Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content
  • Ako si nastaviť SPF záznam pre svoju doménu


    Guest Anonymous
    • Návod ako si nastaviť a upraviť SPF záznam.

    K čomu slúži SPF záznam?

     

    SPF (Sender Policy Framework) záznam slúži pre zlepšenie dôveryhodnosti vašej domény pri odosielaní emailov a zvýšenia istoty ich doručenia. SPF záznam nesie informácie o emailových serveroch, ktoré sú oprávnené odosielať emailové správy v mene vašej domény. Vo východzom stave je pre všetky nové domény zaregistrované u nás SPF záznam automaticky zapnutý.

    Overiť si to môžete priamo v DNS záznamoch vašej domény,  ak teda v DNS záznamoch uvidíte TXT záznam s hodnotou

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ~all

     

    alebo s otáznikom

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ?all

    tak SPF záznam pre vašu doménu bol aktivovaný.

     

    Ako si aktivovať SPF záznam v Control Paneli

     

    Ak sa v DNS záznamoch nenachádza žiadny SPF záznam, tak si ho môžete pridať buď pridaním nového DNS záznamu alebo ešte jednoduchšie bude, keď si ho vo svojom Control Paneli zapnete.

    Po prihlásení do Control Panela kliknite na službu E-mailové účty

     

    cp-emailove-ucty.png

     

    a následne na tlačidlo SPF/DKIM.

     

    cp-email-hromadna-zmena.png

     

    V nastaveniach uvidíte tieto možnosti:

    • SPF send: zapnutím tejto možnosti docielite, že keď si emailový server príjemcu (teda ten, komu email posielate) preveruje SPF záznam a email nie je poslaný z IP adresy uvedenej v tomto zázname, tak email bude serverom odmietnutý. V praxi to znamená, že ak by sa spamer chcel maskovať za vašu emailovú adresu, ale email odošle z iného servera ako z toho, ktorého IP adresu alebo server vidíte vo svojom SPF zázname, tak email nebude doručený alebo bude označený za spam.
    • SPF receive: Platí to isté ako v predchádzajúcom prípade, ale tentoraz sú posudzované emaily, ktoré prijímate. Ak si toto nastavenie zapnete, naše servery budú kontrolovať SPF záznamy a ak email bude prijatý z inej IP adresy alebo servera, ktoré sú uvedené v SPF zázname, tak budú označené za spam alebo nebudú doručené vôbec (záleží od toho, ako doména odosielateľa má prísne nastavený SPF záznam).
    • DKIM send: keď označíte, emaily budú digitálne podpísané, pre viac informácii o DKIM zázname kliknite na tento článok.

     

    Popis SPF záznamu

     

    Každý SPF záznam musí dodržiavať vopred určenú syntax, aby bol servermi prijímateľa akceptovaný a prijatá emailová správa korektne spracovaná.

    Toto je štandardný SPF záznam EXO Hosting, ktorý použijeme ako vzorový príklad a v tabuľke pod ním si ho rozoberieme:

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ~all

     

    Mechanizmus Popis ako mechanizmus v SPF zázname funguje na strane prijímateľa emailovej pošty
    v verzia SPF záznamu, neurčuje vlastnosti SPF záznamu, ale každý záznam ňou musí začínať
    a akceptovaný bude A záznam domény (IP adresa), platí záznam pre hlavnú (root) doménu
    mx akceptovaný bude MX záznam domény (server)
    ip4 akceptovaná bude adresa v tvare IP4 (nie je použitá v našom príklade)
    ip6 akceptovaná bude adresa v tvare IP6 (nie je použitá v našom príklade)
    include zahŕňa vlastnosti iného SPF záznamu, ktoré majú byť akceptované
    all určuje ako sa bude nakladať s emailami zaslanými z iných serverov ako uvedenými v SPF zázname (viď nižšie)

     

    Každý SPF záznam končí na all, ktoré je ešte doplnené o znak, ktorý určuje, ako server prijímateľa bude prísne posudzovať prijaté emailové správy. V tabuľke nižšie sú popísané tieto prípady posudzovania.

     

    Kvalifikácia Čo spraví server prijímateľa?
    +all Benevolentné posúdenie. Budú akceptované emailové správy zo všetkých serverov, bez ohľadu na to, aké sa nachádzajú v SPF zázname. Emailová správa bude vždy prijatá serverom prijímateľa, pretože SPF záznam informuje, že hocijaký server mimo zadaného v zázname (resp. IP adresa) je oprávnený odosielať v mene vašej domény. Ide o východziu hodnotu, ale z pohľadu dôveryhodnosti je nevhodná a preto v praxi sa nezvykne používať.
    ?all Ide o neutrálne posúdenie. Tento SPF záznam je v podstate len informačný a výslovne neuvádza, že len server resp. IP adresa zahrnutá v zázname je oprávnená odosielať v mene domény, takže emailové správy budú zvyčajne plne akceptované serverom prijímateľa, aj keď budú emaily odoslané z iných serverov, ktoré nie sú v SPF zázname uvedené. Výnimočne sa niekedy môže stať, že emailová správa bude označená ako podozrivá.
    ~all Mierne až prísne posúdenie. Ak emailová správa bude odoslaná zo servera, ktorý nie je uvedený v SPF zázname, tak server prijímateľa dostane informáciu, že tento server pravdepodobne nie je oprávnený odosielať v mene domény. Server prijímateľa správu ale zvyčajne prijme, hoci s veľkou pravdepodobnosťou ju označí za podozrivú alebo ako možný spam alebo skončí rovno v nevyžiadanej pošte. SPF záznam končiaci na ~all je štandardným záznamom EXO Hosting.
    -all Najprísnejšie posúdenie. Ak sa odošle email zo servera, ktorý nie je uvedený v SPF zázname, tak server prijímateľa bude informovaný, že daný server odosielateľa (resp. IP adresa) nie je oprávnený odosielať v mene domény. Keďže záznam SPF nezahŕňa IP adresu odosielajúceho servera ani jeho názov (doménu), emailové správy neprejdú overením, budú rovno odmietnuté, nedoručené, v lepšom prípade skončia v nevyžiadanej pošte.

     

    Upozornenie:

    Majte na pamäti, že konkrétne nastavenie SPF záznamu nie je 100% zárukou toho, ako servery prijímateľa budú s prijatými emailami pracovať. Môže sa stať aj to, že bude odoslaný email aj z iného servera, ako toho čo máte uvedeného vo svojom "-all" SPF zázname a serverom prijímateľa bude akceptovaný. Záleží od servera prijímateľa akú váhu dáva SPF záznamom odosielateľa pri kontrole emailov a aké nástroje, či analýzy pri tom používa.

     

    Príklady SPF

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ~all

     

    Tento SPF záznam je verzie SPF1 (v=spf1), sú akceptované emaily z IP adresy uvedenej v A zázname (a) a z MX serverov (mx) uvedených v DNS záznamoch domény, zároveň sú akceptované pravidlá SPF záznamu servera dnsserver.eu. Správy z iných serverov alebo IP adries budú tiež akceptované (~all), ale môžu byť označené ako podozrivé alebo ako spam.

     

    v=spf1 a -all

     

    Tento SPF záznam je verzie SPF1 (v=spf1) a sú akceptované emaily len z IP adresy uvedenej v A zázname (a). Emailové správy odoslané z iných zdrojov (-all) budú serverom prijímateľa odmietnuté alebo skončia v nevyžiadanej pošte.

     

    SPF záznamy iných serverov

    Pre prípad, keby ste chceli využívať na zasielanie emailov servery iných spoločností, je potrebné, aby ste si SPF záznam v DNS záznamoch doplnili o SPF záznam daných spoločností. Tu je zoznam SPF záznamov niektorých bežne používaných serverov:

     

    Server Časť záznamu potrebného pridať do SPF záznamu EXO Hosting Viac informácií
    Google/Gmail include:_spf.google.com zdroj
    Microsoft Outlook include:spf.protection.outlook.com zdroj
    Mailchimp include:spf.mandrillapp.com zdroj
    Mailgun include:mailgun.org zdroj
    SendGrid include:sendgrid.net zdroj
    Adobe Workfront include:spf.workfront.com zdroj
    Shoptet include:_spf.myshoptet.com zdroj
    Shoptec include:_spf.vshosting.cloud zdroj

    * kliknutím na odkaz zdroj, si dodatočne overte, či daný SPF záznam je aktuálny, keďže nezaručujeme platnosť údajov tretích strán, hoci je veľmi nízka pravdepodobnosť, že by sa niektorý zo záznamov mal v budúcnosti zmeniť.

     

    Ako skombinovať viaceré SPF záznamy

     

    V prípade, ak používate hostingové služby aj od iného poskytovateľa, pravdepodobne budete potrebovať pridať server iného poskytovateľa do nášho SPF záznamu - čo odporúčame, aby vaše emailové správy boli spoľahlivo doručované vo všetkých prípadoch.

     

    Príklad pridania iného servera do SPF záznamu od EXO Hosting

    Ak napríklad chcete odosielať emaily z prostredia Google (Gmail), tak servery Gmail pridajte do SPF záznamu, konkrétne v tvare include:_spf.google.com a výsledný SPF záznam bude vyzerať takto:

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu include:_spf.google.com ~all

     

    Príklad pridania konkrétnej IP adresy do SPF záznamu od EXO Hosting

    Napríklad chcete informovať server prijímateľa, že budete odosielať emaily aj zo servera s IP adresou 8.8.8.8, túto adresu potom musíte pridať v tvare ip4:8.8.8.8 a výsledný SPF záznam bude vyzerať takto:

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ip4:8.8.8.8 ~all

     

    Subdoména na inej IP adrese

    Ak na doméne máte subdoménu, ktoré mieri na iné servery a z jej webového priestoru odosielate emaily, je potrebné ju tiež zahrnúť do SPF záznamu.

    Príklad DNS záznamov:

    Názov TTL Typ záznamu Hodnota
    exotechnologies.sk 3600 IN A 92.240.253.223
    *.exotechnologies.sk 3600 IN A 92.240.253.223
    test.exotechnologies.sk 3600 IN A 10.10.10.10

     

    Východzí SPF záznam:

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ~all

     

    platí pre hlavnú (root) doménu, teda exotechnologies.sk. Keďže všetky subdmény (*) mieria na rovnakú IP adresu, v SPF zázname budú akceptované emaily zo všetkých subdomén, okrem subdomény test, ktorá mieri na server s inou IP adresou. V tomto prípade sa odporúča do SPF záznamu zahrnúť buď subdoménu:

     

    v=spf1 a a:test.exotechnologies.sk mx include:_spf.dnsserver.eu ~all

     

    alebo priamo IP adresu:

     

    v=spf1 a mx include:_spf.dnsserver.eu ip4:10.10.10.10 ~all

     

    Kontrola SPF záznamu

     

    Pred uložením každého SPF záznamu si najprv skontrolujte jeho syntax, akákoľvek chyba spôsobí jeho nefunkčnosť. Ak bude syntax označená ako platná, tak si SPF záznam v DNS záznamoch uložte. Zmena sa prejaví obyčajne do dvoch hodín od uloženia.

    Na kontrolu syntaxe SPF záznamov môžete použiť viacero internetových služieb:

     


    Link to Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    See also this article

     

    See also this article

     


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.


  • Blogs

    1. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Surfovanie internetom a čítanie emailov, môže priniesť úskalia, ktoré môžu ohroziť vašu bezpečnosť alebo dokonca pripraviť bankový účet o úspory. Tento trend, ktorý sa internetom šíri už roky, sa označuje ako phishing. Ide o neologizmus, ktorý pochádza z angličtiny a vychádza zo slova fishing, čo znamená rybolov. A keď v rybolove chytáte ryby na návnadu, tak podobným spôsobom funguje aj phishing – účelom tejto zákernej taktiky je „uloviť“ dôverčivého návštevníka a získať od neho niečo, čo sa dá zneužiť, najčastejšie prihlasovacie údaje do bankového účtu.

      Ako dochádza k phishingu? Tak, že podvodníci rozosielajú podvodné emaily, ktorými návštevníkov nasmerujú na podvodné stránky, ktoré sa tvária ako dôveryhodné a bežne obsahujú formuláre na zadanie prihlasovacích údajov.

      Taktika pri phishingu prebieha takto: útočník vytvorí email, ktorý vzhľadom pripomína oficiálny email napr. od banky alebo pošty, či kuriérskej služby. Obeťou phishingu sa často stávajú banky, útočníci v ich mene rozosielajú emailové správy, napr. taký email môže upozorňovať na potrebu aktualizácie hesla do internetbankingu, na čo si treba dávať pozor, žiadna banka aktualizáciu hesla žiadať nebude. Ak v takomto emaile kliknete na odkaz, budete najskôr presmerovaní na falošnú stránku, ktorá imituje stránku banky a ak na takejto podvodnej stránke zadáte svoje prihlasovacie údaje, v skutočnosti ich odošlete útočníkovi, ktorý ich môže zneužiť na prihlásenie do vášho skutočného internetbankingu.

      V článku si predstavíme niekoľko príkladov podvodných emailov.

       

      Podvodný email imitujúci banku

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý sa tvári ako od banky, pod obrázkom si popíšeme dôvody, prečo email nie je od banky ale od podvodníka.

       

      36-1-m-bank.png

       

      Vždy ako prvé majte na pamäti, že žiadna banka vám nebude posielať emaily, aby ste si znovu aktivovali účet alebo spravili nejaké nastavenia vo vašom bankovom účte. Ak vám príde email, pri ktorom nie ste si istí, či nie je len podvrhom, tak si všimnite, kto je odosielateľ, resp. z akej emailovej adresy bol email odoslaný. Ak za zavináčom vidíte hocičo iné, len nie webovú adresu banky, ide o podvod. Pozor, za zavináčom môže byť webová adresa, ktorá sa snaží sfalšovať skutočný názov domény. Napr. v prípade banky SLSP môže ísť o doménu spls[.]sk, teda, že sú prehodené písmená, v prípade M-BANK môže ísť napr. o doménu nbank[.]sk, že je zamenené písmeno m za n a podobne.

      Ďalším príkladom podvodného emailu je text, ktorý na vás nalieha, aby ste učinili nejakú akciu a čo najskôr. Takýto email sa snaží vo vás nabudiť pocit ohrozenia, z textu sa dozviete, že váš účet je údajne ohrozený a je potrebné zmeniť heslo čo najskôr. Žiadna banka či iná finančná inštitúcia nebude žiadať zmenu hesla takýmto spôsobom, aj keď treba počítať s možnosťou, že banka môže rozoslať upozornenia v prípade bezpečnostného problému. K takýmto situáciám však dochádza skutočne len výnimočne.

      Text v podvodnom emaile môže byť v rôznych jazykoch, ak je v angličtine a viete, že nejde o zahraničnú stránku, ktorej služby využívate, tak je takmer úplne isté, že ide o podvrh. Ak je v slovenčine, prípadne v češtine, môžete si všimnúť, že text je v "lámanej" forme, teda nemusí byť gramaticky správny, môže mať nezvyklý slovosled a pod., text pripadá ako keby bol preložený cez translátor.

      Veľmi dôležité je všímať si, na akú adresu odkazuje tlačidlo, ktoré vás vyzýva na vykonanie akcie, ako na obrázku vyššie kliknite tu. Ak myšou nabehnete na tlačidlo, tak obyčajne dole vľavo uvidíte, kam odkaz mieri – v tomto prípade vidíme, že odkazuje na doménu cutt[.]ly, ktorá slúži na skracovanie odkazov a ktovie kam ten odkaz smeruje. Banky nepoužívajú skracovače odkazov, tak toto je ďalší so znakov, ktorý upozorňuje na to, že email je podvrhom.

       

      Podvodný email imitujúci Slovenskú poštu

      Minulý rok sa značne rozšírili podvodné emaily, ktoré vyzerali, ako keby boli odoslané Slovenskou poštou, príklad takého emailu je nižšie na obrázku

       

      36-2-slovenska-posta.png

       

      Ako v príklade podvodného emailu, ktorý sa vydával za banku, aj v tomto prípade môžete vidieť niekoľko znakov, ktoré nás upozorňujú, že ide o podvod. Všimnite si zvláštnu adresu odosielateľa, ktorá nijako nesúvisí so Slovenskou poštou.

      Hoci text môže vyzerať dôveryhodne, viete, že o podvod ide najmä vtedy, ak zo Slovenskej pošty neočakávate zásielku. Navyše, ak myšou nabehnete na tlačidlo Potvrďte tu, tak dole vľavo môžete vidieť odkaz na neznámu lokalitu cutt[.]ly podobne ako v predchádzajúcom prípade. V žiadnom prípade nikam neklikajte, email označte za spam a zmažte.

       

      Podvodný email imitujúci PayPal

      Tento príklad podvodného emailu je trochu viac sofistikovaný. Tvári sa, že bol odoslaný službou PayPal z adresy jedného nášho mobilného operátora.

       

      36-3-o2-paypal.png

       

      Tak ako v príklade podvodného emailu z banky, aj v tomto prípade text emailu oznamuje, že nastal „bezpečnostný problém“ s platbou, a snaží sa ešte uistiť, že ak máte niečo spoločné s touto platbou, tak nemusíte nič robiť, ale ak o žiadnej platbe nič neviete, tak kliknutím na tlačidlo ju môžete zrušiť. Je veľmi vysoká pravdepodobnosť, že skôr budete patriť do skupiny, ktorá s danou platbou nemá nič spoločné a teda by ste mali kliknúť na tlačidlo Zrušiť túto platbu. Nabehnutím myšou na odkaz môžete vidieť, že odkaz mieri na skracovaciu službu bit[.]do a s PayPal nemá nič spoločné, takže nikam neklikajte.

      V čom je tento email nebezpečnejší ako predchádzajúce dva podvodné emaily? V tom, že útočníkovi sa podarilo skryť za adresu nášho mobilného operátora, ktorú náš mobilný operátor skutočne používa. V tomto prípade vie pomôcť pohľad do zdrojového kódu emailu, kde môžete vidieť pôvodnú adresu, z ktorej to bolo reálne odoslané, ak však nič také nenájdete, je pravdepodobné, že u odosielateľa bol bližšie nešpecifikovaný bezpečnostný problém, v takomto prípade nie je zlé odosielateľa upozorniť, že z jeho adresy sú odosielané podvodné emaily.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu zmeny hesla do emailovej schránky

      S podobnými emailami sa môžete stretávať často. Podvodný email vás upozorňuje, že vaše heslo čoskoro exspiruje a treba ho nastaviť znovu.

       

      36-4-password-reset.png

       

      Teoreticky je možné, že dostanete podobný email, ak využívate služby na internete, ktoré vyžadujú zmenu hesla aspoň raz za rok, dokonca aj niektoré banky môžu posielať podobné emaily, ale každý takýto email musí spĺňať minimálne podmienky, aby bol odoslaný z adresy banky a odkazy, či tlačidlá smerovali na skutočné stránky banky.

      V obrázku uvedenom vyššie však je možné vidieť, že ide o podvod, ktorý sa snaží ukradnúť heslo do schránky na našich serveroch. Doslova ide o to, že ak chceme naďalej použivať pôvodné heslo, musíme kliknúť na tlačidlo, ktoré nás presmeruje na neznámu stránku (ako vidieť nižšie) a tam zadať prihlasovacie údaje do schránky, čím sa platnosť pôvodného hesla údajne predĺži. V tomto konkrétnom prípade je to nezmysel, žiadna služba nevyžaduje potvrdenie pôvodného hesla, takže takéto emaily môžete označiť za spam a vymazať. Navyše, ako odosielateľa vidíte neznámy server, ktorý so servermi Exo Hosting nemá nič spoločné.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu vyprázdnenia plnej emailovej schránky

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý už na prvý pohľad vyzerá, že nebude v poriadku.

      36-5-email-quota.png

       

      Email bol odoslaný hromadne na neznáme adresy, je napísaný veľmi lámanou slovenčinou a odkaz sa ani nesnaží skryť, takže jasne vidieť kam odkazuje. Ak vám príde takýto email, ktorý už na prvý pohľad vyzerá byť nedôveryhodný, môžete ho rovno označiť za spam a vymazať.

       

      Ako na phishing?

      S podvodnými správami sa stretol a aj stretne asi každý. Dôležité je, aby ste svoj počítač / operačný systém udržiavali aktuálny a tak isto používali najnovšie verzie antivírusových programov, webových prehliadačov a emailových klientov. Práve nedostatočne zabezpečené systémy sa môžu stať terčom pre vírusy, trójske kone, či červy, čím sa podieľajú na šírení nevyžiadaných správ.

      Ak vám príde email, o ktorého pravosti pochybujete, vždy si všímajte, z akej adresy vám bol odoslaný a ak sú v emaile odkazy, všímajte si kam vedú na aké lokality, či kam odkazujú tlačidlá v nich uvedené.

      Takéto emaily označte za spam a vymažte, váš emailový klient sa postupne naučí filtrovať takéto správy a budete ich dostávať menej.

      Ak sa už stalo, že ste klikli na podozrivý odkaz, ešte sa nemusí nič diať, všímajte si na akú stránku ste sa preklikli, ak ide o neznámu webovú lokalitu, ktorá v poli adresy vám nie je známa, tak tam nezadávajte žiadne údaje a zo stránky ihneď odíďte.

      Ak už sa stalo, že ste sa nechali oklamať a napr. na podvodnej stránke ste zadali svoje prihlasovacie údaje do internetbankingu, tak okamžite telefonicky kontaktujte svoju banku.

      Na internete si môžete nájsť niekoľko testov, pomocou ktorých si môžete overiť, aké máte schopnosti rozlišovať pravé správy od podvodných, jeden z takýchto testov nájdete na tejto stránke. Musíte správne rozlíšiť 15 emailov, niektoré môžu byť v poriadku, iné sú podvodné.

      Ak by ste sa s podvodnými emailami stretávali častejšie, môžete nám poslať ich zdrojové kódy na našu emailovú adresu support@exohosting.sk pre bližšiu analýzu.

       

       

    2. News and information

      • 1
        entry
      • 0
        comments
      • 30
        views

      Recent Entries

      Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Vážení zákazníci, v septembri 2023 sa zameriavame na aktualizáciu SQL databáz (MySQL, MariaDB a PostgreSQL).

      10. septembra sme aktualizovali databázy MariaDB verzie 10.5 a 10.6 na 10.11, vďaka čomu databázy MariaDB budú mať plnú podporu až do roku 2028 (kedy už bude ďalšias plne podporovaná verzia).

      O ostatných aktualizáciách vás budeme informovať v tomto článku.

×
×
  • Create New...