Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah
Predvianočná akcia na EXOWEB 2025 ×
  • Ako si zobraziť a zmeniť verziu PHP


      Postup ako si nastaviť rôzne PHP verzie pre doménu a subdomény.

    Všetky nové domény zaregistrované u nás (alebo nové služby klasického hostingu priradené k doménam) majú automaticky nastavenú verziu PHP 8.2.

    Na úvod niekoľko informácií, o používaní PHP verzií:

    • pre väčšinu prípadov si ponechajte predvolenú verziu PHP 8.2, prípadne PHP 8.3.
    • PHP 8.4 používajte len vtedy, ak máte istotu, že váš redakčný systém má plnú kompatibilitu, vrátane nainštalovaných pluginov
    • niektoré redakčné systémy resp. eshopy zaručujú plnú kompatibilitu s max PHP 8.1 - odporúčame, aby ste si na domovskej stránke vydavateľa softvéru overili pred inštaláciou, akú PHP verziu odporúča používať
    • verzie PHP 8.0 a 7.x, prípadne 5.x neodporúčame používať. Ak vaša webová stránka nefunguje správne aspoň na verzii PHP 8.1 odporúčame si prispôsobiť webovú stránku tak, aby bola kompatibilná s touto verziou

     

    Zobrazenie PHP verzie

     

    Ak si potrebujete zobraziť a prípadne nastaviť inú verziu PHP, po prihlásení do Control Panela, si u zvolenej domény medzi zobrazenými službami vyhľadajte službu Nastavenie Apache a PHP a kliknite na ňu:

     

    cp-nastavenie-apache-a-php.png

     

    Na ďalšej strane pod kartami Web server / PHP / Cache v sekcii Nastavenie Apache pre adresár máte možnosť vidieť, aká verzia PHP je aktuálne nastavená pre hlavnú (koreňovú, root) doménu.

    Vo východzom stave uvidíte názov svojej domény a verziu PHP, na ilustračnom obrázku je aktívna verzia 7.4, od decembra 2023 používame ako predvolenú verziu 8.2 pre všetky nové objednávky.

     

    cp-php-verzia.png

     

    Upozornenie:

    Poznámka k Listing adresára: túto možnosť ponechajte vypnutú. Ak by bola zapnutá, tak návštevníci by si vo svojich prehliadačoch mohli zobraziť celú štruktúru zložiek a súborov, čo máte nahraté na serveri. Zapnite len vtedy, ak chcete sprístupniť voľné sťahovanie obsahu cez webové rozhranie a dobre viete, čo robíte.

     

     

     

    Zmena PHP verzie

     

    Kliknutím na modrú ceruzku sa zobrazia možnosti pre zmenu PHP verzie:

     

    cp-php-verzia-moznosti.png

     

    Na riadku Verzia PHP kliknite na vysúvacie menu a zobrazia sa možnosti pre výber PHP verzie. V prípade ak si inštalujete napr. nový Wordpress, tak si nastavte verziu 8.1. Ak potrebujete spravovať nejaký starší redakčný systém, pravdepodobne budete potrebovať nižšiu verziu ako 7.4. V každom prípade, ak to nie je nutné, neodporúčame používať staršie verzie ako 7.4, ktoré sú dostupné v Control Paneli už len z dôvodu spätnej kompatibility a v budúcnosti ich neplánujeme ponúkať vôbec.

     

    cp-php-verzia-vyber.png

     

    Keď si vyberiete požadovanú verziu, kliknite na Zmeniť. Zmena sa prejaví maximálne do 10 minút, v mnohých prípadoch oveľa skôr (do 1-2 minút).

     

    cp-php-verzia-8.1.png

     

    Touto zmenou zmeníte PHP verziu na celej doméne, vrátane všetkých zložiek a subdomén.

     

    Nastavenie PHP verzie pre konkrétnu zložku

     

    Inú verziu PHP môžete nastaviť aj pre zložku, aj v prípade ak nadradená zložka má nastavenú určitú PHP verziu. Napr. na hlavnej doméne máte nastavenú verziu 7.4 a v /public_html/ máte zložku s názvom zlozka a na nej potrebujete nastaviť staršiu verziu PHP, napr. 5.6.

    V sekcii Nastavenie PHP pre adresár kliknite na Pridať adresár:

     

    cp-php-verzia-pridat-adresar.png

     

    Otvorí sa formulár pre zadanie údajov, ktoré si vyplňte obdobne podľa obrázka nižšie. Názov zložky si prispôsobte podľa názvu, aký potrebujete mať.

     

    Upozornenie:

    Ak chcete nastaviť konkrétnu verziu PHP pre určitú zložku, zložka musí najprv existovať. Preto je nutné sa najprv prihlásiť na server pomocou protokolu FTP (stačí, keď sa prihláste cez Monsta WebFTP) a zložku si vytvoríte. Následne môžete nastaviť pre danú zložku PHP verziu v Control Paneli.

     

    Stačí keď do poľa za názvom domény zadáte názov zložky a na riadku Verzia PHP nastavíte požadovanú PHP verziu. Ostatné údaje nie je potrebné meniť. Po nastavení všetkých požadovaných údajov kliknite na Pridať a nová verzia PHP pre konkrétnu zložku sa nastaví do niekoľkých minút.

     

    cp-php-zlozka.png

     

    Nastavenie PHP verzie pre konkrétnu subdoménu

     

    Obdobne môžete nastaviť vlastnú verziu PHP pre subdoménu, namiesto www do prvého políčka zadáte názov subdomény, napr. ako v príklade nižšie. Tak ako v prípade zložiek, aj tu platí, že subdoména musí existovať.

     

    cp-php-subdomena.png

     

    Keby ste potrebovali nastaviť ešte vlastnú verziu PHP pre zložku pod subdoménou, dopíšte jej názov do políčka za názov domény.

     

    Kontrola aktuálneho stavu verzie PHP

     

    Ak ste si verziu alebo verzie pre zložky (subdomény) uložili a potrebujete vedieť čo najskôr kedy zmena prebehla alebo vás zaujíma či ku zmene skutočne došlo, môžete sa presvedčiť sami kontrolou pomocou súboru phpinfo.php ktorý si môžete stiahnuť tu:

     

    phpinfo.php

     

    Súbor potom nahrajte na server presne na miesto lokality, ktorú potrebujete overiť, tak napr. ak potrebujete overiť aktuálnu PHP verziu subdomény s názvom subdomena, nahrajte súbor do adresára /public_html/sub/subdomena/ a otvorením adresy:

     

    https://subdomena.mojadomena.tld/phpinfo.php

     

    uvidíte aktuálnu verziu PHP na danej lokalite + so všetkými modulmi, ktoré sú aktuálne nainštalované a spustené:

     

    php-verzia.png

     

     

    Možné problémy po zmene PHP

     

    Znefunkčnenie CMS

    Môže sa stať, že po zmene PHP verzie prestane fungovať váš CMS (Wordpress, Joomla a pod., príp. eshop Prestashop), tento prípad spravidla nastane, ak zmeníte PHP verziu na vyššiu a váš CMS je staršej verzie, ktorá nie je podporovaná resp. kompatibilná novšou verziou PHP.

    Pred každou zmenou PHP preto odporúčame, aby ste si overili, či vaša verzia CMS (vrátane nainštalovaných modulov alebo pluginov) je plne kompatibilná s verziou PHP, na ktorú sa vaše rozhranie chystáte zmeniť.

    Ak sa stane, že po zmene PHP stránka prestane fungovať, odporúčame skontrolovať chybové záznamy v Control Paneli (služba Logy) (ak nie sú tam žiadne, skontrolujte si, či v php.ini máte zapnuté logovanie chybových záznamov) a na základe logov sa pokúsiť vyriešiť problém. Ak problém nedokážete vyriešiť, tak odporúčame vrátiť sa na pôvodnú verziu PHP a ďalší postup konzultovať s vydavateľom daného CMS.

     

    Stránka nefunguje po vrátení sa na pôvodnú verziu PHP

    Občas nastane prípad, že zmeníte PHP na novšiu verziu, stránka vám "spadne" a je "spadnutá" aj po návrate na pôvodnú verziu PHP. Ak nastane tento jav, skontrolujte si, či nemáte zaplnené miesto vo webovom priestore, čo v takýchto prípadoch býva častý dôvod, že stránka nefunguje ani po zmene PHP na pôvodnú verziu.

    Odporúčame zaplnené miesto uvoľniť a potom skontrolovať, či súbory php.ini v zložke /conf/ majú potrebný obsah. Ak nie, tak sa prihláste do Control Panela v službe Nastavenie Apache a PHP prepnite na inú verziu PHP a potom znovu na PHP verziu, ktorú potrebujete. Týmto prepínaním sa automaticky doplnia zmazané súbory php.ini, kde chýbajú. Pri zaplnenom mieste sa totiž môže stať, že po zmene PHP sa nemá kam vygenerovať nové php.ini a to sa vygeneruje s nulovou veľkosťou.



    Odkaz na Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    Pozrite aj tento článok

     

    Pozrite aj tento článok

     



  • Blogy

    1. Tento článok je skôr oznámením, čo sa tohto času začína realizovať v ohľade doménových názvov a ich kontaktov. Vo viacerých aspektoch súvisí s článkom NIS2: Nové pravidlá pre bezpečnejší digitálny svet, ktorý sme zverejnili pred necelým mesiacom.

      Organizácia ICANN, ktorá dohliada na globálnu správu doménových mien, prišla s novou požiadavkou, ktorá od 21. augusta 2025 vstúpila do platnosti a týka sa aktualizácie pravidiel Registrar Data Escrow (RDE). Tieto pravidlá určujú, aké údaje musia registrátori domén bezpečne ukladať a pravidelne odovzdávať tretej strane ako zálohu - pre prípad, ak by došlo k technickej chybe alebo ukončeniu činnosti registrátora (čo sa nás ako EXO Hostingu priamo netýka, ale aj tak je to potrebné).

       

      Čo sa mení?

      Nové pravidlá vyžadujú, aby v týchto bezpečnostných zálohách boli uvedené kompletné kontaktné údaje držiteľa domény.

      V minulosti boli niektoré domény registrované v tzv. "thin WHOIS" režime, v ktorom sa kontaktné údaje držiteľa nezaznamenávali priamo v centrálnych systémoch - najmä pri starších registráciách. Z historických dôvodov tak existujú domény, pri ktorých momentálne neexistujú úplné kontaktné informácie.

       

      Čo to znamená pre vás?

      • ak sú kontaktné údaje k vašej doméne kompletné, nie je potrebná žiadna akcia
      • ak nám pri kontrole záznamov chýbajú povinné údaje, budeme vás kontaktovať s jednoduchou výzvou na ich doplnenie
      • cieľom je zabezpečiť, že všetky domény spĺňajú aktuálne pravidlá ICANN a sú chránené v prípade mimoriadnych udalostí

       

      Spoplatnenie neúplných údajov

      V prípade, ak nám register (miesto, kde registrujeme domény) oznámi, že eviduje neúplné údaje, začína od tohto momentu plynúť 30 dňová lehota na ich doplnenie. Ak tak nenastane, register nám začne účtovať poplatky za tzv. "dočasný kontakt" (ktorý obsahuje všetky potrebné údaje a vzťahuje sa na fyzickú adresu registrátora), ktorý budeme nútení vám vyúčtovať.

       

      Prečo je to dôležité?

      Tento proces:

      • zvyšuje bezpečnosť a transparentnosť správy domén
      • chráni vlastníkov domén pred stratou kontroly
      • umožňuje rýchlu obnovu domén v prípade technických problémov

       

      Ďakujeme za spoluprácu

      Chápeme, že doplnenie údajov môže byť pre niekoho dodatočná úloha, ale robíme to preto, aby vaša doména bola v súlade s medzinárodnými štandardmi a maximálne chránená.

       

      Ak máte otázky, náš tím podpory vám rád pomôže, zároveň sme však pripravili aj zoznam často kladených otázok týkajúcich sa tejto záležitosti:

       

      Prečo sa tieto zmeny zavádzajú?

      ICANN aktualizovala pravidlá pre tzv. Data Escrow program, ktorý slúži na ochranu domén. Od augusta 2025 musí byť v bezpečnostných zálohách uvedený kompletný kontaktný profil držiteľa domény. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a zabezpečiť, že vlastníci domén budú môcť svoje domény obnoviť v prípade technických problémov alebo zlyhania registrátora.

       

      Čo je to Data Escrow?

      Je to bezpečnostná záloha údajov o doménach, ktorú registrátori odovzdávajú nezávislej tretej strane. Ak by registrátor prestal fungovať alebo nastal iný vážny problém, ICANN vďaka tejto zálohe dokáže zabezpečiť, že držitelia nestratia svoje domény.

       

      Čo znamená, že niektoré domény boli registrované v "thin WHOIS" režime?

      Pri "thin WHOIS" systéme sa kontaktné údaje držiteľa neukladajú centrálne v registri, ale iba u registrátora. V minulosti tak vznikli záznamy, kde kontaktné údaje chýbajú alebo sú neúplné. Nové pravidlá však vyžadujú, aby boli doplnené.

       

      Musím niečo urobiť?

      Väčšina zákazníkov nemusí robiť nič. Ak zistíme, že pri vašej doméne chýbajú údaje, budeme vás kontaktovať a požiadať o doplnenie. Z vašej strany pôjde o jednoduchý úkon, prihlásite sa do Control Panela, v sekcii Kontakty si skontrolujete a aktualizujete údaje ak to bude potrebné, tak cez Zmeny nám pošlete autorizovanú požiadavku na Aktualizáciu údajov vo WHOIS. Celý postup nájdete v návode Zmena kontaktných údajov a Zmena vlastníka domény, aktualizácia údajov vo WHOIS (oba spolu súvisia)

       

      Čo sa stane, ak údaje nedoplním?

      Bez doplnených údajov nebude možné splniť nové ICANN požiadavky.

      Je veľmi pravdepodobné, že jednotlivé registre, kde vedieme registráciu konkrétnych doménových koncoviek, si môžu účtovať poplatky za vedenie tzv. "dočasných kontaktov", ktoré nahradia vaše, pokým si ich neaktualizujete. V extrémnych prípadoch nedoplnenie kontaktných údajov mohlo viesť k obmedzeniu správy domény, pokiaľ ICANN vyhodnotí, že údaje chýbajú. Našou snahou je predísť tomu včasnou komunikáciou so zákazníkmi.

       

      Kto bude mať prístup k týmto údajom?

      • my EXO HOSTING ako registrátor domény
      • ICANN v prípade kontroly
      • autorizovaný escrow operátor (na účely zálohy)

       

      Kedy začnú tieto zmeny platiť?

      • pravidlá sú účinné od 21. 8. 2025
      • proces doplnenia údajov u existujúcich domén bude prebiehať postupne
    2. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Na prelome februára a marca 2025 sme dokončili prvú fázu zmien zálohovacieho systému na našich serveroch, ktorá zahŕňa zjednodušenie a vylepšenie vnútornej infraštruktúry na zabezpečenie spoľahlivejšej stability a dostupnosti dát.

       

      Zmena vnútornej infraštruktúry zálohovacieho servera

       

      Jedna z prvých vecí, ktoré sme úspešne dokončili (už skôr ako tento kalendárny rok), bolo z dôvodu vyššej bezpečnosti napr. v prípade živelných pohrôm, fyzické presunutie zálohovacích serverov do serverovne v Petržalke, ktorá sa nachádza zhruba 10 kilometrov od datacentra Digitalis, kde máme hlavné servery. Medzi datacentrom a zálohovacou serverovňou máme prenajatú vlastnú trasu na technológii CWDM (Coarse Wavelength Division Multiplexing), čo znamená, že po tejto trase nemôže nik iný komunikovať a je vyhradená len pre naše potreby.

      Samotná štruktúra záloh sa zmenila tak, že odteraz FTP zálohy webu a SQL databáz sú dostupné v zložkách podľa dátumu (čo sme v prípade SQL databáz zrealizovali už oveľa skôr v Control Paneli ako môžete vidieť v našom návode Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli), kedy bola záloha vykonaná. To znamená, že odteraz budete presne vidieť, z ktorého dňa daná záloha pochádza a nebude potrebné si prepočítavať, v ktorej zložke sa nachádza záloha z akého dňa.

      Ako sa prihlásiť na zálohovací server, nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, ktorý sme zároveň aktualizovali po dokončení prvej fáze zmien zálohovacieho systému.

      Po prihlásení na zálohovací server uvidíte dva priečinky:

      • db - záloha SQL databáz
      • web - tu nájdete zálohy FTP súborov

      Oba priečinky obsahujú podpriečinky /backups/ a /snapshots/.

       

      Zálohy SQL databáz

      Zálohy SQL databáz nájdete na zálohovacom serveri v priečinku /db/.

      Pod podpriečinkom /backups/ nájdete zoznam ďalších podpriečinkov s názvami podľa dátumov, kedy boli zálohy databáz automaticky vytvorené. Toto je jeden z hlavných rozdielov, ktoré si všimnete po zmene štruktúry, predtým jednotlivé zálohy boli v zložkách označených číslami 00, 01, atď. V každom podpriečinku nájdete zálohy všetkých databáz, ktoré sa pod danou doménou nachádzali v momente, keď bola záloha vykonaná. Každá databáza je pomenovaná tak, ako ju máte pomenovanú v Control Paneli. V FTP klientovi v stĺpci s dátumom potom môžete vidieť, kedy presne bola daná databáza zálohovaná. Vo veľkej väčšine prípadov časy záloh budú medzi druhou a treťou hodinou v noci.

      Pod podpriečinkom /snapshots/ nájdete snapshoty všetkých SQL databáz, ktoré ste si pod danou doménou sami vytvorili. Každá zálohovaná databáza formou snapshotu je pomenovaná svojim názvom (taký aký má v Control paneli, plus dátumom a časom, kedy presne bol snapshot vytvorený., napr.: db000000xsqldb-2025-02-06-12-51-13.sql)

      76-db-zalohovaci-server.png

       

      Zálohy webu (FTP)

      Zálohy webu (súborov na serveri) sú riešené obdobne, ako v prípade SQL databáz. Aj v tomto prípade po prihlásení na zálohovací server nájdete pod priečinkom /web/ podpriečinky /backups/ a /snapshots/. Podpriečinok /backups/ obsahuje zálohy za posledných 14 dní, kedy ktorá záloha bola vytvorená, každá záloha je označená dátumom v názve priečinka. Zálohuje sa kompletne celý FTP priestor, vrátane systémových priečinkov ako napr. /conf/, /data/ a pod. a samozrejme aj /public_html/. Keď si budete prezerať zoznam samotných zálohovaných súborov, nech vás nemýlia dátumy pri nich ak budú výrazne staršie, dátumy samotných priečinkov a súborov zohľadňujú deň a čas, kedy došlo k poslednej zmene v danom priečinku resp. daného súboru. Takže ak ste nejaký súbor upravili 16. apríla 2003, taký dátum pri ňom uvidíte, aj keď záloha bola vykonaná predvčerom.

      Snapshoty, teda vlastné zálohy súborov na serveri, ktoré ste si manuálne vytvorili nájdete v priečinku /snapshots/.

      76-ftp-zalohovaci-server.png

       

      Zmena adresy zálohovacieho servera

       

      Dlhé roky sme používali adresu zálohovacieho servera backup2.dnsserver.eu. Po novom ako predvolenú adresu môžete použivať adresu backup.exo.eu. V oboch prípadoch ide o FTP hostiteľov, teda nejde o webové stránku, kam sa môžete prihlásiť a sťahovať si zálohy. Ide viac menej len o kozmetickú zmenu, obe adresy sú rovnocenné s prístupom k rovnakým dátam. Nová adresa je ľahšia na zapamätanie, aj zápis.

       

      Návod k zálohám a ďalšie plány

       

      Kompletné informácie k FTP zálohám nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, kde nájdete aj vysvetlivky k FTP zálohám SQL databáz. Pre viac možností zálohovania (aj obnovy) SQL databáz odporúčame návod Prístup k zálohám SQL databáz.

      V ďalších fázach bude možnosť si FTP zálohy obnovovať priamo v Control Paneli, tak ako to je už teraz v prípade obnovy SQL záloh, bez potreby sa prihlasovať na FTP zálohovací server a pre vyššie balíčky plánujeme zálohy poskytovať častejšie ako na 24-hodinovej báze. Ďalej plánujeme možnosť si vytvárania FTP záloh vo formáte .ZIP pre jednoduchšie sťahovanie záloh zo servera do vlastného počítača, viac informácií prinesieme v budúcnosti.

    3. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      16. 10. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.179.0, v ktorej nájdete nasledujúce zmeny a vylepšenia, najmä pre Obchod.

       

      Obchod

       

      Bolo opravených viacero chýb v Obchode, ako napríklad chyba, ktorá nezobrazovala podrobnosti o predaji produktu na mobilných zariadeniach pri pokladni v obchode alebo problém so stopnutím platby, ak boli údaje zákazníka upravené v aplikácii Zákazníci, či chyba, keď v niektorých prípadoch bol užívateľ presmerovaný na ovládací panel stránok namiesto editora. Zároveň boli preložené do slovenčiny niektoré položky na registračnom formulári do profilov zákazníkov v Obchode, keďže pôvodne boli v angličtine.

      Stránka platobných metód bola značne zmenená, jednotlivé metódy odteraz obsahujú stručné popisy, navyše k metóde Stripe pribudli platobné brány ako Google Play alebo Apple Pay. V zmysle týchto zmien bol aj výrazne zmenený návod Pridanie a nastavenie prijímania platieb v Obchode.

      101790-obchod-08-stripe.png

       

      V rozhraní Stripe si môžete nastaviť nielen metódy Google Play a Apple Pay, ale aj napr. Revolut.

      101790-stripe-metody.png

       

      V prípade nastavenia platobných brán kontaktuje prosím technickú podporu danej brány.

×
×
  • Vytvoriť nové...