Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah
  • Zmena vlastníka domény, aktualizácia údajov vo WHOIS


    Každá doména má vlastníka (držiteľa) a každá doména má tieto informácie zapísané vo WHOIS. V tomto rozsiahlom článku si priblížime čo znamená WHOIS, ako si zistiť údaje a pod. Ak to nepotrebujete vedieť, prejdite v článku nižšie rovno na sekciu Aktualizácia administratívneho kontaktu domény.

     

    Čo je to WHOIS?

     

    WHOIS (angl. - who is? slov. - kto je?) je všeobecne v informatike označenie pre databázu, ktorá eviduje údaje o majiteľoch internetových domén (a IP adries). Informácie obsiahnuté v tejto databáze môžu niesť meno a adresu majiteľa, telefónny a emailový kontakt, stav registrácie domény, informácie o registrátorovi a pod. Tieto údaje sú niečo ako list vlastníctva, podobne ako máte list vlastníctva k pozemku, tak WHOIS slúži ako list vlastníctva k doméne. Z toho vyplýva, že skutočným vlastníkom domény nie je osoba, ktorá platí jej ročný poplatok za predĺženie, ale tá, ktorá je zapísaná vo WHOIS.

    Údaje vlastníctva domény si môžete upraviť podľa potreby vo vašom Control paneli, postup si vysvetlíme nižšie.

     

    Upozornenie:

    Prv, než začnete údaje upravovať, majte na pamäti, že je dôležité tieto údaje vo WHOIS udržiavať podľa možnosti aktuálne a najmä správne. Môžete sa tak vyhnúť problémom pri prevode vlastníctva, pri právnych sporoch a pod. Niektoré registre, napr. EURid - správca európskej doménu .EU nesprávnosť údajov môže sankciovať suspendáciou domény.

     

    Ak si prajete preveriť aktuálny stav údajov vo WHOIS, na internete sa nachádza množstvo služieb, ktoré vám údaje vlastníka zobrazia - pamätajte však, že tieto údaje nemusia byť vo všetkých prípadoch verejne známe, najmä v prípade fyzických osôb budú neverejné z dôvodu politiky GDPR.

    .SK domény

    .CZ domény

    .EU domény

    Ostatné domény

     

    V databázach / registroch WHOIS sa často budete stretávať s dvomi pojmami Registrant a Registrar:

    • Registrant: vlastník / majiteľ / držiteľ domény - označenie osoby alebo subjektu, ktorý doménu vlastní. Tieto údaje nie vždy uvidíte verejné, týka sa to najmä fyzických osôb a sú označené identifikačným kódom, ktorý pozostáva z písmen a číslic.
    • Registrar: registrátor domény - označenie osoby alebo subjektu, ktorý danú doménu spravuje po technickej stránke. Aj Registrar je označený identifikačným kódom, ktorý pozostáva z písmen a číslic, iných ako v prípade Registranta. Ak písmena a čísla sú rovnaké, v tomto prípade Registrar a Registrant sú totožní, inak povedané, registrátor domény je zároveň aj jej vlastníkom.

     

    Aktualizácia administratívneho kontaktu domény

     

    Ak údaje aktuálne nie sú, napr. zmenila sa ulica alebo názov firmy alebo chcete previesť doménu na iného vlastníka, tak po prihlásení do vášho Control panela kliknite vľavo v menu na sekciu Kontakty:

     

    cp-kontakty.png

     

    Uvidíte zoznam domén (obyčajne najmenej jednu), ktoré sú evidované vo vašom Control paneli. Nájdite si doménu, u ktorej potrebujete zmeniť WHOIS údaje a na riadku s logom panáčika kliknite na Zmeniť / Zobraziť, tak ako je to na modelovom obrázku:

     

    cp-kontakt-exohosting.sk.png

     

    Kontakt označený logom panáčika je administratívny a jeho úpravou môžete previesť zmeny vo WHOIS. Majte na pamäti, že kontakt uvedený vo WHOIS sa považuje za kontakt na majiteľa domény, to znamená že ak by ste chceli previesť nejaké zmeny v administratívnom kontakte a tieto údaje zapísať aj do databázy WHOIS, pôvodný kontakt vedený vo WHOIS bude musieť tieto zmeny vo väčšine prípadov schváliť.

    Keď kliknete na odkaz Zmeniť / Zobraziť, zobrazí sa formulár, ktorý je potrebné správne vyplniť (obrázok nižšie):

    Právna forma: vyberte si subjekt, ktorý zodpovedá vašej právnej forme, či ste Fyzická osoba / nepodnikateľ, Živnostník, Spoločnosť s ručením obmedzeným, Akciová spoločnosť alebo Iná forma (nezisková organizácia, škola a pod).

    Ostatné údaje vyplňte tak, ako majú byť, v prípade ak ste podnikateľský subjekt, vyplňte vaše IČO, do ďalšieho poľa platcovia DPH vypíšu IČ DPH a neplatcovia DIČ. Z menu následne vyberte, či ste platca alebo neplatca DPH, podľa toho, čo ste zadali do poľa vyššie.

     

    Upozornenie:

    Dôrazne odporúčame, aby ste zadané údaje starostlivo skontrolovali, či sú správne a aktuálne. Ak spravíte chybu (napr. zle napíšte adresu) a bez toho, aby ste si to všimli, potvrdíte zmeny vo WHOIS, ďalšia úprava bude možná len po odoslaní ďalšej požiadavky a opakovaní celej procedúry znovu.

     

     

    cp-admin-kontakt-formular.png

     

    Dodatočné kontakty

    Pod týmto formulárom sa nachádzajú ešte dve sekcie, kde môžete zapísať dodatočné kontakty - na údaje vo WHOIS nemajú žiadny vplyv, takže ak toto nepotrebujete vedieť, preskočte rovno na sekciu Aktualizácia údajov vo WHOIS. Vyplnenie týchto údajov nie je potrebné, ale môže uľahčiť viacero vecí.

    V sekcii Údaje pre fakturáciu môžete napísať dodatočnú emailovú adresu, kam si prajete dostávať kópie zaslaných výziev na platbu. Je to vhodné najmä vtedy, ak v administratívnom kontakte máte napr. firemnú adresu a chcete dostávať výzvy aj na vašu súkromnú adresu (odporúčame sem zadať adresu, ktorá je mimo vašej domény, napr. @gmail.com). Ak tu má byť emailová adresa rovnaká ako v prípade administratívneho kontaktu, jej vyplnenie nie je nutné.

    Údaje na technika odporúčame vyplniť, ak na správu webu máte osobu, ktorá sa vám o stránky stará, je zodpovedná za jej chod a má prístup k nastaveniam hostingu. Často to uľahčí komunikáciu. Technický kontakt sa vzťahuje na konkrétnu doménu, pri ktorej je uvedený, nie na všetky, ktoré sa nachádzajú v danom Control Paneli.

     

    cp-dalsie-udaje.png

     

    Tip:

    Administratívny kontakt slúži zároveň aj ako fakturačný - aké údaje tam vyplníte, také budete mať na faktúre. Fakturačný kontakt označený obálkou (kontakt sa nachádza hneď pod administratívnym kontaktom, viď obrázok s kontaktom exohosting.sk vyššie) slúži len pre potreby klasickej papierovej pošty.

     

    Keď budete mať administratívny kontakt riadne a správne vyplnený, kliknite dole na červené tlačidlo Zmeniť.

    Pamätajte - zmenou administratívneho kontaktu aktualizujete údaje majiteľa domény len v Control Paneli - bude nutné ich ešte potvrdiť (viď Aktualizácia údajov vo WHOIS).

    Údaje v administratívnom kontakte aktualizujete / meníte vtedy, ak:

     

    Aktualizácia údajov vo WHOIS

     

    Aktualizáciou / zmenou administratívneho kontaktu nič nekončí, teraz bude potrebné zmeny aktualizovať aj priamo vo WHOIS. To znamená, že hoci ste administratívny kontakt upravili, táto zmena je prevedená len vo vašom Control paneli a nie v databázach WHOIS. Z pohľadu pôvodných údajov sa teda zatiaľ nič nemenilo a skutočný majiteľ domény je stále vedený ten, ktorý figuruje v databáze WHOIS.

    V prípade niektorých doménových koncoviek môže byť aktualizácia údajov vo WHOIS spoplatnená - napr. ak v prípade .EU domény meníte názov firmy, ktorá doménu vlastní. Cenník pre tieto prípady nájdete na tejto stránke (stlačte Ctrl+F a vyhľadajte si frázu Zmena držiteľa). Po odoslaní požiadavky na Aktualizáciu údajov vo WHOIS vám vystavíme predfaktúru, po jej úhrade údaje vo WHOIS aktualizujeme. Zmena majiteľa .SK a .CZ domény sú zadarmo.

    Majte na pamäti, že v prípade .SK domény platí (a platiť to môže aj pre iné koncovky), že pred odoslaním žiadosti o aktualizáciu WHOIS musí byť doména plne funkčná (v stave OK), nesmie byť deaktivovaná napr. z dôvodu exspirácie, inak nebude možné záznamy WHOIS aktualizovať - pravidla SK-NIC neumožňujú zmenu držiteľa, keď doména je v stave exspirácie. Ak chcete aktualizovať WHOIS .SK domény v stave exspirácie, je potrebné najprv uhradiť platnosť domény na ďalšie obdobie.

    V Control Paneli kliknite naľavo na Zmeny a následne vyberte doménu (ak ich máte viac), u ktorej chcete zmeniť údaje WHOIS:

     

    cp-zmeny.png

     

    Označte možnosť Aktualizácia údajov vo WHOIS:

     

    cp-autorizovana-poziadavka-na-zmenu.png

     

    Objaví sa formulár, kam môžete napísať poznámku, týkajúcu sa aktualizácie, prípadne zadať kontaktný email, kam dostanete informáciu o zmenách - tento kontaktný email nemá žiadny vplyv na email, ktorý je aktuálne resp. bude zadaný vo WHOIS.

    Náš systém zaeviduje vašu požiadavku, následne na to prichádza najdôležitejšia fáza - týka sa slovenských domén .SK, prípadne niektorých zahraničných, ak ide o zásadnú zmenu:

    Na emailovú schránku, ktorá bola pôvodne zadaná vo WHOIS (takže tá, ktorú ste pred zmenou mali zadanú v administratívnom kontakte, ak ste nič nemenili, tak by mala byť rovnaká) príde notifikačný email s odkazom ktorý bude potrebné kliknutím potvrdiť. Bez potvrdenia odkazu nebude možné aktualizácie / zmeny zrealizovať. Uistite sa, že emailová schránka, kam má prísť notifikačný email, je plne funkčná a prijíma emaily. Pre istotu kontrolujte aj priečinky, kam chodí Spam.

    Toto isté platí aj v prípade, ak ste menili emailovú adresu - buď ste aktualizovali vašu alebo ste zadali emailovú adresu nového majiteľa - v oboch prípadoch bude potrebné zmeny potvrdiť kliknutím na odkazy v jednej aj druhej schránke. Ak jeden email nebude potvrdený, zmena sa neudeje. Navyše túto zmenu treba potvrdiť v krátkom časovom limite, najlepšie ihneď po doručení.

     

    Tip:

    Dbajte na to, aby administratívny kontakt, teda ten ktorý bude použitý pre údaje vo WHOIS, bol aktuálny a platný pre skutočného majiteľa domény. Ak chcete nejakú doménu a je voľná k registrácii, tak zabezpečte si, aby človek, ktorý vám vytvára alebo spravuje web, doménu zaregistroval na vaše údaje. Vyhnete sa možným problémom v budúcnosti, čo sa týka vlastníctva a pod.

     

    Odkaz na Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    Pozrite aj tento článok

     

    Pozrite aj tento článok

     



  • Blogy

    1. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Telekomunikačný operátor Orange oznámil, že v priebehu februára 2025 začne blokovať port 25, ktorý sa používa na komunikáciu, konkrétne odosielanie emailov (SMTP). Komunikácia cez port 25 býva štandardne nešifrovaná, čo znižuje bezpečnosť komunikácie.

      Táto zmena nebude mať žiadny vplyv na využívanie a fungovanie našich služieb, ale ak vám internetové pripojenie zabezpečuje Orange a vo svojom emailovom klientovi máte v SMTP nastaveniach zadaný port 25, tak môžete mať pri odosielaní emailov problémy.

      My v EXO Hostingu svojim zákazníkom dlhodobo odporúčame používať pri nastavovaní SMTP pripojenia porty 465, prípadne 587, ktoré zabezpečujú šifrované pripojenie.

      Aký port používate v SMTP nastaveniach, si môžete skontrolovať vo svojich emailových klientoch, ak tam vidíte porty 465 alebo 587, nemusíte v nastaveniach nič meniť.

      Ak v SMTP nastaveniach vidíte port 25, tak bude potrebné, aby ste si ho zmenili na 465 (šifrovanie SSL) alebo na 587 (šifrovanie STARTTLS). V oboch prípadoch si taktiež musíte nastaviť server odosielanej pošty na smtp.exohosting.com. Táto zmena bude vyžadovať aj opätovné zadanie hesla, tak sa najprv uistite prihlásením na Webmail, že heslo ku svojej schránke viete.

       

      V emailových klientoch si SMTP porty upravíte nasledovne:

      Mozilla Thunderbird

       

      V Thunderbirde hore v hlavnom menu kliknite na Nástroje a následne dole v ponuke na Nastavenia účtu. Naľavo v stĺpci uvidíte zoznam emailových účtov, ktoré používate v Thunderbirde. V zozname sa presuňte dole a mali by ste vidieť položku Server pre odosielanie pošty (SMTP). Kliknite na ňu a v okne napravo sa vyrojí zoznam schránok so SMTP nastaveniami. Skontrolujte si všetky položky (všetkých schránok, ktoré máte u nás v EXO Hostingu) spôsobom, že na každú kliknete a dole sa zobrazí, aký server a port máte nastavený. Ak tam vidíte Názov servera: smtp.exohosting.com a Port: 465 (Zabezpečenie pripojenia: SSL/TLS) alebo Port: 587 (Zabezpečenie pripojenia: STARTTLS), je to v poriadku, nemusíte nič robiť.

      71-thunderbird-smtp-nastavenia-prehlad.png

       

      Ak tam však uvidíte Názov servera: smtp.<vasa-domena.tld>, Port: 25Zabezpečenie pripojenia: žiadne, hore napravo kliknite na tlačidlo Upraviť. Následne si upravte položky tak, aby ste ich mali podľa príkladu uvedeného nižšie. Okrem položiek Popis: (tam si dajte čo chcete, ideálne názov schránky) a Používateľské meno: (to je váš emailový účet, tu nemeňte nič). Kliknite na OK a skúste odoslať email. Thunderbird pri pokuse odoslať email by mal teraz zobraziť okno pre zadanie hesla do schránky, tak mu ho zadajte a email by sa už mal odoslať bez problémov.

      71-thunderbird-smtp-odporucane-nastavenia.png

       

      Microsoft Outlook a Apple Mail

       

      V prípade Microsoft Outlook môžete používať viac rôznych verzií, Orange pripravil manuál v PDF formáte, podľa ktorého môžete postupovať. Nastavenia sú obdobné ako v prípade vyššie uvedeného Thunderbirdu a manuál obsahuje aj návod k Apple Mail.

    2. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Na prelome februára a marca 2025 sme dokončili prvú fázu zmien zálohovacieho systému na našich serveroch, ktorá zahŕňa zjednodušenie a vylepšenie vnútornej infraštruktúry na zabezpečenie spoľahlivejšej stability a dostupnosti dát.

       

      Zmena vnútornej infraštruktúry zálohovacieho servera

       

      Jedna z prvých vecí, ktoré sme úspešne dokončili (už skôr ako tento kalendárny rok), bolo z dôvodu vyššej bezpečnosti napr. v prípade živelných pohrôm, fyzické presunutie zálohovacích serverov do serverovne v Petržalke, ktorá sa nachádza zhruba 10 kilometrov od datacentra Digitalis, kde máme hlavné servery. Medzi datacentrom a zálohovacou serverovňou máme prenajatú vlastnú trasu na technológii CWDM (Coarse Wavelength Division Multiplexing), čo znamená, že po tejto trase nemôže nik iný komunikovať a je vyhradená len pre naše potreby.

      Samotná štruktúra záloh sa zmenila tak, že odteraz FTP zálohy webu a SQL databáz sú dostupné v zložkách podľa dátumu (čo sme v prípade SQL databáz zrealizovali už oveľa skôr v Control Paneli ako môžete vidieť v našom návode Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli), kedy bola záloha vykonaná. To znamená, že odteraz budete presne vidieť, z ktorého dňa daná záloha pochádza a nebude potrebné si prepočítavať, v ktorej zložke sa nachádza záloha z akého dňa.

      Ako sa prihlásiť na zálohovací server, nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, ktorý sme zároveň aktualizovali po dokončení prvej fáze zmien zálohovacieho systému.

      Po prihlásení na zálohovací server uvidíte dva priečinky:

      • db - záloha SQL databáz
      • web - tu nájdete zálohy FTP súborov

      Oba priečinky obsahujú podpriečinky /backups/ a /snapshots/.

       

      Zálohy SQL databáz

      Zálohy SQL databáz nájdete na zálohovacom serveri v priečinku /db/.

      Pod podpriečinkom /backups/ nájdete zoznam ďalších podpriečinkov s názvami podľa dátumov, kedy boli zálohy databáz automaticky vytvorené. Toto je jeden z hlavných rozdielov, ktoré si všimnete po zmene štruktúry, predtým jednotlivé zálohy boli v zložkách označených číslami 00, 01, atď. V každom podpriečinku nájdete zálohy všetkých databáz, ktoré sa pod danou doménou nachádzali v momente, keď bola záloha vykonaná. Každá databáza je pomenovaná tak, ako ju máte pomenovanú v Control Paneli. V FTP klientovi v stĺpci s dátumom potom môžete vidieť, kedy presne bola daná databáza zálohovaná. Vo veľkej väčšine prípadov časy záloh budú medzi druhou a treťou hodinou v noci.

      Pod podpriečinkom /snapshots/ nájdete snapshoty všetkých SQL databáz, ktoré ste si pod danou doménou sami vytvorili. Každá zálohovaná databáza formou snapshotu je pomenovaná svojim názvom (taký aký má v Control paneli, plus dátumom a časom, kedy presne bol snapshot vytvorený., napr.: db000000xsqldb-2025-02-06-12-51-13.sql)

      76-db-zalohovaci-server.png

       

      Zálohy webu (FTP)

      Zálohy webu (súborov na serveri) sú riešené obdobne, ako v prípade SQL databáz. Aj v tomto prípade po prihlásení na zálohovací server nájdete pod priečinkom /web/ podpriečinky /backups/ a /snapshots/. Podpriečinok /backups/ obsahuje zálohy za posledných 14 dní, kedy ktorá záloha bola vytvorená, každá záloha je označená dátumom v názve priečinka. Zálohuje sa kompletne celý FTP priestor, vrátane systémových priečinkov ako napr. /conf/, /data/ a pod. a samozrejme aj /public_html/. Keď si budete prezerať zoznam samotných zálohovaných súborov, nech vás nemýlia dátumy pri nich ak budú výrazne staršie, dátumy samotných priečinkov a súborov zohľadňujú deň a čas, kedy došlo k poslednej zmene v danom priečinku resp. daného súboru. Takže ak ste nejaký súbor upravili 16. apríla 2003, taký dátum pri ňom uvidíte, aj keď záloha bola vykonaná predvčerom.

      Snapshoty, teda vlastné zálohy súborov na serveri, ktoré ste si manuálne vytvorili nájdete v priečinku /snapshots/.

      76-ftp-zalohovaci-server.png

       

      Zmena adresy zálohovacieho servera

       

      Dlhé roky sme používali adresu zálohovacieho servera backup2.dnsserver.eu. Po novom ako predvolenú adresu môžete použivať adresu backup.exo.eu. V oboch prípadoch ide o FTP hostiteľov, teda nejde o webové stránku, kam sa môžete prihlásiť a sťahovať si zálohy. Ide viac menej len o kozmetickú zmenu, obe adresy sú rovnocenné s prístupom k rovnakým dátam. Nová adresa je ľahšia na zapamätanie, aj zápis.

       

      Návod k zálohám a ďalšie plány

       

      Kompletné informácie k FTP zálohám nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, kde nájdete aj vysvetlivky k FTP zálohám SQL databáz. Pre viac možností zálohovania (aj obnovy) SQL databáz odporúčame návod Prístup k zálohám SQL databáz.

      V ďalších fázach bude možnosť si FTP zálohy obnovovať priamo v Control Paneli, tak ako to je už teraz v prípade obnovy SQL záloh, bez potreby sa prihlasovať na FTP zálohovací server a pre vyššie balíčky plánujeme zálohy poskytovať častejšie ako na 24-hodinovej báze. Ďalej plánujeme možnosť si vytvárania FTP záloh vo formáte .ZIP pre jednoduchšie sťahovanie záloh zo servera do vlastného počítača, viac informácií prinesieme v budúcnosti.

    3. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      20. 3. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.165.0, ktorá prináša významnú zmenu pre Obchod.

       

      Obchod

       

      Vytvorenie zákazníckeho účtu

      Odteraz si zákazníci, ktorí nakupujú v Obchode, budú môcť zaregistrovať zákaznícky účet, ktorý zjednoduší správu ich objednávok.

       

      Naľavo od Košíka pribudla ikonka na vytvorenie/prihlásenie účtu:

      101650-eshop-prihlasovacia-ikona.png

       

      Ak zákazník nemá účet, po kliknutí na ikonku, si ho môže na karte Registrovať zaregistrovať

      101650-eshop-registracia.png

       

      Po kliknutí na Pokračovať dostane informáciu, že bol vytvorený účet, ktorý treba ešte potvrdiť kliknutím na odkaz v emailovej správe:

      101650-eshop-odoslanie-registracie.png

       

      Príklad emailovej správy na potvrdenie registrácie účtu:

      101650-eshop-email-pre-potvrdenie-registracie.png

       

      Úspešné potvrdenie, teraz sa zákazník môže prihlásiť:

      101650-eshop-registracia-uctu-potvrdena.png

       

      Pri registrácii účtu je dôležitá emailová adresa. Ak sa použije rovnaká emailová adresa, ktorá bola už predtým použitá na objednávku tovaru, tak všetky objednávky sa zlúčia pod toto konto.

      Každý zákazník s vytvoreným kontom bude mať zjednodušené objednávanie tovaru, keďže nebude potrebné nanovo zadávať údaje pre doručenie (tie počas vytvárania novej objednávky môže upraviť podľa potreby, okrem emailovej adresy) a všetky svoje objednávky bude vidieť na jednej stránke, príklad:

      101650-eshop-zakaznicky-panel.png

       

      Ide hlavne o prehľad, ak by potreboval upraviť svoje kontaktné údaje, je potrebné, aby kontaktoval správcu obchodu.

      Vytvorenie účtu a objednávku si môžete otestovať na našej vzorovej stránke exoweb.sk

×
×
  • Vytvoriť nové...