Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah

Hľadanie v komunite

Zobrazujú sa výsledky pre kľúčové slová ''sql''.

  • Hľadať pomocou kľúčových slov

    Zadajte kľúčové slová oddelené čiarkami.
  • Hľadať pomocou autora

Typ obsahu


Kategórie

  • Email
    • Nastavenie emailovej schránky
    • Nastavenie emailových klientov
    • RoundCube Webmail
    • RoundCube+ Webmail
    • Limity a kvóty
    • Zálohovanie, migrácia a obnova emailov
  • Webhosting
    • DNS
    • FTP
    • PHP
    • SSH
    • Bezpečnostné certifikáty
    • Databázy
    • Multihosting
    • Presmerovanie webovej stránky
    • Zálohovanie a obnova webovej stránky
  • Domény
  • Control Panel
  • Redakčné systémy, vývojové platformy a eshopy (CMS)
    • WordPress
    • Joomla
    • PrestaShop
    • OpenCart
    • Drupal
    • Externé CMS
    • Laravel
  • Exoweb
    • Začíname s Exowebom
    • Pridávanie obsahu do Exowebu
    • Exoweb Blog
    • Exoweb Obchod
    • Exoweb Stretnutia
  • Virtuálne servery (VPS)
  • Fakturácia

Kategórie

  • Manuály
  • Žiadosti
    • Prístup do Control Panela
    • Zmena vlastníctva domény (WHOIS)
    • Odpojenie domény od Control Panela

Blogy

  • EXO HOSTING Blog
  • Novinky a informácie
  • Novinky v Exowebe

Hľadať výsledky v...

Vyhľadajte výsledky, ktoré obsahujú...


Dátum vytvorenia

  • Začiatok

    Koniec


Naposledy aktualizované

  • Začiatok

    Koniec


Filtrovať podľa počtu...

  1. Ak nejakú SQL databázu v Control Paneli už nepotrebujete, kedykoľvek ju môžete zmazať. Ak ju zmažete, po dobu 14 dní budete mať v Control Paneli k dispozícii zálohy, ktoré si môžete buď stiahnuť alebo si z nich databázu obnoviť. Zmazanie SQL databázy Každá databáza má možnosť vymazania priamo v Control Paneli. Prihláste sa do Control Panela a kliknite na službu Správa databáz: V zozname nájdite požadovanú SQL databázu, ktorú si prajete zmazať a v pravom hornom roku kliknite na biele X v červenom štvorci: Vyskočí ešte kontrolná otázka, či si prajete databázu skutočne zmazať, ak áno, tak kliknite na Zmazať a databáza sa zmaže. Obnova zmazanej SQL databázy Zmazané SQL databázy nezmiznú z Control Panela hneď a navždy. Uvidíte ich v databázovom menu pod tlačidlom Zobraziť vymazané databázy (tlačidlo sa zobrazí až vtedy, keď vymažete nejakú databázu): Po kliknutí na tlačidlo Zobraziť vymazané databázy uvidíte zoznam zmazaných databáz. Tu budete mať možnosť ich ešte obnoviť (v 14 dňovej lehote) alebo si stiahnuť zálohy: Po kliknutí na tlačidlo Zálohy uvidíte zoznam záloh za posledných 14 dní. Keďže databáza bola vymazaná včera a zálohy držíme ešte 14 dní, tak najstaršiu 14 dňovú zálohu tu v našom príklade už nenájdete. Každý deň ubudne ďalšia jedna najstaršia záloha a po dvoch týždňoch od zmazania databázy zmizne všetko a nebude možné databázu už nijak obnoviť. Zálohy si môžete stiahnuť z hociktorého dňa, ukladajú sa vo formáte .SQL.GZ, takže v prípade potreby si ich môžete naimportovať napr. pomocou phpMyAdmin (vhodné pre prípad, keby ste potrebovali nahrať databázu mimo našich serverov) alebo si zmazanú databázu môžete obnoviť a následne importovať u nás pod inú doménu.
  2. Návštevník

    Vytvorenie snapshotu SQL databázy

    Snapshot SQL databázy je okamžité vytvorenie zálohy SQL databázy, ktorú môžete kedykoľvek použiť pri nahradení aktuálnej SQL databázy alebo si ju môžete jednoducho stiahnuť do počítača. Snapshoty SQL databáz K možnosti vytvorenia snapshotov sa dostanete tak, že po prihlásení do Control Panela kliknete na službu Správa databáz: ...a následne pri zvolenej SQL databáze kliknete na tlačidlo Zálohy vpravo dole: Celý doterajší postup je rovnaký ako v prípade návodu Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli, takže po kliknutí na Zálohy uvidíte zoznam automatických záloh SQL databázy, pre nás však bude teraz podstatná sekcia Aktuálna záloha (Snapshot) úplne dole: Vytvorenie Snapshotu V sekcii Aktuálna záloha (Snapshot) si môžete vytvoriť aktuálnu zálohu databázy (snapshot), čo odporúčame, ak plánujete zrealizovať na webe veľké zmeny (upgrade po dlhšej dobe, inštaláciu väčšieho množstva doplnkov a pod. - za týmto účelom si môžete vytvoriť aj kópiu databázy). Technicky ide o podobnú službu ako Export SQL databázy, rozdiel je v tom, že pri exporte si zálohu ukladáte do svojho počítača, v prípade snapshotov, tie môžete mať uložené na našich serveroch tak dlho, ako budete potrebovať. Ak si prajete vytvoriť snapshot, kliknite na tlačidlo Vytvoriť Snapshot: Snapshot sa začne automaticky vytvárať, v závislosti od veľkosti SQL databázy to môže nejaký čas trvať: Po vytvorení snapshotu sa zobrazia možnosti: Zmazať snapshot: zmaže sa aktuálny snapshot, v závislosti od veľkosti SQL databázy to môže chvíľu trvať Nahradiť databázu: týmto si nahradíte aktuálnu SQL databázu. Pred samotným nahradením aktuálnej SQL databázy sa ešte objaví upozornenie, či chcete danú akciu skutočne vykonať, keďže proces je nezvratný a nahradenú databázu nebude možné obnoviť Stiahnuť: tu si môžete snapshot stiahnuť do počítača (formát .SQL.GZ), podobne ako v prípade Exportu SQL databázy (Dump) Vytvoriť snapshot: táto možnosť bude dostupná po vytvorení prvého (jedného) snapshotu v prípade balíkov Neobmedzený hosting, Biznis Web a Biznis X, kedy si pri každej SQL databáze môžete vytvoriť až 5 snapshotov. Balíky Classic Hosting, Standard Hosting, Puzzle Hosting a Puzzle X majú možnosť len jedného snapshotu. Ak budete potrebovať si vytvoriť ďalší snapshot, ten predchádzajúci musíte najprv zmazať
  3. Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli je služba, ktorú poskytujeme všetkým zákazníkom, ktorí si v Control Paneli vytvoria SQL databázy. Pomocou tejto funkcie budete mať k dispozícii zálohy všetkých vytvorených SQL databáz po dobu posledných 14 dní. Tieto zálohy si môžete z hociktorého dňa stiahnuť do počítača alebo z hociktorého dňa obnoviť, čím nahradíte aktuálnu SQL databázu, ktorá sa práve používa. Automatické zálohy SQL databáz Ak potrebujete nahradiť aktuálnu SQL databázu, databázou staršieho dátumu alebo si len potrebujete proste pozrieť zoznam automatických záloh, môžete tak učiniť v Control Paneli, kde po prihlásení kliknite na službu Správa databáz: ...a pri dotyčnej databáze kliknite na červené tlačidlo Zálohy vpravo dole: Po kliknutí na tlačidlo Zálohy uvidíte v tabuľke prehľad so zálohami, kde si môžete obnoviť databázu z požadovaného dňa kliknutím na Nahradiť databázu. Po kliknutí na Nahradiť databázu, budete ešte vyzvaní, či si danú akciu prajete skutočne zrealizovať alebo zrušiť - čo je dôležité, pretože nahradením databázy sa aktuálna databáza prepíše a nebude možné sa k nej vrátiť. V tabuľke zároveň vidíte informácie, v ktorý deň bola záloha zrealizovaná (každý deň po polnoci), ďalej vidíte veľkosť skomprimovanej zálohy a zároveň si môžete hociktorú dostupnú zálohu rovno aj stiahnuť (v skomprimovanom formáte .SQL.GZ) do počítača. Nižšie pod zoznamom automatických záloh sa nachádza sekcia Aktuálna záloha (Snapshoty), kde si kedykoľvek môžete vytvárať vlastné zálohy, ktoré budete mať uložené priamo na našich serveroch. Viac informácií nájdete v návode Vytvorenie snapshotu SQL databázy.
  4. Zálohy hostingu (webového priestoru (FTP) a SQL databáz) vykonávame každý deň po polnoci a jednotlivé zálohy sú dostupné po dobu 14 dní. Zálohovanie SQL databáz je možné u nás v EXO Hosting realizovať viacerými spôsobmi, ktoré pracujú nezávisle od seba, automaticky alebo manuálne a môžu sa navzájom aj dopĺňať. Možnosti zálohovania SQL databáz Nasledujúci zoznam obsahuje všetky možné spôsoby, akými si môžete vaše SQL databázy zálohovať: Export SQL databázy v Control Paneli Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli Vytvorenie snapshotu SQL databázy Klonovanie SQL databázy v Control Paneli Export SQL databázy pomocou phpMyAdmin Stiahnutie zálohy SQL databázy z FTP zálohovacieho servera Export SQL databázy pomocou SSH Záloha a obnova zmazanej SQL databázy Export SQL databázy v Control Paneli Ide o najjednoduchší spôsob, ako získať aktuálnu zálohu SQL databázy, ktorú si chcete uložiť do svojho počítača. Jednoducho kliknete a súbor SQL databázy vo formáte .SQL.GZ si uložíte do svojho počítača. Tento spôsob je vhodný vtedy, ak chcete mať zálohy SQL databáz uložené priamo vo svojom zariadení. Viac informácií nájdete v návode Export SQL databázy v Control Paneli. Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli Každá vytvorená SQL databáza vo vašom Control Paneli sa automaticky zálohuje odo dňa jej vytvorenia. V týchto automatických zálohách máte možnosť si zálohy SQL databáz obnoviť z ktoréhokoľvek dňa za posledných 14 dní alebo hociktorú zálohu za posledných 14 dní si stiahnuť do počítača. Viac informácií nájdete v návode Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli. Vytvorenie snapshotu SQL databázy Túto možnosť nájdete v rovnakej sekcii, kde nájdete svoje automaticky zálohované SQL databázy (spomenuté vyššie). V podstate ide o rovnakú službu ako Export SQL databázy, akú sme si zhrnuli ešte vyššie, len s tým rozdielom, že tu si môžete vytvoriť snapshoty, ktoré sa ukladajú priamo na našich serveroch, takže nemusíte si ich sťahovať do počítača. Snapshoty môžete mať vytvorené dlho ako chcete, a môžete si nimi nahradiť aktuálnu SQL databázu alebo si ich môžete aj stiahnuť do počítača, podobne ako v prípade Exportu SQL databázy. Viac informácií nájdete v návode Vytvorenie snapshotu SQL databázy. Klonovanie SQL databázy v Control Paneli Klonovanie SQL databázy je jedným zo spôsobov, ako si môžete zrealizovať zálohu aktívnej SQL databázy tým, že vytvoríte jej aktívnu kópiu, ktorá bude v Control Paneli dostupná rovnako ako jej pôvodná verzia, takže môžete ju hneď používať (stačí si nakonfigurovať pripojenie k nej v redakčnom systéme). Ďalšie informácie nájdete v návode Klonovanie SQL databázy v Control Paneli. Export SQL databázy pomocou phpMyAdmin SQL databázu si môžete zálohovať aj exportovaním SQL databázy pomocou phpMyAdmin. Túto službu môžu využívať všetci naši zákazníci, odporúčame ju však aspoň mierne pokročilým užívateľom, ktorí potrebujú pri exporte (zálohovaní) špeciálne nastavenia alebo potrebujú exportovať len časť databázy (konkrétne tabuľky). Ďalšie informácie nájdete v návode Export SQL databázy pomocou phpMyAdmin. Stiahnutie zálohy SQL databázy z FTP zálohovacieho servera V prípade potreby môžete využiť aj manuálne stiahnutie záloh SQL databáz priamo zo zálohovacieho FTP servera pomocou FTP klientov, napr. FileZilla alebo Total Commander, či WinSCP. Tento spôsob je vhodný vtedy, ak máte zároveň potrebu si pozrieť zálohy súborov vašej webovej stránky, inak odporúčame vyššie spomenuté spôsoby zálohovania SQL databáz cez Control Panel. Detaily nájdete v návode Prístup k FTP zálohám webu, kde sa nachádza postup ako sa prihlásiť na zálohovací server a bližšie informácie k zálohám SQL databáz nájdete konkrétne v sekcii Štruktúra zálohovacieho servera. Export SQL databázy pomocou SSH SQL databázy si môžete exportovať a zálohovať aj pomocou konzoly (SSH), tento spôsob odporúčame skúseným používateľom, ktorí presne vedia, k čomu to potrebujú. Detaily nájdete v návode Export SQL databázy pomocou SSH. Záloha a obnova zmazanej SQL databázy Ak nejakú databázu zmažete, po dobu 14 dní ju budete mať ešte k dispozícii na stiahnutie alebo obnovu. Pre viac detailov kliknite na návod Záloha a obnova zmazaných SQL databáz.
  5. Tento týždeň sme vylepšili správu SQL databáz v Control Paneli. Keď sa prihlásite do svojho Control Panela a kliknete na službu Správa databáz, tak uvidíte nové možnosti: Možnosť Pridať databázu už tam bola a bude tam len táto možnosť, ak v Control Paneli nemáte ešte vytvorené žiadne SQL databázy. Ale ak si nejakú databázu vytvoríte alebo už nejaké databázy vytvorené máte, uvidíte ďalšie možnosti Importovať databázu a Klonovať databázu. Import a klonovanie SQL databázy Import databázy Vďaka tejto funkcii môžete migrovať obsahy SQL databáz medzi sebou, dokonca aj z iného hostingu, čím si výrazne uľahčíte migráciu dát k nám. Viac informácií k tomu a ako to zrealizovať, nájdete v návode Import SQL databázy v Control Paneli. Klonovanie databázy Klonovanie databázy je ďalšia užitočná vec, keď si potrebujete spraviť kópiu SQL databázy bez toho, aby ste si museli najprv exportovať zálohu, napr. pomocou phpMyAdmin a rovnako aj importovať. Klonovaním si vytvoríte funkčnú kópiu akejkoľvek pôvodnej databázy, ktorú máte v Control Paneli a môžete ju okamžite používať. Stačí si upraviť údaje k databáze v konfiguračnom súbore redakčného systému. Viac informácií nájdete v návode Klonovanie SQL databázy v Control Paneli. Dumb (export) SQL databázy Nakoniec sme pridali ešte možnosť si vytvárať vlastné zálohy pomocou dumpovania databáz. Pri každej databáze nájdete napravo tlačidlo Dump, ktorým si môžete exportovať databázy vo formáte .SQL.GZ a ukladať do počítača: Viac informácií nájdete v návode Export SQL databázy v Control Paneli. Veríme, že tieto vylepšenia vám spríjemnia prácu v Control Paneli a onedlho prídeme s ďalšími novými zaujímavými vecami
  6. Návštevník

    Export SQL databázy v Control Paneli

    Exportovať SQL databázu v Control Paneli si odteraz môžete jednoducho vyklikať. Takto si môžete podľa potreby rýchlo a jednoducho vytvárať vlastné zálohy SQL databáz, ktoré si chcete ukladať do počítača. Po prihlásení do Control Panela kliknite na Správa databáz: ...a následne pri zvolenej databáze napravo nižšie kliknite na tlačidlo Dump: Ak si prajete databázu exportovať (stiahnuť), tak kliknite na Potvrdiť: Po kliknutí na Potvrdiť vyskočí okno, pomocou ktorého si vyhľadajte v počítači umiestnenie, kam si chcete súbor zálohy uložiť a po výbere umiestnenia počkajte pokým sa export databázy nedokončí: Dump databázy obsahuje príkaz DROP TABLE IF EXISTS, takže ak túto zálohu neskôr importujete do inej databázy, tabuľky s rovnakým názvom v pôvodnej databáze budú vašou zálohou nahradené. Takto vytvorené zálohy je možné u nás importovať do iných databáz pomocou webového rozhrania phpMyAdmin, v prípade veľkých databáz môžete použiť aplikáciu HeidiSQL.
  7. Klonovanie SQL databázy je efektívny spôsob, ako si môžete vytvoriť "živú" kópiu databázy, ktorá bude dostupná pre redakčný systém po zadaní prihlasovacích údajov k nej do konfiguračného súboru daného redakčného systému. Klonovanie databázy je vhodné zrealizovať napr. vtedy, ak idete robiť dôležité zásahy do chodu systému (napr. inštalovať novú šablónu, aktualizovať redakčný systém na vyššiu verziu a pod.). Klonovaním databázy si teda vytvoríte zálohu a ak by sa niečo po inštalácii alebo aktualizácii nepodarilo, v konfiguračnom súbore redakčného systému si upravíte prihlasovacie údaje k naklonovanej databáze a takto sa rýchlo vrátite k stránke s SQL databázou do stavu pred inštaláciou resp. aktualizáciou. V Control Paneli, kliknite na Správa databáz: Následne hore nad samotným zoznamom SQL databáz uvidíte menu na ich spravovanie (toto menu uvidíte až vtedy, ak budete mať vytvorenú aspoň jednu SQL databázu). Kliknite na Klonovať databázu: Najprv je potrebné si vytvoriť novú databázu, aby sa mali údaje kam naklonovať. Ak nemáte nejaké špeciálne požiadavky, odporúčame vybrať verziu MariaDB. Kliknite na Odoslať. Zobrazí sa formulár, ktorý nastavte a vyplňte nasledovne: Zdrojová databáza: tu si vyberte existujúcu databázu vo vašom Control Paneli, ktorú potrebujete naklonovať Názov databázy / Meno používateľa: za predvyplnený prefix (v našom prípade db000000x) si doplňte vlastný názov databázy (max. 6 znakov) Heslo si vygenerujte alebo zadajte nejaké vlastné zložité, Porovnávanie ponechajte na hodnote, akú vidíte a do Poznámky si doplňte info aké chcete Po kliknutí na Odoslať, počkajte na vytvorenie kópie, môže to chvíľu trvať v závislosti od veľkosti pôvodnej databázy. Po dokončení procesu uvidíte naklonovanú databázu v zozname medzi ostatnými vašimi SQL databázami.
  8. Návštevník

    Import SQL databázy v Control Paneli

    Importovanie SQL databázy v Control Paneli je jednoduchý spôsob ako preniesť dáta z jednej SQL databázy do druhej. Prv, než začnete s importom, musíte mať už vytvorenú aspoň jednu SQL databázu (ktorá ani nemusí obsahovať žiadne dáta a v tomto prípade aj odporúčame, aby neobsahovala), až potom sa objaví v Control Paneli možnosť Importovať databázu. Kliknite na prostredné tlačidlo Importovať databázu: Otvorí sa formulár, do ktorého zadajte informácie potrebné k pripojeniu k inej SQL databáze. Tieto informácie buď nájdete v administrácii hostingu alebo v konfiguračnom súbore redakčného systému (napríklad WordPress). Tip: Môžete sem zadať údaje k SQL databáze aj na inom hostingu, mimo našej spoločnosti. Takto si ľahko a efektívne zmigrujete SQL databázu bez toho, aby ste si ju museli predtým exportovať, napr. pomocou phpMyAdmin. Majte na vedomí, že na inom hostingu, mimo našej spoločnosti, môže byť port iný ako 3306 - detaily zistíte od technickej podpory daného hostingu. Po zadaní všetkých potrebných údajov kliknite na Importovať databázu a počkajte na dokončenie procesu, ktorý bude trvať v závislosti od veľkosti databázy. Upozornenie: Pred kliknutím na Importovať databázu import databázy prepisuje pôvodné tabuľky, takže ak importujete dáta do databázy, ktorá obsahuje tabuľky s rovnakým názvom, tieto tabuľky budú odstránené (príkazom DROP) a nahradené importovanými. Môžete importovať tabuľky aj z viacerých rovnakých redakčných systémov do jednej databázy, ale pred importom musíte upraviť aspoň prefixy tabuliek. Po dokončení importovania sa môžete prihlásiť napr. pomocou phpMyAdmin do svojej SQL databázy (v našom príklade db000000xmojadb) a skontrolovať naimportované dáta. Tento článok popisuje spôsob, ako importovať údaje priamo z jednej SQL databázy do inej. Ak máte vytvorenú zálohu databázy vo formáte .SQL alebo .SQL.GZ, prípadne .ZIP, tak na import použite webovú aplikáciu phpMyAdmin.
  9. V novembri 2023 pokračujeme s aktualizáciami starších MySQL databáz verzie 5.6 na posledných serveroch, ktoré sa nestihli aktualizovať minulý mesiac. Tento mesiac by mali byť všetky práce ukončené a databázy zmigrované na verziu MariaDB 10.11. Ukončenie migrácie oznámime v komentároch.
  10. Po migrácii SQL databázy z iného systému - najmä ak databáza používa úplne iné kódovanie, sa niekedy môže stať, že písmená s diakritikou sa v tabuľkách poškodia a namiesto písmen napríklad ako š, uvidíte len nejaké ą. Oprava poškodenej diakritiky v SQL databáze Upozornenie: Tento postup odporúčame skúsenejším užívateľom, ale ak budete presne postupovať podľa návodu, tak by to mali zvládnuť všetci. Predtým odporúčame, aby ste si vytvorili zálohu SQL databázy. Najprv je potrebné, aby ste si vedeli spraviť zoznam písmen, ktoré sa nesprávne zobrazujú. Napr. na webovej stránke máte články, ktoré v názvoch namiesto písmena š majú nejaké zvláštne písmeno ą. Prihláste sa do SQL databázy pomocou phpMyAdmin a v databáze si vyhľadajte tabuľku, ktorá obsahuje názvy článkov a v nej stĺpec, ktorý obsahuje chybné písmená. V danej tabuľke kliknite na kartu SQL a do poľa pre príkaz zadajte: UPDATE názov_tabuľky SET názov_článku=REPLACE(názov_článku, "ą", "š") názov_tabuľky: názov vašej tabuľky v SQL databáze názov_článku: stĺpec vo vašej tabuľke, ktorý obsahuje poškodenú diakritiku Kliknite dole na Vykonaj a do niekoľko málo sekúnd sa všetky písmená ą zmenia na š. Rovnaký proces môžete zopakovať so všetkými ostatnými hieroglyfmi, pričom si dávajte pozor, aby každé písmeno malo jedinečný "zástupný znak", môže sa totiž stať, že ako ą sa bude zobrazovať š aj č a po SQL príkaze uvedenom vyššie budete mať všade š, aj tam kde by malo byť č. Prevencia Vyššie uvedené problémy by tohto času mali mať už len staršie webové stránky alebo tie, čo používajú staršie typy SQL databáz (MySQL 5.x a staršie). Pri vytváraní nových SQL databáz odporúčame nastaviť predvolené kódovanie na utf8mb4_unicode_ci (u nás je ak tak predvolené), ktoré zabezpečuje správne zobrazenie aj exotických znakov. Svoje vlastné stránky tvorte vždy v kódovaní UTF8, tak isto svoj redakčný systém nastavujte s týmto kódovaním (ak je taká možnosť).
  11. Po migrácii SQL databázy na iný server alebo na inú verziu SQL, sa môže stať, že diakritika na webových stránkach sa začne zle zobrazovať. V tomto prípade bude problém najskôr v nesprávnom nastavení pripojenia webovej stránky k SQL databáze, a ak diakritika v SQL databáze je v poriadku, na rozdiel od tohto prípadu, tento návod pomôže problém vyriešiť. SQL Databáza Ak sa stane, že sa nesprávne načítava diakritika z SQL databázy (pričom priamo v nej je diakritika v poriadku), musíte si pozrieť, ako je zadefinované pripojenie k SQL databáze v redakčnom systéme - toto je často problém vlastných alebo starších redakčných systémov, ktoré nepoužívajú kódovanie UTF-8. V konfiguračnom súbore redakčného systému budete mať takéto niečo (treba to nastaviť vo všetkých config súboroch, kde je nastavené pripojenie k databáze, môže ich byť viac): $spoj = @mysql_connect($SERVER, $LOGIN, $PASS); $database = @mysql_select_db($DB); pod mysql_select_db pridáte riadok (napr. ak kódovanie vašej stránky je Win-1250): mysql_query("set names cp1250"); alebo takto (v prípade MySQLi) mysqli_query($link_id,"set names cp1250"); Súbory uložte, nahrajte na server a diakritika by sa už mala na stránke zobrazovať v poriadku.
  12. V októbri 2023 pokračujeme s aktualizáciami starších MySQL databáz verzie 5.x a MariaDB 10.3. V priebehu tohto mesiaca by mali byť všetky tieto databázy zmigrované na verziu MariaDB 10.11. Ukončenie migrácie oznámime v komentároch.
  13. Vážení zákazníci, v septembri 2023 sa zameriavame na aktualizáciu SQL databáz (MySQL, MariaDB a PostgreSQL). 10. septembra sme aktualizovali databázy MariaDB verzie 10.5 a 10.6 na 10.11, vďaka čomu databázy MariaDB budú mať plnú podporu až do roku 2028 (kedy už bude ďalšias plne podporovaná verzia). V októbri pokračujeme.
  14. Roman

    Obnova hesla pre admin účet v Joomla!

    Môže nastať situácia, že zabudnete heslo do administrácie svojej stránky vytvorenej v Joomla!. Joomla! nemá spôsob, ako obnoviť heslo do administrácie z verejnej časti stránky. Hoci na verejnej časti stránky je možnosť si preposlať zabudnuté heslo, táto možnosť ale funguje len pre bežných používateľov. Administrátor Joomla! je v hierarchii účtov označený ako Super User (super používateľ) a na obnovu hesla pre takéto konto potrebujete iné spôsoby. Pridanie dočasného Super Usera Ak ste zabudli heslo k svojmu admin účtu v Joomla!, môžete sa skúsiť prihlásiť cez hocijakého bežného používateľa, ak máte takého používateľa vytvoreného pre takéto účely. Samozrejme musíte vedieť k nemu heslo (ak ho neviete, môžete si preposlať cez verejnú časť stránky email na obnovu hesla). Ak sa chcete bežným používateľom prihlásiť ako administrátor, najprv je potrebné mu nastaviť práva. Prihláste sa na server (FTP) a stiahnite si do počítača súbor configuration.php, ktorý sa nachádza v hlavnom adresári /public_html/. Otvorte si ho napríklad pomocou programu Notepad++ (pre úpravu vám bude stačiť aj klasický Notepad - Poznámkový blok, ale Notepad++ je výborné riešenie pre takéto úpravy) a na začiatku súboru by ste mali vidieť zhruba takéto niečo: <?php class JConfig { public $offline = false; Bez ohľadu na to, čo tam bude, vložte si hneď pod { tento kód: public $root_user='mojuzivatel'; kde namiesto mojuzivatel vložte meno bežného používateľa, pomocou ktorého sa chcete prihlásiť do administrácie, takže vo výsledku by to malo vyzerať takto: <?php class JConfig { public $root_user='mojuzivatel'; public $offline = false; Súbor uložte a nahrajte na server na pôvodné miesto. Upozornenie: Pozor, súbor configuration.php bude mať práva nastavené len na čítanie (CHMOD 444), takže mu dočasne nastavte práva 644, aby ste pôvodný súbor mohli prepísať. Po nahratí súboru na server si otvorte stránku administrácie a prihláste sa bežným používateľom, ktorému ste dali práva super používateľa. Ak ste všetko nastavili správne, budete úspešne prihlásení a v administrácii uvidíte takéto oznámenie: Následne si naľavo v hlavnom menu rozkliknite položku Používatelia a Super Userovi (v našom prípade je super používateľ označený ako EXO Hosting, stačí keď kliknete na meno a dostanete sa do nastavení tohto konta) môžete nastaviť nové heslo, ktorým sa môžete potom prihlásiť do administrácie. Keď budete mať heslo zmenené, dočasnému používateľovi práva Super Usera odoberiete kliknutím na Kliknite sem, ak to má byť urobené automaticky (viď obrázok hlásenia vyššie). Súboru configuration.php budú práva nastavené opäť na 444, takže súbor nebude možné prepísať inými hodnotami. Zmena hesla v SQL databáze Ak nemáte možnosť sa prihlásiť do administrácie pomocou dočasného super používateľského konta alebo nechcete skúsiť takéto riešenie, je možnosť si zmeniť heslo priamo v SQL databáze. Prihláste sa na server (FTP) a v súbore configuration.php si nájdite údaje pre prihlásenie do SQL databázy. Keď neviete kde presne v súbore tieto informácie hľadať, v tomto návode nájdete postup, konkrétne v sekcii Zmena pripojenia k SQL databáze. Kliknite na phpMyAdmin, zadajte prihlasovacie meno (názov databázy), heslo a nastavte SQL server podľa údaju, ktorý vyčítate v súbore configuration.php. Po prihlásení do phpMyAdmin kliknite na databázu, v našom príklade je to db000000xmojadb a následne si vyhľadajte tabuľku nieco_users ("nieco" je predpona, líši sa v každej inej inštalácii). Kliknite na názov tabuľky nieco_users a vyhľadajte v nej konto s názvom vášho super používateľa. V našom príklade je to EXO Hosting, ID má 641, je možné že aj vo vašom prípade bude mať rovnaké ID. Kliknite na Upraviť: Po kliknutí na Upraviť sa presuňte na stránke nižšie, pokým neuvidíte riadok password. V stĺpci Funkcia z ponuky vyberte MD5. A do poľa Hodnota si napíšte svoje nové heslo. Heslo si starostlivo skontrolujte, či tam nemáte nežiadúce preklepy. Následne úplne dole na stránke vpravo kliknite na Vykonaj. Teraz sa pokúste prihlásiť do administrácie svojej Joomla! stránky a ak ste všetko spravili správne, mali by ste sa bez problémov prihlásiť.
  15. Môže nastať situácia, že zabudnete heslo do administrácie svojej stránky vytvorenej vo WordPresse. Prístup do administrácie sa dá obnoviť dvoma spôsobmi: odoslaním emailu pre obnovenie hesla zmenou hesla a emailovej adresy v SQL databáze Odoslanie emailu pre obnovenie hesla Otvorte si svoju stránku, ktorou pristupujete do administrácie WordPress, najskôr to bude /wp-admin/ a pod prihlasovacím formulárom kliknite na odkaz Zabudli ste heslo? Alebo si tento odkaz pridajte za názov svojej domény /wp-login.php?action=lostpassword Otvorí sa formulár, do ktorého budete musieť vložiť prihlasovacie meno (admin konta) alebo emailovú adresu, ktorá k tomuto kontu patrí a kliknite na Získať nové heslo. Do emailovej schránky vám príde notifikácia, ktorá bude obsahovať odkaz, na ktorý musíte kliknúť. Po kliknutí sa otvorí stránka, na ktorej si môžete vygenerovať nové heslo alebo zadať svoje. Heslo si následne uložíte kliknutím na Uložiť heslo a môžete sa prihlásiť do administrácie. Zmena hesla a emailovej adresy v SQL databáze Čo však robiť, ak emailová adresa, ktorú máte priradenú k admin kontu neprijíma emaily, nefunguje alebo už neexistuje? Pre tento prípad existuje postup, ktorý vyžaduje určité skúsenosti s SQL databázami. Prihláste sa na server (FTP) a v súbore wp-config.php si nájdite údaje pre prihlásenie do SQL databázy. Keď neviete kde presne v súbore tieto informácie hľadať, v tomto návode nájdete postup, konkrétne v sekcii Zmena pripojenia k SQL databáze. Kliknite na phpMyAdmin, zadajte prihlasovacie meno (názov databázy), heslo a nastavte SQL server podľa údaju, ktorý vyčítate v súbore wp-config.php. Po prihlásení do phpMyAdmin kliknite na databázu, v našom príklade je to db000000xmojadb a následne si vyhľadajte tabuľku wp_users. Kliknite na názov tabuľky wp_users a vyhľadajte v nej konto s ID 1, s najväčšou pravdepodobnosťou toto bude konto administrátora. Kliknite na Upraviť: Po kliknutí na Upraviť uvidíte riadok user_pass. V stĺpci Funkcia z ponuky vyberte MD5. A do poľa Hodnota si napíšte svoje nové heslo. Keď týmto spôsobom meníte heslo (teda z dôvodu, že vám neprišiel email na obnovu hesla) na riadku user_mail do poľa Hodnota si môžete rovno zapísať novú emailovú adresu. Ak by ste zmenili len heslo a úspešne sa prihlásili do administrácie a tam si chceli zmeniť emailovú adresu, tak WordPress by na pôvodnú adresu, teda tú, kam vám pôvodne neprišla notifikácia na zmenu hesla, odoslal potvrdzujúci email, či si skutočne prajete zmeniť emailovú adresu. A keďže vám neprišiel email s obnovou hesla, tak rovnako by ste "čakali" na email pre potvrdenie zmeny emailovej adresy. Všetky údaje starostlivo skontrolujte, či tam nemáte preklepy. Následne úplne dole na stránke vpravo kliknite na Vykonaj. Teraz sa pokúste prihlásiť do administrácie svojho WordPressu a ak ste všetko spravili správne, mali by ste sa bez problémov prihlásiť.
  16. Roman

    Úprava konfiguračného súboru Joomla!

    Konfiguračný súbor Joomla! je označený ako configuration.php a nachádza sa priamo v koreňovom adresári /public_html/ odkiaľ si ho po prihlásení na server môžete stiahnuť do počítača a upraviť: configuration.php Úpravou konfiguračného súboru môžete docieliť zásadné zmeny vo fungovaní vašej Joomla! stránky, poskytuje možnosť ako sa pripojiť k inej SQL databáze. Zmena pripojenia k SQL databáze SQL databáza je úložisko všetkých textov, ktoré máte zobrazené na stránke, zároveň obsahuje odkazy na mediálne súbory (napr. obrázky), ktoré ste si vložili na svoje stránky. Ak by ste si zmazali databázu, tak by súbory Joomla! nemali čo zobraziť a stránka by bola nefunkčná, Joomla! by sa "tvárila" ako keby nebol vôbec nainštalovaný. Ak ste sa z nejakého dôvodu rozhodli použiť inú databázu - napr. chcete použiť staršiu zálohu, ale o obsah aktuálnej databázy nechcete prísť alebo napríklad chcete zmeniť typ databázy z MySQL na MariaDB tak údaje tejto novej databázy musíte zadať do súboru configuration.php. Okolo riadku 16 nájdite tento kód. Údaje v zelenom sa budú meniť podľa údajov vašej SQL databázy. public $host = 'sql20.dnsserver.eu'; public $user = 'db000000xmojadb'; public $password = 'm0j€-$iln€-h€$lO'; public $db = 'db000000xmojadb'; ...a podľa údajov k novej SQL databáze, ktorú ste si vytvorili si doplňte prihlasovacie údaje k databáze do kódu. public $host = sem zadajte názov servera, na akej adrese sa nachádza server, nájdete v Control Paneli pod názvom SQL databázy public $user = sem zadajte názov používateľa, vo východzom nastavení je rovnaký ako názov databázy public $password = sem zadajte heslo, ktoré ste si vygenerovali k SQL databáze v Control Paneli. Ak by ste si do public $db zadali názov používateľa a nie databázy (viď nižšie), tak sem zadajte heslo vygenerované k používateľovi public $db = sem zadajte názov databázy, ak ste si nevytvorili nového používateľa (obyčajne nie je na to žiadny dôvod) Pri vkladaní údajov dbajte na to aby ste údaje vkladali medzi úvodzovky ' ', stačí, ak jednu nechtiac zmažete a nebude to fungovať. Súbor nakoniec uložte a skopírujte do koreňovej zložky Joomla! na serveri, kam ste skopírovali pôvodné súbory. Teraz navštívte stránku na vašej doméne, kde sa nachádza Joomla! a ak ste všetky údaje vyplnili správne bez chyby, tak uvidíte obsah načítaný z SQL databázy, ktorú ste si do konfiguračného súboru zadali.
  17. Konfiguračný súbor Wordpress je označený ako wp-config.php a nachádza sa priamo v koreňovom adresári /public_html/ odkiaľ si ho po prihlásení na server môžete stiahnuť do počítača a upraviť: wp-config.php Úpravou konfiguračného súboru môžete docieliť zásadné zmeny vo fungovaní vašej WordPress stránky, poskytuje možnosti ako si napr. zapnúť zaznamenávanie chýb vo WordPress alebo zvýšiť používanie fyzickej pamäte vyhradenej pre tento redakčný systém. Zmena pripojenia k SQL databáze SQL databáza je úložisko všetkých textov, ktoré máte zobrazené na stránke, zároveň obsahuje odkazy na mediálne súbory (napr. obrázky), ktoré ste si vložili na svoje stránky. Ak by ste si zmazali databázu, tak by súbory WordPress nemali čo zobraziť a stránka by bola nefunkčná, WordPress by sa "tváril" ako keby nebol vôbec nainštalovaný. Ak ste sa z nejakého dôvodu rozhodli použiť inú databázu - napr. chcete použiť staršiu zálohu, ale o obsah aktuálnej databázy nechcete prísť alebo napríklad chcete zmeniť typ databázy z MySQL na MariaDB tak údaje tejto novej databázy musíte zadať do súboru wp-config.php. Tento istý postup použite aj v prípade, ak je problém s inštaláciou WordPress (viď dole sekciu Problémy s inštaláciou) Okolo riadku 21 nájdite tento kód... // ** Database settings - You can get this info from your web host ** // /** The name of the database for WordPress */ define( 'DB_NAME', 'database_name_here' ); /** Database username */ define( 'DB_USER', 'username_here' ); /** Database password */ define( 'DB_PASSWORD', 'password_here' ); /** Database hostname */ define( 'DB_HOST', 'localhost' ); /** Database charset to use in creating database tables. */ define( 'DB_CHARSET', 'utf8' ); /** The database collate type. Don't change this if in doubt. */ define( 'DB_COLLATE', '' ); ...a podľa údajov k SQL databáze, ktorú ste si vytvorili (buď k inštalácii WordPress alebo úplne inú), si doplňte prihlasovacie údaje k databáze do kódu, tak ako v príklade: // ** Database settings - You can get this info from your web host ** // /** The name of the database for WordPress */ define( 'DB_NAME', 'db000000xmojadb' ); /** Database username */ define( 'DB_USER', 'db000000xmojadb' ); /** Database password */ define( 'DB_PASSWORD', 'm0j€-$ilné-h€$lO' ); /** Database hostname */ define( 'DB_HOST', 'sql21.dnsserver.eu' ); /** Database charset to use in creating database tables. */ define( 'DB_CHARSET', 'utf8' ); /** The database collate type. Don't change this if in doubt. */ define( 'DB_COLLATE', '' ); Pri vkladaní údajov dbajte na to aby ste údaje vkladali medzi úvodzovky ' ', stačí, ak jednu nechtiac zmažete a nebude to fungovať. Súbor nakoniec uložte a skopírujte do koreňovej zložky WordPress na serveri, kam ste skopírovali pôvodné súbory. Teraz navštívte stránku na vašej doméne, kde sa nachádza WordPress a ak ste všetky údaje vyplnili správne bez chyby, tak uvidíte obsah načítaný z SQL databázy, ktorú ste si do konfiguračného súboru zadali.
  18. Roman

    Import SQL databázy pomocou SSH

    Databázu SQL si môžete importovať aj pomocou SSH, ktorý je vhodný v prípade, ak samotná databáza je tak veľká, že nie je možné ju importovať pomocou phpMyAdmin, prípadne to z nejakého dôvodu nefunguje ani pomocou HeidiSQL (alebo si nechcete HeidiSQL ani nainštalovať). Zálohu resp. export databázy si nahrajte na server, ideálne do adresára /data/. Prihláste sa pomocou SSH na váš FTP priestor, po prihlásení pre lepšiu orientáciu napíšte príkaz mc pre spustenie Midnight Commandera. Preklikajte sa do zložky, kam ste nahrali zálohu databázy (napr. /data/ - je na úrovni /public_html/). Pre import databázy použite tento príkaz, v ktorom nahradíte potrebne údaje údajmi prístupových údajov k databáze. Súbor databázy, ktorý chceme importovať je v našom príklade import_db.sql - súbor musí byť rozbalený, teda nie skomprimovaný .ZIP alebo niečo podobné. mysql -u pouzivatel_db -p -h adresa_sql_servera nazov_db < import_db.sql Príklad: ak je názov používateľa db000000xmojadb, adresa SQL servera je sql20.dnsserver.eu a názov databázy je db000000xmojadb, tak príkaz bude vyzerať takto: mysql -u db000000xmojadb -p -h sql20.dnsserver.eu db000000xmojadb < import_db.sql ... a záloha sa naimportuje do novej databázy. Všetky potrebné údaje pre pripojenie k databáze nájdete vo vašom Control Paneli v službe Správa databáz, viac informácií o pripojení nájdete na konci v článku Vytvorenie SQL databázy.
  19. Roman

    Export SQL databázy pomocou SSH

    SQL databázu si môžete exportovať aj pomocou SSH. Tento spôsob je rýchly a pomerne jednoduchý. Prihláste sa pomocou SSH na váš FTP priestor, po prihlásení pre lepšiu orientáciu napíšte príkaz mc pre spustenie Midnight Commandera. Preklikajte sa do zložky, v ktorej si prajete vytvoriť zálohu databázy. Odporúčame zložku /data/ (je na rovnakej úrovni ako koreňová zložka /public_html/), ktorá nie je dostupná cez webové rozhranie. Pre export databázy použite tento príkaz, v ktorom nahradíte potrebne údaje údajmi prístupových údajov k databáze. mysqldump -u pouzivatel_db -p -h adresa_sql_servera nazov_db > export_db.sql Príklad: ak je názov používateľa db000000xmojadb, adresa SQL servera je sql20.dnsserver.eu a názov databázy je db000000xmojadb, tak príkaz bude vyzerať takto: mysqldump -u db000000xmojadb -p -h sql20.dnsserver.eu db000000xmojadb > export_db.sql ... a záloha sa exportuje s názvom export_db.sql. Všetky potrebné údaje pre pripojenie k databáze nájdete vo vašom Control Paneli v službe Správa databáz, viac informácií o pripojení nájdete na konci v článku Vytvorenie SQL databázy. Po odoslaní príkazu vás systém vyzve na zadanie hesla k databáze, po jeho správnom zadaní je databáza behom chvíľky exportovaná. Po dokončení exportu si .SQL súbor môžete stiahnuť zo servera do počítača, prípadne si ho môžete skomprimovať, aby bol menší. Urobiť to môžete príkazom: gzip export_db.sql Pozor, po komprimácii sa pôvodný súbor zo servera odstráni.
  20. Pri importe veľkej databázy alebo veľkých tabuliek do databázy SQL sa môže stať, že tabuľka (alebo databáza) je až príliš veľká a prekračuje limity pre import a nie je možné ju naimportovať cez phpMyAdmin napr. z dôvodu vyčerpania času behu skriptu. Inštalácia a nastavenie HeidiSQL Pre systém Windows je vhodné riešenie v podobe aplikácie HeidiSQL, ktorú si môžete stiahnuť z tejto stránky. Aplikáciu si nainštalujte, počas inštalácie netreba voliť žiadne špeciálne nastavenia, tak si to len odklikajte až do konca. Spustite aplikáciu HeidiSQL a ešte predtým ako dole vľavo kliknete na Nový (vytvorenie nového pripojenia k databáze), odporúčame, aby ste klikli dole vpravo na Viac: Následne z ponuky si vyberte Zkontrolovať aktualizace... a aktualizujte si HeidiSQL na najnovšiu verziu. Drobné aktualizácie sú vydávané pomerne často, takže pôvodný súbor inštalácie, ktorí ste si stiahli zo stránky, nemusí byť aktuálny. Po aktualizácii, ktorá je plne automatická a prebehne maximálne do jednej minúty, si môžete nastaviť pripojenie k SQL databáze. Nastavenie pripojenia k databáze pomocou HeidiSQL Kliknite naľavo hore na názov pripojenia a upravte si ho podľa seba, napr. zadajte Moja databáza: Po pomenovaní pripojenia si v pravej časti obrazovky vyplňte údaje pripojenia k databáze. Všetky podstatné údaje nájdete v Control Paneli pri každej databáze: V aplikácii HeidiSQL potrebné údaje vyplňte nasledovne: Druh siete: nechajte alebo nastavte MariaDB or MySQL Library: nechajte alebo nastavte libmariadb.dll Hostiteľ/IP: zadajte názov servera k databáze, na ktorom sa databáza nachádza (viď obrázok vyššie - Host) Vyžadovať prihlasovacie údaje: označte, ak si prajete výzvu na zadanie hesla pred každým pripojením. Ak si pripojenie nastavujete v súkromnom počítači, nemusíte toto označovať Použiť prihlasovanie Windows: neoznačujte Užívateľ: zadajte názov databázy (viď obrázok vyššie - Názov databázy / Meno užívateľa), prípadne názov používateľa (ak ste si vytvorili nového používateľa) Heslo: zadajte heslo k databáze, ak ste na riadku vyššie zadali iného používateľa, ako je názov databázy, tak zadajte heslo, ktoré máte vytvorené k tomuto konkrétnemu používateľovi Port: ponechajte 3306, ako aj ostatné nastavenia Keď dole kliknete na Otvoriť, vyskočí okno, či si prajete uložiť zmeny. Kliknite na Áno: Následne sa pripojíte do databázy, keď naľavo kliknete na jej názov, tak napravo sa zobrazí zoznam tabuliek, ktoré si môžete teraz prehliadať. Import databázy alebo tabuľky pomocou HeidiSQL Ak potrebujete naimportovať tabuľky alebo databázu obsahujúcu tabuľky, kliknite hore naľavo na Súbor a následne na Načíst SQL soubor: Preklikajte sa v počítači k vašej uloženej databáze alebo tabuľke a kliknite na Otvoriť. Poznámka ku Kódovaniu (viď obrázok nižšie): Všeobecne by malo stačiť ponechať na Automaticky rozpoznať, aj keď je k tomu upozornenie, že to môže spôsobovať problémy. My sme sa však s viac problémami stretli, keď sme kódovanie nastavili napevno (napr. na Unicode). Keď ponecháte kódovanie na automatické rozpoznanie, dostanete upozornenie, ale kliknite na Áno, samotným importom nie je čo pokaziť, keď máte súbor databázy aj tak zálohovaný: Vyskočí ďalšie okno, kliknite na Okamžitě spustit soubor(y): Začne prebiehať import, toto môže trvať celé minúty až niekoľko desiatok minút. Odporúčame operáciu ponechať tak nech sa spracuje a nerobiť ani žiadne iné operácie na počítači, proces importu môže byť náročný na procesor, prípadne aj RAM pamäť: Po ukončení importu stlačte F5 alebo kliknite hore v menu na zelenú ikonu obnovenia a následne uvidíte napravo nové naimportované tabuľky, ktoré sa nachádzali v databáze, ktorú ste si nahrali: Informácie a podpora HeidiSQL je aplikácia tzv. "tretích strán", preto k nej neposkytujeme technickú podporu mimo rámec nastavenia pripojenia k databáze. Ak potrebujete pomoc s inými nastaveniami, odporúčame sa obrátiť na Fórum HeidiSQL.
  21. Roman

    Oprava tabuliek v SQL databáze

    Niekedy sa môže stať, že po navštívení webovej stránky sa namiesto obsahu zobrazí len biela stránka s takýmto alebo podobným chybovým hlásením: Fatal error: Uncaught exception 'Exception' with message 'Error: Table './nazov-databazy/prefix_tabulka' is marked as crashed and should be repaired Chyba tohto znenia je dôsledkom poškodenia štruktúry tabuliek v SQL databáze. Problém sa týka tabuliek uložených vo formáte úložiska dát MyISAM a väčšinou starších typov databáz (MySQL 5.6 a staršie), nie je však vylúčené, že sa môže objaviť aj v novších typoch. EXO Hosting východzí formát úložiska dát pri novších databázach používa InnoDB, ktorý je pred poškodením štruktúry chránený. Oprava tabuľky v SQL databáze V prípade, ak na svojej webovej stránke uvidíte hlásenie o poškodenej tabuľke v databáze, z hlásenia môžete vyčítať názov databázy, o ktorú databázu ide. Prihláste sa do danej databázy pomocou phpMyAdmin (ak potrebujete informácie alebo pomoc s prihlásením, nájdete ich na konci tohto článku). Po prihlásení, naľavo v menu kliknite na názov databázy: Následne napravo uvidíte zoznam tabuliek a podľa chybového hlásenia si nájdite v danej databáze poškodenú tabuľku, označte ju a z menu vyberte Opraviť tabuľku. Oprava obyčajne prebehne za niekoľko málo sekúnd, potom si obnovte (CTRL+F5) svoju webovú stránku a už by sa chybové hlásenie nemalo zobrazovať. Pre zlepšenie výkonu odporúčame z času na čas vykonať aj Optimalizáciu tabuliek (platí len pre MyISAM). Zmena typu z MyISAM na InnoDB Pre zníženie pravdepodobnosti poškodenia tabuliek odporúčame používať novšie typy databáz (MariaDB) a tabuľky typu InnoDB. Tabuľky z formátu úložiska dát MyISAM na formát úložiska dát InnoDB si môžete skonvertovať na kliknutím Prechádzať pri danej tabuľke a potom na karte Operácie pri položke Storage engine zmeniť na typ InnoDB. Pri tabuľke kliknite na Prechádzať: Hore napravo v menu kliknite na kartu Operácie: A potom na stránke si nájdite sekciu Parametre tabuľky a tam Storage engine. Z menu si vyberte možnosť InnoDB: Po výbere InnoDB dole vpravo kliknite na Vykonaj a formát úložiska dát sa zmení. Tieto zmeny odporúčame vopred konzultovať s dodávateľom CMS, či daný redakčný systém podporuje tabuľky typu InnoDB. Vo väčšine prípadov by to malo byť pri moderných redakčných systémoch bezproblémové.
  22. Roman

    Import SQL databázy pomocou phpMyAdmin

    Ak si potrebujete importovať databázu resp. dáta do novej databázy, môžete tak učiniť pomocou webovej aplikácie phpMyAdmin. Tento návod poskytuje základné informácie dostačujúce k tomu, aby si import databázy pomocou phpMyAdmin vedeli zrealizovať aj začiatočníci. Do phpMyAdmin sa prihlásite pomocou tlačidla phpMyAdmin, ktoré nájdete v Control Paneli pod každou databázou: alebo kliknite na tento odkaz: https://phpmyadmin.dnsserver.eu/ Import SQL databázy pomocou phpMyAdmin Prihlasovací formulár vyplňte nasledovne: Používateľ: zadajte prihlasovacie meno do databázy, vo východzom nastavení je to názov databázy Heslo: heslo do databázy, ak si ho nepamätáte, nájdete ho v konfiguračnom súbore redakčného systému, ktorý je napojený na túto databázu. Ak nemáte prístup k heslu, neodporúčame ho meniť, po zmene by redakčný systém stratil spojenie s databázou a stránka by sa prestala zobrazovať. Ak heslo neviete, vytvorte si v Control Paneli nového používateľa a ním sa môžete prihlásiť do databázy. Voľba servera: vyberte server, ku ktorému sa chcete pripojiť (host), túto informáciu nájdete v Control Paneli pod každou databázou. Po prihlásení kliknite naľavo v menu na názov databázy: A následne hore v menu na Import. Otvorí stránka s možnosťami importu. Cez tlačidlo Vybrať súbor sa preklikajte k vašej databáze, ktorú máte uloženú v počítači. Formát importu odporúčame zvoliť buď klasický .SQL súbor alebo zabalený v archíve .SQL.GZ Súbor by nemal mať viac ako 200 MB, v prípade veľkých súborov odporúčame ponechať označený Čiastočný import (môže to pomôcť pri importe veľkých súborov, ale nie je to 100% záruka). Ostatné nastavenia nechajte tak ako sú a úplne dole vpravo kliknite na Vykonaj. Tip: Máte problém s importom veľmi veľkej databázy? Vyskúšajte HeidiSQL alebo import pomocou SSH. Počkajte pokým sa súbor databázy naimportuje, môže to trvať aj niekoľko minút (malo by to byť najviac 10 minút, potom sa import preruší), tak buďte trpezliví a počkajte na obnovenie stránky. Keď import bude úspešný, dostanete podobné hlásenie v zelenom: Teraz keď naľavo v menu kliknite na názov databázy a uvidíte naimportované tabuľky. V príklade sú tabuľky, ktoré používa redakčný systém WordPress: Problémy s importom Počas importu sa môžete stretnúť s viacerými problémami. Tu si popíšeme najčastejšie z nich: V databáze už existujú tabuľky s rovnakým názvom Keď import bude neúspešný z dôvodu existujúcich tabuliek, dostanete podobné hlásenie v červenom. Samotné chybové hlásenie sa obvykle nachádza na konci. Konkrétne tento prípad znamená, že ste sa pokúsili naimportovať databázu WordPressu, ktorá neobsahovala príkaz na zmazanie pôvodných tabuliek. Import sa tým zastavil, keďže v databáze už existuje tabuľka s rovnakým názvom. Aby ste sa vyhli tomuto prípadu, pri exporte databázy odporúčame sa uistiť, že máte označenú možnosť DROP TABLE: V našom systéme je táto možnosť označená vo východzom nastavení, takže ak nič nebudete pred exportom meniť, takéto hlásenia by ste nemali dostávať. Importovaná databáza je príliš veľká Táto chyba môže nastať, ak importujete príliš veľkú databázu (čo niekedy býva dosť častý prípad), skript "nestihne" spracovať také veľké množstvo údajov a ukončí úlohu. Pre tento prípad odporúčame, aby ste si exportovali databázu vo formáte .ZIP a následne naimportovali po jednotlivých tabuľkách alebo exportujte databázu vo formáte .SQL tak, že pri exporte vylúčite najväčšie tabuľky, následne si databázu bez nich exportujete a veľké tabuľky si exportujete samostatne. Potom si ich jednotlivo naimportujete a nakoniec naimportujete veľké tabuľky samostatne. Prípadne môžete vyskúšať alternatívne riešenia v podobe importu SQL databáz pomocou HeidiSQL alebo import pomocou SSH.
  23. Roman

    Export SQL databázy pomocou phpMyAdmin

    Export SQL databázy pomocou phpMyAdmin, je jedným zo spôsobov, ako si môžete zálohovať svoju SQL databázu typu MariaDB alebo MySQL. Ak si potrebujete exportovať databázu napr. pre záložné účely, môžete tak učiniť pomocou webovej aplikácie phpMyAdmin. Tento návod poskytuje základné informácie dostačujúce k tomu, aby si export databázy pomocou phpMyAdmin vedeli zrealizovať aj začiatočníci. Skúsení používatelia si nastavenia exportu môžu upraviť podľa uváženia. Do phpMyAdmin sa prihlásite pomocou tlačidla phpMyAdmin, ktoré nájdete v Control Paneli pod každou databázou: alebo kliknite na tento odkaz: https://phpmyadmin.dnsserver.eu/ Export SQL databázy pomocou phpMyAdmin Prihlasovací formulár vyplňte nasledovne: Používateľ: zadajte prihlasovacie meno do databázy, vo východzom nastavení je to názov databázy Heslo: heslo do databázy, ak si ho nepamätáte, nájdete ho v konfiguračnom súbore redakčného systému, ktorý je napojený na túto databázu. Ak nemáte prístup k heslu, neodporúčame ho meniť, po zmene by redakčný systém stratil spojenie s databázou a stránka by sa prestala zobrazovať. Ak heslo neviete, vytvorte si v Control Paneli nového používateľa a ním sa môžete prihlásiť do databázy. Voľba servera: vyberte server, ku ktorému sa chcete pripojiť (host), túto informáciu nájdete v Control Paneli pod každou databázou. Po prihlásení kliknite naľavo v menu na názov databázy: A následne hore napravo v menu kliknite na Exportovať. Zobrazia sa možnosti, v zásade môžete ponechať Metódu exportu - Rýchla a dole kliknite na Vykonaj, exportuje sa súbor s príponou .SQL, ktorý si uložte do počítača. Ak potrebujete viac možností, kliknite na Metódu exportu - Vlastná: Po označení Metódu exportu - Vlastná, sa zobrazia možnosti, v podstate dôležité sú tie v sekcii Výstup. Všetky nastavenia môžete ponechať tak ako sú, v časti kompresia si zvoľte v akom formáte chcete databázu exportovať. Možnosti sú: Žiadny - databáza sa exportuje vo vlastnom formáte .SQL (v rovnakom ako v prípade Rýchlej metódy výstupu). Odporúčame zvoliť vtedy, ak ide o malú databázu, pri ktorej nevyžadujete komprimáciu zazipované - tento typ kompresie sa automaticky nastaví, keď označíte pole Exportovať tabuľky ako samostatné súbory. Táto metóda je vhodná vtedy, ak potrebujete exportovať celú databázu, ale následne importovať len jednotlivé tabuľky do inej databázy. Je vhodné ju použiť aj vtedy, ak databáza obsahuje veľké tabuľky, ktoré je lepšie následne importovať samostatne. Viac pozrite v návode Import SQL databázy pomocou phpMyAdmin, konkrétne sekciu Problémy s importom gzip-ované - odporúčame zvoliť túto metódu výstupu, databáza sa exportuje v komprimovanom formáte Ostatné nastavenia ponechajte tak ako sú, meniť ich odporúčame len skúseným užívateľom. Následne kliknite dole napravo na Vykonaj a súbor si uložte do počítača. Vo vlastnom záujme odporúčame si takto zálohovať databázu v prípadoch ak plánujete na webovej stránke robiť dôležité zmeny a potrebujete uložiť dáta v stave v akom boli tesne pred zmenami. Možnosti selektívneho exportu V niektorých prípadoch nemusíte chcieť exportovať celú databázu. Napríklad chcete si exportovať databázu WordPress stránky, ale nechcete aby exportovaná databáza obsahovala tabuľky príspevkov a komentárov. Pri zvolenej metóde exportu - vlastnej v sekcii Tabuľky odznačte tabuľky wp_comments a wp_posts: Tento postup je vhodný len v špecifických prípadoch. Napríklad vaša SQL databáza vo WordPress je veľmi veľká, tak pre uľahčenie importu si ju chcete rozdeliť. Vyššie uvedeným príkladom si exportujete databázu WordPress bez tabuliek, ktoré obsahujú komentáre a príspevky, ktoré si následne môžete exportovať samostatne. Stačí keď si naľavo v menu kliknete na databázu, následne pod ňou uvidíte zvolenú tabuľku a potom export môžete zrealizovať rovnakým spôsobom ako pri exporte databázy. Majte na pamäti, že ak naimportujete databázu bez týchto tabuliek, taka vaša WordPress stránka nebude fungovať správne a napr. pri pokuse pridať nový článok sa objaví chybové hlásenie. Preto odporúčame stránky vo WordPress používať len vtedy, ak budete mať naimportované všetky tabuľky. Ak by ste chceli exportovať databázu napr. tak, že po importe budete používať pôvodnú databázu na novej lokalite ale bez príspevkov a článkov, tak si databázu môžete exportovať spôsobom, že komentáre a príspevky exportujete bez dát, len so štruktúrou: Keď exportujete databázu týmto výberom, tak potom si môžete naimportovať databázu na novú lokalitu, budete mať všetko rovnaké ako na pôvodnej lokalite, len na stránke nebudú žiadne príspevky a komentáre, takže môžete začať písať ako keby na úplne novej stránke.
  24. Pri vytváraní databázy východzie nastavenie funguje tak, že názov databázy je zároveň aj prihlasovacím menom k nej - napr. ak sa potrebujete prihlásiť cez phpMyAdmin. Prihlasovacích mien - resp. používateľov databázy, si môžete vytvoriť viac, ktorým zároveň môžete priradiť rôzne práva. Vytvorenie nového používateľa je vhodné napríklad vtedy, ak sa potrebujete prihlásiť do databázy (cez Adminer alebo phpMyAdmin), ale neviete heslo k nej a nemáte možnosť sa prihlásiť na server, aby ste si z konfiguračného súboru skopírovali heslo. Pre tento prípad si vytvoríte nového používateľa, vygenerujete heslo a môžete sa prihlásiť napr. cez phpMyAdmin. Pridanie nového používateľa umožňuje nastaviť aj rozsah oprávnení k správe databázy a tieto nastavenia odporúčame len skúseným užívateľom, ktorí vedia, čo robia. Ak ďalšieho používateľa nebudete po skončení prác potrebovať, odporúčame ho vymazať. Pridanie nového používateľa k databáze SQL V Control Paneli kliknite na Správa databáz a vyhľadajte si databázu, ku ktorej chcete pridať nového používateľa: Pri zvolenej databáze kliknite na Používatelia: Následne uvidíte predvoleného používateľa, s rovnakým názvom ako databáza. Na obrázku môžete vidieť, že má pridelené všetky možné práva. Kliknite dole vpravo na Pridať používateľa: Nového používateľa pridáte nasledovne: Používateľ: k existujúcemu menu databázy (v našom prípade db000000u) si pridajte jedinečné meno, najviac sedem znakov, bez medzier a diakritiky Heslo: odporúčame vygenerovať zložité heslo Privilégiá: ak nie ste si istí nastaveniami a potrebujete pre nového používateľa prístup bez obmedzení, označte všetky políčka (ich význam vysvetlený pod obrázkom) Databázový objekt: vzťahuje sa na konkrétne databázové objekty (TABLE, FUNCTION, PROCEDURE). Ak nie ste si istí, nechajte políčko prázdne. Vysvetlenie k skratkám a pojmom privilégií Skratka Úplný názov Vysvetlivka SEL SELECT Umožňuje výber riadkov z tabuliek v databáze. INS INSERT Umožňuje vkladať nové riadky do existujúcej tabuľky. UPD UPDATE Umožňuje aktualizáciu riadkov v tabuľkách v databáze. DEL DELETE Umožňuje odstránenie riadkov z tabuliek v databáze. CRE CREATE Umožňuje použitie príkazov, ktoré vytvárajú nové tabuľky. DRO DROP Umožňuje použitie príkazov, ktoré odstránia existujúce tabuľky a zobrazenia. Na používanie tabuľky ALTER TABLE sa vyžaduje privilégium DROP. ALT ALTER Umožňuje zmenu štruktúry tabuliek. IND INDEX Umožňuje použitie príkazov, ktoré vytvárajú alebo odstraňujú indexy. INDEX platí pre existujúce tabuľky. CTT CREATE TEMPORARY TABLES Umožňuje vytváranie dočasných tabuliek. Keď relácia vytvorí dočasnú tabuľku, server nevykoná žiadne ďalšie kontroly privilégií tabuľky. LT LOCK TABLES Umožňuje použitie explicitných príkazov na uzamknutie tabuliek, pre ktoré máte privilégium SELECT. CV CREATE VIEW Umožňuje použitie príkazu CREATE VIEW. Príkaz vytvorí nové alebo nahradí existujúce zobrazenie. SV SHOW VIEW Umožňuje použitie príkazu SHOW CREATE VIEW. CR CREATE ROUTINE Umožňuje použitie príkazov, ktoré vytvárajú uložené procedúry a funkcie. AR ALTER ROUTINE Umožňuje použitie príkazov, ktoré menia alebo odstraňujú uložené procedúry a funkcie. EXE EXECUTE Umožňuje použitie príkazov, ktoré vykonávajú uložené procedúry a funkcie. TRI TRIGGER Umožňuje operácie ako napr. vytváranie, odstránenie, spúšťanie a pod. EVE EVENT Umožňuje používanie príkazov, ktoré vytvárajú, menia, odstraňujú alebo zobrazujú udalosti pre plánovač udalostí. Pre podrobnejšie vysvetlenie odporúčame článok Privileges Provided by MySQL. Po pridaní nového používateľa uvidíte aktuálny stav, na obrázku môžete vidieť, že nový používateľ má pridelené všetky privilégiá (kliknutím na modrú ceruzku ich môžete dodatočne upraviť): Aktualizovať práva - použite vtedy ak užívateľovi nastavíte aj konkrétny databázový objekt (TABLE / PROCEDURE / FUNCTION) a nastavíte práva len na niektoré tabuľky a nejakú tabuľku potom zmažete. Odporúčame používať zakaždým, keď spravíte v databáze nejaké zmeny v štruktúre.
  25. Roman

    Vytvorenie SQL databázy

    Redakčné systémy ako napr. Wordpress, Joomla, či eshopy ako napr. Prestashop alebo OpenCart, potrebujú pre svoj chod databázu SQL. Pred samotnou inštaláciou týchto redakčných systémov resp. eshopov je potrebné, aby ste databázu už mali vytvorenú. K čomu je potrebná databáza SQL? Keď v redakčnom systéme WordPress píšete články alebo na eshop OpenCart pridávate produkty, všetky informácie, ktoré vkladáte do formulárov sa ukladajú do SQL databázy. Napr. obrázok sa nahrá na server, medzi ostatné súbory, ale práve do SQL databázy sa ukladá informácia, aby konkrétny produkt "vedel", ktorý obrázok si má na karte zobraziť. Preto pre redakčné systémy je dôležité, aby mali prístup k databáze SQL a bez databázy nie je možné ich ani nainštalovať. Typov SQL databáz sú na celom svete desiatky až stovky, medzi najznámejšie patria MySQL (keď sa hovorí o databázach ako takých, často sa hovorí práve o MySQL databázach), MariaDB (pôvodne vychádza z MySQL) a PostgreSQL. Vytvorenie databázy SQL Vo vašom Control paneli kliknite na požadovanú doménu, pod ktorou sa má databáza vytvoriť a následne kliknite v sekcii služieb na Správa databáz: Kliknite na Pridať databázu: Na ďalšom kroku je možnosť si vybrať typ databázy, predvolená voľba je MariaDB: Ak by ste potrebovali iný typ databázy, môžete si vybrať MySQL alebo PostgreSQL. Ak nemáte nejaké špecifické požiadavky alebo sa nevyznáte v rozdieloch medzi nimi, odporúčame ponechať MariaDB: Po nastavení typu databázy kliknite na Odoslať a na ďalšom kroku zadajte potrebné informácie. Názov databázy / meno používateľa: k existujúcemu názvu (v príklade db000000x) si doplňte 1 až 6 písmen, ktoré majú charakterizovať databázu (odlíšiť ju od ostatných). Používajte len malé písmená bez diakritiky alebo čísla Heslo: heslo si dajte ideálne vygenerovať, nie je na škodu, keď obsahuje viac znakov Porovnávanie: ak nemáte špeciálne požiadavky odporúčame ponechať resp. nastaviť utf8mb4_unicode_ci - toto porovnávanie môžete vyskúšať nastaviť aj v prípade, ak by ste importovali údaje z databázy, ktorá obsahovala iné porovnávanie Poznámka: voliteľný popis pre databázu pre lepšie zorientovanie sa, ak ich máte v Control Paneli veľa Po zadaní všetkých údajov kliknite na Odoslať a nová databáza bude vytvorená do 10-15 sekúnd: Vo východzom nastavení sú názov databázy a meno užívateľa rovnaké, ale v prípade potreby, si kedykoľvek môžete vytvoriť nového používateľa kliknutím na tlačidlo Používatelia. Prihlásenie sa do databázy SQL Na prihlásenie sa do SQL databázy môžete použiť webové rozhrania Adminer alebo phpMyAdmin. Pri prihlásenie odporúčame phpMyAdmin. Prihlasovací formulár vyplňte nasledovne: Používateľ: zadajte prihlasovacie meno do databázy, vo východzom nastavení je to názov databázy Heslo: heslo do databázy, ktoré ste si vytvorili (alebo vygenerovali) Voľba servera: vyberte server, ku ktorému sa chcete pripojiť (host), túto informáciu nájdete v Control Paneli pod každou databázou. Po prihlásení kliknite naľavo v menu na názov databázy... ...a môžete spravovať rôzne úkony, napr. naimportovať si dáta z inej databázy.
×
×
  • Vytvoriť nové...