Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah
  • Redakčné systémy ako napr. Wordpress, Joomla, či eshopy ako napr. Prestashop alebo OpenCart, potrebujú pre svoj chod databázu SQL. Pred samotnou inštaláciou týchto redakčných systémov resp. eshopov je potrebné, aby ste databázu už mali vytvorenú.

     

    K čomu je potrebná databáza SQL?

     

    Keď v redakčnom systéme WordPress píšete články alebo na eshop OpenCart pridávate produkty, všetky informácie, ktoré vkladáte do formulárov sa ukladajú do SQL databázy. Napr. obrázok sa nahrá na server, medzi ostatné súbory, ale práve do SQL databázy sa ukladá informácia, aby konkrétny produkt "vedel", ktorý obrázok si má na karte zobraziť. Preto pre redakčné systémy je dôležité, aby mali prístup k databáze SQL a bez databázy nie je možné ich ani nainštalovať.

    Typov SQL databáz sú na celom svete desiatky až stovky, medzi najznámejšie patria MySQL (keď sa hovorí o databázach ako takých, často sa hovorí práve o MySQL databázach), MariaDB (pôvodne vychádza z MySQL) a PostgreSQL.

     

    Vytvorenie databázy SQL

     

    Vo vašom Control paneli kliknite na požadovanú doménu, pod ktorou sa má databáza vytvoriť a následne kliknite v sekcii služieb na Správa databáz:

     

    cp-sprava-databaz.png

     

    Kliknite na Pridať databázu:

     

    cp-pridat-databazu.png

     

    Na ďalšom kroku je možnosť si vybrať typ databázy, predvolená voľba je MariaDB:

     

    cp-vyber-databazy.png

     

    Ak by ste potrebovali iný typ databázy, môžete si vybrať MySQL alebo PostgreSQL. Ak nemáte nejaké špecifické požiadavky alebo sa nevyznáte v rozdieloch medzi nimi, odporúčame ponechať MariaDB:

     

    cp-vyber-databazy-moznosti.png

     

    Po nastavení typu databázy kliknite na Odoslať a na ďalšom kroku zadajte potrebné informácie.

    • Názov databázy / meno používateľa: k existujúcemu názvu (v príklade db000000x) si doplňte 1 až 6 písmen, ktoré majú charakterizovať databázu (odlíšiť ju od ostatných). Používajte len malé písmená bez diakritiky alebo čísla
    • Heslo: heslo si dajte ideálne vygenerovať, nie je na škodu, keď obsahuje viac znakov
    • Porovnávanie: ak nemáte špeciálne požiadavky odporúčame ponechať resp. nastaviť utf8mb4_unicode_ci - toto porovnávanie môžete vyskúšať nastaviť aj v prípade, ak by ste importovali údaje z databázy, ktorá obsahovala iné porovnávanie
    • Poznámka: voliteľný popis pre databázu pre lepšie zorientovanie sa, ak ich máte v Control Paneli veľa

     

    cp-nastavenie-udajov-db.png

     

    Po zadaní všetkých údajov kliknite na Odoslať a nová databáza bude vytvorená do 10-15 sekúnd:

     

    cp-databaza-pridana.png

     

    Vo východzom nastavení sú názov databázy a meno užívateľa rovnaké, ale v prípade potreby, si kedykoľvek môžete vytvoriť nového používateľa kliknutím na tlačidlo Používatelia.

     

    Prihlásenie sa do databázy SQL

     

    Na prihlásenie sa do SQL databázy môžete použiť webové rozhrania Adminer alebo phpMyAdmin.

    Pri prihlásenie odporúčame phpMyAdmin. Prihlasovací formulár vyplňte nasledovne:

    • Používateľ: zadajte prihlasovacie meno do databázy, vo východzom nastavení je to názov databázy
    • Heslo: heslo do databázy, ktoré ste si vytvorili (alebo vygenerovali)
    • Voľba servera: vyberte server, ku ktorému sa chcete pripojiť (host), túto informáciu nájdete v Control Paneli pod každou databázou.

     

    phpmyadmin-login.png

     

    Po prihlásení kliknite naľavo v menu na názov databázy...

     

    phpmyadmin-vyber-databazy.png

     

    ...a môžete spravovať rôzne úkony, napr. naimportovať si dáta z inej databázy.


    Odkaz na Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    Pozrite aj tento článok

     

    Pozrite aj tento článok

     



  • Blogy

    1. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Slovenským internetom sa momentálne šíri zrejme jedna z najväčších káuz v oblasti informačných technológií.

      Podľa informácií portálu Živé.sk došlo začiatkom týždňa na servery Úradu geodézie, kartografie a katastra SR k ransomware útoku, počas ktorého boli zašifrované dáta na serveroch. Útok spôsobil nedostupnosť portálu, čo je však zatiaľ ten najmenší problém. Výrazne väčším problémom je, že dáta katastra zrejme nebude možné obnoviť do úplného stavu pred útokom z dôvodu, že zálohy neobsahovali kompletné údaje, ktoré sa nerealizovali dostatočne často a komplexne na to, aby bolo možné ich rýchlo obnoviť. Tento fakt spôsobí, že obnova dát, do ako tak použiteľného stavu, potrvá zrejme celé mesiace. A či to bude nakoniec úspešné, sa zatiaľ nevie. Viac informácií sa dozviete v horeuvedenom odkaze.

       

      Čo je ransomware útok a ako k nemu dochádza?

      Podstatou ransomware je, že vírus resp. škodlivý kód zašifruje vaše dáta v počítači, ktoré sú tým pádom nepoužiteľné. Následne vás hacker kontaktuje pomocou emailu, ktorého pôvod je často prakticky nemožné vystopovať s ponukou, že dáta odkóduje, ale za cenu výkupného, ktoré nie raz býva vysoké. Výkupné sa často má zrealizovať pomocou kryptomenových účtov, ktorých vlastníkov je fakticky nemožné zistiť.

      Vírus, ktorý spustí ransomware útok najčastejšie "získate" tak, že v emaile, ktorý sa môže vydávať napr. za štátnu inštitúciu alebo banku, kliknete na odkaz, ktorý sa tvári dôveryhodne, ale v skutočnosti si do počítača stiahnete vírus. Ransoware si môžete "nainštalovať" aj navštívením pochybných webových stránok, či klikaním na podozrivé reklamy na neznámych webových stránkach. O Ransomware si môžete viac prečítať na Wikipedii.

       

      Ako sa dá tomu predchádzať?

      Ransomware útokom (ale aj iným hackerským útokom) sa nedá vždy predchádzať na 100%, ale túto pravdepodobnosť môžete výrazne znížiť splnením týchto bodov (nie úplne všetky zaručene pomôžu voči hackerským útokom, ale z dôvodu zvýšenia bezpečnosti ich uvedieme):

      • Pravidelne aktualizujte svoj operačný systém, webové prehliadače, emailových klientov. Aktualizácie odstraňujú bezpečnostné problémy, ktoré hackeri často zneužívajú.
      • Nezabúdajte na kvalitný antivír spolu s firewallom, aj v tomto prípade ich odporúčame pravidelne aktualizovať, aj keď samotné aktualizácie často prebiehajú automaticky (ak ste si tieto aktualizácie z nejakého neznámeho dôvodu nevypli).
      • Aktualizujte svoje programy a aplikácie, ktoré používate
      • Pripájajte sa len na dôveryhodné internetové siete, ak doma používate router, zmeňte si heslo do nastavení routera (od výroby býva často nastavené len nejaké základné, napr. password), nastavte si silné heslo na svoju wi-fi sieť, ideálne kombináciou malých a veľkých písmen, čísiel a špeciálnych znakov.
      • Taktiež nezabúdajte na silné heslá do emailových schránok a pozorne sledujte obsah emailových správ, ktoré vám prídu do schránok. Keďže ransomware sa často šíri emailom, obzvlášť venujte maximálnu pozornosť týmto typom emailových správ:
        • email s výhodnou investičnou ponukou alebo kúpou "niečoho" zaujímavého a výhodného
        • výstražný email, ktorý vás varuje pred kompromitáciou vášho bankového účtu a je potrebné sa prihlásiť do vášho internetbankingu a aktualizovať heslá
        • varovania o neznámych prihláseniach do vašich účtov (hocijakých) - takéto varovania vám môžu posielať aj regulérne služby ako Facebook alebo Google, ale často bývajú zneužívané hackermi, ktorí sa vás snažia oklamať, že je potrebné, aby ste sa prihlásili do svojej schránky a zmenili si nastavenia
        • rôzne reklamné emaily na služby a produkty, ktoré ste si buď neobjednali alebo sa vás zjavne netýkajú
        • podozrivé správy o nevyzdvihnutých alebo neuhradených zásielkach o ktorých bezpečne viete, že ich nečakáte.
      • Vždy si pozorne skontrolujte z akej emailovej adresy vám prišiel takýto podozrivý email, či neobsahuje preklepy, nejaký znak navyše, či nejakú exotickú koncovku.
      • Ak email obsahuje odkazy, neklikajte na ne, ale ak na ne nabehnete kurzorom myši, tak prehliadač vám dole vľavo zobrazí link, kam odkaz mieri. Ak sa vám link zdá zvláštny, celkom iste ide o podvod.

      Ak máte podozrenie, že daný email bude škodlivý, takýto email vo svojom emailovom klientovi vždy označte ako spam.

       

      Nižšie uvádzame príklad nahlásenia podozrivého emailu vo Webmaile:

      70-nahlasenie-spamu.png

       

      Nižšie si môžete pozrieť album Phishing, kam postupne budeme pridávať vzorky podozrivých emailov, ktoré je rozhodne dobré nahlásiť ako spam:

    2. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Počínajúc týmto dňom sme navýšili limit na jednu emailovú schránku na 100 GB.

      To znamená, že si môžete vytvoriť emailovú schránku, ktorá môže mať maximálne 100 GB - aby ste si takúto schránku mohli vytvoriť, potrebujete na to buď balík Biznis X, pričom celú kapacitu emailového úložiska využijete na túto jednu schránku alebo využijete balík Multi X, ktorý môžete mať v maximálnej kapacite 200 GB, takže môžete mať takéto schránky aj dve.

      Viac informácií nájdete v návode Maximálna veľkosť priestoru pre emaily a schránky.

    3. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Od 1. januára 2025 vstupujú do platnosti nové sadzby dane. Keďže Exoweb neupravuje sadzby dane automaticky v závislosti od platnej legislatívy, musíte si sadzbu dane (resp. daní) upraviť v nastaveniach Obchodu, v závislosti od druhu tovaru, aký máte v ponuke obchodu.

      V Editore kliknite v menu na Obchod:

      exoblog-exoweb-menu-obchod.png

       

      A potom v Nastaveniach Obchodu na sekciu Daň:

      exoblog-exoweb-obchod-nastavenia-dan.png

       

      V časti Národná a medzinárodná daň kliknite na riadku Slovensko na Upraviť:

      exoblog-exoweb-krajina-dan.png

       

      Zadajte si novú sadzbu dane, aktuálnu pre váš obchod a kliknite na Uložiť:

      exoblog-exoweb-krajina-dan-sadzba.png

       

      Zmena sa prejaví okamžite, nie je potrebné ani stránky nanovo zverejniť.

×
×
  • Vytvoriť nové...