Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content
  • Zmena vlastníka domény, aktualizácia údajov vo WHOIS


      Ako zmeniť vlastníka domény, ako aktualizovať údaje vo WHOIS.

    Každá doména má vlastníka (držiteľa) a každá doména má tieto informácie zapísané vo WHOIS. V tomto rozsiahlom článku si priblížime čo znamená WHOIS, ako si zistiť údaje a pod. Ak to nepotrebujete vedieť, prejdite v článku nižšie rovno na sekciu Aktualizácia administratívneho kontaktu domény.

     

    Čo je to WHOIS?

     

    WHOIS (angl. - who is? slov. - kto je?) je všeobecne v informatike označenie pre databázu, ktorá eviduje údaje o majiteľoch internetových domén (a IP adries). Informácie obsiahnuté v tejto databáze môžu niesť meno a adresu majiteľa, telefónny a emailový kontakt, stav registrácie domény, informácie o registrátorovi a pod. Tieto údaje sú niečo ako list vlastníctva, podobne ako máte list vlastníctva k pozemku, tak WHOIS slúži ako list vlastníctva k doméne. Z toho vyplýva, že skutočným vlastníkom domény nie je osoba, ktorá platí jej ročný poplatok za predĺženie, ale tá, ktorá je zapísaná vo WHOIS.

    Údaje vlastníctva domény si môžete upraviť podľa potreby vo vašom Control paneli, postup si vysvetlíme nižšie.

     

    Upozornenie:

    Prv, než začnete údaje upravovať, majte na pamäti, že je dôležité tieto údaje vo WHOIS udržiavať podľa možnosti aktuálne a najmä správne. Môžete sa tak vyhnúť problémom pri prevode vlastníctva, pri právnych sporoch a pod. Niektoré registre, napr. EURid - správca európskej doménu .EU nesprávnosť údajov môže sankciovať suspendáciou domény.

     

    Ak si prajete preveriť aktuálny stav údajov vo WHOIS, na internete sa nachádza množstvo služieb, ktoré vám údaje vlastníka zobrazia - pamätajte však, že tieto údaje nemusia byť vo všetkých prípadoch verejne známe, najmä v prípade fyzických osôb budú neverejné z dôvodu politiky GDPR.

    .SK domény

    .CZ domény

    .EU domény

    Ostatné domény

     

    V databázach / registroch WHOIS sa často budete stretávať s dvomi pojmami Registrant a Registrar:

    • Registrant: vlastník / majiteľ / držiteľ domény - označenie osoby alebo subjektu, ktorý doménu vlastní. Tieto údaje nie vždy uvidíte verejné, týka sa to najmä fyzických osôb a sú označené identifikačným kódom, ktorý pozostáva z písmen a číslic.
    • Registrar: registrátor domény - označenie osoby alebo subjektu, ktorý danú doménu spravuje po technickej stránke. Aj Registrar je označený identifikačným kódom, ktorý pozostáva z písmen a číslic, iných ako v prípade Registranta. Ak písmena a čísla sú rovnaké, v tomto prípade Registrar a Registrant sú totožní, inak povedané, registrátor domény je zároveň aj jej vlastníkom.

     

    Aktualizácia administratívneho kontaktu domény

     

    Ak údaje aktuálne nie sú, napr. zmenila sa ulica alebo názov firmy alebo chcete previesť doménu na iného vlastníka, tak po prihlásení do vášho Control panela kliknite vľavo v menu na sekciu Kontakty:

     

    cp-kontakty.png

     

    Uvidíte zoznam domén (obyčajne najmenej jednu), ktoré sú evidované vo vašom Control paneli. Nájdite si doménu, u ktorej potrebujete zmeniť WHOIS údaje a na riadku s logom panáčika kliknite na Zmeniť / Zobraziť, tak ako je to na modelovom obrázku:

     

    cp-kontakt-exohosting.sk.png

     

    Kontakt označený logom panáčika je administratívny a jeho úpravou môžete previesť zmeny vo WHOIS. Majte na pamäti, že kontakt uvedený vo WHOIS sa považuje za kontakt na majiteľa domény, to znamená že ak by ste chceli previesť nejaké zmeny v administratívnom kontakte a tieto údaje zapísať aj do databázy WHOIS, pôvodný kontakt vedený vo WHOIS bude musieť tieto zmeny vo väčšine prípadov schváliť.

    Keď kliknete na odkaz Zmeniť / Zobraziť, zobrazí sa formulár, ktorý je potrebné správne vyplniť (obrázok nižšie):

    Právna forma: vyberte si subjekt, ktorý zodpovedá vašej právnej forme, či ste Fyzická osoba / nepodnikateľ, Živnostník, Spoločnosť s ručením obmedzeným, Akciová spoločnosť alebo Iná forma (nezisková organizácia, škola a pod).

    Ostatné údaje vyplňte tak, ako majú byť, v prípade ak ste podnikateľský subjekt, vyplňte vaše IČO, do ďalšieho poľa platcovia DPH vypíšu IČ DPH a neplatcovia DIČ. Z menu následne vyberte, či ste platca alebo neplatca DPH, podľa toho, čo ste zadali do poľa vyššie.

     

    Upozornenie:

    Dôrazne odporúčame, aby ste zadané údaje starostlivo skontrolovali, či sú správne a aktuálne. Ak spravíte chybu (napr. zle napíšte adresu) a bez toho, aby ste si to všimli, potvrdíte zmeny vo WHOIS, ďalšia úprava bude možná len po odoslaní ďalšej požiadavky a opakovaní celej procedúry znovu.

     

     

    cp-admin-kontakt-formular.png

     

    Dodatočné kontakty

    Pod týmto formulárom sa nachádzajú ešte dve sekcie, kde môžete zapísať dodatočné kontakty - na údaje vo WHOIS nemajú žiadny vplyv, takže ak toto nepotrebujete vedieť, preskočte rovno na sekciu Aktualizácia údajov vo WHOIS. Vyplnenie týchto údajov nie je potrebné, ale môže uľahčiť viacero vecí.

    V sekcii Údaje pre fakturáciu môžete napísať dodatočnú emailovú adresu, kam si prajete dostávať kópie zaslaných výziev na platbu. Je to vhodné najmä vtedy, ak v administratívnom kontakte máte napr. firemnú adresu a chcete dostávať výzvy aj na vašu súkromnú adresu (odporúčame sem zadať adresu, ktorá je mimo vašej domény, napr. @gmail.com). Ak tu má byť emailová adresa rovnaká ako v prípade administratívneho kontaktu, jej vyplnenie nie je nutné.

    Údaje na technika odporúčame vyplniť, ak na správu webu máte osobu, ktorá sa vám o stránky stará, je zodpovedná za jej chod a má prístup k nastaveniam hostingu. Často to uľahčí komunikáciu. Technický kontakt sa vzťahuje na konkrétnu doménu, pri ktorej je uvedený, nie na všetky, ktoré sa nachádzajú v danom Control Paneli.

     

    cp-dalsie-udaje.png

     

    Tip:

    Administratívny kontakt slúži zároveň aj ako fakturačný - aké údaje tam vyplníte, také budete mať na faktúre. Fakturačný kontakt označený obálkou (kontakt sa nachádza hneď pod administratívnym kontaktom, viď obrázok s kontaktom exohosting.sk vyššie) slúži len pre potreby klasickej papierovej pošty.

     

    Keď budete mať administratívny kontakt riadne a správne vyplnený, kliknite dole na červené tlačidlo Zmeniť.

    Pamätajte - zmenou administratívneho kontaktu aktualizujete údaje majiteľa domény len v Control Paneli - bude nutné ich ešte potvrdiť (viď Aktualizácia údajov vo WHOIS).

    Údaje v administratívnom kontakte aktualizujete / meníte vtedy, ak:

     

    Aktualizácia údajov vo WHOIS

     

    Aktualizáciou / zmenou administratívneho kontaktu nič nekončí, teraz bude potrebné zmeny aktualizovať aj priamo vo WHOIS. To znamená, že hoci ste administratívny kontakt upravili, táto zmena je prevedená len vo vašom Control paneli a nie v databázach WHOIS. Z pohľadu pôvodných údajov sa teda zatiaľ nič nemenilo a skutočný majiteľ domény je stále vedený ten, ktorý figuruje v databáze WHOIS.

    V prípade niektorých doménových koncoviek môže byť aktualizácia údajov vo WHOIS spoplatnená - napr. ak v prípade .EU domény meníte názov firmy, ktorá doménu vlastní. Cenník pre tieto prípady nájdete na tejto stránke (stlačte Ctrl+F a vyhľadajte si frázu Zmena držiteľa). Po odoslaní požiadavky na Aktualizáciu údajov vo WHOIS vám vystavíme predfaktúru, po jej úhrade údaje vo WHOIS aktualizujeme. Zmena majiteľa .SK a .CZ domény sú zadarmo.

    Majte na pamäti, že v prípade .SK domény platí (a platiť to môže aj pre iné koncovky), že pred odoslaním žiadosti o aktualizáciu WHOIS musí byť doména plne funkčná (v stave OK), nesmie byť deaktivovaná napr. z dôvodu exspirácie, inak nebude možné záznamy WHOIS aktualizovať - pravidla SK-NIC neumožňujú zmenu držiteľa, keď doména je v stave exspirácie. Ak chcete aktualizovať WHOIS .SK domény v stave exspirácie, je potrebné najprv uhradiť platnosť domény na ďalšie obdobie.

    V Control Paneli kliknite naľavo na Zmeny a následne vyberte doménu (ak ich máte viac), u ktorej chcete zmeniť údaje WHOIS:

     

    cp-zmeny.png

     

    Označte možnosť Aktualizácia údajov vo WHOIS:

     

    cp-autorizovana-poziadavka-na-zmenu.png

     

    Objaví sa formulár, kam môžete napísať poznámku, týkajúcu sa aktualizácie, prípadne zadať kontaktný email, kam dostanete informáciu o zmenách - tento kontaktný email nemá žiadny vplyv na email, ktorý je aktuálne resp. bude zadaný vo WHOIS.

    Náš systém zaeviduje vašu požiadavku, následne na to prichádza najdôležitejšia fáza - týka sa slovenských domén .SK, prípadne niektorých zahraničných, ak ide o zásadnú zmenu:

    Na emailovú schránku, ktorá bola pôvodne zadaná vo WHOIS (takže tá, ktorú ste pred zmenou mali zadanú v administratívnom kontakte, ak ste nič nemenili, tak by mala byť rovnaká) príde notifikačný email s odkazom ktorý bude potrebné kliknutím potvrdiť. Bez potvrdenia odkazu nebude možné aktualizácie / zmeny zrealizovať. Uistite sa, že emailová schránka, kam má prísť notifikačný email, je plne funkčná a prijíma emaily. Pre istotu kontrolujte aj priečinky, kam chodí Spam.

    Toto isté platí aj v prípade, ak ste menili emailovú adresu - buď ste aktualizovali vašu alebo ste zadali emailovú adresu nového majiteľa - v oboch prípadoch bude potrebné zmeny potvrdiť kliknutím na odkazy v jednej aj druhej schránke. Ak jeden email nebude potvrdený, zmena sa neudeje. Navyše túto zmenu treba potvrdiť v krátkom časovom limite, najlepšie ihneď po doručení.

     

    Tip:

    Dbajte na to, aby administratívny kontakt, teda ten ktorý bude použitý pre údaje vo WHOIS, bol aktuálny a platný pre skutočného majiteľa domény. Ak chcete nejakú doménu a je voľná k registrácii, tak zabezpečte si, aby človek, ktorý vám vytvára alebo spravuje web, doménu zaregistroval na vaše údaje. Vyhnete sa možným problémom v budúcnosti, čo sa týka vlastníctva a pod.

     

    Link to Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    See also this article

     

    See also this article

     



  • Blogs

    1. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Po vytvorení webovej stránky možno budete chcieť stránku nastaviť tak, aby sa určitý obsah neukladal do vyrovnávajúcej pamäte webového prehliadača, keďže potrebujete, aby sa obsah aktualizoval často, napríklad každý deň. To je vhodné v prípade, ak na stránke ponúkate reštauračné menu vo formáte .PDF, ktoré sa mení každý deň a chcete mať istotu, aby sa na druhý deň návštevníkom nezobrazovala verzia .PDF súboru zo včera alebo z minulého týždňa, keďže už nie je aktuálna.

      Samozrejme sú možnosti, ako si vyrovnávajúcu pamäť internetového prehliadača môžete vyčistiť, ale nie každému to napadne alebo to nepovažuje za praktické.

      Tvorcovia webových stránok však na strane servera môžu zabrániť, aby sa určité typy súborov neukladali do vyrovnávajúcej pamäte (cache) prehliadačov návštevníkov, takže napr. na druhý deň návštevníci uvidia nový obsah. Toto môžeme dosiahnuť pomocou Apache modulu mod_expires.

       

      Nastavenie nepoužívania vyrovnávajúcej pamäte

      Tieto nastavenia môžete zrealizovať pomocou súboru .htaccess. Nižšie je príklad kódu, ktorý si môžete vložiť do daného súboru a zároveň aj nastaviť typy súborov, ktoré si neprajete ukladať do vyrovnávajúcej pamäte:
       

      # VYPNI CACHE
      <IfModule mod_headers.c>
          Header set Cache-Control "no-cache, no-store, must-revalidate"
          Header set Pragma "no-cache"
          Header set Expires 0
      </IfModule>
      
      <FilesMatch "\.(css|flv|gif|htm|html|ico|jpe|jpeg|jpg|js|mp3|mp4|png|pdf|swf|txt)$">
          <IfModule mod_expires.c>
              ExpiresActive Off
          </IfModule>
          <IfModule mod_headers.c>
              FileETag None
              Header unset ETag
              Header unset Pragma
              Header unset Cache-Control
              Header unset Last-Modified
              Header set Pragma "no-cache"
              Header set Cache-Control "max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate"
              Header set Expires "Thu, 1 Jan 1970 00:00:00 GMT"
          </IfModule>
      </FilesMatch>

       

      Vysvetlenie:

      • no-cache: zabezpečí, aby si prehliadač overil pripojením na server, či obsah je stále aktuálny
      • max-age:  nastavenie dĺžky v sekundách, ako dlho môže byť obsah uložený vo vyrovnávacej pamäti (cache) prehliadača. Po uplynutí tejto doby si prehliadač musí vyžiadať novú verziu obsahu zo servera. 0 znamená, že obsah by sa nemal nikdy ukladať do cache, resp. prehliadač sa bude zakaždým dopytovať na server po nový obsah.
      • no-store: príkaz naznačuje, že žiadna vyrovnávajúca pamäť akéhokoľvek druhu, by sa nemala načítavať
      • must-revalidate: funguje obdobne ako no-cache, obsah si načítava na základe nastavenia max-age, obsah si prehliadač preverí po uplynutí max-age. V prípade nuly, zakaždým.

       

      Konkrétne typy súborov, ktoré nechcete, aby sa ukladali, určujete na riadku:

      <FilesMatch "\.(css|flv|gif|htm|html|ico|jpe|jpeg|jpg|js|mp3|mp4|png|pdf|swf|txt)$">

      V zozname si ponechajte len tie typy, ktoré skutočne nechcete, aby sa ukladali do cache, napr. ak nechcete, aby sa ukladali len súbory .PDF, tak si kód upravte takto:

      <FilesMatch "\.(pdf)$">

       

      Ak z nejakého dôvodu nechcete použiť súbor .htaccess, do hlavičky každej stránky si vložte tento kód, čo je alternatívny spôsob, ako nenačítavať obsah z vyrovnávajúcej pamäte:

      <head>
          <meta http-equiv="Cache-Control" content="no-cache, no-store, must-revalidate" />
          <meta http-equiv="Pragma" content="no-cache" />
          <meta http-equiv="Expires" content="0" />
      </head>

       

       

      Nastavenie časového obdobia vyrovnávajúcej pamäte

      Druhý variant, ktorý môžete použiť, je nastavenie obdobia, ako dlho sa majú jednotlivé typy súborov, resp. obsahy, držať v pamäti prehliadača bez ďalšej kontroly na serveri. Pri type súboru .PDF si všimnite, že sme nastavili jeden deň. Ostatné hodnoty môžete ponechať tak ako sú alebo si ich upravte podľa potreby. Obsah, ktorý nezvyknete často meniť, môžete ponechať na dlhšie obdobie, mesiace až roky, ostatný zvoľte kratší (hodiny, dni, max týždne):

       

      ## NASTAV CACHE
      <IfModule mod_expires.c>
          FileETag MTime Size
          AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain text/html text/xml text/css application/xml application/xhtml+xml application/rss+xml application/javascript application/x-javascript
          ExpiresActive On
          ExpiresByType text/html "access 600 seconds"
          ExpiresByType application/xhtml+xml "access 600 seconds"
          ExpiresByType text/css "access 1 month"
          ExpiresByType text/javascript "access 1 month"
          ExpiresByType text/x-javascript "access 1 month"
          ExpiresByType application/javascript "access 1 month"
          ExpiresByType application/x-javascript "access 1 month"
          ExpiresByType application/x-shockwave-flash "access 1 month"
          ExpiresByType application/pdf "access 1 day"
          ExpiresByType image/x-icon "access 1 year"
          ExpiresByType image/jpg "access 1 month"  
          ExpiresByType image/jpeg "access 1 month"
          ExpiresByType image/png "access 1 month"
          ExpiresByType image/gif "access 1 month"
          ExpiresDefault "access 1 month"
      </IfModule>

       

      Dĺžku obdobia, ako dlho chcete alebo potrebujete, aby sa obsah udržiaval vo vyrovnávajúcej pamäti bez opätovnej kontroly na serveri, si môžete definovať nasledovne:

      • year/s
      • month/s
      • week/s
      • day/s
      • hour/s
      • minute/s
      • second/s

       

      Je však možné si vytvoriť aj kombinácie, napr. chcete aby sa prehliadač po nový obsah .PDF súboru dopytoval každých 8 hodín a 30 minút:

      ExpiresByType application/pdf "access 8 hours 30 minutes"

      Obdobne si môžete nastaviť aj ďalšie typy súborov, podľa toho, ako často sa obnovujú.

       

      Pri nastavovaní dĺžky obdobia môžete skúsiť ďalšie alternatívy.

      Napríklad medzi zápisom

      ExpiresByType application/pdf "access 1 day"

      a

      ExpiresByType application/pdf "access plus 1 day"

      je rozdiel nasledovný:

      • access 1 day: nastavíte platnosť cache pre súbory (v našom prípade .PDF) na presne 1 deň od momentu, kedy bol obsah prístupný. Inak povedané, platnosť začne okamžite od času prístupu a vyprší presne o 1 deň.
      • access plus 1 day: "plus" znamená, že sa pridá 1 deň k aktuálnemu času prístupu. Inými slovami, cache vyprší po jednom dni od každého prístupu. Týmto spôsobom sa určí dynamickejší výpočet exspiračného času na základe prístupu k súboru.
    2. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Tento týždeň sme vylepšili správu SQL databáz v Control Paneli.

      Keď sa prihlásite do svojho Control Panela a kliknete na službu Správa databáz, tak uvidíte nové možnosti:

       

      cp-spravovanie-sql-databaz-nove-menu.png

       

      Možnosť Pridať databázu už tam bola a bude tam len táto možnosť, ak v Control Paneli nemáte ešte vytvorené žiadne SQL databázy. Ale ak si nejakú databázu vytvoríte alebo už nejaké databázy vytvorené máte, uvidíte ďalšie možnosti  Importovať databázu a Klonovať databázu.

       

      Import a klonovanie SQL databázy

       

      Import databázy

      Vďaka tejto funkcii môžete migrovať obsahy SQL databáz medzi sebou, dokonca aj z iného hostingu, čím si výrazne uľahčíte migráciu dát k nám. Viac informácií k tomu a ako to zrealizovať, nájdete v návode Import SQL databázy v Control Paneli.

       

      Klonovanie databázy

      Klonovanie databázy je ďalšia užitočná vec, keď si potrebujete spraviť kópiu SQL databázy bez toho, aby ste si museli najprv exportovať zálohu, napr. pomocou phpMyAdmin a rovnako aj importovať. Klonovaním si vytvoríte funkčnú kópiu akejkoľvek pôvodnej databázy, ktorú máte v Control Paneli a môžete ju okamžite používať. Stačí si upraviť údaje k databáze v konfiguračnom súbore redakčného systému. Viac informácií nájdete v návode Klonovanie SQL databázy v Control Paneli.

       

      Dumb (export) SQL databázy

       

      Nakoniec sme pridali ešte možnosť si vytvárať vlastné zálohy pomocou dumpovania databáz.

      Pri každej databáze nájdete napravo tlačidlo Dump, ktorým si môžete exportovať databázy vo formáte .SQL.GZ a ukladať do počítača:

       

      cp-databaza-moznosti.png

       

      Viac informácií nájdete v návode Export SQL databázy v Control Paneli.

      Veríme, že tieto vylepšenia vám spríjemnia prácu v Control Paneli a onedlho prídeme s ďalšími novými zaujímavými vecami 🙂

    3. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      29. septembra 2024 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.154.0.

       

      Všeobecné

       

      V tejto verzii, vrátane vo verzii 10.153.0 bolo opravených niekoľko chýb, ktoré mohli spôsobovať menšie problémy pri zobrazení stránok.

       

      Obchod

       

      V obchode sa zmenil vzhľad objednávok.

      Pôvodný vzhľad:

      101540-obchod-povodna-objednavka-prehlad.png

       

      Nový vzhľad je kompaktnejší, takže lepšie sa zobrazuje na menších monitoroch a v prehľade teraz vidíte aj číslo objednávky:

      101540-obchod-nova-objednavka-prehlad.png

×
×
  • Create New...