Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content
  • Zapnutie a vypnutie ochrany SMTP servera


    Guest Anonymous
    • Ako si povoliť odosielanie emailov len z určitých krajín.

    Špeciálna ochrana SMTP servera slúži k tomu, aby ste si sami mohli určiť resp. nastaviť, z ktorých krajín chcete či môžete posielať emaily.

     

    nastavenie Špeciálnej ochrany SMTP servera

     

    Špeciálnu ochranu SMTP servera odporúčame zapnúť pre prípad, ak chcete mať istotu, že z vašej schránky budete bezpečne odosielať emaily iba vy z vašich IP adries alebo z krajiny, v ktorej sa nachádzate. V základnom nastavení je táto možnosť vypnutá, takže v prípade použitia SMTP servera na odosielanie pošty môžete emaily odosielať kdekoľvek na svete. Hoci je toto pohodlný spôsob, ako spravovať a odosielať emaily, pre zvýšenie bezpečnosti pokračujte čítaním článku ďalej.

     

    Prihláste sa do svojho Control Panela a kliknite na E-mailové účty:

     

    cp-emailove-ucty.png

     

    Tu máte dve možnosti, buď si Špeciálnu ochranu SMTP servera nastavte cez tlačidlo Hromadná zmena (ak chcete rovnaké nastavenia zrealizovať pre všetky schránky rovnako)...

     

    cp-email-hromadna-zmena.png

     

    Upozornenie:

    Ak zrealizujete nastavenia cez Hromadnú zmenu funguje to tak, že nastavenia ochrany SMTP servera sa pre všetky schránky nastavia automaticky na rovnaké hodnoty. Vtedy uvidíte, že ochrana SMTP servera je pod tlačidlom Hromadná zmena aktívna pre vybrané krajiny. Ale ak upravíte nastavenia ochrany SMTP servera pre čo i len jednu schránku, tak pod tlačidlom Hromadná zmena bude ochrana SMTP servera označená len ako zapnutá, ale už bez vybraných krajín. Ak ochranu SMTP servera vypnete pre hociktorú schránku, tak pod tlačidlom Hromadná zmena bude ochrana SMTP servera označená ako vypnutá, hoci pre ostatné schránky môže byť stále aktívna. Nastavenia ochrany SMTP servera odporúčame nastavovať jednorazovo a potom podľa potreby upravovať konkrétne emailové schránky.

     

    ...alebo u konkrétnej schránky kliknutím na modrú ceruzku (v pravom hornom rohu) - týmto si zrealizujete nastavenia len pre konkrétnu schránku (môžete kliknúť aj na Vypnuté na riadku Špeciálna ochrana SMTP servera, technicky je to jedno na čo kliknete):

     

    cp-emailova-schranka.png

     

    Označte pole Špeciálna ochrana SMTP servera a objavia sa možnosti

    • Rozsah adries - sem si môžete zapísať rozsah IP adries, z ktorých môžete posielať emaily. Ide o pomerne reštriktívne nastavenie, pretože ak sa pripojíte v internetovej sieti s inou IP adresou, ktorej rozsah nebudete mať zadaný v poli, tak email nebudete môcť odoslať.
    • Krajiny - v ľavom stĺpci kliknite na krajiny, z v ktorých sa zvyknete vyskytovať a kliknutím na ne si ich presuňte do stĺpca vpravo (obdobne kliknutím na krajiny v stĺpci vpravo ich odoberiete). Aké krajiny budete mať v stĺpci vpravo, iba z tých budete môcť odoslať email. Treba brať na vedomie, že databáza IP adries sa z času na čas aktualizuje, takže napríklad ak si do zoznamu zaradíte Španielsko a niekde v Madride sa pripojíte do siete nejakého lokálneho poskytovateľa, ktorého IP adresa sa nenachádza v zozname IP adries pridelených pre Španielsko, tak email neodošlete a budete musieť ochranu SMTP servera vypnúť. Toto isté platí aj pre prípad, ak používate nejakú VPN sieť, v častých prípadoch nebudete môcť emaily odosielať.

     

    cp-ochrana-smtp-servera.png

     

    Po nastavení nezabudnite dole kliknúť na Zmeniť a zmeny sa prejavia do 1-2 minút.

     

    Výhody ochrany SMTP servera

     

    Aktivovaná ochrana SMTP servera je dobrou voľbou, ak máte vážny dôvod na to, aby ste možnosť odosielania povolili len z určitých krajín. Napríklad ak necestujete do cudziny a väčšinu času trávite výhradne na Slovensku, tak si ochranu môžete aktivovať a do zoznamu pridať Slovensko, prípadne Česko a z iných krajín nikto nebude vedieť odoslať emaily alebo rozosielať spamy, ak by náhodou získal heslo k vašej schránke.

     

    Nevýhody ochrany SMTP servera

     

    Ak veľa cestujete alebo používate nie príliš známe lokálne siete, či VPN, tak odporúčame ochranu SMTP servera vypnúť. Lepšou voľbou je používanie silných hesiel, aby nikto nedokázal zneužiť vašu schránku a odosielať emaily zo zahraničia. V príkladoch nižšie sú popísané chybové hlásenia, ktoré uvidíte, ak by ste chceli odoslať email z krajiny, ktorú ste si nepridali do zoznamu povolených.

     

    RoundCube

    Ak budete chcieť v RoundCube Webmail odoslať email z krajiny inej, akú ste si povolili v ochrane SMTP servera, tak email sa neodošle, namiesto toho uvidíte v pravom dolnom rohu chybové hlásenie:

     

    Chyba SMTP: [550] Administrative prohibition
     
     

    Thunderbird

    Pri pokuse odoslať email v Thunderbirde vyskočí hlásenie, ktoré môže nabudiť dojem, že máte nesprávne heslo:

     

    tb-prihlasenie-zlyhalo.png

     

    Žiadne heslo zatiaľ netreba zadávať znovu, kliknite na Zrušiť, vyskočí druhé okno, ktoré len informuje o tom, že email sa nepodarilo odoslať, čo je v našom prípade logické:

     

    tb-odoslanie-spravy-zlyhalo.png

     

    Kliknite na OK a otestujte prihlásenie s vašim heslom na RoundCube Webmail (pre prípad, či niekto náhodou naozaj nezmenil vaše heslo). Ak sa úspešne prihlásite, odošlite email priamo z RoundCube a ak dostanete chybové hlásenie Chyba SMTP: [550], tak si v Control Paneli skontrolujte či nemáte zapnutú ochranu SMTP a aké krajiny tam máte pridané.

     

    Gmail

    To isté platí, ak svoju schránku používate v prostredí Gmailu. Takto vaša pošta "cestuje" cez servery Google, ktoré sa nachádzajú v rôznych krajinách a tie tiež treba pridať do zoznamu. V prvom rade o Spojené štáty americké (USA), odporúčame pridať aj Francúzsko a Fínsko, keďže Gmail využíva servery aj v týchto krajinách.

    Ak nebudete mať v zozname povolených krajín všetky krajiny, ktoré tam musíte mať, tak síce email sa odošle, ale adresátovi nedorazí a vráti sa naspäť s chybou:

     

    g-535-incorrect-authentication-data.png

     

    Tak ako v predchádzajúcom prípade, aj v tomto platí to isté: skúste sa prihlásiť na RoundCube Webmail, či sa viete prihlásiť (pre prípad, či niekto náhodou naozaj nezmenil vaše heslo). Ak sa úspešne prihlásite, odošlite email priamo z RoundCube a ak dostanete chybové hlásenie Chyba SMTP: [550], tak si v Control Paneli skontrolujte či nemáte zapnutú ochranu SMTP a aké krajiny tam máte pridané.

     

    Upozornenie:

    Ani v jednom prípade zo všetkých spomenutých sa nepokúšajte email odosielať znovu a znovu, náš systém to bude považovať za neplatné pokusy o prihlásenie sa a takto si môžete zablokovať prístup úplne.

     

    Link to Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    See also this article

     

    See also this article

     


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.


  • Blogs

    1. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Surfovanie internetom a čítanie emailov, môže priniesť úskalia, ktoré môžu ohroziť vašu bezpečnosť alebo dokonca pripraviť bankový účet o úspory. Tento trend, ktorý sa internetom šíri už roky, sa označuje ako phishing. Ide o neologizmus, ktorý pochádza z angličtiny a vychádza zo slova fishing, čo znamená rybolov. A keď v rybolove chytáte ryby na návnadu, tak podobným spôsobom funguje aj phishing – účelom tejto zákernej taktiky je „uloviť“ dôverčivého návštevníka a získať od neho niečo, čo sa dá zneužiť, najčastejšie prihlasovacie údaje do bankového účtu.

      Ako dochádza k phishingu? Tak, že podvodníci rozosielajú podvodné emaily, ktorými návštevníkov nasmerujú na podvodné stránky, ktoré sa tvária ako dôveryhodné a bežne obsahujú formuláre na zadanie prihlasovacích údajov.

      Taktika pri phishingu prebieha takto: útočník vytvorí email, ktorý vzhľadom pripomína oficiálny email napr. od banky alebo pošty, či kuriérskej služby. Obeťou phishingu sa často stávajú banky, útočníci v ich mene rozosielajú emailové správy, napr. taký email môže upozorňovať na potrebu aktualizácie hesla do internetbankingu, na čo si treba dávať pozor, žiadna banka aktualizáciu hesla žiadať nebude. Ak v takomto emaile kliknete na odkaz, budete najskôr presmerovaní na falošnú stránku, ktorá imituje stránku banky a ak na takejto podvodnej stránke zadáte svoje prihlasovacie údaje, v skutočnosti ich odošlete útočníkovi, ktorý ich môže zneužiť na prihlásenie do vášho skutočného internetbankingu.

      V článku si predstavíme niekoľko príkladov podvodných emailov.

       

      Podvodný email imitujúci banku

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý sa tvári ako od banky, pod obrázkom si popíšeme dôvody, prečo email nie je od banky ale od podvodníka.

       

      36-1-m-bank.png

       

      Vždy ako prvé majte na pamäti, že žiadna banka vám nebude posielať emaily, aby ste si znovu aktivovali účet alebo spravili nejaké nastavenia vo vašom bankovom účte. Ak vám príde email, pri ktorom nie ste si istí, či nie je len podvrhom, tak si všimnite, kto je odosielateľ, resp. z akej emailovej adresy bol email odoslaný. Ak za zavináčom vidíte hocičo iné, len nie webovú adresu banky, ide o podvod. Pozor, za zavináčom môže byť webová adresa, ktorá sa snaží sfalšovať skutočný názov domény. Napr. v prípade banky SLSP môže ísť o doménu spls[.]sk, teda, že sú prehodené písmená, v prípade M-BANK môže ísť napr. o doménu nbank[.]sk, že je zamenené písmeno m za n a podobne.

      Ďalším príkladom podvodného emailu je text, ktorý na vás nalieha, aby ste učinili nejakú akciu a čo najskôr. Takýto email sa snaží vo vás nabudiť pocit ohrozenia, z textu sa dozviete, že váš účet je údajne ohrozený a je potrebné zmeniť heslo čo najskôr. Žiadna banka či iná finančná inštitúcia nebude žiadať zmenu hesla takýmto spôsobom, aj keď treba počítať s možnosťou, že banka môže rozoslať upozornenia v prípade bezpečnostného problému. K takýmto situáciám však dochádza skutočne len výnimočne.

      Text v podvodnom emaile môže byť v rôznych jazykoch, ak je v angličtine a viete, že nejde o zahraničnú stránku, ktorej služby využívate, tak je takmer úplne isté, že ide o podvrh. Ak je v slovenčine, prípadne v češtine, môžete si všimnúť, že text je v "lámanej" forme, teda nemusí byť gramaticky správny, môže mať nezvyklý slovosled a pod., text pripadá ako keby bol preložený cez translátor.

      Veľmi dôležité je všímať si, na akú adresu odkazuje tlačidlo, ktoré vás vyzýva na vykonanie akcie, ako na obrázku vyššie kliknite tu. Ak myšou nabehnete na tlačidlo, tak obyčajne dole vľavo uvidíte, kam odkaz mieri – v tomto prípade vidíme, že odkazuje na doménu cutt[.]ly, ktorá slúži na skracovanie odkazov a ktovie kam ten odkaz smeruje. Banky nepoužívajú skracovače odkazov, tak toto je ďalší so znakov, ktorý upozorňuje na to, že email je podvrhom.

       

      Podvodný email imitujúci Slovenskú poštu

      Minulý rok sa značne rozšírili podvodné emaily, ktoré vyzerali, ako keby boli odoslané Slovenskou poštou, príklad takého emailu je nižšie na obrázku

       

      36-2-slovenska-posta.png

       

      Ako v príklade podvodného emailu, ktorý sa vydával za banku, aj v tomto prípade môžete vidieť niekoľko znakov, ktoré nás upozorňujú, že ide o podvod. Všimnite si zvláštnu adresu odosielateľa, ktorá nijako nesúvisí so Slovenskou poštou.

      Hoci text môže vyzerať dôveryhodne, viete, že o podvod ide najmä vtedy, ak zo Slovenskej pošty neočakávate zásielku. Navyše, ak myšou nabehnete na tlačidlo Potvrďte tu, tak dole vľavo môžete vidieť odkaz na neznámu lokalitu cutt[.]ly podobne ako v predchádzajúcom prípade. V žiadnom prípade nikam neklikajte, email označte za spam a zmažte.

       

      Podvodný email imitujúci PayPal

      Tento príklad podvodného emailu je trochu viac sofistikovaný. Tvári sa, že bol odoslaný službou PayPal z adresy jedného nášho mobilného operátora.

       

      36-3-o2-paypal.png

       

      Tak ako v príklade podvodného emailu z banky, aj v tomto prípade text emailu oznamuje, že nastal „bezpečnostný problém“ s platbou, a snaží sa ešte uistiť, že ak máte niečo spoločné s touto platbou, tak nemusíte nič robiť, ale ak o žiadnej platbe nič neviete, tak kliknutím na tlačidlo ju môžete zrušiť. Je veľmi vysoká pravdepodobnosť, že skôr budete patriť do skupiny, ktorá s danou platbou nemá nič spoločné a teda by ste mali kliknúť na tlačidlo Zrušiť túto platbu. Nabehnutím myšou na odkaz môžete vidieť, že odkaz mieri na skracovaciu službu bit[.]do a s PayPal nemá nič spoločné, takže nikam neklikajte.

      V čom je tento email nebezpečnejší ako predchádzajúce dva podvodné emaily? V tom, že útočníkovi sa podarilo skryť za adresu nášho mobilného operátora, ktorú náš mobilný operátor skutočne používa. V tomto prípade vie pomôcť pohľad do zdrojového kódu emailu, kde môžete vidieť pôvodnú adresu, z ktorej to bolo reálne odoslané, ak však nič také nenájdete, je pravdepodobné, že u odosielateľa bol bližšie nešpecifikovaný bezpečnostný problém, v takomto prípade nie je zlé odosielateľa upozorniť, že z jeho adresy sú odosielané podvodné emaily.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu zmeny hesla do emailovej schránky

      S podobnými emailami sa môžete stretávať často. Podvodný email vás upozorňuje, že vaše heslo čoskoro exspiruje a treba ho nastaviť znovu.

       

      36-4-password-reset.png

       

      Teoreticky je možné, že dostanete podobný email, ak využívate služby na internete, ktoré vyžadujú zmenu hesla aspoň raz za rok, dokonca aj niektoré banky môžu posielať podobné emaily, ale každý takýto email musí spĺňať minimálne podmienky, aby bol odoslaný z adresy banky a odkazy, či tlačidlá smerovali na skutočné stránky banky.

      V obrázku uvedenom vyššie však je možné vidieť, že ide o podvod, ktorý sa snaží ukradnúť heslo do schránky na našich serveroch. Doslova ide o to, že ak chceme naďalej použivať pôvodné heslo, musíme kliknúť na tlačidlo, ktoré nás presmeruje na neznámu stránku (ako vidieť nižšie) a tam zadať prihlasovacie údaje do schránky, čím sa platnosť pôvodného hesla údajne predĺži. V tomto konkrétnom prípade je to nezmysel, žiadna služba nevyžaduje potvrdenie pôvodného hesla, takže takéto emaily môžete označiť za spam a vymazať. Navyše, ako odosielateľa vidíte neznámy server, ktorý so servermi Exo Hosting nemá nič spoločné.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu vyprázdnenia plnej emailovej schránky

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý už na prvý pohľad vyzerá, že nebude v poriadku.

      36-5-email-quota.png

       

      Email bol odoslaný hromadne na neznáme adresy, je napísaný veľmi lámanou slovenčinou a odkaz sa ani nesnaží skryť, takže jasne vidieť kam odkazuje. Ak vám príde takýto email, ktorý už na prvý pohľad vyzerá byť nedôveryhodný, môžete ho rovno označiť za spam a vymazať.

       

      Ako na phishing?

      S podvodnými správami sa stretol a aj stretne asi každý. Dôležité je, aby ste svoj počítač / operačný systém udržiavali aktuálny a tak isto používali najnovšie verzie antivírusových programov, webových prehliadačov a emailových klientov. Práve nedostatočne zabezpečené systémy sa môžu stať terčom pre vírusy, trójske kone, či červy, čím sa podieľajú na šírení nevyžiadaných správ.

      Ak vám príde email, o ktorého pravosti pochybujete, vždy si všímajte, z akej adresy vám bol odoslaný a ak sú v emaile odkazy, všímajte si kam vedú na aké lokality, či kam odkazujú tlačidlá v nich uvedené.

      Takéto emaily označte za spam a vymažte, váš emailový klient sa postupne naučí filtrovať takéto správy a budete ich dostávať menej.

      Ak sa už stalo, že ste klikli na podozrivý odkaz, ešte sa nemusí nič diať, všímajte si na akú stránku ste sa preklikli, ak ide o neznámu webovú lokalitu, ktorá v poli adresy vám nie je známa, tak tam nezadávajte žiadne údaje a zo stránky ihneď odíďte.

      Ak už sa stalo, že ste sa nechali oklamať a napr. na podvodnej stránke ste zadali svoje prihlasovacie údaje do internetbankingu, tak okamžite telefonicky kontaktujte svoju banku.

      Na internete si môžete nájsť niekoľko testov, pomocou ktorých si môžete overiť, aké máte schopnosti rozlišovať pravé správy od podvodných, jeden z takýchto testov nájdete na tejto stránke. Musíte správne rozlíšiť 15 emailov, niektoré môžu byť v poriadku, iné sú podvodné.

      Ak by ste sa s podvodnými emailami stretávali častejšie, môžete nám poslať ich zdrojové kódy na našu emailovú adresu support@exohosting.sk pre bližšiu analýzu.

       

       

    2. News and information

      • 1
        entry
      • 0
        comments
      • 88
        views

      Recent Entries

      Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Vážení zákazníci, v septembri 2023 sa zameriavame na aktualizáciu SQL databáz (MySQL, MariaDB a PostgreSQL).

      10. septembra sme aktualizovali databázy MariaDB verzie 10.5 a 10.6 na 10.11, vďaka čomu databázy MariaDB budú mať plnú podporu až do roku 2028 (kedy už bude ďalšias plne podporovaná verzia).

      O ostatných aktualizáciách vás budeme informovať v tomto článku.

×
×
  • Create New...