zálohovacou serverovňou máme prenajatú vlastnú trasu na technológii CWDM (Coarse Wavelength Division Multiplexing), čo znamená, že po tejto trase nemôže nik iný komunikovať a je vyhradená len pre naše potreby. Samotná štruktúra záloh sa zmenila tak, že odteraz FTP zálohy webu a SQL databáz sú dostupné v zložkách podľa dátumu (čo sme v prípade SQL databáz zrealizovali už oveľa skôr v Control Paneli ako môžete vidieť v našom návode Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli), kedy bola záloha vykonaná. To znamená, že odteraz budete presne vidieť, z ktorého dňa daná záloha pochádza a nebude potrebné si prepočítavať, v ktorej zložke sa nachádza záloha z akého dňa. Ako sa prihlásiť na zálohovací server, nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, ktorý sme zároveň aktualizovali po dokončení prvej fáze zmien zálohovacieho systému. Po prihlásení na zálohovací server uvidíte dva priečinky: db - záloha SQL databáz web - tu nájdete zálohy FTP súborov Oba priečinky obsahujú podpriečinky /backups/ a /snapshots/. Zálohy SQL databáz Zálohy SQL databáz nájdete na zálohovacom serveri v priečinku /db/. Pod podpriečinkom /backups/ nájdete zoznam ďalších podpriečinkov s názvami podľa dátumov, kedy boli zálohy databáz automaticky vytvorené. Toto je jeden z hlavných rozdielov, ktoré si všimnete po zmene štruktúry, predtým jednotlivé zálohy boli v zložkách označených číslami 00, 01, atď. V každom podpriečinku nájdete zálohy všetkých databáz, ktoré sa pod danou doménou nachádzali v momente, keď bola záloha vykonaná. Každá databáza je pomenovaná tak, ako ju máte pomenovanú v Control Paneli. V FTP klientovi v stĺpci s dátumom potom môžete vidieť, kedy presne bola daná databáza zálohovaná. Vo veľkej väčšine prípadov časy záloh budú medzi druhou a treťou hodinou v noci. Pod podpriečinkom /snapshots/ nájdete snapshoty všetkých SQL databáz, ktoré ste si pod danou doménou sami vytvorili. Každá zálohovaná databáza formou snapshotu je pomenovaná svojim názvom (taký aký má v Control paneli, plus dátumom a časom, kedy presne bol snapshot vytvorený., napr.: db000000xsqldb-2025-02-06-12-51-13.sql) Zálohy webu (FTP) Zálohy webu (súborov na serveri) sú riešené obdobne, ako v prípade SQL databáz. Aj v tomto prípade po prihlásení na zálohovací server nájdete pod priečinkom /web/ podpriečinky /backups/ a /snapshots/. Podpriečinok /backups/ obsahuje zálohy za posledných 14 dní, kedy ktorá záloha bola vytvorená, každá záloha je označená dátumom v názve priečinka. Zálohuje sa kompletne celý FTP priestor, vrátane systémových priečinkov ako napr. /conf/, /data/ a pod. a samozrejme aj /public_html/. Keď si budete prezerať zoznam samotných zálohovaných súborov, nech vás nemýlia dátumy pri nich ak budú výrazne staršie, dátumy samotných priečinkov a súborov zohľadňujú deň a čas, kedy došlo k poslednej zmene v danom priečinku resp. daného súboru. Takže ak ste nejaký súbor upravili 16. apríla 2003, taký dátum pri ňom uvidíte, aj keď záloha bola vykonaná predvčerom. Snapshoty, teda vlastné zálohy súborov na serveri, ktoré ste si manuálne vytvorili nájdete v priečinku /snapshots/. Zmena adresy zálohovacieho servera Dlhé roky sme používali adresu zálohovacieho servera backup2.dnsserver.eu. Po novom ako predvolenú adresu môžete použivať adresu backup.exo.eu. V oboch prípadoch ide o FTP hostiteľov, teda nejde o webové stránku, kam sa môžete prihlásiť a sťahovať si zálohy. Ide viac menej len o kozmetickú zmenu, obe adresy sú rovnocenné s prístupom k rovnakým dátam. Nová adresa je ľahšia na zapamätanie, aj zápis. Návod k zálohám a ďalšie plány Kompletné informácie k FTP zálohám nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, kde nájdete aj vysvetlivky k FTP zálohám SQL databáz. Pre viac možností zálohovania (aj obnovy) SQL databáz odporúčame návod Prístup k zálohám SQL databáz. V ďalších fázach bude možnosť si FTP zálohy obnovovať priamo v Control Paneli, tak ako to je už teraz v prípade obnovy SQL záloh, bez potreby sa prihlasovať na FTP zálohovací server a pre vyššie balíčky plánujeme zálohy poskytovať častejšie ako na 24-hodinovej báze. Ďalej plánujeme možnosť si vytvárania FTP záloh vo formáte .ZIP pre jednoduchšie sťahovanie záloh zo servera do vlastného počítača, viac informácií prinesieme v budúcnosti.
  10. Môže nastať situácia, že si potrebujete na svojom webe spraviť kópiu webovej stránky - potrebujete proste súbory webovej stránky skopírovať napr. na inú subdoménu. Kopírovanie súborov pomocou WinSCP Napríklad máte subdoménu s názvom wordpress, kde máte svoju webovú stránku vytvorenú v redakčnom systéme WordPress a chcete na stránke spraviť nejaké zásadné zmeny, ale zároveň si pôvodnú stránku chcete pre istotu zálohovať skopírovaním na inú lokalitu v rámci rovnakého servera (hostingu). Skopírovanie súborov alebo aj celého priečinka si môžete zrealizovať pomocou FTP klienta WinSCP. Ak ho ešte nepožívate, môžete si ho stiahnuť a nainštalovať a nastaviť. Po nastavení sa prihláste na svoju webovú lokalitu. V adresári _sub kliknite pravým tlačidlom myši na priečinok wordpress, čo je vlastne vaša stránka na subdoméne vytvorená vo WordPresse. Z ponuky vyberte Duplikovať (alebo len kliknite na priečinok wordpress a stlačte Shift+F5) Otvorí sa dialógové okno: Cieľová relácia: tu svieti naša vzorová doména, namiesto nej tam budete vidieť vašu, resp. názov FTP účtu, tu nie je potrebné najskôr nič meniť. Vzdialená adresa k cieľu: tu bude vysvietená cesta k pôvodnému priečinku wordpress - len si wordpress prepíšte na niečo iné, napr. na stary-wordpress - táto zmena znamená, že obsah pôvodného priečinka wordpress skopírujete do nového priečinka s názvom stary-wordpress - nie je potrebné si priečinok s týmto názvom vytvárať, vytvorí sa automaticky. Nezabudnite označiť možnosť Duplikovať cez dočasnú lokálnu kópiu, aby sa operácia úspešne mohla vykonať. Po kliknutí na OK, sa obsah priečinka wordpress skopírujte do priečinka stary-wordpress. Počkajte, nech sa operácia dokončí, v prípade väčších stránok to môže trvať dlhšie. Obdobne si môžete skopírovať len vybrané zložky alebo súbory. Kliknite sa do priečinka wordpress a označte si napríklad priečinky wp-content a wp-includes. Pravým tlačidlom myši kliknite na výber a z menu vyberte Duplikovať: V podobnom dialógovom okne si v poli Vzdialená cesta k cieľu: prepíšte pôvodný priečinok wordpress na niečo iné, napr. stary-wordpress - pozor, ak budete kopírovať podpriečinky alebo súbory takýmto spôsobom, nový priečinok (ako v tomto prípade stary-wordrpress) už musí existovať, inak WinSCP vráti chybové hlásenie, že priečinok neexistuje. Aj v tomto prípade nezabudnite označiť možnosť Duplikovať cez dočasnú lokálnu kópiu, aby sa operácia úspešne mohla vykonať a kliknite na OK. Upozornenie: Súbory a priečinky kopírujete na vlastnú zodpovednosť. Pred tým, ako sa rozhodnete kopírovať priečinky alebo súbory, uistite sa, či máte vo svojom hostingovom balíčku dostatok voľného miesta, inak si kópiou pôvodného webu môžete úplne zaplniť celý webový priestor a znefunkčniť aj svoju pôvodnú stránku. WinSCP dokáže súbory a priečinky nielen kopírovať ale aj presúvať. Myšou "chytíte" nejaký priečinok a presuniete si ho do iného priečinka ako súbor v počítači. Presúvanie súborov ovláda aj FTP klient FileZilla.
  11. Pomocou modulu geolokácie - GeoIP si môžete určovať, z akých krajín môžu pristupovať návštevníci na vaše webové stránky. Je to vhodné pre prípad, ak chcete svoju webovú stránku poskytnúť len úzkej skupine zákazníkov a neprajete si, aby vám na stránky chodili návštevníci z krajín, s ktorými nemienite obchodovať. Geolokácia (GeoIP) pracuje v spojení so servermi Apache, konkrétne pomocou modulu mod_geoip2, ktorý cez prichádzajúce požiadavky (resp. návštevnosť) zisťuje na základe IP adresy návštevníka lokalitu (krajinu, štát), z ktorej pochádza. Následne pomocou nastavení v .htaccess si môžete buď povoliť alebo zakázať návštevnosť z určitých krajín. Blokovanie vybraných krajín Na zablokovanie vybraných krajín na základe geolokácie môžete použiť nižšie uvedený kód. Tento postup povolí prístup na stránky z celého sveta, okrem krajín, ktoré pridáte do zoznamu zakázaných krajín. Napríklad ak chcete zablokovať návštevnosť z Ruska a Číny, do .htaccess si vložte tento kód GeoIPEnable On SetEnvIf GEOIP_COUNTRY_CODE RU dny SetEnvIf GEOIP_COUNTRY_CODE CN dny Deny from env=dny Zoznam si následne môžete upravovať podľa potreby, ak by ste nejakú krajinu chceli odstrániť, jednoducho vymažete riadok danej krajiny. Ak by ste chceli pridať napr. Nemecko, pred Deny from env=dny si vložte kód: SetEnvIf GEOIP_COUNTRY_CODE DE dny Povolenie vybraných krajín Geolokáciu môžete použiť aj opačnom prípade, ak chcete povoliť prístup z len niekoľkých krajín a zvyšok sveta zablokovať. V tom prípade bude kód vyzerať takto: GeoIPEnable On SetEnvIf GEOIP_COUNTRY_CODE SK AllowCountry SetEnvIf GEOIP_COUNTRY_CODE CZ AllowCountry Deny from all Allow from env=AllowCountry V tomto prípade sme prístup povolili zo Slovenska a Česka, zvyšok sveta bude mať na stránku zakázaný prístup.
  12. Pomocou emailov môžete odosielať aj väčšie prílohy, pričom platia nasledujúce limity: maximálna veľkosť jednej prílohy môže byť 64MB odporúčame, aby ste si vždy dávali rezervu aspoň niekoľko málo MB. Ak máte nejaký dokument o veľkosti 64 MB, spoľahlivejšie bude, ak si súbor rozdelíte napr. na 50 a 14 MB maximálna veľkosť jedného emailu, vrátane príloh môže byť až 100 MB odporúčame, aby ste sa k limitu 100 MB priblížili nie úplne na doraz, počítajte s rezervou pár MB Vo Webmaile, pri vytváraní správy, kliknite napravo na tlačidlo Priložiť súbor. Vyhľadajte si súbor v počítači a nahrajte si ho. Počkajte na priebeh nahrávania a keď bude súbor úspešne nahratý, tak ho uvidíte v zozname, aj s jeho veľkosťou: Ak by ste chceli nahrať väčší súbor (viac ako 64 MB), tak RoundCube sa ani nebude snažiť ho nahrať, hneď dostanete chybové hlásenie, že súbor prekročil povolenú kvótu: Ak by ste chceli nahrať ďalší súbor, RoundCube ho bude bez problémov nahrávať, pričom môžete sledovať priebeh nahrávania aj s konečnou veľkosťou nahratej prílohy: Avšak ak súčet všetkých príloh prekročí maximálnu povolenú veľkosť celého emailu (100 MB), dostanete chybové hlásenie, že celková veľkosť emailu prekročila povolenú kvótu. Neúspešne nahratý súbor sa automaticky odstráni. Pri nahrávaní príloh nezabúdajte, že aj samotný text emailu vrátane obrázkov, sa počíta do veľkosti, takže ak sa veľmi tesne priblížite s celkovou veľkosťou emailu k 100 MB, odoslanie emailu nemusí byť úspešné.
  13. U nás v EXO Hostingu môžete využívať len emaily, to sú prípady, ak doménu máte zaregistrovanú u iného registrátora, resp. nepoužívate a ani nechcete používať naše menné servery, u nás chcete mať len emaily a svoju webovú stránku niekde úplne inde. V tomto návode získate postup, ako si nastaviť DNS záznamy, aby ste si svoju doménu prepojili s našimi emailovými servermi. Chcem využívať len emailové služby EXO Hostingu Ak chcete u nás využívať len emaily, musíte mať u nás objednaný nejaký emailový balíček, min. Exo Mail (na to vám bude stačiť si objednať len hosting, bez prevodu svojej domény, ak už nejakú máte). Po vytvorení objednávky kliknite na DNS záznamy v Control Paneli... ...a pozrite si naše MX záznamy. V prípade, ak chcete využívať len emailové služby na našich serveroch, tak je potrebné, aby ste si do DNS záznamov u správcu svojich menných serverov vložili naše MX záznamy, ktoré definujú poštové servery zodpovedné za príjem správ pre vašu doménu: Záznamy si môžete skopírovať z tejto tabuľky: Názov záznamu TTL Typ záznamu Priorita Hodnota záznamu 3600 MX 10 relay.exohosting.sk. 3600 MX 20 relay.dnsserver.eu. MX záznamy do DNS záznamov pridávajte takým spôsobom, že si upravíte pôvodné MX záznamy dodané vaším registrátorom domény (resp. správcom menných serverov) a zmažete všetky ostatné - ak by ich bolo viac. Uistite sa, že v DNS budete mať len MX záznamy EXO Hostingu. Prístup k emailom Pre správu emailovej pošty odporúčame používať RoundCube Webmail alebo si nastavte poštový klient (Thunderbird, Outlook) podľa tohto návodu, pričom odporúčame používať pre príjem a odosielanie emailov servery so zabezpečeným pripojením exohosting.com. Ak by ste ale chceli z nejakého dôvodu používať nastavenia pre príjem a odosielanie emailov názov vašej domény (mail.mojadomena.tld resp. smtp.mojadomena.tld), tak do DNS záznamov vášho správcu menných serverov si musíte vložiť ešte tieto dva záznamy: Názov záznamu TTL Typ záznamu Hodnota záznamu mail 3600 CNAME pop3-imap.dnsserver.eu. smtp 3600 CNAME smtpin.dnsserver.eu. Nastavenie SPF, DKIM a DMARC záznamov Zároveň odporúčame si do DNS záznamov na serveroch vášho správcu menných serverov vložiť SPF záznam, aby servery iných prijímateľov považovali vaše emaily za dôveryhodné. Ak už máte vo svojich DNS záznamoch SPF záznam od svojho správcu menných serverov, tak nevytvárajte nový, len si tam doplňte náš server: include:_spf.dnsserver.eu - ak nemáte istotu, či SPF záznam upravujete správne, kontaktujte správcu vašich menných serverov, aby vám do SPF záznamu zahrnul náš server - ak žiadny SPF záznam nemáte (málo pravdepodobné), pridajte si do DNS záznamov rovno celý náš SPF záznam podľa tabuľky nižšie: Názov záznamu TTL Typ záznamu Hodnota záznamu 3600 TXT v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ~all Rovnako si môžete pridať aj DKIM záznam (tých môžete mať v DNS záznamoch viac, musia mať len rozličné názvy), DKIM záznam si u nás vygenerujte a to čo vám systém vygenerujte, to si vložte do DNS záznamov vášho správcu menných serverov. Príklad v tabuľke nižšie: Názov záznamu TTL Typ záznamu Hodnota záznamu smtpeh._domainkey 3600 TXT v=DKIM1;p=TuBudeVeľmiDlhýReťazec Keď SPF a DKIM záznamy budete mať zakomponované v DNS záznamoch správcu vašich menných serverov, pre vylepšenie dôveryhodnosti vašich emailov si môžete pridať aj DMARC záznam (je možné si ho aj vygenerovať pod zoznamov DNS záznamov v našom Control Paneli). Príklad DMARC záznamu: Názov záznamu TTL Typ záznamu Hodnota záznamu _dmarc 3600 TXT v=DMARC1; p=none; rua=mailto:mail@domena.tld; fo =1 Tip: Ak by ste mali akékoľvek problémy s nastavením DNS záznamov v administrácii domény vášho registrátora, požiadajte o pomoc jeho technickú podporu. Každý registrátor má vlastné pravidlá a možnosti zadávania DNS záznamov, ktoré v niektorých prípadoch môžu byť odlišné od našich.
  14. U nás v EXO Hostingu môžete využívať len webový priestor, to sú prípady, ak doménu máte zaregistrovanú u iného registrátora, resp. nepoužívate a z nejakého dôvodu ani nechcete používať naše menné servery, u nás chcete mať len webovú stránku a emaily niekde úplne inde. V tomto návode získate postup, ako si nastaviť DNS záznamy, aby ste si svoju doménu prepojili s našimi webovými servermi. Chcem využívať len webový priestor EXO Hostingu Ak chcete u nás využívať len webový priestor, musíte mať u nás objednaný nejaký hostingový balíček, min. Puzzle X (na to vám bude stačiť si objednať len hosting, bez prevodu svojej domény, ak už nejakú máte). Po vytvorení objednávky kliknite na DNS záznamy v Control Paneli... ...a pozrite si, aká IP sa nachádza pri A záznamoch domény, konkrétne ide o sekciu Záznamy typu A, AAAA, ANAME: IP adresa pri hlavnej (koreňovej, root, to je tá bez hviezdičky) doméne určuje, na akom serveri sa má zobrazovať webová stránka. Napr. máte doménu exotechnologies.sk ako v príklade na obrázku, tak v DNS záznamoch u registrátora svojej domény (resp. svojho správcu menných serverov) si nastavíte túto príkladovú IP adresu 92.240.253.72 a po zadaní adresy exotechnologies.sk vo webovom prehliadači sa bude webová stránka zobrazovať zo servera s touto našou IP adresou. Ak si u svojho registrátora domény resp. správcu menných serverov vytvoríte záznam s hviezdičkou a vložíte tam túto príkladovú IP adresu, tak všetky subdomény (vrátane www) budú zobrazovať obsah uložený na serveroch s touto IP adresou. Nižšie sú uvedené konkrétne prípady. Nastavenie pre hlavnú doménu a všetky subdomény Upozornenie: Všetky nasledujúce nastavenia DNS záznamov robíte v administrácii správcu vašich menných serverov. Príklad takého zápisu (platí ak doména a všetky subdomény majú zobrazovať obsah z našich serverov, resp. zo servera na danej IP): Názov záznamu TTL Typ záznamu Hodnota záznamu 3600 A 92.240.253.xxx * 3600 A 92.240.253.xxx pozn.: keď sa nastavenie týka koreňovej (root) domény, tak názov záznamu sa nezadáva alebo sa používa zavináč (záleží od nastavení správcu menných serverov). Samotný názov domény sa do DNS záznamov doplní automaticky. Nastavenie len pre hlavnú doménu (vrátane www) Ak by ste chceli mať obsah z našich serverov len na koreňovej (root) doméne a zároveň aj www, bez subdomén, tak si do DNS záznamov zadajte tieto dva záznamy: Názov záznamu TTL Typ záznamu Hodnota záznamu 3600 A 92.240.253.xxx www 3600 A 92.240.253.xxx ...alebo tieto dva. Nastavenie www pomocou CNAME je alternatívny spôsob a po technickej stránke výhodnejší, automaticky sa nastaví ku koreňovej doméne bez ohľadu na zadanú IP adresu: Názov záznamu TTL Typ záznamu Hodnota záznamu 3600 A 92.240.253.xxx www 3600 CNAME mojadomena.tld. Nastavenie len pre konkrétne subdomény Ďalší variant je, že ak by ste chceli na serveroch EXO Hostingu využívať webový priestor len na určitých subdoménach, napr. test.mojadomena.tld a prezentacia.mojadomena.tld, tak si vytvorte tieto záznamy: Názov záznamu TTL Typ záznamu Hodnota záznamu test 3600 A 92.240.253.xxx prezentacia 3600 A 92.240.253.xxx Pripojenie na server pomocou protokolu FTP Keď budete chcieť využívať u nás webový priestor, tak budete potrebovať FTP prístup. V Control Paneli v službe Správa FTP účtov si najprv vytvorte FTP účet alebo upravte existujúci pregenerovaním hesla a na prístup použite buď WebFTP na odkaze https://monsta.dnsserver.eu/ alebo napr. FTP klient FileZilla. Server ku ktorému sa budete pripájať môžete použiť ftp.exo.eu, prípadne ftpcluster.dnsserver.eu. Ak by ste sa z nejakého dôvodu chceli pripájať na server ftp.mojadomena.tld, tak do DNS záznamov vášho správcu menných serverov (čo obvykle býva zároveň aj registrátor domény) si musíte vložiť tento záznam: Názov záznamu TTL Typ záznamu Hodnota záznamu ftp 3600 CNAME ftpcluster.dnsserver.eu. Najskôr tam už budete mať FTP záznam od svojho správcu menných serverov, tak len upravte hodnotu na náš server. Ak však chcete u nás pristupovať na server len kvôli hlavnej doméne alebo niekoľkým subdoménam, záznam nechajte tak, aby ste si "neodpísali" prístup k FTP na server vášho registrátora domény a v FTP klientovi používajte výhradne server ftp.exo.eu alebo ftpcluster.dnsserver.eu. Tip: Ak by ste mali akékoľvek problémy s nastavením DNS záznamov v administrácii domény vášho registrátora resp. správcu menných serverov, požiadajte o pomoc jeho technickú podporu. Každý registrátor/správca má vlastné pravidlá a možnosti zadávania DNS záznamov, ktoré v niektorých prípadoch môžu byť odlišné od našich.
  15. Roman

    Exoweb aktualizácia v10.163.0

    19. 2. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.163.0, ktorá prináša do Obchodu niekoľko vylepšení. Obchod Pridanie skupiny krajín pre prepravu Odteraz v Exowebe v Obchode si krajiny pre doručovanie môžete zadať do skupín. Doteraz bolo možné dopravu nastaviť len pre jednotlivé krajiny. Ak ste do viacerých krajín zasielali tovar za rovnakých podmienok (cena za dopravu, typ dopravcu), teraz si tieto jednotlivé krajiny môžete zoskupiť a nastaviť im rovnaké podmienky dopravy naraz. Tak napríklad, ak máte v pláne posielať tovar do Nórska, Švédska, Fínska a Dánska s rovnakým dopravcom, za rovnakú sumu, môžete si vytvoriť skupinu napr. Škandinávia a do nej pridať dané krajiny: Po kliknutí na Hotovo sa nová skupina objaví v zozname krajín, kam dopravujete tovar, takže už len kliknete na Pridať sadzbu a dopravu si môžete upraviť tak ako potrebujete: Vo finálnej podobe to bude vyzerať takto: Viac informácií nájdete v návode Pridanie a nastavenie dopravy v Obchode. Možnosť označenia objednávky na refundáciu Odteraz si v Obchode môžete objednávky označiť ako refundované, keď máte vrátiť platbu za vrátený tovar: Samotné vrátenie financií však musíte zrealizovať už svojpomocne, táto nová funkcia len takto označí objednávky a stav sa už nebude dať zmeniť. Viac informácií nájdete v návode Spravovanie objednávok v Obchode.
  16. Presmerovania v rámci vlastnej lokality medzi doménou, zložkami a subdoménami nájdete v tomto návode. Tieto nastavenia sú platné pre naše servery. Prv, než začnete Prečítajte si návod Presmerovanie webovej stránky pomocou .htaccess, kde uvádzame všeobecné odporúčania. Vytvorte si súbor .htaccess (aj s tou bodkou na začiatku), ak ešte nemáte tento súbor v adresári /public_html/ a otvorte si ho v programe Notepad++. Môžete použiť aj klasický Notepad vo Windows, ale Notepad++ odporúčame, je ideálny pre úpravy súborov takéhoto typu. Takže pokojne si ho stiahnite aj nainštalujte, je možné ho používať aj v slovenčine (alebo češtine, záleží aký jazyk si pri inštalácii vyberiete). Doménu exohosting.sk budeme používať ako modelový príklad, namiesto našej domény si do príkladov dosaďte vlastnú doménu. Príklady uvádzame s protokolom HTTPS, keďže je predpoklad, že pracujete so zabezpečenými lokalitami. Presmerovanie subdomény na doménu Ak potrebujete vytvoriť presmerovanie napr. subdomény web.exohosting.sk priamo na hlavnú doménu exohosting.sk, môžete použiť tento kód: RewriteCond %{HTTP_HOST} ^web.exohosting.sk$ RewriteRule ^(.*)$ https://exohosting.sk/ [R=301,L] Súbor .htaccess môžete umiestniť buď priamo do priečinka subdomény web alebo môže byť umiestnený o úroveň vyššie rovno v priečinku _sub. Presmerovanie subdomény na zložku Ak presmerovanie zo subdomény web.exohosting.sk nemá viesť priamo na hlavnú doménu ale napr. do zložky napr. /web/ pod hlavnou doménou, môžete si také presmerovanie vytvoriť takto: RewriteCond %{HTTP_HOST} ^web.exohosting.sk$ RewriteRule ^(.*)$ https://exohosting.sk/web/ [L,R=301] Rovnako ako vo vyššie uvedenom príklade, súbor .htaccess môžete umiestniť buď priamo do priečinka subdomény web alebo môže byť umiestnený o úroveň vyššie rovno v priečinku _sub. Presmerovanie zložky na subdoménu Ak by ste zložku (podstránku alebo kategóriu) /web/ potrebovali presmerovať na subdoménu web.exohosting.sk, tak do .htaccess v /public_html/ vložte tento kód a zložka /web/ bude presmerovaná na subdoménu /web/: RewriteEngine On RedirectMatch 301 /web/ https://web.exohosting.sk/
  17. V tomto návode získate postup ako si svoje stránky (resp. doménu) presmerovať na HTTPS odkazy pomocou súboru .htaccess alebo aj opačne (na HTTP), ak by ste z nejakého dôvodu nechceli používať HTTPS odkazy. Tip: Nasledujúce možnosti presmerovania domény (webovej stránky) pomocou súboru .htaccess na HTTPS používajte vtedy, ak z nejakého dôvodu nechcete alebo nemôžete mať aktivované Automatické presmerovanie na HTTPS v Nastaveniach Apache a PHP v Control Paneli. Prv, než začnete Prečítajte si návod Presmerovanie webovej stránky pomocou .htaccess, kde uvádzame všeobecné odporúčania. Vytvorte si súbor .htaccess (aj s tou bodkou na začiatku), ak ešte nemáte tento súbor v adresári /public_html/ a otvorte si ho v programe Notepad++. Môžete použiť aj klasický Notepad vo Windows, ale Notepad++ odporúčame, je ideálny pre úpravy súborov takéhoto typu. Takže pokojne si ho stiahnite aj nainštalujte, je možné ho používať aj v slovenčine (alebo češtine, záleží aký jazyk si pri inštalácii vyberiete). Presmerovanie domény z HTTP na HTTPS Kód uvedený nižšie presmeruje všetky stránky z HTTP na HTTPS verziu. Nerozlišuje, či používate verziu s www alebo bez www, ak v prehliadači použijete v pôvodnom HTTP odkaze www, stránka bude presmerovaná na zabezpečenú verziu (HTTPS) s www. Ak nepoužijete www v odkaze HTTP, stránka bude na HTTPS presmerovaná tiež bez www. RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301] Presmerovanie domény z HTTPS na HTTP V prípade, ak z nejakého dôvodu potrebujete presmerovať stránky zo zabezpečeného pripojenia HTTPS na nezabezpečené HTTP, použite kód uvedený nižšie, ktorý presmeruje všetky stránky na doméne, bez ohľadu na to, či používate odkazy s www alebo bez www: RewriteEngine On RewriteCond %{ENV:HTTPS} on RewriteRule (.*) http://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301] Vyššie uvedené príklady sú jednoduché, ale z pohľadu SEO nemusia byť ideálne, keďže všeobecne sa odporúča buď používať odkazy s www alebo bez www. Presmerovanie domény z HTTP na HTTPS bez www Ak by ste chceli presmerovať stránky z HTTP na HTTPS bez www, použite kód uvedený nižšie. Daný kód zabezpečí, že všetky verzie odkazov (s HTTP, s HTTPS, s www) budú presmerované na zabezpečenú verziu HTTPS bez www. RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301] RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC] RewriteRule ^(.*)$ https://%1/$1 [L,R=301] Presmerovanie domény z HTTP na HTTPS s www Ak chcete spraviť presmerovanie naopak, že z verzie bez www chcete presmerovať na verziu s www, použite kód uvedený nižšie. Daný kód zabezpečí, že všetky verzie odkazov (s HTTP, s HTTPS, bez www) budú presmerované na zabezpečenú verziu (HTTPS) s www. RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301] RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\. RewriteRule ^(.*)$ https://www.%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
  18. Ak potrebujete presmerovať svoju doménu resp. webovú stránku na inú lokalitu (doménu) pomocou súboru .htaccess, v tomto návode nájdete viacero možností ako postupovať. Prv, než začnete Prečítajte si návod Presmerovanie webovej stránky pomocou .htaccess, kde uvádzame všeobecné odporúčania. Vytvorte si súbor .htaccess (aj s tou bodkou na začiatku), ak ešte nemáte tento súbor v adresári /public_html/ a otvorte si ho v programe Notepad++. Môžete použiť aj klasický Notepad vo Windows, ale Notepad++ odporúčame, je ideálny pre úpravy súborov takéhoto typu. Takže pokojne si ho stiahnite aj nainštalujte, je možné ho používať aj v slovenčine (alebo češtine, záleží aký jazyk si pri inštalácii vyberiete). Doménu exohosting.sk budeme používať ako cieľovú, teda tú, kam presmerovanie nasmerujeme. Namiesto exohosting.sk si doplňte svoju vlastnú doménu. Ako pôvodnú lokalitu v našich príkladoch budeme používať doménu exoweb.sk. Príklady uvádzame s protokolmi HTTPS, keďže je predpoklad, že pracujete so zabezpečenými lokalitami. Presmerovanie na inú lokalitu Presmerovanie na inú lokalitu v tomto kontexte znamená, že máte stránku na nejakej pôvodnej doméne, dáta stránky si skopírujete na novú lokalitu (doménu) a chcete si pôvodnú stránku presmerovať na novú lokalitu (doménu), aby ste si zachovali návštevnosť, ktorá predtým viedla na pôvodnú stránku (doménu). Jednoduché presmerovanie celej lokality Otvorte si súbor .htaccess v Notepad++ (ďalej editor) a vložte do neho tento kód: RewriteEngine On RedirectMatch 301 / https://www.exohosting.sk Súbor .htaccess uložte a nahrajte do /public_html/ adresára. Ide o najjednoduchšiu formu presmerovania, ktorá znamená, že ak navštívite svoju stránku a je jedno, či to bude hlavná doména alebo nejaká kategória (v rámci danej domény) alebo dokonca subdoména (v rámci našej infraštruktúry to takto pracuje), všetky odkazy budú presmerované na www.exohosting.sk. Tento spôsob je vhodný vtedy, ak proste len chcete spraviť presmerovanie starej lokality a jej odkazov na novú lokalitu a nezáleží vám na štruktúre odkazov, čo znamená, že všetky možné odkazy z pôvodnej lokality (stránky) budú presmerované na hlavnú doménu novej lokality. Presmerovanie si samozrejme môžete zadať aj bez www, v závislosti od toho, akú verziu cieľovej lokality používate. Presmerovanie hlavnej domény okrem subdomén Nasledujúcim kódom si presmerujete hlavnú doménu (vrátane kategórií, ak sú) na novú lokalitu. V našom príklade si doménu exoweb.sk (kód určuje, že sa presmeruje bez www aj www verzia) presmerujeme na lokalitu www.exohosting.sk. Zápis bude vyzerať takto a neovplyvní subdomény, tie zostanú nepresmerované: RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_HOST} ^exoweb\.sk$ [OR] RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.exoweb\.sk$ RewriteRule ^(.*)$ https://www.exohosting.sk/ [L,R=301] Samozrejme do zoznamu si môžete pridať aj vybrané subdomény. Napr. máte subdoménu test a chcete aj tú presmerovať na novú lokalitu. Skopírujte si z pôvodného súboru riadok s www na riadok nižšie, www si následne prepíšte na test a za pôvodný riadok s www dajte [OR]. Vo výsledku to bude vyzerať takto a hlavná doména (vrátane www) sa spolu so subdoménou test presmerujú na novú lokalitu: RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_HOST} ^exoweb\.sk$ [OR] RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.exoweb\.sk$ [OR] RewriteCond %{HTTP_HOST} ^test\.exoweb\.sk$ RewriteRule ^(.*)$ https://www.exohosting.sk/ [L,R=301] Presmerovanie pri zachovaní štruktúry odkazov Nasledujúci príklad nebude robiť len jednoduché presmerovania celej lokality, ale presmeruje aj štruktúru stránky. Napríklad máte na stránke exoweb.sk nainštalovaný WordPress, ktorý obsahuje hromadu článkov a chceli by ste celý WordPress preniesť napríklad na exohosting.sk, pričom chcete zachovať štruktúru odkazov na články a zároveň ich presmerovať z pôvodnej lokality. Napr. máte odkaz: https://exoweb.sk/2023/01/01/ahoj-svet/ a potrebujete, aby tento odkaz bol presmerovaný na novú lokalitu uvedenú nižšie: https://exohosting.sk/2023/01/01/ahoj-svet/ Do súboru .htaccess (nachádzajúci sa v public_html domény exoweb.sk) vložte nasledujúci kód: RewriteEngine On RedirectMatch 301 /(.*)/(.*)/(.*)/(.*)$ https://www.exohosting.sk/$1/$2/$3/$4/ Kód zverejnený vyššie presmeruje články, ale ignoruje presmerovanie hlavnej stránky (domény), ktorú treba špeciálne zadať, tak si ju do súboru .htaccess doplníme. Nasledujúci kód presmeruje hlavnú doménu a všetky články na novú lokalitu exohosting.sk: RewriteEngine On RewriteCond %{QUERY_STRING} ^$ RewriteRule ^$ https://exohosting.sk/? [R=301,L] RedirectMatch 301 /(.*)/(.*)/(.*)/(.*)$ https://www.exohosting.sk/$1/$2/$3/$4/ Podobne môžete vyriešiť aj presmerovanie kategórií, napr.: RewriteEngine On RewriteCond %{QUERY_STRING} ^$ RewriteRule ^$ https://exohosting.sk/? [R=301,L] RedirectMatch 301 /(.*)/(.*)/(.*)/(.*)$ https://www.exohosting.sk/$1/$2/$3/$4/ RedirectMatch 301 /category/(.*)$ https://www.exohosting.sk/category/$1/ Pri vytváraní presmerovaní takéhoto druhu si musíte podľa štruktúry odkazov upraviť samotný kód presmerovania. Tak napríklad, keď články vo WordPress majú štruktúru v tvare /2023/01/01/ahoj-svet/ teda /rok/mesiac/deň/názov/ v samotnom kóde si musíte vytvoriť štyri * záznamy ako v príklade vyššie a taktiež štyri $ záznamy. Tip: Pri vytváraní odkazov pre súbor .htaccess si môžete pomôcť online generátormi, napr. https://www.301-redirect.online/htaccess-rewrite-generator, ktoré vám pomôžu si vytvoriť také presmerovania, aké potrebujete, prípadne si môžete pomôcť manuálom k mod_rewrite. Odporúčame, aby ste si vždy .htaccess súbor otestovali, ideálne v inkognito režime prehliadača.
  19. V Exowebe si môžete merať návštevnosť stránok pomocou nástroja Google Analytics. Tento článok bude zahŕňať aj stručný postup ako si kód v Google Analytics vytvoriť. Nebudeme sa venovať pokročilým nastaveniam, tie necháme skúseným užívateľom, cieľom tohto návodu je vás stručne oboznámiť sa s postupmi ako si kód z Google Analytics úspešne implementovať do Exowebu. Vytvorenie a nastavenie účtu v Google Analytics Kliknite na úvodnú stránku Google Analytics (prihláste sa do svojho Google konta, ak nie ste prihlásení). Následne uvidíte uvítaciu stránku. Kliknite na Začať merať: Na nasledujúcej strane budete vyzvaní k vytvoreniu účtu. Účet si môžete pomenovať ako chcete, ak máte napr. viac Exowebov, kde chcete merať štatistiky, tak si účet môžete pomenovať napr. Exoweb, výber je čisto na vás. Nižšie (mimo obrazovky) máte ešte možnosti pre rozšírené nastavenia, tie si označte podľa vášho vlastného uváženia alebo nechajte označené predvolené možnosti a dole vľavo kliknite na Ďalej (tiež mimo obrazovky): Na druhe stránke si vytvorte vlastníctvo, názov si tiež zvoľte aký chcete, môžete si ho pomenovať napr. názvom domény. Vyberte si aj časové pásmo a menu a kliknite na Ďalej: Na tretej strane si vyberte zameranie vášho podnikania a vyberte veľkosť firmy. Kliknite na Ďalej: Obchodné ciele si vyberte podľa uváženia, za akým účelom potrebujete sledovať štatistiky. Môžete vybrať viac možností. Po výbere kliknite úplne dole na Vytvoriť (mimo obrazovky): Vyskočí okno, kde je potrebné, aby ste vyjadrili súhlas so zmluvnými podmienkami. Označte aj, že prijímate nariadenia GDPR a kliknite na Súhlasím: Na ďalšej strane si vyberte platformu, keďže idete merať štatistiky vašej stránky v Exowebe, tak označte Web: Následne sa vyroluje okno, zadajte názov vašej lokality (napr. www.exoweb.sk), stream si pomenujte ako chcete, napr. názvom domény a kliknite na Vytvoriť a pokračovať. Rozšírené meranie si upravte len ak na to máte dôvod (odporúčame skúseným používateľom). Vyskočí okno, kde uvidíte svoj kód Google Analytics. V okne s kódom napravo kliknite na ikonku pre skopírovanie kódu. Modré tlačidlo Testovať inštaláciu, si zatiaľ nevšímajte (k tomu sa neskôr vrátime) Pridanie kódu Google Analytics do Exowebu Prihláste sa do editora Exowebu a vložte si svoj kód do hlavičky stránky pomocou návodu Vloženie globálnych skriptov do Exowebu. Upozornenie: Pod poľom s kódom uvidíte Možnosti ochrany osobných údajov a sekcie: Reklama, Analytika a Predvoľby. Všetky možnosti musia byť označené, aby ste neporušili podmienky používania služby Google Analytics a nariadenia GDPR. Úplne dole (mimo obrázka) kliknite na Uložiť a nezabudnite zverejniť stránku (vpravo hore v editore tlačidlo Zverejniť). Otestovanie kódu Google Analytics Teraz sa vráťte naspäť do nastavení Google Analytics a v okne s kódom, napravo hore (ako sme vyššie spomínali), kliknite na tlačidlo Testovať inštaláciu. Počkajte pokým prebehne test, môže trvať niekoľko sekúnd. Ak ste všetko nastavili správne, dole sa objaví hlásenie v zelenom Na vašom webe bola zistená správne použitá značka Google. V administrácii Google Analytics môžete teraz vidieť prehľad svojho streamu. Ak naň kliknete (napr. priamo na názov domény) tak uvidíte podrobnosti sledovania. Najskôr uvidíte upozornenie, že zhromažďovanie údajov nie je aktívne. Nechajte tomu čas niekoľko hodín, pokým sa budú zbierať štatistiky. V prípade potreby ďalších nastavení Google Analytics odporúčame v administrácii kliknúť hore vpravo na otáznik, kde sa vyroluje pomocník.
  20. V prvej polovici februára 2025 boli priebežne aktualizované všetky oficiálne podporované PHP verzie na všetkých serveroch. Aktuálny stav PHP verzií: PHP 8.1: 8.1.31 PHP 8.2: 8.2.27 PHP 8.3: 8.3.16 Z vašej strany nie je potrebný žiadny zásah v ohľade funkčnosti webových stránok, napriek tomu odporúčame, aby ste si svoje stránky skontrolovali a prípadne aktualizovali (viď nižšie). Pridaná nová PHP verzia: PHP 8.4: 8.4.3 Verziu PHP 8.4 si môžete už nastaviť aj v Control Paneli (návod). Uistite sa, že váš redakčný systém je (už) kompatibilný s touto verziou. Nepodporované PHP verzie: PHP 8.0 a všetky verzie PHP 7.x a PHP 5.x už nedostávajú aktualizácie a preto dôrazne odporúčame, aby ste sa vyhli ich používaniu. Ak vaše stránky bežia na redakčných systémoch (WordPress, Joomla a pod.) uistite sa, že používate pre svoju verziu redakčného systému najnovšie kompatibilné verzie PHP a prípadne si ich aktualizujte. Nezabudnite taktiež aktualizovať aj šablóny a doplnky. Súčasne platí, že každá vyššie podporovaná verzia bude podporovaná o rok dlhšie, ako tá predchádzajúca. Tak napríklad PHP 8.1 bude plne podporovaná do konca roka 2025, PHP 8.2 do konca roka 2026, PHP 8.3 do konca roka 2027 a PHP 8.4 do konca roka 2028. Ak používate na svojich stránkach PHP 8.1 a nižšie, odporúčame, aby ste si v priebehu tohto roka pripravili stránky na kompatibilný režim aspoň s PHP 8.2. Zaistíte si funkčnosť a maximálnu bezpečnosť na najbližšie dva roky.
  21. Roman

    Exoweb aktualizácia v10.162.1

    5. 2. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.162.1, ktorá prináša niekoľko vylepšení. Prehľad / Dashboard V Editore pribudol Prehľad, ktorý nájdete v hlavnom menu hneď nad položkou Webstránka. Ide len o stručný prehľad služieb, ktorý obsahuje váš balík (Blog sa zatiaľ nezobrazuje): Predĺžená doba na vrátenie zmien po úprave widgetu Keď ste upravili text v nejakom widgete alebo vymenili obrázok, mali ste niekoľko málo sekúnd na vrátenie zmien. Ak ste to nestihli, zmeny sa vrátiť automaticky už nedali a museli ste si zmeny vrátiť manuálne (napr. nahrať pôvodný obrázok alebo skopírovať pôvodný text - ak ste ho mali niekde odložený). Táto doba na vrátenie zmien je odteraz predĺžená na 15 sekúnd. Viac vo videu: Widget Blok obchodu Ak si na stránku vložíte widget Blok obchodu, tak odteraz si môžete nastaviť aj počet stĺpcov a rozmery náhľadov:
  22. Telekomunikačný operátor Orange oznámil, že v priebehu februára 2025 začne blokovať port 25, ktorý sa používa na komunikáciu, konkrétne odosielanie emailov (SMTP). Komunikácia cez port 25 býva štandardne nešifrovaná, čo znižuje bezpečnosť komunikácie. Táto zmena nebude mať žiadny vplyv na využívanie a fungovanie našich služieb, ale ak vám internetové pripojenie zabezpečuje Orange a vo svojom emailovom klientovi máte v SMTP nastaveniach zadaný port 25, tak môžete mať pri odosielaní emailov problémy. My v EXO Hostingu svojim zákazníkom dlhodobo odporúčame používať pri nastavovaní SMTP pripojenia porty 465, prípadne 587, ktoré zabezpečujú šifrované pripojenie. Aký port používate v SMTP nastaveniach, si môžete skontrolovať vo svojich emailových klientoch, ak tam vidíte porty 465 alebo 587, nemusíte v nastaveniach nič meniť. Ak v SMTP nastaveniach vidíte port 25, tak bude potrebné, aby ste si ho zmenili na 465 (šifrovanie SSL) alebo na 587 (šifrovanie STARTTLS). V oboch prípadoch si taktiež musíte nastaviť server odosielanej pošty na smtp.exohosting.com. Táto zmena bude vyžadovať aj opätovné zadanie hesla, tak sa najprv uistite prihlásením na Webmail, že heslo ku svojej schránke viete. V emailových klientoch si SMTP porty upravíte nasledovne: Mozilla Thunderbird V Thunderbirde hore v hlavnom menu kliknite na Nástroje a následne dole v ponuke na Nastavenia účtu. Naľavo v stĺpci uvidíte zoznam emailových účtov, ktoré používate v Thunderbirde. V zozname sa presuňte dole a mali by ste vidieť položku Server pre odosielanie pošty (SMTP). Kliknite na ňu a v okne napravo sa vyrojí zoznam schránok so SMTP nastaveniami. Skontrolujte si všetky položky (všetkých schránok, ktoré máte u nás v EXO Hostingu) spôsobom, že na každú kliknete a dole sa zobrazí, aký server a port máte nastavený. Ak tam vidíte Názov servera: smtp.exohosting.com a Port: 465 (Zabezpečenie pripojenia: SSL/TLS) alebo Port: 587 (Zabezpečenie pripojenia: STARTTLS), je to v poriadku, nemusíte nič robiť. Ak tam však uvidíte Názov servera: smtp.<vasa-domena.tld>, Port: 25 a Zabezpečenie pripojenia: žiadne, hore napravo kliknite na tlačidlo Upraviť. Následne si upravte položky tak, aby ste ich mali podľa príkladu uvedeného nižšie. Okrem položiek Popis: (tam si dajte čo chcete, ideálne názov schránky) a Používateľské meno: (to je váš emailový účet, tu nemeňte nič). Kliknite na OK a skúste odoslať email. Thunderbird pri pokuse odoslať email by mal teraz zobraziť okno pre zadanie hesla do schránky, tak mu ho zadajte a email by sa už mal odoslať bez problémov. Microsoft Outlook a Apple Mail V prípade Microsoft Outlook môžete používať viac rôznych verzií, Orange pripravil manuál v PDF formáte, podľa ktorého môžete postupovať. Nastavenia sú obdobné ako v prípade vyššie uvedeného Thunderbirdu a manuál obsahuje aj návod k Apple Mail.
  23. Objednávku domén si väčšinou vytvárate na 1 rok. Ale množstvo domén má možnosť si vytvoriť objednávku aj na 10 rokov. Ak ste to nespravili už pri registrácii domény, dlhšie obdobie platnosti domény si môžete nastaviť dodatočne v Control Paneli. Prihláste sa do Control Panela, naľavo v tmavom menu kliknite na Fakturácia a následne na kartu Nastavenia fakturácie. Pri zvolenej doméne kliknite na červené tlačidlo Nastavenia: Následne sa prepnite na kartu Služby a pri doméne si rozkliknite menu v stĺpci Frekvencia platby. Z ponuky si vyberte, na aké dlhé časové obdobie si prajete doménu zakaždým predlžovať. Po výbere kliknite na tlačidlo Zmeniť a pri najbližšom generovaní proforiem vám bude vygenerovaná nová proforma na dlhšie obdobie. Ak už medzitým bola proforma vygenerovaná, Fakturačné oddelenie dostane systémovú informáciu pre potrebu pregenerovania proformy. Majte na pamäti, že nie každá doménová koncovka sa dá predĺžiť až na 10 rokov. Niektoré sa dajú predĺžiť na 5 rokov, iné na 2 roky a niektoré len na rok. Cena je pevná, to znamená, že ak za 1 rok ste platili napr. 10€ za doménu a doménu si objednáte na 7 rokov, budete platiť 10€ x 7 = 70€ každých 7 rokov. Výhoda je, že takto si cenu zafixujete na niekoľko rokov dopredu, vďaka čomu sa vás nebude týkať možné zdražovanie v budúcnosti (ako k tomu občas dochádza). Ku každej doméne sa viaže nejaká hostingová služba. Hostingová služba sa dá uhradiť najviac na 1 rok.
  24. Roman

    Exoweb aktualizácia v10.161.0

    21. 1. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.161.0, ktorá prináša niekoľko zásadných noviniek a vylepšení. Umelá inteligencia vo Webstránke a v Obchode Od tejto verzie môžete pri písaní textov, počas vytvárania obsahu webovej stránky alebo písania popisov produktov v Obchode využívať umelú inteligenciu. Napríklad napíšete si nejaký svoj text a necháte umelú inteligenciu, aby ho rozšírila. Krátka videoukážka: Umelú inteligenciu môžu využívať všetci zákazníci s balíkmi Start Web, Biznis Web a Max Web. Dostupná je aj v Trial verzii. Zastarané balíky ako 1Web túto možnosť nemajú. Viac informácií nájdete v návode Texty písané pomocou umelej inteligencie (AI). Cookies Odteraz (už od verzie 10.160.0) sa môžete rozhodnúť či budete používať štandardný banner cookies alebo si vytvoríte vlastný. V Nastavenich Exowebu kliknite na sekciu Možnosti ochrany osobných údajov a následne v sekcii Politika cookies kliknite na kartu Banner súboru cookie. Vyplňte si všetky požadované údaje a informácie a kliknite na Uložiť: Na stránke sa následne objaví banner cookies, aký ste si vytvorili. Text si v nastaveniach môžete kedykoľvek upraviť. Ak na stránkach používate aj iný jazyk ako slovenčinu, v nastaveniach si ešte môžete vybrať pre aký jazyk chcete vlastný text upraviť. Táto možnosť je dostupná pre balíky Biznis Web a Max Web, keďže Start Web nemá možnosť používať viac ako jeden jazyk. Viac informácií o nastavení cookies nájdete v návode Nastavenie cookies v Exowebe. Okrem noviniek pribudlo ešte niekoľko opráv dizajnu a vzhľadu. To je zatiaľ všetko.
  25. Texty a popisy produktov si môžete písať aj pomocou umelej inteligencie. Túto možnosť sme aktivovali od verzie Exowebu 10.161.0. Umelú inteligenciu môžete využiť na písanie textu pri tvorbe webovej stránky, napr. v sekciách Text alebo Obrázok a text a pod., ale najmä v Obchode, keď potrebujete napísať zaujímavé texty pre popis produktov. Upozornenie: Umelú inteligenciu môžu využívať zákazníci s balíkmi Start Web, Biznis Web a Max Web. Dostupná je aj v Trial verzii. Pre zákazníkov so službou 1Web nie je umelá inteligencia dostupná. Umelá inteligencia pri tvorbe webovej stránky Pri vytváraní stránky môžete si do obsahu vkladať rôzne textové sekcie. Ako využiť umelú inteligenciu pri vkladaní textu do obsahu stránky si ukážeme na obrázku nižšie. Nabehnite kurzorom myši na oblasť, v ktorej chcete napísať svoj vlastný text tak, aby oblasť zozelenela ako v tomto prípade a kliknite na obsah ľavým tlačidlom myši: Po kliknutí sa otvorí editor textu, s ikonou AI generátor textov, kliknite na ňu: Najprv odsúhlaste podmienky s používaním danej služby kliknutím na Prijať (stačí to urobiť raz): Následne sa otvorí predvolené okno s niekoľkými informáciami a nastaveniami. Napravo hore môžete vidieť limit zostávajúcich položiek - platia pre daný deň, takže ak si dnes pošlete 20 požiadaviek na vygenerovanie textu, na druhý deň budete mať opäť plný počet. V sekcii Tón hlasu máte tri možnosti si vybrať, v akom tóne bude napísaný text. Ponechajte Neutrálny, ak chcete mať text v bežnom štýle. Môžete si vybrať ešte tón Ležérny pre viac odviazanú komunikáciu alebo Formálny, pre vážnejší text. Nižšie v sekcii označenej ako Napíš odsek o napíšte aspoň 15 znakov, ktoré by mali byť charakteristické pre váš požadovaný obsah: Napríklad napíšte si niečo v zmysle Naša firma sa zoberá poskytovaním služieb v oblasti inštalácii elektrických rozvodov s použitím moderných technológií, asi takto a kliknite na Generovať text: Umelá inteligencia potrebuje len pár sekúnd, aby váš text rozšírila a vylepšila. Ak sa vám text páči, kliknite na konci textu na zelenú ikonku pre skopírovanie textu, ktorý si potom môžete vložiť kam potrebujete alebo kliknite rovno na tlačidlo Vložiť a text sa automaticky vloží do vašej stránky, pričom pôvodný text sa nahradí. Ak sa vám vygenerovaný text nepáči, môžete kliknúť na Skúsiť znovu a umelá inteligencia vygeneruje iný text. Všimnite si, že zakaždým keď vygenerujete nový text, tak počítadlo napravo hore zakaždým odpočíta jednu požiadavku. Výsledný text si potom môžete prezrieť na svojej stránke a v prípade potreby upraviť (nabehnutím kurzorom myši na text a kliknutím na obsah): Obdobne môžete umelú inteligenciu použiť aj v iných sekciách, ktoré umožňujú písanie textu, napr. Jedálny lístok, ak by ste potrebovali vymyslieť pútavý text pre najnovší hit šéfkuchára. Umelá inteligencia pri popise produktov v Obchode Zákazníci s Exowebmi, ktoré majú dostupný Obchod (balíky Biznis Web a Max Web) majú možnosť využiť umelú inteligenciu pri vytváraní popisov produktov, čo sa hodí najmä vtedy, ak potrebujete produkt zaujímavo opísať. V Obchode kliknite na sekciu Produkty a potom na zvolený produkt. Napravo hore kliknite na AI generátor textov: Po kliknutí na AI generátor textov váš pôvodný text sa automaticky zvolí ako návrh, ktorý kliknutím na tlačidlo Vylepšiť text môžete... vylepšiť. Ako v predchádzajúcom prípade, aj v tomto, môžete zvoliť tón hlasu buď Neutrálny alebo Formálny, či Ležérny. V Obchode pribudla možnosť si zvoliť, aký dlhý text chcete mať v popise produktu, či krátky, stredný alebo dlhý. Kliknite na Vylepšiť text a všimnite si ako umelá inteligencia pôvodný text rozšírila a vylepšila. Text si môžete skopírovať, skúsiť znovu pregenerovať alebo ním rovno nahradiť pôvodný text: Samozrejme môžete si napísať text nanovo tak, že umelej inteligencii napíšete o čom má písať. Ako to celé funguje, ukážeme si vo videu: Umelú inteligenciu môžete používať pri tvorbe stránky alebo vytváraní popisov produktov. Nie je možné ju používať v Blogoch, kde sa predpokladá, že články si budete písať vlastnými slovami
  26. Slovenským internetom sa momentálne šíri zrejme jedna z najväčších káuz v oblasti informačných technológií. Podľa informácií portálu Živé.sk došlo začiatkom týždňa na servery Úradu geodézie, kartografie a katastra SR k ransomware útoku, počas ktorého boli zašifrované dáta na serveroch. Útok spôsobil nedostupnosť portálu, čo je však zatiaľ ten najmenší problém. Výrazne väčším problémom je, že dáta katastra zrejme nebude možné obnoviť do úplného stavu pred útokom z dôvodu, že zálohy neobsahovali kompletné údaje, ktoré sa nerealizovali dostatočne často a komplexne na to, aby bolo možné ich rýchlo obnoviť. Tento fakt spôsobí, že obnova dát, do ako tak použiteľného stavu, potrvá zrejme celé mesiace. A či to bude nakoniec úspešné, sa zatiaľ nevie. Viac informácií sa dozviete v horeuvedenom odkaze. Čo je ransomware útok a ako k nemu dochádza? Podstatou ransomware je, že vírus resp. škodlivý kód zašifruje vaše dáta v počítači, ktoré sú tým pádom nepoužiteľné. Následne vás hacker kontaktuje pomocou emailu, ktorého pôvod je často prakticky nemožné vystopovať s ponukou, že dáta odkóduje, ale za cenu výkupného, ktoré nie raz býva vysoké. Výkupné sa často má zrealizovať pomocou kryptomenových účtov, ktorých vlastníkov je fakticky nemožné zistiť. Vírus, ktorý spustí ransomware útok najčastejšie "získate" tak, že v emaile, ktorý sa môže vydávať napr. za štátnu inštitúciu alebo banku, kliknete na odkaz, ktorý sa tvári dôveryhodne, ale v skutočnosti si do počítača stiahnete vírus. Ransoware si môžete "nainštalovať" aj navštívením pochybných webových stránok, či klikaním na podozrivé reklamy na neznámych webových stránkach. O Ransomware si môžete viac prečítať na Wikipedii. Ako sa dá tomu predchádzať? Ransomware útokom (ale aj iným hackerským útokom) sa nedá vždy predchádzať na 100%, ale túto pravdepodobnosť môžete výrazne znížiť splnením týchto bodov (nie úplne všetky zaručene pomôžu voči hackerským útokom, ale z dôvodu zvýšenia bezpečnosti ich uvedieme): Pravidelne aktualizujte svoj operačný systém, webové prehliadače, emailových klientov. Aktualizácie odstraňujú bezpečnostné problémy, ktoré hackeri často zneužívajú. Nezabúdajte na kvalitný antivír spolu s firewallom, aj v tomto prípade ich odporúčame pravidelne aktualizovať, aj keď samotné aktualizácie často prebiehajú automaticky (ak ste si tieto aktualizácie z nejakého neznámeho dôvodu nevypli). Aktualizujte svoje programy a aplikácie, ktoré používate Pripájajte sa len na dôveryhodné internetové siete, ak doma používate router, zmeňte si heslo do nastavení routera (od výroby býva často nastavené len nejaké základné, napr. password), nastavte si silné heslo na svoju wi-fi sieť, ideálne kombináciou malých a veľkých písmen, čísiel a špeciálnych znakov. Taktiež nezabúdajte na silné heslá do emailových schránok a pozorne sledujte obsah emailových správ, ktoré vám prídu do schránok. Keďže ransomware sa často šíri emailom, obzvlášť venujte maximálnu pozornosť týmto typom emailových správ: email s výhodnou investičnou ponukou alebo kúpou "niečoho" zaujímavého a výhodného výstražný email, ktorý vás varuje pred kompromitáciou vášho bankového účtu a je potrebné sa prihlásiť do vášho internetbankingu a aktualizovať heslá varovania o neznámych prihláseniach do vašich účtov (hocijakých) - takéto varovania vám môžu posielať aj regulérne služby ako Facebook alebo Google, ale často bývajú zneužívané hackermi, ktorí sa vás snažia oklamať, že je potrebné, aby ste sa prihlásili do svojej schránky a zmenili si nastavenia rôzne reklamné emaily na služby a produkty, ktoré ste si buď neobjednali alebo sa vás zjavne netýkajú podozrivé správy o nevyzdvihnutých alebo neuhradených zásielkach o ktorých bezpečne viete, že ich nečakáte. Vždy si pozorne skontrolujte z akej emailovej adresy vám prišiel takýto podozrivý email, či neobsahuje preklepy, nejaký znak navyše, či nejakú exotickú koncovku. Ak email obsahuje odkazy, neklikajte na ne, ale ak na ne nabehnete kurzorom myši, tak prehliadač vám dole vľavo zobrazí link, kam odkaz mieri. Ak sa vám link zdá zvláštny, celkom iste ide o podvod. Ak máte podozrenie, že daný email bude škodlivý, takýto email vo svojom emailovom klientovi vždy označte ako spam. Nižšie uvádzame príklad nahlásenia podozrivého emailu vo Webmaile: Nižšie si môžete pozrieť album Phishing, kam postupne budeme pridávať vzorky podozrivých emailov, ktoré je rozhodne dobré nahlásiť ako spam:
  27. Počínajúc týmto dňom sme navýšili limit na jednu emailovú schránku na 100 GB. To znamená, že si môžete vytvoriť emailovú schránku, ktorá môže mať maximálne 100 GB - aby ste si takúto schránku mohli vytvoriť, potrebujete na to buď balík Biznis X, pričom celú kapacitu emailového úložiska využijete na túto jednu schránku alebo využijete balík Multi X, ktorý môžete mať v maximálnej kapacite 200 GB, takže môžete mať takéto schránky aj dve. Viac informácií nájdete v návode Maximálna veľkosť priestoru pre emaily a schránky.
  1. Načítať viac
×
×
  • Vytvoriť nové...