Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content

Search the Community

Showing results for tags 'sql'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Categories

  • Email
    • E-mail mailbox settings
    • Setting up email clients
    • RoundCube Webmail
    • RoundCube+ Webmail
    • Limits and quotas
    • Email backup, migrate and recovery
  • Webhosting
    • DNS
    • FTP
    • PHP
    • SSH
    • Security certificates
    • Databases
    • Multihosting
    • Website redirection
    • Website backup and recovery
  • Domains
  • Control Panel
  • Content management system, frameworks and eshops (CMS)
    • WordPress
    • Joomla
    • PrestaShop
    • OpenCart
    • Drupal
    • External CMS
    • Laravel
  • Exoweb
    • We are starting with Exoweb
    • Adding content to Exoweb
    • Exoweb Blog
    • Exoweb Store
    • Exoweb Appointments
  • Virtual servers (VPS)
  • Billing

Categories

  • Manuals
  • Requests
    • Access to the Control Panel
    • Change of domain ownership (WHOIS)
    • Disconnecting the domain from the Control Panel

Blogs

  • EXO HOSTING Blog
  • News and information

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 14 results

  1. Vážení zákazníci, v septembri 2023 sa zameriavame na aktualizáciu SQL databáz (MySQL, MariaDB a PostgreSQL). 10. septembra sme aktualizovali databázy MariaDB verzie 10.5 a 10.6 na 10.11, vďaka čomu databázy MariaDB budú mať plnú podporu až do roku 2028 (kedy už bude ďalšias plne podporovaná verzia). O ostatných aktualizáciách vás budeme informovať v tomto článku.
  2. Roman

    Obnova hesla pre admin účet v Joomla!

    Môže nastať situácia, že zabudnete heslo do administrácie svojej stránky vytvorenej v Joomla!. Joomla! nemá spôsob, ako obnoviť heslo do administrácie z verejnej časti stránky. Hoci na verejnej časti stránky je možnosť si preposlať zabudnuté heslo, táto možnosť ale funguje len pre bežných používateľov. Administrátor Joomla! je v hierarchii účtov označený ako Super User (super používateľ) a na obnovu hesla pre takéto konto potrebujete iné spôsoby. Pridanie dočasného Super Usera Ak ste zabudli heslo k svojmu admin účtu v Joomla!, môžete sa skúsiť prihlásiť cez hocijakého bežného používateľa, ak máte takého používateľa vytvoreného pre takéto účely. Samozrejme musíte vedieť k nemu heslo (ak ho neviete, môžete si preposlať cez verejnú časť stránky email na obnovu hesla). Ak sa chcete bežným používateľom prihlásiť ako administrátor, najprv je potrebné mu nastaviť práva. Prihláste sa na server (FTP) a stiahnite si do počítača súbor configuration.php, ktorý sa nachádza v hlavnom adresári /public_html/. Otvorte si ho napríklad pomocou programu Notepad++ (pre úpravu vám bude stačiť aj klasický Notepad - Poznámkový blok, ale Notepad++ je výborné riešenie pre takéto úpravy) a na začiatku súboru by ste mali vidieť zhruba takéto niečo: <?php class JConfig { public $offline = false; Bez ohľadu na to, čo tam bude, vložte si hneď pod { tento kód: public $root_user='mojuzivatel'; kde namiesto mojuzivatel vložte meno bežného používateľa, pomocou ktorého sa chcete prihlásiť do administrácie, takže vo výsledku by to malo vyzerať takto: <?php class JConfig { public $root_user='mojuzivatel'; public $offline = false; Súbor uložte a nahrajte na server na pôvodné miesto. Upozornenie: Pozor, súbor configuration.php bude mať práva nastavené len na čítanie (CHMOD 444), takže mu dočasne nastavte práva 644, aby ste pôvodný súbor mohli prepísať. Po nahratí súboru na server si otvorte stránku administrácie a prihláste sa bežným používateľom, ktorému ste dali práva super používateľa. Ak ste všetko nastavili správne, budete úspešne prihlásení a v administrácii uvidíte takéto oznámenie: Následne si naľavo v hlavnom menu rozkliknite položku Používatelia a Super Userovi (v našom prípade je super používateľ označený ako EXO Hosting, stačí keď kliknete na meno a dostanete sa do nastavení tohto konta) môžete nastaviť nové heslo, ktorým sa môžete potom prihlásiť do administrácie. Keď budete mať heslo zmenené, dočasnému používateľovi práva Super Usera odoberiete kliknutím na Kliknite sem, ak to má byť urobené automaticky (viď obrázok hlásenia vyššie). Súboru configuration.php budú práva nastavené opäť na 444, takže súbor nebude možné prepísať inými hodnotami. Zmena hesla v SQL databáze Ak nemáte možnosť sa prihlásiť do administrácie pomocou dočasného super používateľského konta alebo nechcete skúsiť takéto riešenie, je možnosť si zmeniť heslo priamo v SQL databáze. Prihláste sa na server (FTP) a v súbore configuration.php si nájdite údaje pre prihlásenie do SQL databázy. Keď neviete kde presne v súbore tieto informácie hľadať, v tomto návode nájdete postup, konkrétne v sekcii Zmena pripojenia k SQL databáze. Kliknite na phpMyAdmin, zadajte prihlasovacie meno (názov databázy), heslo a nastavte SQL server podľa údaju, ktorý vyčítate v súbore configuration.php. Po prihlásení do phpMyAdmin kliknite na databázu, v našom príklade je to db000000xmojadb a následne si vyhľadajte tabuľku nieco_users ("nieco" je predpona, líši sa v každej inej inštalácii). Kliknite na názov tabuľky nieco_users a vyhľadajte v nej konto s názvom vášho super používateľa. V našom príklade je to EXO Hosting, ID má 641, je možné že aj vo vašom prípade bude mať rovnaké ID. Kliknite na Upraviť: Po kliknutí na Upraviť sa presuňte na stránke nižšie, pokým neuvidíte riadok password. V stĺpci Funkcia z ponuky vyberte MD5. A do poľa Hodnota si napíšte svoje nové heslo. Heslo si starostlivo skontrolujte, či tam nemáte nežiadúce preklepy. Následne úplne dole na stránke vpravo kliknite na Vykonaj. Teraz sa pokúste prihlásiť do administrácie svojej Joomla! stránky a ak ste všetko spravili správne, mali by ste sa bez problémov prihlásiť.
  3. Môže nastať situácia, že zabudnete heslo do administrácie svojej stránky vytvorenej vo WordPresse. Prístup do administrácie sa dá obnoviť dvoma spôsobmi: odoslaním emailu pre obnovenie hesla zmenou hesla a emailovej adresy v SQL databáze Odoslanie emailu pre obnovenie hesla Otvorte si svoju stránku, ktorou pristupujete do administrácie WordPress, najskôr to bude /wp-admin/ a pod prihlasovacím formulárom kliknite na odkaz Zabudli ste heslo? Alebo si tento odkaz pridajte za názov svojej domény /wp-login.php?action=lostpassword Otvorí sa formulár, do ktorého budete musieť vložiť prihlasovacie meno (admin konta) alebo emailovú adresu, ktorá k tomuto kontu patrí a kliknite na Získať nové heslo. Do emailovej schránky vám príde notifikácia, ktorá bude obsahovať odkaz, na ktorý musíte kliknúť. Po kliknutí sa otvorí stránka, na ktorej si môžete vygenerovať nové heslo alebo zadať svoje. Heslo si následne uložíte kliknutím na Uložiť heslo a môžete sa prihlásiť do administrácie. Zmena hesla a emailovej adresy v SQL databáze Čo však robiť, ak emailová adresa, ktorú máte priradenú k admin kontu neprijíma emaily, nefunguje alebo už neexistuje? Pre tento prípad existuje postup, ktorý vyžaduje určité skúsenosti s SQL databázami. Prihláste sa na server (FTP) a v súbore wp-config.php si nájdite údaje pre prihlásenie do SQL databázy. Keď neviete kde presne v súbore tieto informácie hľadať, v tomto návode nájdete postup, konkrétne v sekcii Zmena pripojenia k SQL databáze. Kliknite na phpMyAdmin, zadajte prihlasovacie meno (názov databázy), heslo a nastavte SQL server podľa údaju, ktorý vyčítate v súbore wp-config.php. Po prihlásení do phpMyAdmin kliknite na databázu, v našom príklade je to db000000xmojadb a následne si vyhľadajte tabuľku wp_users. Kliknite na názov tabuľky wp_users a vyhľadajte v nej konto s ID 1, s najväčšou pravdepodobnosťou toto bude konto administrátora. Kliknite na Upraviť: Po kliknutí na Upraviť uvidíte riadok user_pass. V stĺpci Funkcia z ponuky vyberte MD5. A do poľa Hodnota si napíšte svoje nové heslo. Keď týmto spôsobom meníte heslo (teda z dôvodu, že vám neprišiel email na obnovu hesla) na riadku user_mail do poľa Hodnota si môžete rovno zapísať novú emailovú adresu. Ak by ste zmenili len heslo a úspešne sa prihlásili do administrácie a tam si chceli zmeniť emailovú adresu, tak WordPress by na pôvodnú adresu, teda tú, kam vám pôvodne neprišla notifikácia na zmenu hesla, odoslal potvrdzujúci email, či si skutočne prajete zmeniť emailovú adresu. A keďže vám neprišiel email s obnovou hesla, tak rovnako by ste "čakali" na email pre potvrdenie zmeny emailovej adresy. Všetky údaje starostlivo skontrolujte, či tam nemáte preklepy. Následne úplne dole na stránke vpravo kliknite na Vykonaj. Teraz sa pokúste prihlásiť do administrácie svojho WordPressu a ak ste všetko spravili správne, mali by ste sa bez problémov prihlásiť.
  4. Konfiguračný súbor Joomla! je označený ako configuration.php a nachádza sa priamo v koreňovom adresári /public_html/ odkiaľ si ho po prihlásení na server môžete stiahnuť do počítača a upraviť: configuration.php Úpravou konfiguračného súboru môžete docieliť zásadné zmeny vo fungovaní vašej Joomla! stránky, poskytuje možnosť ako sa pripojiť k inej SQL databáze. Zmena pripojenia k SQL databáze SQL databáza je úložisko všetkých textov, ktoré máte zobrazené na stránke, zároveň obsahuje odkazy na mediálne súbory (napr. obrázky), ktoré ste si vložili na svoje stránky. Ak by ste si zmazali databázu, tak by súbory Joomla! nemali čo zobraziť a stránka by bola nefunkčná, Joomla! by sa "tvárila" ako keby nebol vôbec nainštalovaný. Ak ste sa z nejakého dôvodu rozhodli použiť inú databázu - napr. chcete použiť staršiu zálohu, ale o obsah aktuálnej databázy nechcete prísť alebo napríklad chcete zmeniť typ databázy z MySQL na MariaDB tak údaje tejto novej databázy musíte zadať do súboru configuration.php. Okolo riadku 16 nájdite tento kód. Údaje v zelenom sa budú meniť podľa údajov vašej SQL databázy. public $host = 'sql20.dnsserver.eu'; public $user = 'db000000xmojadb'; public $password = 'm0j€-$iln€-h€$lO'; public $db = 'db000000xmojadb'; ...a podľa údajov k novej SQL databáze, ktorú ste si vytvorili si doplňte prihlasovacie údaje k databáze do kódu. public $host = sem zadajte názov servera, na akej adrese sa nachádza server, nájdete v Control Paneli pod názvom SQL databázy public $user = sem zadajte názov používateľa, vo východzom nastavení je rovnaký ako názov databázy public $password = sem zadajte heslo, ktoré ste si vygenerovali k SQL databáze v Control Paneli. Ak by ste si do public $db zadali názov používateľa a nie databázy (viď nižšie), tak sem zadajte heslo vygenerované k používateľovi public $db = sem zadajte názov databázy, ak ste si nevytvorili nového používateľa (obyčajne nie je na to žiadny dôvod) Pri vkladaní údajov dbajte na to aby ste údaje vkladali medzi úvodzovky ' ', stačí, ak jednu nechtiac zmažete a nebude to fungovať. Súbor nakoniec uložte a skopírujte do koreňovej zložky Joomla! na serveri, kam ste skopírovali pôvodné súbory. Teraz navštívte stránku na vašej doméne, kde sa nachádza Joomla! a ak ste všetky údaje vyplnili správne bez chyby, tak uvidíte obsah načítaný z SQL databázy, ktorú ste si do konfiguračného súboru zadali.
  5. Konfiguračný súbor Wordpress je označený ako wp-config.php a nachádza sa priamo v koreňovom adresári /public_html/ odkiaľ si ho po prihlásení na server môžete stiahnuť do počítača a upraviť: wp-config.php Úpravou konfiguračného súboru môžete docieliť zásadné zmeny vo fungovaní vašej WordPress stránky, poskytuje možnosti ako si napr. zapnúť zaznamenávanie chýb vo WordPress alebo zvýšiť používanie fyzickej pamäte vyhradenej pre tento redakčný systém. Zmena pripojenia k SQL databáze SQL databáza je úložisko všetkých textov, ktoré máte zobrazené na stránke, zároveň obsahuje odkazy na mediálne súbory (napr. obrázky), ktoré ste si vložili na svoje stránky. Ak by ste si zmazali databázu, tak by súbory WordPress nemali čo zobraziť a stránka by bola nefunkčná, WordPress by sa "tváril" ako keby nebol vôbec nainštalovaný. Ak ste sa z nejakého dôvodu rozhodli použiť inú databázu - napr. chcete použiť staršiu zálohu, ale o obsah aktuálnej databázy nechcete prísť alebo napríklad chcete zmeniť typ databázy z MySQL na MariaDB tak údaje tejto novej databázy musíte zadať do súboru wp-config.php. Tento istý postup použite aj v prípade, ak je problém s inštaláciou WordPress (viď dole sekciu Problémy s inštaláciou) Okolo riadku 21 nájdite tento kód... // ** Database settings - You can get this info from your web host ** // /** The name of the database for WordPress */ define( 'DB_NAME', 'database_name_here' ); /** Database username */ define( 'DB_USER', 'username_here' ); /** Database password */ define( 'DB_PASSWORD', 'password_here' ); /** Database hostname */ define( 'DB_HOST', 'localhost' ); /** Database charset to use in creating database tables. */ define( 'DB_CHARSET', 'utf8' ); /** The database collate type. Don't change this if in doubt. */ define( 'DB_COLLATE', '' ); ...a podľa údajov k SQL databáze, ktorú ste si vytvorili (buď k inštalácii WordPress alebo úplne inú), si doplňte prihlasovacie údaje k databáze do kódu, tak ako v príklade: // ** Database settings - You can get this info from your web host ** // /** The name of the database for WordPress */ define( 'DB_NAME', 'db000000xmojadb' ); /** Database username */ define( 'DB_USER', 'db000000xmojadb' ); /** Database password */ define( 'DB_PASSWORD', 'm0j€-$ilné-h€$lO' ); /** Database hostname */ define( 'DB_HOST', 'sql21.dnsserver.eu' ); /** Database charset to use in creating database tables. */ define( 'DB_CHARSET', 'utf8' ); /** The database collate type. Don't change this if in doubt. */ define( 'DB_COLLATE', '' ); Pri vkladaní údajov dbajte na to aby ste údaje vkladali medzi úvodzovky ' ', stačí, ak jednu nechtiac zmažete a nebude to fungovať. Súbor nakoniec uložte a skopírujte do koreňovej zložky WordPress na serveri, kam ste skopírovali pôvodné súbory. Teraz navštívte stránku na vašej doméne, kde sa nachádza WordPress a ak ste všetky údaje vyplnili správne bez chyby, tak uvidíte obsah načítaný z SQL databázy, ktorú ste si do konfiguračného súboru zadali.
  6. Zálohy hostingu (webového priestoru a SQL databáz) vykonávame každý deň po polnoci a jednotlivé zálohy sú dostupné po dobu 14 dní. Základný prehľad FTP zálohy (súbory webovej stránky) nájdete na zálohovacom serveri, odkiaľ si ich môžete stiahnuť SQL zálohy (databázy) nájdete v Control Paneli, kde si ich môžete obnoviť (bez možnosti stiahnutia), zo zálohovacieho servera si ich môžete stiahnuť V Control Paneli si môžete vytvárať hotswap zálohy webu a snapshoty databáz. V prípade databáz si môžete nahradiť aktuálnu SQL databázu priamo v Control Paneli, v prípade webu si hotswap súbory môžete stiahnuť zo zálohovacieho servera Prístup k FTP zálohám (hlavné konto a subúčty) Prístup k FTP zálohám jednotlivých domén má v Control Paneli hlavné konto a subúčty majú prístup k zálohám len tých domén, ku ktorým im majiteľ hlavného konta pridelil práva (prístup). Heslo pre FTP zálohy je jednotné pre hlavné konto aj subúčty. To znamená, že ak si napr. subúčet nastaví alebo vygeneruje heslo pre zálohy pri určitej doméne a hlavné konto toto heslo nebude vedieť, bude si musieť hlavné konto heslo vygenerovať znovu - a tým sa prístup pre subúčet zruší (heslo bude neplatné - platí to aj recipročne). Je to aj z bezpečnostných dôvodov, aby prístup k zálohám mal iba ten užívateľ, ktorý tento prístup aktuálne potrebuje. Ak hlavné konto si neželá, aby subúčet menil heslo pre zálohy, tak si vygeneruje nové heslo a v nastaveniach subúčtov prístup subúčtu k zálohám jednoducho zakáže. Ak hlavné konto zruší v Control Paneli subúčet ako taký, je potrebné, aby zmenil heslo aj k zálohám - zrušením subúčtu sa neruší FTP prístup k zálohám. Nastavenie FTP pripojenia k zálohám V Control Paneli kliknite na službu Zálohy, kde nájdete podrobnosti o tom, ako sa pripojiť na zálohovací server. Na stránke nájdete len vysvetlivky k nastaveniu pripojenia, samotné zálohy tu nenájdete. Podrobnosti nájdete nižšie v návode. Prihlásenie k zálohám FTP host: zálohovací server má adresu backup2.dnsserver.eu - pozor ide o FTP prístup, nie je to webová adresa, takže nemusíte ju otvárať v prehliadači, neotvorí sa. Pre prihlásenie na zálohovací server musíte použiť nejaký FTP klient, odporúčame napríklad FileZilla, prípadne WinSCP alebo Total Commander. Protokol môžete použiť SFTP (FTPS) aj FTP Prihlasovacie meno: počas vytvárania FTP pripojenia použite názov domény, v našom príklade je to exotechnologies.sk Nové heslo: ak ste heslo nikdy nemenili, predvolené heslo sa zhoduje s heslom do Control Panela - z bezpečnostných dôvodov ho odporúčame zmeniť Hotswap záloha FTP priestoru Hotswap záloha FTP priestoru umožňuje vytvárať zálohy webového miesta v reálnom čase, teda zálohuje sa to, čo práve máte na serveri. Majte však na pamäti, že táto procedúra v prípade rozsiahlych webových prezentácií môže zabrať dlhšiu dobu (desiatky minút, aj dlhšie) a takú istú dobu môže trvať aj zmazanie. Aktívnu môžete mať zároveň len jednu hotswap zálohu, takže ak ste si nejakú medzičasom už vytvorili a budete si chcieť vytvoriť aktuálnu hotswap zálohu, tak pôvodnú musíte najprv zmazať, čo potrvá nejaký čas. Pokým sa teda zmaže a vytvorí nová hotswap záloha, to si už môžete počkať na vytvorenie automatickej zálohy po polnoci alebo rovno web stiahnuť do počítača cez FTP prihlásenie. Z tohto dôvodu zvážte používanie hotswap záloh a tento typ zálohovania používajte len vtedy, ak to uznáte skutočne za potrebné. FTP pripojene na zálohovací server Upozornenie: K zálohám nie je možné sa pripojiť cez webové rozhranie (Monsta FTP). Pre zvýšenie bezpečnosti je potrebné si nainštalovať FTP klient a nastaviť si ho. FileZilla Príklad vytvorenia FTP pripojenia k zálohovaciemu serveru v FTP klientovi FileZilla. Odporúčame použivať protokol SFTP (v prípade akýchkoľvek problémov stačí vybrať protokol FTP). Protokol: vyberte SFTP Hostiteľ: backup2.dnsserver.eu Port: nie je potrebné vypĺňať (prípadne zadajte 22, v prípade FTP protokolu 21) Používateľ: vždy je to názov domény (bez www) Heslo: heslo, ktoré ste si vytvorili / vygenerovali (viď vyššie) Po zadaní údajov kliknite na Pripojiť. Pri použití protokolu SFTP veľmi pravdepodobne vyskočí upozornenie v ohľade kľúča servera, tu stačí označiť Vždy dôverovať a kliknúť na OK, viac krát sa neobjaví. Total Commander Príklad vytvorenia FTP pripojenia k zálohovaciemu serveru v FTP klientovi Total Commander. Odporúčame použivať protokol SSL/TLS (v tomto prípade je potrebné mať nainštalované potrebné knižnice OpenSSL), pri označení políčka SSL/TLS sa server automaticky upraví na ftps://backup2.dnsserver.eu). V prípade problémov s pripojením SSL/TLS odporúčame označenie tohto políčka zrušiť. Relácia: pomenujte si túto reláciu ako len chcete Názov hostiteľa: backup2.dnsserver.eu (viď nižšie nastavenie SSL/TLS) SSL/TLS: ak máte nainštalované knižnice OpenSSL, môžete označiť. Názov hostiteľa sa automaticky nastaví s predponou ftps (viď vyššie) Používateľ: vždy je to názov domény (bez www) Heslo: heslo, ktoré ste si vytvorili / vygenerovali (viď vyššie nastavenie v Control Paneli) Použiť pasívny mód prenosu: odporúčame označiť, spojenie bude stabilnejšie Kliknite na OK a potom na Pripojiť (v okne na úrovni vyššie v Total Commanderi). WinSCP Príklad vytvorenia FTP pripojenia k zálohovaciemu serveru v FTP klientovi WinSCP. Odporúčame použivať protokol FTP a Explicitné šifrovanie TLS/SSL. Prenosový protokol: môžete vyskúšať SFTP, ale ak by sa vyskytli problémy s právami pri zložkách, prepnite sa na protokol FTP Šifrovanie: objaví sa vtedy, ak vyberiete protokol FTP. Nastavte Explicitné šifrovanie TLS/SSL Hostiteľ: backup2.dnsserver.eu Číslo portu: 21 Meno používateľa: názov domény (bez www) Heslo: heslo, ktoré ste si vytvorili / vygenerovali (viď vyššie nastavenie v Control Paneli) Štruktúra zálohovacieho servera Po vytvorení FTP prístupu, uvidíte dve zložky, / db_zaloha/ (zálohy databáz) a /web/ (zálohy webového priestoru). V prípade ak ste si v Control Paneli vytvorili hotswap zálohu FTP priestoru (viď vyššie v návode), tak uvidíte aj zložku (/hotswap_web/) patriacu k hotswap zálohám webovej stránky. Hotswapy, ktoré ste si vytvorili u databáz, nájdete v zložke /db_zaloha/hotswap/ (viď nižšie v sekcii Hotswap zálohy databáz). Zložky /db_zaloha/ a /web/ obsahujú zložky očíslované ako 00 až 14. Číslo znamená, koľko dní je stará záloha. Napr. ak dnes je 1. augusta a kliknete na zložku 01, čo je záloha z predchádzajúceho dňa, teda 31. mája, vidíte všetky súbory v akom boli stave k danému dátumu. Rôzne súbory môžu mať rôzne dátumy - to znamená, že v zložke 01 môžete vidieť súbor s dátumom napr. 15 mája. To znamená, že v ten deň bol súbor naposledy zmenený, nie deň, kedy sa záloha vytvorila. Ak si potrebujete obnoviť súbory napr. zo zložky 06 a webová stránka používa databázu, tak odporúčame z rovnakej zložky (06) obnoviť aj databázu. Tento čin však zrealizujte len v tom prípade, ak by stránka po obnove súborov na FTP zle pracovala s databázou alebo zobrazovala nesprávne údaje. Záloha a Obnova SQL databázy cez Control Panel Ak nepotrebujete priamy prístup k zálohe databázy a potrebujete proste len nahradiť aktuálnu databázu databázou staršieho dátumu, tak si ju môžete obnoviť cez Control Panel, kde po prihlásení kliknite na službu Správa databáz a pri dotyčnej databáze kliknite na červené tlačidlo Zálohy. Po kliknutí uvidíte tabuľku so zálohami, kde si môžete obnoviť databázu z požadovaného dňa. Po kliknutí na Nahradiť databázu, budete ešte vyzvaní, či si danú akciu prajete skutočne zrealizovať alebo zrušiť. Aktuálna záloha V sekcii Aktuálna záloha (viď vyššie) si môžete vytvoriť aj aktuálnu zálohu databázy (hotswap), čo odporúčame, ak plánujete zrealizovať na webe veľké zmeny (upgrade po dlhšej dobe, inštaláciu väčšieho množstva doplnkov a pod.). Z tohto prostredia si poslednú zálohu môžete obnoviť, resp. kópiu tejto zálohy nájdete aj na zálohovacom serveri v adresári /db_zaloha/hotswap/. Upozornenie: Ak v Control Paneli hotswap databázy zmažete, tak sa zmaže aj záloha databázy v zložke /db_zaloha/hotswap/. Pred zmazaním a vytvorením nového hotswapu v Control Paneli odporúčame si už skôr vytvorenú zálohu databázy stiahnuť, ak nechcete o ňu prísť. Záloha SQL databázy pomocou phpMyAdmin Aktuálnu SQL databázu si môžete exportovať (zálohovať) aj pomocou webovej aplikácie phpMyAdmin. Tieto exporty databáz odporúčame si z času realizovať, čím si zvýšite istotu zálohy životne dôležitých dát. SQL databázy totiž obsahujú informácie, ktoré obsahujú webové stránky (texty), ktoré si potom môžete obnoviť pár kliknutiami v prípade, ak by sa aktuálna databáza nejakým spôsobom poškodila. Obnova dát stiahnutých zo zálohovacieho servera Nahratie zálohy webových súborov na server Ak zálohy máte stiahnuté a potrebujete ich nahrať na váš hosting, odporúčame postupovať podľa návodu: Ako sa pripojiť pomocou FTP a nahrať si stránku na server Import zálohovanej databázy V prípade ak potrebujete nahrať databázu (a nechcete si ju nahradiť zálohou cez Control Panel), ktorú ste si stiahli zo zálohovacieho servera, môžete postupovať podľa návodov: Import SQL databázy pomocou phpMyAdmin Import veľkých SQL databáz alebo tabuliek pomocou HeidiSQL
  7. Roman

    Import SQL databázy pomocou SSH

    Databázu SQL si môžete importovať aj pomocou SSH, ktorý je vhodný v prípade, ak samotná databáza je tak veľká, že nie je možné ju importovať pomocou phpMyAdmin, prípadne to z nejakého dôvodu nefunguje ani pomocou HeidiSQL (alebo si nechcete HeidiSQL ani nainštalovať). Zálohu resp. export databázy si nahrajte na server, ideálne do adresára /data/. Prihláste sa pomocou SSH na váš FTP priestor, po prihlásení pre lepšiu orientáciu napíšte príkaz mc pre spustenie Midnight Commandera. Preklikajte sa do zložky, kam ste nahrali zálohu databázy (napr. /data/ - je na úrovni /public_html/). Pre import databázy použite tento príkaz, v ktorom nahradíte potrebne údaje údajmi prístupových údajov k databáze. Súbor databázy, ktorý chceme importovať je v našom príklade import_db.sql - súbor musí byť rozbalený, teda nie skomprimovaný .ZIP alebo niečo podobné. mysql -u pouzivatel_db -p -h adresa_sql_servera nazov_db < import_db.sql Príklad: ak je názov používateľa db000000xmojadb, adresa SQL servera je sql20.dnsserver.eu a názov databázy je db000000xmojadb, tak príkaz bude vyzerať takto: mysql -u db000000xmojadb -p -h sql20.dnsserver.eu db000000xmojadb < import_db.sql ... a záloha sa naimportuje do novej databázy. Všetky potrebné údaje pre pripojenie k databáze nájdete vo vašom Control Paneli v službe Správa databáz, viac informácií o pripojení nájdete na konci v článku Vytvorenie SQL databázy.
  8. Roman

    Export SQL databázy pomocou SSH

    SQL databázu si môžete exportovať aj pomocou SSH. Tento spôsob je rýchly a pomerne jednoduchý. Prihláste sa pomocou SSH na váš FTP priestor, po prihlásení pre lepšiu orientáciu napíšte príkaz mc pre spustenie Midnight Commandera. Preklikajte sa do zložky, v ktorej si prajete vytvoriť zálohu databázy. Odporúčame zložku /data/ (je na rovnakej úrovni ako koreňová zložka /public_html/), ktorá nie je dostupná cez webové rozhranie. Pre export databázy použite tento príkaz, v ktorom nahradíte potrebne údaje údajmi prístupových údajov k databáze. mysqldump -u pouzivatel_db -p -h adresa_sql_servera nazov_db > export_db.sql Príklad: ak je názov používateľa db000000xmojadb, adresa SQL servera je sql20.dnsserver.eu a názov databázy je db000000xmojadb, tak príkaz bude vyzerať takto: mysqldump -u db000000xmojadb -p -h sql20.dnsserver.eu db000000xmojadb > export_db.sql ... a záloha sa exportuje s názvom export_db.sql. Všetky potrebné údaje pre pripojenie k databáze nájdete vo vašom Control Paneli v službe Správa databáz, viac informácií o pripojení nájdete na konci v článku Vytvorenie SQL databázy. Po odoslaní príkazu vás systém vyzve na zadanie hesla k databáze, po jeho správnom zadaní je databáza behom chvíľky exportovaná. Po dokončení exportu si .SQL súbor môžete stiahnuť zo servera do počítača, prípadne si ho môžete skomprimovať, aby bol menší. Urobiť to môžete príkazom: gzip export_db.sql Pozor, po komprimácii sa pôvodný súbor zo servera odstráni.
  9. Pri importe veľkej databázy alebo veľkých tabuliek do databázy SQL sa môže stať, že tabuľka (alebo databáza) je až príliš veľká a prekračuje limity pre import a nie je možné ju naimportovať cez phpMyAdmin napr. z dôvodu vyčerpania času behu skriptu. Inštalácia a nastavenie HeidiSQL Pre systém Windows je vhodné riešenie v podobe aplikácie HeidiSQL, ktorú si môžete stiahnuť z tejto stránky. Aplikáciu si nainštalujte, počas inštalácie netreba voliť žiadne špeciálne nastavenia, tak si to len odklikajte až do konca. Spustite aplikáciu HeidiSQL a ešte predtým ako dole vľavo kliknete na Nový (vytvorenie nového pripojenia k databáze), odporúčame, aby ste klikli dole vpravo na Viac: Následne z ponuky si vyberte Zkontrolovať aktualizace... a aktualizujte si HeidiSQL na najnovšiu verziu. Drobné aktualizácie sú vydávané pomerne často, takže pôvodný súbor inštalácie, ktorí ste si stiahli zo stránky, nemusí byť aktuálny. Po aktualizácii, ktorá je plne automatická a prebehne maximálne do jednej minúty, si môžete nastaviť pripojenie k SQL databáze. Nastavenie pripojenia k databáze pomocou HeidiSQL Kliknite naľavo hore na názov pripojenia a upravte si ho podľa seba, napr. zadajte Moja databáza: Po pomenovaní pripojenia si v pravej časti obrazovky vyplňte údaje pripojenia k databáze. Všetky podstatné údaje nájdete v Control Paneli pri každej databáze: V aplikácii HeidiSQL potrebné údaje vyplňte nasledovne: Druh siete: nechajte alebo nastavte MariaDB or MySQL Library: nechajte alebo nastavte libmariadb.dll Hostiteľ/IP: zadajte názov servera k databáze, na ktorom sa databáza nachádza (viď obrázok vyššie - Host) Vyžadovať prihlasovacie údaje: označte, ak si prajete výzvu na zadanie hesla pred každým pripojením. Ak si pripojenie nastavujete v súkromnom počítači, nemusíte toto označovať Použiť prihlasovanie Windows: neoznačujte Užívateľ: zadajte názov databázy (viď obrázok vyššie - Názov databázy / Meno užívateľa), prípadne názov používateľa (ak ste si vytvorili nového používateľa) Heslo: zadajte heslo k databáze, ak ste na riadku vyššie zadali iného používateľa, ako je názov databázy, tak zadajte heslo, ktoré máte vytvorené k tomuto konkrétnemu používateľovi Port: ponechajte 3306, ako aj ostatné nastavenia Keď dole kliknete na Otvoriť, vyskočí okno, či si prajete uložiť zmeny. Kliknite na Áno: Následne sa pripojíte do databázy, keď naľavo kliknete na jej názov, tak napravo sa zobrazí zoznam tabuliek, ktoré si môžete teraz prehliadať. Import databázy alebo tabuľky pomocou HeidiSQL Ak potrebujete naimportovať tabuľky alebo databázu obsahujúcu tabuľky, kliknite hore naľavo na Súbor a následne na Načíst SQL soubor: Preklikajte sa v počítači k vašej uloženej databáze alebo tabuľke a kliknite na Otvoriť. Poznámka ku Kódovaniu (viď obrázok nižšie): Všeobecne by malo stačiť ponechať na Automaticky rozpoznať, aj keď je k tomu upozornenie, že to môže spôsobovať problémy. My sme sa však s viac problémami stretli, keď sme kódovanie nastavili napevno (napr. na Unicode). Keď ponecháte kódovanie na automatické rozpoznanie, dostanete upozornenie, ale kliknite na Áno, samotným importom nie je čo pokaziť, keď máte súbor databázy aj tak zálohovaný: Vyskočí ďalšie okno, kliknite na Okamžitě spustit soubor(y): Začne prebiehať import, toto môže trvať celé minúty až niekoľko desiatok minút. Odporúčame operáciu ponechať tak nech sa spracuje a nerobiť ani žiadne iné operácie na počítači, proces importu môže byť náročný na procesor, prípadne aj RAM pamäť: Po ukončení importu stlačte F5 alebo kliknite hore v menu na zelenú ikonu obnovenia a následne uvidíte napravo nové naimportované tabuľky, ktoré sa nachádzali v databáze, ktorú ste si nahrali: Informácie a podpora HeidiSQL je aplikácia tzv. "tretích strán", preto k nej neposkytujeme technickú podporu mimo rámec nastavenia pripojenia k databáze. Ak potrebujete pomoc s inými nastaveniami, odporúčame sa obrátiť na Fórum HeidiSQL.
  10. Roman

    Oprava tabuliek v SQL databáze

    Niekedy sa môže stať, že po navštívení webovej stránky sa namiesto obsahu zobrazí len biela stránka s takýmto alebo podobným chybovým hlásením: Fatal error: Uncaught exception 'Exception' with message 'Error: Table './nazov-databazy/prefix_tabulka' is marked as crashed and should be repaired Chyba tohto znenia je dôsledkom poškodenia štruktúry tabuliek v SQL databáze. Problém sa týka tabuliek uložených vo formáte úložiska dát MyISAM a väčšinou starších typov databáz (MySQL 5.6 a staršie), nie je však vylúčené, že sa môže objaviť aj v novších typoch. EXO Hosting východzí formát úložiska dát pri novších databázach používa InnoDB, ktorý je pred poškodením štruktúry chránený. Oprava tabuľky v SQL databáze V prípade, ak na svojej webovej stránke uvidíte hlásenie o poškodenej tabuľke v databáze, z hlásenia môžete vyčítať názov databázy, o ktorú databázu ide. Prihláste sa do danej databázy pomocou phpMyAdmin (ak potrebujete informácie alebo pomoc s prihlásením, nájdete ich na konci tohto článku). Po prihlásení, naľavo v menu kliknite na názov databázy: Následne napravo uvidíte zoznam tabuliek a podľa chybového hlásenia si nájdite v danej databáze poškodenú tabuľku, označte ju a z menu vyberte Opraviť tabuľku. Oprava obyčajne prebehne za niekoľko málo sekúnd, potom si obnovte (CTRL+F5) svoju webovú stránku a už by sa chybové hlásenie nemalo zobrazovať. Pre zlepšenie výkonu odporúčame z času na čas vykonať aj Optimalizáciu tabuliek (platí len pre MyISAM). Zmena typu z MyISAM na InnoDB Pre zníženie pravdepodobnosti poškodenia tabuliek odporúčame používať novšie typy databáz (MariaDB) a tabuľky typu InnoDB. Tabuľky z formátu úložiska dát MyISAM na formát úložiska dát InnoDB si môžete skonvertovať na kliknutím Prechádzať pri danej tabuľke a potom na karte Operácie pri položke Storage engine zmeniť na typ InnoDB. Pri tabuľke kliknite na Prechádzať: Hore napravo v menu kliknite na kartu Operácie: A potom na stránke si nájdite sekciu Parametre tabuľky a tam Storage engine. Z menu si vyberte možnosť InnoDB: Po výbere InnoDB dole vpravo kliknite na Vykonaj a formát úložiska dát sa zmení. Tieto zmeny odporúčame vopred konzultovať s dodávateľom CMS, či daný redakčný systém podporuje tabuľky typu InnoDB. Vo väčšine prípadov by to malo byť pri moderných redakčných systémoch bezproblémové.
  11. Ak si potrebujete importovať databázu resp. dáta do novej databázy, môžete tak učiniť pomocou webovej aplikácie phpMyAdmin. Tento návod poskytuje základné informácie dostačujúce k tomu, aby si import databázy pomocou phpMyAdmin vedeli zrealizovať aj začiatočníci. Do phpMyAdmin sa prihlásite pomocou tlačidla phpMyAdmin, ktoré nájdete v Control Paneli pod každou databázou: alebo kliknite na tento odkaz: https://phpmyadmin.dnsserver.eu/ Import SQL databázy pomocou phpMyAdmin Prihlasovací formulár vyplňte nasledovne: Používateľ: zadajte prihlasovacie meno do databázy, vo východzom nastavení je to názov databázy Heslo: heslo do databázy, ak si ho nepamätáte, nájdete ho v konfiguračnom súbore redakčného systému, ktorý je napojený na túto databázu. Ak nemáte prístup k heslu, neodporúčame ho meniť, po zmene by redakčný systém stratil spojenie s databázou a stránka by sa prestala zobrazovať. Ak heslo neviete, vytvorte si v Control Paneli nového používateľa a ním sa môžete prihlásiť do databázy. Voľba servera: vyberte server, ku ktorému sa chcete pripojiť (host), túto informáciu nájdete v Control Paneli pod každou databázou. Po prihlásení kliknite naľavo v menu na názov databázy: A následne hore v menu na Import. Otvorí stránka s možnosťami importu. Cez tlačidlo Vybrať súbor sa preklikajte k vašej databáze, ktorú máte uloženú v počítači. Formát importu odporúčame zvoliť buď klasický .SQL súbor alebo zabalený v archíve .SQL.GZ Súbor by nemal mať viac ako 200 MB, v prípade veľkých súborov odporúčame ponechať označený Čiastočný import (môže to pomôcť pri importe veľkých súborov, ale nie je to 100% záruka). Ostatné nastavenia nechajte tak ako sú a úplne dole vpravo kliknite na Vykonaj. Tip: Máte problém s importom veľmi veľkej databázy? Vyskúšajte HeidiSQL alebo import pomocou SSH. Počkajte pokým sa súbor databázy naimportuje, môže to trvať aj niekoľko minút (malo by to byť najviac 10 minút, potom sa import preruší), tak buďte trpezliví a počkajte na obnovenie stránky. Keď import bude úspešný, dostanete podobné hlásenie v zelenom: Teraz keď naľavo v menu kliknite na názov databázy a uvidíte naimportované tabuľky. V príklade sú tabuľky, ktoré používa redakčný systém WordPress: Problémy s importom Počas importu sa môžete stretnúť s viacerými problémami. Tu si popíšeme najčastejšie z nich: V databáze už existujú tabuľky s rovnakým názvom Keď import bude neúspešný z dôvodu existujúcich tabuliek, dostanete podobné hlásenie v červenom. Samotné chybové hlásenie sa obvykle nachádza na konci. Konkrétne tento prípad znamená, že ste sa pokúsili naimportovať databázu WordPressu, ktorá neobsahovala príkaz na zmazanie pôvodných tabuliek. Import sa tým zastavil, keďže v databáze už existuje tabuľka s rovnakým názvom. Aby ste sa vyhli tomuto prípadu, pri exporte databázy odporúčame sa uistiť, že máte označenú možnosť DROP TABLE: V našom systéme je táto možnosť označená vo východzom nastavení, takže ak nič nebudete pred exportom meniť, takéto hlásenia by ste nemali dostávať. Importovaná databáza je príliš veľká Táto chyba môže nastať, ak importujete príliš veľkú databázu (čo niekedy býva dosť častý prípad), skript "nestihne" spracovať také veľké množstvo údajov a ukončí úlohu. Pre tento prípad odporúčame, aby ste si exportovali databázu vo formáte .ZIP a následne naimportovali po jednotlivých tabuľkách alebo exportujte databázu vo formáte .SQL tak, že pri exporte vylúčite najväčšie tabuľky, následne si databázu bez nich exportujete a veľké tabuľky si exportujete samostatne. Potom si ich jednotlivo naimportujete a nakoniec naimportujete veľké tabuľky samostatne. Prípadne môžete vyskúšať alternatívne riešenia v podobe importu SQL databáz pomocou HeidiSQL alebo import pomocou SSH.
  12. Ak si potrebujete exportovať databázu napr. pre záložné účely, môžete tak učiniť pomocou webovej aplikácie phpMyAdmin. Tento návod poskytuje základné informácie dostačujúce k tomu, aby si export databázy pomocou phpMyAdmin vedeli zrealizovať aj začiatočníci. Skúsení používatelia si nastavenia exportu môžu upraviť podľa uváženia. Do phpMyAdmin sa prihlásite pomocou tlačidla phpMyAdmin, ktoré nájdete v Control Paneli pod každou databázou: alebo kliknite na tento odkaz: https://phpmyadmin.dnsserver.eu/ Export SQL databázy pomocou phpMyAdmin Prihlasovací formulár vyplňte nasledovne: Používateľ: zadajte prihlasovacie meno do databázy, vo východzom nastavení je to názov databázy Heslo: heslo do databázy, ak si ho nepamätáte, nájdete ho v konfiguračnom súbore redakčného systému, ktorý je napojený na túto databázu. Ak nemáte prístup k heslu, neodporúčame ho meniť, po zmene by redakčný systém stratil spojenie s databázou a stránka by sa prestala zobrazovať. Ak heslo neviete, vytvorte si v Control Paneli nového používateľa a ním sa môžete prihlásiť do databázy. Voľba servera: vyberte server, ku ktorému sa chcete pripojiť (host), túto informáciu nájdete v Control Paneli pod každou databázou. Po prihlásení kliknite naľavo v menu na názov databázy: A následne hore napravo v menu kliknite na Exportovať. Zobrazia sa možnosti, v zásade môžete ponechať Metódu exportu - Rýchla a dole kliknite na Vykonaj, exportuje sa súbor s príponou .SQL, ktorý si uložte do počítača. Ak potrebujete viac možností, kliknite na Metódu exportu - Vlastná: Po označení Metódu exportu - Vlastná, sa zobrazia možnosti, v podstate dôležité sú tie v sekcii Výstup. Všetky nastavenia môžete ponechať tak ako sú, v časti kompresia si zvoľte v akom formáte chcete databázu exportovať. Možnosti sú: Žiadny - databáza sa exportuje vo vlastnom formáte .SQL (v rovnakom ako v prípade Rýchlej metódy výstupu). Odporúčame zvoliť vtedy, ak ide o malú databázu, pri ktorej nevyžadujete komprimáciu zazipované - tento typ kompresie sa automaticky nastaví, keď označíte pole Exportovať tabuľky ako samostatné súbory. Táto metóda je vhodná vtedy, ak potrebujete exportovať celú databázu, ale následne importovať len jednotlivé tabuľky do inej databázy. Je vhodné ju použiť aj vtedy, ak databáza obsahuje veľké tabuľky, ktoré je lepšie následne importovať samostatne. Viac pozrite v návode Import SQL databázy pomocou phpMyAdmin, konkrétne sekciu Problémy s importom gzip-ované - odporúčame zvoliť túto metódu výstupu, databáza sa exportuje v komprimovanom formáte Ostatné nastavenia ponechajte tak ako sú, meniť ich odporúčame len skúseným užívateľom. Následne kliknite dole napravo na Vykonaj a súbor si uložte do počítača. Vo vlastnom záujme odporúčame si takto zálohovať databázu v prípadoch ak plánujete na webovej stránke robiť dôležité zmeny a potrebujete uložiť dáta v stave v akom boli tesne pred zmenami. Možnosti selektívneho exportu V niektorých prípadoch nemusíte chcieť exportovať celú databázu. Napríklad chcete si exportovať databázu WordPress stránky, ale nechcete aby exportovaná databáza obsahovala tabuľky príspevkov a komentárov. Pri zvolenej metóde exportu - vlastnej v sekcii Tabuľky odznačte tabuľky wp_comments a wp_posts: Tento postup je vhodný len v špecifických prípadoch. Napríklad vaša SQL databáza vo WordPress je veľmi veľká, tak pre uľahčenie importu si ju chcete rozdeliť. Vyššie uvedeným príkladom si exportujete databázu WordPress bez tabuliek, ktoré obsahujú komentáre a príspevky, ktoré si následne môžete exportovať samostatne. Stačí keď si naľavo v menu kliknete na databázu, následne pod ňou uvidíte zvolenú tabuľku a potom export môžete zrealizovať rovnakým spôsobom ako pri exporte databázy. Majte na pamäti, že ak naimportujete databázu bez týchto tabuliek, taka vaša WordPress stránka nebude fungovať správne a napr. pri pokuse pridať nový článok sa objaví chybové hlásenie. Preto odporúčame stránky vo WordPress používať len vtedy, ak budete mať naimportované všetky tabuľky. Ak by ste chceli exportovať databázu napr. tak, že po importe budete používať pôvodnú databázu na novej lokalite ale bez príspevkov a článkov, tak si databázu môžete exportovať spôsobom, že komentáre a príspevky exportujete bez dát, len so štruktúrou: Keď exportujete databázu týmto výberom, tak potom si môžete naimportovať databázu na novú lokalitu, budete mať všetko rovnaké ako na pôvodnej lokalite, len na stránke nebudú žiadne príspevky a komentáre, takže môžete začať písať ako keby na úplne novej stránke.
  13. Pri vytváraní databázy východzie nastavenie funguje tak, že názov databázy je zároveň aj prihlasovacím menom k nej - napr. ak sa potrebujete prihlásiť cez phpMyAdmin. Prihlasovacích mien - resp. používateľov databázy, si môžete vytvoriť viac, ktorým zároveň môžete priradiť rôzne práva. Vytvorenie nového používateľa je vhodné napríklad vtedy, ak sa potrebujete prihlásiť do databázy (cez Adminer alebo phpMyAdmin), ale neviete heslo k nej a nemáte možnosť sa prihlásiť na server, aby ste si z konfiguračného súboru skopírovali heslo. Pre tento prípad si vytvoríte nového používateľa, vygenerujete heslo a môžete sa prihlásiť napr. cez phpMyAdmin. Pridanie nového používateľa umožňuje nastaviť aj rozsah oprávnení k správe databázy a tieto nastavenia odporúčame len skúseným užívateľom, ktorí vedia, čo robia. Ak ďalšieho používateľa nebudete po skončení prác potrebovať, odporúčame ho vymazať. Pridanie nového používateľa k databáze SQL V Control Paneli kliknite na Správa databáz a vyhľadajte si databázu, ku ktorej chcete pridať nového používateľa: Pri zvolenej databáze kliknite na Používatelia: Následne uvidíte predvoleného používateľa, s rovnakým názvom ako databáza. Na obrázku môžete vidieť, že má pridelené všetky možné práva. Kliknite dole vpravo na Pridať používateľa: Nového používateľa pridáte nasledovne: Používateľ: k existujúcemu menu databázy (v našom prípade db000000u) si pridajte jedinečné meno, najviac sedem znakov, bez medzier a diakritiky Heslo: odporúčame vygenerovať zložité heslo Privilégiá: ak nie ste si istí nastaveniami a potrebujete pre nového používateľa prístup bez obmedzení, označte všetky políčka (ich význam vysvetlený pod obrázkom) Databázový objekt: vzťahuje sa na konkrétne databázové objekty (TABLE, FUNCTION, PROCEDURE). Ak nie ste si istí, nechajte políčko prázdne. Vysvetlenie k skratkám a pojmom privilégií Skratka Úplný názov Vysvetlivka SEL SELECT Umožňuje výber riadkov z tabuliek v databáze. INS INSERT Umožňuje vkladať nové riadky do existujúcej tabuľky. UPD UPDATE Umožňuje aktualizáciu riadkov v tabuľkách v databáze. DEL DELETE Umožňuje odstránenie riadkov z tabuliek v databáze. CRE CREATE Umožňuje použitie príkazov, ktoré vytvárajú nové tabuľky. DRO DROP Umožňuje použitie príkazov, ktoré odstránia existujúce tabuľky a zobrazenia. Na používanie tabuľky ALTER TABLE sa vyžaduje privilégium DROP. ALT ALTER Umožňuje zmenu štruktúry tabuliek. IND INDEX Umožňuje použitie príkazov, ktoré vytvárajú alebo odstraňujú indexy. INDEX platí pre existujúce tabuľky. CTT CREATE TEMPORARY TABLES Umožňuje vytváranie dočasných tabuliek. Keď relácia vytvorí dočasnú tabuľku, server nevykoná žiadne ďalšie kontroly privilégií tabuľky. LT LOCK TABLES Umožňuje použitie explicitných príkazov na uzamknutie tabuliek, pre ktoré máte privilégium SELECT. CV CREATE VIEW Umožňuje použitie príkazu CREATE VIEW. Príkaz vytvorí nové alebo nahradí existujúce zobrazenie. SV SHOW VIEW Umožňuje použitie príkazu SHOW CREATE VIEW. CR CREATE ROUTINE Umožňuje použitie príkazov, ktoré vytvárajú uložené procedúry a funkcie. AR ALTER ROUTINE Umožňuje použitie príkazov, ktoré menia alebo odstraňujú uložené procedúry a funkcie. EXE EXECUTE Umožňuje použitie príkazov, ktoré vykonávajú uložené procedúry a funkcie. TRI TRIGGER Umožňuje operácie ako napr. vytváranie, odstránenie, spúšťanie a pod. EVE EVENT Umožňuje používanie príkazov, ktoré vytvárajú, menia, odstraňujú alebo zobrazujú udalosti pre plánovač udalostí. Pre podrobnejšie vysvetlenie odporúčame článok Privileges Provided by MySQL. Po pridaní nového používateľa uvidíte aktuálny stav, na obrázku môžete vidieť, že nový používateľ má pridelené všetky privilégiá (kliknutím na modrú ceruzku ich môžete dodatočne upraviť): Aktualizovať práva - použite vtedy ak užívateľovi nastavíte aj konkrétny databázový objekt (TABLE / PROCEDURE / FUNCTION) a nastavíte práva len na niektoré tabuľky a nejakú tabuľku potom zmažete. Odporúčame používať zakaždým, keď spravíte v databáze nejaké zmeny v štruktúre.
  14. Roman

    Vytvorenie SQL databázy

    Redakčné systémy ako napr. Wordpress, Joomla, či eshopy ako napr. Prestashop alebo OpenCart, potrebujú pre svoj chod databázu SQL. Pred samotnou inštaláciou týchto redakčných systémov resp. eshopov je potrebné, aby ste databázu už mali vytvorenú. K čomu je potrebná databáza SQL? Keď v redakčnom systéme WordPress píšete články alebo na eshop OpenCart pridávate produkty, všetky informácie, ktoré vkladáte do formulárov sa ukladajú do SQL databázy. Napr. obrázok sa nahrá na server, medzi ostatné súbory, ale práve do SQL databázy sa ukladá informácia, aby konkrétny produkt "vedel", ktorý obrázok si má na karte zobraziť. Preto pre redakčné systémy je dôležité, aby mali prístup k databáze SQL a bez databázy nie je možné ich ani nainštalovať. Typov SQL databáz sú na celom svete desiatky až stovky, medzi najznámejšie patria MySQL (keď sa hovorí o databázach ako takých, často sa hovorí práve o MySQL databázach), MariaDB (pôvodne vychádza z MySQL) a PostgreSQL. Vytvorenie databázy SQL Vo vašom Control paneli kliknite na požadovanú doménu, pod ktorou sa má databáza vytvoriť a následne kliknite v sekcii služieb na Správa databáz: Kliknite na Pridať databázu: Na ďalšom kroku je možnosť si vybrať typ databázy, predvolená voľba je MariaDB: Ak by ste potrebovali iný typ databázy, môžete si vybrať MySQL alebo PostgreSQL. Ak nemáte nejaké špecifické požiadavky alebo sa nevyznáte v rozdieloch medzi nimi, odporúčame ponechať MariaDB: Po nastavení typu databázy kliknite na Odoslať a na ďalšom kroku zadajte potrebné informácie. Názov databázy / meno používateľa: k existujúcemu názvu (v príklade db000000x) si doplňte 1 až 6 písmen, ktoré majú charakterizovať databázu (odlíšiť ju od ostatných). Používajte len malé písmená bez diakritiky alebo čísla Heslo: heslo si dajte ideálne vygenerovať, nie je na škodu, keď obsahuje viac znakov Porovnávanie: ak nemáte špeciálne požiadavky odporúčame ponechať resp. nastaviť utf8mb4_unicode_ci - toto porovnávanie môžete vyskúšať nastaviť aj v prípade, ak by ste importovali údaje z databázy, ktorá obsahovala iné porovnávanie Poznámka: voliteľný popis pre databázu pre lepšie zorientovanie sa, ak ich máte v Control Paneli veľa Po zadaní všetkých údajov kliknite na Odoslať a nová databáza bude vytvorená do 10-15 sekúnd: Vo východzom nastavení sú názov databázy a meno užívateľa rovnaké, ale v prípade potreby, si kedykoľvek môžete vytvoriť nového používateľa kliknutím na tlačidlo Používatelia. Prihlásenie sa do databázy SQL Na prihlásenie sa do SQL databázy môžete použiť webové rozhrania Adminer alebo phpMyAdmin. Pri prihlásenie odporúčame phpMyAdmin. Prihlasovací formulár vyplňte nasledovne: Používateľ: zadajte prihlasovacie meno do databázy, vo východzom nastavení je to názov databázy Heslo: heslo do databázy, ktoré ste si vytvorili (alebo vygenerovali) Voľba servera: vyberte server, ku ktorému sa chcete pripojiť (host), túto informáciu nájdete v Control Paneli pod každou databázou. Po prihlásení kliknite naľavo v menu na názov databázy... ...a môžete spravovať rôzne úkony, napr. naimportovať si dáta z inej databázy.
×
×
  • Create New...