Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah
  • Ako si nastaviť SPF záznam pre svoju doménu


    K čomu slúži SPF záznam?

     

    SPF (Sender Policy Framework) záznam slúži pre zlepšenie dôveryhodnosti vašej domény pri odosielaní emailov a zvýšenia istoty ich doručenia. SPF záznam nesie informácie o emailových serveroch, ktoré sú oprávnené odosielať emailové správy v mene vašej domény. Vo východzom stave je pre všetky nové domény zaregistrované u nás SPF záznam automaticky zapnutý.

    Overiť si to môžete priamo v DNS záznamoch vašej domény,  ak teda v DNS záznamoch uvidíte TXT záznam s hodnotou

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ~all

     

    alebo s otáznikom

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ?all

    tak SPF záznam pre vašu doménu bol aktivovaný.

     

    Ako si aktivovať SPF záznam v Control Paneli

     

    Ak sa v DNS záznamoch nenachádza žiadny SPF záznam, tak si ho môžete pridať buď pridaním nového DNS záznamu alebo ešte jednoduchšie bude, keď si ho vo svojom Control Paneli zapnete.

    Po prihlásení do Control Panela kliknite na službu E-mailové účty

     

    cp-emailove-ucty.png

     

    a následne na tlačidlo SPF/DKIM.

     

    cp-email-hromadna-zmena.png

     

    V nastaveniach uvidíte tieto možnosti:

    • SPF send: zapnutím tejto možnosti docielite, že keď si emailový server príjemcu (teda ten, komu email posielate) preveruje SPF záznam a email nie je poslaný z IP adresy uvedenej v tomto zázname, tak email bude serverom odmietnutý. V praxi to znamená, že ak by sa spamer chcel maskovať za vašu emailovú adresu, ale email odošle z iného servera ako z toho, ktorého IP adresu alebo server vidíte vo svojom SPF zázname, tak email nebude doručený alebo bude označený za spam.
    • SPF receive: Platí to isté ako v predchádzajúcom prípade, ale tentoraz sú posudzované emaily, ktoré prijímate. Ak si toto nastavenie zapnete, naše servery budú kontrolovať SPF záznamy a ak email bude prijatý z inej IP adresy alebo servera, ktoré sú uvedené v SPF zázname, tak budú označené za spam alebo nebudú doručené vôbec (záleží od toho, ako doména odosielateľa má prísne nastavený SPF záznam).
    • DKIM send: keď označíte, emaily budú digitálne podpísané, pre viac informácii o DKIM zázname kliknite na tento článok.

     

    Popis SPF záznamu

     

    Každý SPF záznam musí dodržiavať vopred určenú syntax, aby bol servermi prijímateľa akceptovaný a prijatá emailová správa korektne spracovaná.

    Toto je štandardný SPF záznam EXO Hosting, ktorý použijeme ako vzorový príklad a v tabuľke pod ním si ho rozoberieme:

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ~all

     

    Mechanizmus Popis ako mechanizmus v SPF zázname funguje na strane prijímateľa emailovej pošty
    v verzia SPF záznamu, neurčuje vlastnosti SPF záznamu, ale každý záznam ňou musí začínať
    a akceptovaný bude A záznam domény (IP adresa), platí záznam pre hlavnú (root) doménu
    mx akceptovaný bude MX záznam domény (server)
    ip4 akceptovaná bude adresa v tvare IP4 (nie je použitá v našom príklade)
    ip6 akceptovaná bude adresa v tvare IP6 (nie je použitá v našom príklade)
    include zahŕňa vlastnosti iného SPF záznamu, ktoré majú byť akceptované
    all určuje ako sa bude nakladať s emailami zaslanými z iných serverov ako uvedenými v SPF zázname (viď nižšie)

     

    Každý SPF záznam končí na all, ktoré je ešte doplnené o znak, ktorý určuje, ako server prijímateľa bude prísne posudzovať prijaté emailové správy. V tabuľke nižšie sú popísané tieto prípady posudzovania.

     

    Kvalifikácia Čo spraví server prijímateľa?
    +all Benevolentné posúdenie. Budú akceptované emailové správy zo všetkých serverov, bez ohľadu na to, aké sa nachádzajú v SPF zázname. Emailová správa bude vždy prijatá serverom prijímateľa, pretože SPF záznam informuje, že hocijaký server mimo zadaného v zázname (resp. IP adresa) je oprávnený odosielať v mene vašej domény. Ide o východziu hodnotu, ale z pohľadu dôveryhodnosti je nevhodná a preto v praxi sa nezvykne používať.
    ?all Ide o neutrálne posúdenie. Tento SPF záznam je v podstate len informačný a výslovne neuvádza, že len server resp. IP adresa zahrnutá v zázname je oprávnená odosielať v mene domény, takže emailové správy budú zvyčajne plne akceptované serverom prijímateľa, aj keď budú emaily odoslané z iných serverov, ktoré nie sú v SPF zázname uvedené. Výnimočne sa niekedy môže stať, že emailová správa bude označená ako podozrivá.
    ~all Mierne až prísne posúdenie. Ak emailová správa bude odoslaná zo servera, ktorý nie je uvedený v SPF zázname, tak server prijímateľa dostane informáciu, že tento server pravdepodobne nie je oprávnený odosielať v mene domény. Server prijímateľa správu ale zvyčajne prijme, hoci s veľkou pravdepodobnosťou ju označí za podozrivú alebo ako možný spam alebo skončí rovno v nevyžiadanej pošte. SPF záznam končiaci na ~all je štandardným záznamom EXO Hosting.
    -all Najprísnejšie posúdenie. Ak sa odošle email zo servera, ktorý nie je uvedený v SPF zázname, tak server prijímateľa bude informovaný, že daný server odosielateľa (resp. IP adresa) nie je oprávnený odosielať v mene domény. Keďže záznam SPF nezahŕňa IP adresu odosielajúceho servera ani jeho názov (doménu), emailové správy neprejdú overením, budú rovno odmietnuté, nedoručené, v lepšom prípade skončia v nevyžiadanej pošte.

     

    Upozornenie:

    Majte na pamäti, že konkrétne nastavenie SPF záznamu nie je 100% zárukou toho, ako servery prijímateľa budú s prijatými emailami pracovať. Môže sa stať aj to, že bude odoslaný email aj z iného servera, ako toho čo máte uvedeného vo svojom "-all" SPF zázname a serverom prijímateľa bude akceptovaný. Záleží od servera prijímateľa akú váhu dáva SPF záznamom odosielateľa pri kontrole emailov a aké nástroje, či analýzy pri tom používa.

     

    Príklady SPF

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ~all

     

    Tento SPF záznam je verzie SPF1 (v=spf1), sú akceptované emaily z IP adresy uvedenej v A zázname (a) a z MX serverov (mx) uvedených v DNS záznamoch domény, zároveň sú akceptované pravidlá SPF záznamu servera dnsserver.eu. Správy z iných serverov alebo IP adries budú tiež akceptované (~all), ale môžu byť označené ako podozrivé alebo ako spam.

     

    v=spf1 a -all

     

    Tento SPF záznam je verzie SPF1 (v=spf1) a sú akceptované emaily len z IP adresy uvedenej v A zázname (a). Emailové správy odoslané z iných zdrojov (-all) budú serverom prijímateľa odmietnuté alebo skončia v nevyžiadanej pošte.

     

    SPF záznamy iných serverov

    Pre prípad, keby ste chceli využívať na zasielanie emailov servery iných spoločností, je potrebné, aby ste si SPF záznam v DNS záznamoch doplnili o SPF záznam daných spoločností. Tu je zoznam SPF záznamov niektorých bežne používaných serverov:

     

    Server Časť záznamu potrebného pridať do SPF záznamu EXO Hosting Viac informácií
    Google/Gmail include:_spf.google.com zdroj
    Microsoft Outlook include:spf.protection.outlook.com zdroj
    Mailchimp include:spf.mandrillapp.com zdroj
    Mailgun include:mailgun.org zdroj
    SendGrid include:sendgrid.net zdroj
    Adobe Workfront include:spf.workfront.com zdroj
    Shoptet include:_spf.myshoptet.com zdroj
    Shoptec include:_spf.vshosting.cloud zdroj

    * kliknutím na odkaz zdroj, si dodatočne overte, či daný SPF záznam je aktuálny, keďže nezaručujeme platnosť údajov tretích strán, hoci je veľmi nízka pravdepodobnosť, že by sa niektorý zo záznamov mal v budúcnosti zmeniť.

     

    Ako skombinovať viaceré SPF záznamy

     

    V prípade, ak používate hostingové služby aj od iného poskytovateľa, pravdepodobne budete potrebovať pridať server iného poskytovateľa do nášho SPF záznamu - čo odporúčame, aby vaše emailové správy boli spoľahlivo doručované vo všetkých prípadoch.

     

    Príklad pridania iného servera do SPF záznamu od EXO Hosting

    Ak napríklad chcete odosielať emaily z prostredia Google (Gmail), tak servery Gmail pridajte do SPF záznamu, konkrétne v tvare include:_spf.google.com a výsledný SPF záznam bude vyzerať takto:

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu include:_spf.google.com ~all

     

    Príklad pridania konkrétnej IP adresy do SPF záznamu od EXO Hosting

    Napríklad chcete informovať server prijímateľa, že budete odosielať emaily aj zo servera s IP adresou 8.8.8.8, túto adresu potom musíte pridať v tvare ip4:8.8.8.8 a výsledný SPF záznam bude vyzerať takto:

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ip4:8.8.8.8 ~all

     

    Subdoména na inej IP adrese

    Ak na doméne máte subdoménu, ktoré mieri na iné servery a z jej webového priestoru odosielate emaily, je potrebné ju tiež zahrnúť do SPF záznamu.

    Príklad DNS záznamov:

    Názov TTL Typ záznamu Hodnota
    exotechnologies.sk 3600 IN A 92.240.253.223
    *.exotechnologies.sk 3600 IN A 92.240.253.223
    test.exotechnologies.sk 3600 IN A 10.10.10.10

     

    Východzí SPF záznam:

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ~all

     

    platí pre hlavnú (root) doménu, teda exotechnologies.sk. Keďže všetky subdmény (*) mieria na rovnakú IP adresu, v SPF zázname budú akceptované emaily zo všetkých subdomén, okrem subdomény test, ktorá mieri na server s inou IP adresou. V tomto prípade sa odporúča do SPF záznamu zahrnúť buď subdoménu:

     

    v=spf1 a a:test.exotechnologies.sk mx include:_spf.dnsserver.eu ~all

     

    alebo priamo IP adresu:

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ip4:10.10.10.10 ~all

     

    Kontrola SPF záznamu

     

    Pred uložením každého SPF záznamu si najprv skontrolujte jeho syntax, akákoľvek chyba spôsobí jeho nefunkčnosť. Ak bude syntax označená ako platná, tak si SPF záznam v DNS záznamoch uložte. Zmena sa prejaví obyčajne do dvoch hodín od uloženia.

    Na kontrolu syntaxe SPF záznamov môžete použiť viacero internetových služieb:

     


    Odkaz na Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    Pozrite aj tento článok

     

    Pozrite aj tento článok

     



  • Blogy

    1. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Telekomunikačný operátor Orange oznámil, že v priebehu februára 2025 začne blokovať port 25, ktorý sa používa na komunikáciu, konkrétne odosielanie emailov (SMTP). Komunikácia cez port 25 býva štandardne nešifrovaná, čo znižuje bezpečnosť komunikácie.

      Táto zmena nebude mať žiadny vplyv na využívanie a fungovanie našich služieb, ale ak vám internetové pripojenie zabezpečuje Orange a vo svojom emailovom klientovi máte v SMTP nastaveniach zadaný port 25, tak môžete mať pri odosielaní emailov problémy.

      My v EXO Hostingu svojim zákazníkom dlhodobo odporúčame používať pri nastavovaní SMTP pripojenia porty 465, prípadne 587, ktoré zabezpečujú šifrované pripojenie.

      Aký port používate v SMTP nastaveniach, si môžete skontrolovať vo svojich emailových klientoch, ak tam vidíte porty 465 alebo 587, nemusíte v nastaveniach nič meniť.

      Ak v SMTP nastaveniach vidíte port 25, tak bude potrebné, aby ste si ho zmenili na 465 (šifrovanie SSL) alebo na 587 (šifrovanie STARTTLS). V oboch prípadoch si taktiež musíte nastaviť server odosielanej pošty na smtp.exohosting.com. Táto zmena bude vyžadovať aj opätovné zadanie hesla, tak sa najprv uistite prihlásením na Webmail, že heslo ku svojej schránke viete.

       

      V emailových klientoch si SMTP porty upravíte nasledovne:

      Mozilla Thunderbird

       

      V Thunderbirde hore v hlavnom menu kliknite na Nástroje a následne dole v ponuke na Nastavenia účtu. Naľavo v stĺpci uvidíte zoznam emailových účtov, ktoré používate v Thunderbirde. V zozname sa presuňte dole a mali by ste vidieť položku Server pre odosielanie pošty (SMTP). Kliknite na ňu a v okne napravo sa vyrojí zoznam schránok so SMTP nastaveniami. Skontrolujte si všetky položky (všetkých schránok, ktoré máte u nás v EXO Hostingu) spôsobom, že na každú kliknete a dole sa zobrazí, aký server a port máte nastavený. Ak tam vidíte Názov servera: smtp.exohosting.com a Port: 465 (Zabezpečenie pripojenia: SSL/TLS) alebo Port: 587 (Zabezpečenie pripojenia: STARTTLS), je to v poriadku, nemusíte nič robiť.

      71-thunderbird-smtp-nastavenia-prehlad.png

       

      Ak tam však uvidíte Názov servera: smtp.<vasa-domena.tld>, Port: 25Zabezpečenie pripojenia: žiadne, hore napravo kliknite na tlačidlo Upraviť. Následne si upravte položky tak, aby ste ich mali podľa príkladu uvedeného nižšie. Okrem položiek Popis: (tam si dajte čo chcete, ideálne názov schránky) a Používateľské meno: (to je váš emailový účet, tu nemeňte nič). Kliknite na OK a skúste odoslať email. Thunderbird pri pokuse odoslať email by mal teraz zobraziť okno pre zadanie hesla do schránky, tak mu ho zadajte a email by sa už mal odoslať bez problémov.

      71-thunderbird-smtp-odporucane-nastavenia.png

       

      Microsoft Outlook a Apple Mail

       

      V prípade Microsoft Outlook môžete používať viac rôznych verzií, Orange pripravil manuál v PDF formáte, podľa ktorého môžete postupovať. Nastavenia sú obdobné ako v prípade vyššie uvedeného Thunderbirdu a manuál obsahuje aj návod k Apple Mail.

    2. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Na prelome februára a marca 2025 sme dokončili prvú fázu zmien zálohovacieho systému na našich serveroch, ktorá zahŕňa zjednodušenie a vylepšenie vnútornej infraštruktúry na zabezpečenie spoľahlivejšej stability a dostupnosti dát.

       

      Zmena vnútornej infraštruktúry zálohovacieho servera

       

      Jedna z prvých vecí, ktoré sme úspešne dokončili (už skôr ako tento kalendárny rok), bolo z dôvodu vyššej bezpečnosti napr. v prípade živelných pohrôm, fyzické presunutie zálohovacích serverov do serverovne v Petržalke, ktorá sa nachádza zhruba 10 kilometrov od datacentra Digitalis, kde máme hlavné servery. Medzi datacentrom a zálohovacou serverovňou máme prenajatú vlastnú trasu na technológii CWDM (Coarse Wavelength Division Multiplexing), čo znamená, že po tejto trase nemôže nik iný komunikovať a je vyhradená len pre naše potreby.

      Samotná štruktúra záloh sa zmenila tak, že odteraz FTP zálohy webu a SQL databáz sú dostupné v zložkách podľa dátumu (čo sme v prípade SQL databáz zrealizovali už oveľa skôr v Control Paneli ako môžete vidieť v našom návode Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli), kedy bola záloha vykonaná. To znamená, že odteraz budete presne vidieť, z ktorého dňa daná záloha pochádza a nebude potrebné si prepočítavať, v ktorej zložke sa nachádza záloha z akého dňa.

      Ako sa prihlásiť na zálohovací server, nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, ktorý sme zároveň aktualizovali po dokončení prvej fáze zmien zálohovacieho systému.

      Po prihlásení na zálohovací server uvidíte dva priečinky:

      • db - záloha SQL databáz
      • web - tu nájdete zálohy FTP súborov

      Oba priečinky obsahujú podpriečinky /backups/ a /snapshots/.

       

      Zálohy SQL databáz

      Zálohy SQL databáz nájdete na zálohovacom serveri v priečinku /db/.

      Pod podpriečinkom /backups/ nájdete zoznam ďalších podpriečinkov s názvami podľa dátumov, kedy boli zálohy databáz automaticky vytvorené. Toto je jeden z hlavných rozdielov, ktoré si všimnete po zmene štruktúry, predtým jednotlivé zálohy boli v zložkách označených číslami 00, 01, atď. V každom podpriečinku nájdete zálohy všetkých databáz, ktoré sa pod danou doménou nachádzali v momente, keď bola záloha vykonaná. Každá databáza je pomenovaná tak, ako ju máte pomenovanú v Control Paneli. V FTP klientovi v stĺpci s dátumom potom môžete vidieť, kedy presne bola daná databáza zálohovaná. Vo veľkej väčšine prípadov časy záloh budú medzi druhou a treťou hodinou v noci.

      Pod podpriečinkom /snapshots/ nájdete snapshoty všetkých SQL databáz, ktoré ste si pod danou doménou sami vytvorili. Každá zálohovaná databáza formou snapshotu je pomenovaná svojim názvom (taký aký má v Control paneli, plus dátumom a časom, kedy presne bol snapshot vytvorený., napr.: db000000xsqldb-2025-02-06-12-51-13.sql)

      76-db-zalohovaci-server.png

       

      Zálohy webu (FTP)

      Zálohy webu (súborov na serveri) sú riešené obdobne, ako v prípade SQL databáz. Aj v tomto prípade po prihlásení na zálohovací server nájdete pod priečinkom /web/ podpriečinky /backups/ a /snapshots/. Podpriečinok /backups/ obsahuje zálohy za posledných 14 dní, kedy ktorá záloha bola vytvorená, každá záloha je označená dátumom v názve priečinka. Zálohuje sa kompletne celý FTP priestor, vrátane systémových priečinkov ako napr. /conf/, /data/ a pod. a samozrejme aj /public_html/. Keď si budete prezerať zoznam samotných zálohovaných súborov, nech vás nemýlia dátumy pri nich ak budú výrazne staršie, dátumy samotných priečinkov a súborov zohľadňujú deň a čas, kedy došlo k poslednej zmene v danom priečinku resp. daného súboru. Takže ak ste nejaký súbor upravili 16. apríla 2003, taký dátum pri ňom uvidíte, aj keď záloha bola vykonaná predvčerom.

      Snapshoty, teda vlastné zálohy súborov na serveri, ktoré ste si manuálne vytvorili nájdete v priečinku /snapshots/.

      76-ftp-zalohovaci-server.png

       

      Zmena adresy zálohovacieho servera

       

      Dlhé roky sme používali adresu zálohovacieho servera backup2.dnsserver.eu. Po novom ako predvolenú adresu môžete použivať adresu backup.exo.eu. V oboch prípadoch ide o FTP hostiteľov, teda nejde o webové stránku, kam sa môžete prihlásiť a sťahovať si zálohy. Ide viac menej len o kozmetickú zmenu, obe adresy sú rovnocenné s prístupom k rovnakým dátam. Nová adresa je ľahšia na zapamätanie, aj zápis.

       

      Návod k zálohám a ďalšie plány

       

      Kompletné informácie k FTP zálohám nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, kde nájdete aj vysvetlivky k FTP zálohám SQL databáz. Pre viac možností zálohovania (aj obnovy) SQL databáz odporúčame návod Prístup k zálohám SQL databáz.

      V ďalších fázach bude možnosť si FTP zálohy obnovovať priamo v Control Paneli, tak ako to je už teraz v prípade obnovy SQL záloh, bez potreby sa prihlasovať na FTP zálohovací server a pre vyššie balíčky plánujeme zálohy poskytovať častejšie ako na 24-hodinovej báze. Ďalej plánujeme možnosť si vytvárania FTP záloh vo formáte .ZIP pre jednoduchšie sťahovanie záloh zo servera do vlastného počítača, viac informácií prinesieme v budúcnosti.

    3. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      20. 3. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.165.0, ktorá prináša významnú zmenu pre Obchod.

       

      Obchod

       

      Vytvorenie zákazníckeho účtu

      Odteraz si zákazníci, ktorí nakupujú v Obchode, budú môcť zaregistrovať zákaznícky účet, ktorý zjednoduší správu ich objednávok.

       

      Naľavo od Košíka pribudla ikonka na vytvorenie/prihlásenie účtu:

      101650-eshop-prihlasovacia-ikona.png

       

      Ak zákazník nemá účet, po kliknutí na ikonku, si ho môže na karte Registrovať zaregistrovať

      101650-eshop-registracia.png

       

      Po kliknutí na Pokračovať dostane informáciu, že bol vytvorený účet, ktorý treba ešte potvrdiť kliknutím na odkaz v emailovej správe:

      101650-eshop-odoslanie-registracie.png

       

      Príklad emailovej správy na potvrdenie registrácie účtu:

      101650-eshop-email-pre-potvrdenie-registracie.png

       

      Úspešné potvrdenie, teraz sa zákazník môže prihlásiť:

      101650-eshop-registracia-uctu-potvrdena.png

       

      Pri registrácii účtu je dôležitá emailová adresa. Ak sa použije rovnaká emailová adresa, ktorá bola už predtým použitá na objednávku tovaru, tak všetky objednávky sa zlúčia pod toto konto.

      Každý zákazník s vytvoreným kontom bude mať zjednodušené objednávanie tovaru, keďže nebude potrebné nanovo zadávať údaje pre doručenie (tie počas vytvárania novej objednávky môže upraviť podľa potreby, okrem emailovej adresy) a všetky svoje objednávky bude vidieť na jednej stránke, príklad:

      101650-eshop-zakaznicky-panel.png

       

      Ide hlavne o prehľad, ak by potreboval upraviť svoje kontaktné údaje, je potrebné, aby kontaktoval správcu obchodu.

      Vytvorenie účtu a objednávku si môžete otestovať na našej vzorovej stránke exoweb.sk

×
×
  • Vytvoriť nové...