Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content
  • Po zmene DNS záznamov sa stále zobrazuje web z pôvodnej lokality


    Guest Anonymous
    • Ako postupovať keď po zmene DNS záznamov stále vidíte webovú stránku z pôvodnej lokality.

    Zmena menných serverov alebo DNS záznamov

     

    Ak zmeníte menné servery (name servers) na iné, tak spolu s nimi sa obyčajne zmenia aj jednotlivé DNS záznamy (ak ste si na nových menných serveroch nenastavili rovnaké DNS, ktoré ste mali na pôvodných menných serveroch) alebo chcete zobrazovať webové stránky z iného servera, tak nastavíte iné A záznamy, patriace inému serveru.

    DNS záznamy sa cachujú z dôvodu, aby sa stránky načítavali rýchlejšie a aby v prípade výpadku (teoreticky hocikde v sieti internet) hneď "nepopadali" všetky webové stránky.

    Hoci v tomto má cachovanie DNS veľké výhody, až taká výhoda to nie je, keď potrebujete zmeniť menné servery (NS) na iné (a tým sa zmenia DNS záznamy na nové) alebo zmeníte konkrétne DNS záznamy na iné (najčastejšie A záznamy, ktoré určujú, z ktorých konkrétnych serverov sa má stránka načítavať).

    Výsledkom je, že ak zmeníte DNS záznamy, tak vďaka DNS cache stále môžete vidieť v prehliadači stránku, ktorá sa načítava z pôvodných DNS záznamov (serverov). Je to obzvlášť nepríjemné, keď potrebujete pracovať na novej stránke, na nových serveroch. Podobný problém sa môže objaviť, keď si presmerujete stránku na inú lokalitu a presmerovanie nefunguje, resp. nefunguje správne.

    Všeobecne platí, že treba mať len trpezlivosť a počkať aspoň 1-2 hodiny, vo veľkej väčšine prípadov sa po 2 hodinách stránka začne v prehliadači zobrazovať z nových DNS záznamov (serverov). Sú však prípady, ak sa stránka vo vašom prehliadači nenačítava z nových serverov ani po 12, či 24 alebo po 48 a v niektorých prípadoch dokonca ani po 72 hodinách. V tomto prípade je problém vo vašej lokálnej cache (a môže to byť cache v počítači, cache v routeri, cache u ISP (internetového providera) atď.), s tým poskytovateľ hostingu vám veľa nepomôže, ale môžete vyskúšať viacero spôsobov, ako si cache vyčistiť.

     

    F5, CTRL+F5

     

    Obnovenie stránky (F5) alebo tzv. "tvrdé" obnovenie stránky (CTRL+F5) môže pomôcť načítať web z novej lokality, toto pomáha v prípade, ak pôvodnú stránku máte nacachovanú u seba v počítači (prehliadači). Stlačením týchto kláves (odporúčame tento proces zopakovať aspoň tri krát po sebe) totiž obnovíte resp. vyčistíte svoju lokálnu cache prehliadača a prehliadač si nanovo stiahne súbory webovej stránky z internetu. Po zmene DNS záznamov tento spôsob nemusí pomôcť vždy (to je skôr výnimočný prípad), ale v každom prípade (po každej zásadnej zmene stránky) odporúčame tento krok vykonať vždy a ako prvý.

     

    Reštart počítača a routera

     

    Niekedy pomôže aj to, keď reštartujete počítač a/alebo router. Reštartom zariadení sa nanovo pripojíte do siete internet a váš poskytovateľ internetu (ISP) vám môže prideliť inú IP adresu (nie je to nutná podmienka, ale opätovné pripojenie do internetovej siete môže pomôcť), čo obyčajne môže dopomôcť k tomu, že webové stránky sa nebudú načítavať z pôvodnej cache. Tento krok odporúčame učiniť ako druhý, aj obyčajný reštart zariadení vie vyriešiť množstvo problémov.

     

    Flush DNS cache

     

    DNS cache si môžete vyprázdniť pomocou príkazového riadku v počítači. Spustite príkaz cmd vo vašom počítači, do príkazového riadku napíšte:

     

    ipconfig /flushdns

     

    a stlačte Enter.

    Výsledok uvidíte takýto:

     

    ipconfig-flushdns.png

     

    Po vyčistení DNS cache načítajte stránku znovu (F5 alebo CTRL+F5). Niekedy tento úkon pomôže, niekedy nie, spoľahnúť sa na tento krok 100% nedá.

     

    DNS cache u ISP

     

    Častým dôvodom, prečo stále vidíte pôvodnú stránku aj po zrealizovaných všetkých vyššie uvedených krokov je to, že pôvodná stránka môže byť nacachovaná u vášho poskytovateľa internetu (ISP - Internet Service Provider) a najmä, ak v routeri máte nastavené jeho menné servery (čo býva bežné, keď k vám príde technik zapojiť internet a do konfigurácie routera zapíše name servery providera, ktorého služby ste si zakúpili).

    Možnosťou je, že si tieto name servery zmeníte, tu sa však vyžaduje trochu viac skúseností, aby ste si neodborným zásahom komplet "nezrušili" celý internet (resp. pripojenie do siete internet). Ak budete postupovať presne podľa nášho návodu, nič zlé nespravíte.

     

    Tip:

    V prípade nejasností nastavení routera sa obráťte na vášho dodávateľa hardvéru alebo poskytovateľa internetového pripojenia (ISP).

     

     

    Prihláste sa do nastavení vášho routera. Prihlasovacia stránka do nastavení môže byť napr. IP adresa 192.168.0.0 alebo 192.168.0.1 (to sa tiež dá nastaviť v nastaveniach routera, viac informácií získate od vášho poskytovateľa internetu, resp. mali by ste adresu pre prihlásenie vidieť na zadnej / spodnej časti routera).

    V nastaveniach by ste mali vidieť DNS servery vášho poskytovateľa internetu a v sekcii Network pod WAN by ste mali mať možnosť zmeniť IP adresy DNS serverov - pozor, každý router to bude mať inak, napr. návod ako zmeniť DNS servery napr. v routeroch TP-Link nájdete tu (obdobne to bude platiť aj pre iné routre).

    Ukážka, kde v administrácii routerov TP-Link si môžete nastaviť DNS servery:

     

    tplink-dns.png

     

    V označených poliach (Primary a Secondary DNS) najskôr uvidíte IP adresy vášho poskytovateľa internetu. Skopírujte si ich do počítača (nejakého dokumentu), nikdy neviete, či ich nebudete kvôli niečo potrebovať a namiesto nich si do nastavení routera vložte IP adresy Google serverov (8.8.8.8 ako primárny a 8.8.4.4 ako sekundárny). Nové nastavenia uložte a reštartujte router. Znovu načítajte webovú stránku v prehliadači (CTRL+F5) a teraz už by ste mali na doméne vidieť aktuálnu stránku.

     

    Tip:

    Ak nemáte možnosť zmeniť IP adresy DNS (menných) serverov vo svojom routri, kontaktujte svojho poskytovateľa internetu - pre neho by to nemal byť problém zmeniť aj na diaľku.

     

    Link to Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    See also this article

     

    See also this article

     


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.


  • Blogs

    1. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Surfovanie internetom a čítanie emailov, môže priniesť úskalia, ktoré môžu ohroziť vašu bezpečnosť alebo dokonca pripraviť bankový účet o úspory. Tento trend, ktorý sa internetom šíri už roky, sa označuje ako phishing. Ide o neologizmus, ktorý pochádza z angličtiny a vychádza zo slova fishing, čo znamená rybolov. A keď v rybolove chytáte ryby na návnadu, tak podobným spôsobom funguje aj phishing – účelom tejto zákernej taktiky je „uloviť“ dôverčivého návštevníka a získať od neho niečo, čo sa dá zneužiť, najčastejšie prihlasovacie údaje do bankového účtu.

      Ako dochádza k phishingu? Tak, že podvodníci rozosielajú podvodné emaily, ktorými návštevníkov nasmerujú na podvodné stránky, ktoré sa tvária ako dôveryhodné a bežne obsahujú formuláre na zadanie prihlasovacích údajov.

      Taktika pri phishingu prebieha takto: útočník vytvorí email, ktorý vzhľadom pripomína oficiálny email napr. od banky alebo pošty, či kuriérskej služby. Obeťou phishingu sa často stávajú banky, útočníci v ich mene rozosielajú emailové správy, napr. taký email môže upozorňovať na potrebu aktualizácie hesla do internetbankingu, na čo si treba dávať pozor, žiadna banka aktualizáciu hesla žiadať nebude. Ak v takomto emaile kliknete na odkaz, budete najskôr presmerovaní na falošnú stránku, ktorá imituje stránku banky a ak na takejto podvodnej stránke zadáte svoje prihlasovacie údaje, v skutočnosti ich odošlete útočníkovi, ktorý ich môže zneužiť na prihlásenie do vášho skutočného internetbankingu.

      V článku si predstavíme niekoľko príkladov podvodných emailov.

       

      Podvodný email imitujúci banku

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý sa tvári ako od banky, pod obrázkom si popíšeme dôvody, prečo email nie je od banky ale od podvodníka.

       

      36-1-m-bank.png

       

      Vždy ako prvé majte na pamäti, že žiadna banka vám nebude posielať emaily, aby ste si znovu aktivovali účet alebo spravili nejaké nastavenia vo vašom bankovom účte. Ak vám príde email, pri ktorom nie ste si istí, či nie je len podvrhom, tak si všimnite, kto je odosielateľ, resp. z akej emailovej adresy bol email odoslaný. Ak za zavináčom vidíte hocičo iné, len nie webovú adresu banky, ide o podvod. Pozor, za zavináčom môže byť webová adresa, ktorá sa snaží sfalšovať skutočný názov domény. Napr. v prípade banky SLSP môže ísť o doménu spls[.]sk, teda, že sú prehodené písmená, v prípade M-BANK môže ísť napr. o doménu nbank[.]sk, že je zamenené písmeno m za n a podobne.

      Ďalším príkladom podvodného emailu je text, ktorý na vás nalieha, aby ste učinili nejakú akciu a čo najskôr. Takýto email sa snaží vo vás nabudiť pocit ohrozenia, z textu sa dozviete, že váš účet je údajne ohrozený a je potrebné zmeniť heslo čo najskôr. Žiadna banka či iná finančná inštitúcia nebude žiadať zmenu hesla takýmto spôsobom, aj keď treba počítať s možnosťou, že banka môže rozoslať upozornenia v prípade bezpečnostného problému. K takýmto situáciám však dochádza skutočne len výnimočne.

      Text v podvodnom emaile môže byť v rôznych jazykoch, ak je v angličtine a viete, že nejde o zahraničnú stránku, ktorej služby využívate, tak je takmer úplne isté, že ide o podvrh. Ak je v slovenčine, prípadne v češtine, môžete si všimnúť, že text je v "lámanej" forme, teda nemusí byť gramaticky správny, môže mať nezvyklý slovosled a pod., text pripadá ako keby bol preložený cez translátor.

      Veľmi dôležité je všímať si, na akú adresu odkazuje tlačidlo, ktoré vás vyzýva na vykonanie akcie, ako na obrázku vyššie kliknite tu. Ak myšou nabehnete na tlačidlo, tak obyčajne dole vľavo uvidíte, kam odkaz mieri – v tomto prípade vidíme, že odkazuje na doménu cutt[.]ly, ktorá slúži na skracovanie odkazov a ktovie kam ten odkaz smeruje. Banky nepoužívajú skracovače odkazov, tak toto je ďalší so znakov, ktorý upozorňuje na to, že email je podvrhom.

       

      Podvodný email imitujúci Slovenskú poštu

      Minulý rok sa značne rozšírili podvodné emaily, ktoré vyzerali, ako keby boli odoslané Slovenskou poštou, príklad takého emailu je nižšie na obrázku

       

      36-2-slovenska-posta.png

       

      Ako v príklade podvodného emailu, ktorý sa vydával za banku, aj v tomto prípade môžete vidieť niekoľko znakov, ktoré nás upozorňujú, že ide o podvod. Všimnite si zvláštnu adresu odosielateľa, ktorá nijako nesúvisí so Slovenskou poštou.

      Hoci text môže vyzerať dôveryhodne, viete, že o podvod ide najmä vtedy, ak zo Slovenskej pošty neočakávate zásielku. Navyše, ak myšou nabehnete na tlačidlo Potvrďte tu, tak dole vľavo môžete vidieť odkaz na neznámu lokalitu cutt[.]ly podobne ako v predchádzajúcom prípade. V žiadnom prípade nikam neklikajte, email označte za spam a zmažte.

       

      Podvodný email imitujúci PayPal

      Tento príklad podvodného emailu je trochu viac sofistikovaný. Tvári sa, že bol odoslaný službou PayPal z adresy jedného nášho mobilného operátora.

       

      36-3-o2-paypal.png

       

      Tak ako v príklade podvodného emailu z banky, aj v tomto prípade text emailu oznamuje, že nastal „bezpečnostný problém“ s platbou, a snaží sa ešte uistiť, že ak máte niečo spoločné s touto platbou, tak nemusíte nič robiť, ale ak o žiadnej platbe nič neviete, tak kliknutím na tlačidlo ju môžete zrušiť. Je veľmi vysoká pravdepodobnosť, že skôr budete patriť do skupiny, ktorá s danou platbou nemá nič spoločné a teda by ste mali kliknúť na tlačidlo Zrušiť túto platbu. Nabehnutím myšou na odkaz môžete vidieť, že odkaz mieri na skracovaciu službu bit[.]do a s PayPal nemá nič spoločné, takže nikam neklikajte.

      V čom je tento email nebezpečnejší ako predchádzajúce dva podvodné emaily? V tom, že útočníkovi sa podarilo skryť za adresu nášho mobilného operátora, ktorú náš mobilný operátor skutočne používa. V tomto prípade vie pomôcť pohľad do zdrojového kódu emailu, kde môžete vidieť pôvodnú adresu, z ktorej to bolo reálne odoslané, ak však nič také nenájdete, je pravdepodobné, že u odosielateľa bol bližšie nešpecifikovaný bezpečnostný problém, v takomto prípade nie je zlé odosielateľa upozorniť, že z jeho adresy sú odosielané podvodné emaily.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu zmeny hesla do emailovej schránky

      S podobnými emailami sa môžete stretávať často. Podvodný email vás upozorňuje, že vaše heslo čoskoro exspiruje a treba ho nastaviť znovu.

       

      36-4-password-reset.png

       

      Teoreticky je možné, že dostanete podobný email, ak využívate služby na internete, ktoré vyžadujú zmenu hesla aspoň raz za rok, dokonca aj niektoré banky môžu posielať podobné emaily, ale každý takýto email musí spĺňať minimálne podmienky, aby bol odoslaný z adresy banky a odkazy, či tlačidlá smerovali na skutočné stránky banky.

      V obrázku uvedenom vyššie však je možné vidieť, že ide o podvod, ktorý sa snaží ukradnúť heslo do schránky na našich serveroch. Doslova ide o to, že ak chceme naďalej použivať pôvodné heslo, musíme kliknúť na tlačidlo, ktoré nás presmeruje na neznámu stránku (ako vidieť nižšie) a tam zadať prihlasovacie údaje do schránky, čím sa platnosť pôvodného hesla údajne predĺži. V tomto konkrétnom prípade je to nezmysel, žiadna služba nevyžaduje potvrdenie pôvodného hesla, takže takéto emaily môžete označiť za spam a vymazať. Navyše, ako odosielateľa vidíte neznámy server, ktorý so servermi Exo Hosting nemá nič spoločné.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu vyprázdnenia plnej emailovej schránky

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý už na prvý pohľad vyzerá, že nebude v poriadku.

      36-5-email-quota.png

       

      Email bol odoslaný hromadne na neznáme adresy, je napísaný veľmi lámanou slovenčinou a odkaz sa ani nesnaží skryť, takže jasne vidieť kam odkazuje. Ak vám príde takýto email, ktorý už na prvý pohľad vyzerá byť nedôveryhodný, môžete ho rovno označiť za spam a vymazať.

       

      Ako na phishing?

      S podvodnými správami sa stretol a aj stretne asi každý. Dôležité je, aby ste svoj počítač / operačný systém udržiavali aktuálny a tak isto používali najnovšie verzie antivírusových programov, webových prehliadačov a emailových klientov. Práve nedostatočne zabezpečené systémy sa môžu stať terčom pre vírusy, trójske kone, či červy, čím sa podieľajú na šírení nevyžiadaných správ.

      Ak vám príde email, o ktorého pravosti pochybujete, vždy si všímajte, z akej adresy vám bol odoslaný a ak sú v emaile odkazy, všímajte si kam vedú na aké lokality, či kam odkazujú tlačidlá v nich uvedené.

      Takéto emaily označte za spam a vymažte, váš emailový klient sa postupne naučí filtrovať takéto správy a budete ich dostávať menej.

      Ak sa už stalo, že ste klikli na podozrivý odkaz, ešte sa nemusí nič diať, všímajte si na akú stránku ste sa preklikli, ak ide o neznámu webovú lokalitu, ktorá v poli adresy vám nie je známa, tak tam nezadávajte žiadne údaje a zo stránky ihneď odíďte.

      Ak už sa stalo, že ste sa nechali oklamať a napr. na podvodnej stránke ste zadali svoje prihlasovacie údaje do internetbankingu, tak okamžite telefonicky kontaktujte svoju banku.

      Na internete si môžete nájsť niekoľko testov, pomocou ktorých si môžete overiť, aké máte schopnosti rozlišovať pravé správy od podvodných, jeden z takýchto testov nájdete na tejto stránke. Musíte správne rozlíšiť 15 emailov, niektoré môžu byť v poriadku, iné sú podvodné.

      Ak by ste sa s podvodnými emailami stretávali častejšie, môžete nám poslať ich zdrojové kódy na našu emailovú adresu support@exohosting.sk pre bližšiu analýzu.

       

       

    2. News and information

      • 1
        entry
      • 0
        comments
      • 29
        views

      Recent Entries

      Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Vážení zákazníci, v septembri 2023 sa zameriavame na aktualizáciu SQL databáz (MySQL, MariaDB a PostgreSQL).

      10. septembra sme aktualizovali databázy MariaDB verzie 10.5 a 10.6 na 10.11, vďaka čomu databázy MariaDB budú mať plnú podporu až do roku 2028 (kedy už bude ďalšias plne podporovaná verzia).

      O ostatných aktualizáciách vás budeme informovať v tomto článku.

×
×
  • Create New...