Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah
AKCIA - 50%tná zľava na EXOWEB balíčky ×
  • Po zmene DNS záznamov sa stále zobrazuje web z pôvodnej lokality


      Ako postupovať keď po zmene DNS záznamov stále vidíte webovú stránku z pôvodnej lokality.

    Zmena menných serverov alebo DNS záznamov

     

    Ak zmeníte menné servery (name servers) na iné, tak spolu s nimi sa obyčajne zmenia aj jednotlivé DNS záznamy (ak ste si na nových menných serveroch nenastavili rovnaké DNS, ktoré ste mali na pôvodných menných serveroch) alebo chcete zobrazovať webové stránky z iného servera, tak nastavíte iné A záznamy, patriace inému serveru.

    DNS záznamy sa cachujú z dôvodu, aby sa stránky načítavali rýchlejšie a aby v prípade výpadku (teoreticky hocikde v sieti internet) hneď "nepopadali" všetky webové stránky.

    Hoci v tomto má cachovanie DNS veľké výhody, až taká výhoda to nie je, keď potrebujete zmeniť menné servery (NS) na iné (a tým sa zmenia DNS záznamy na nové) alebo zmeníte konkrétne DNS záznamy na iné (najčastejšie A záznamy, ktoré určujú, z ktorých konkrétnych serverov sa má stránka načítavať).

    Výsledkom je, že ak zmeníte DNS záznamy, tak vďaka DNS cache stále môžete vidieť v prehliadači stránku, ktorá sa načítava z pôvodných DNS záznamov (serverov). Je to obzvlášť nepríjemné, keď potrebujete pracovať na novej stránke, na nových serveroch. Podobný problém sa môže objaviť, keď si presmerujete stránku na inú lokalitu a presmerovanie nefunguje, resp. nefunguje správne.

    Všeobecne platí, že treba mať len trpezlivosť a počkať aspoň 1-2 hodiny, vo veľkej väčšine prípadov sa po 2 hodinách stránka začne v prehliadači zobrazovať z nových DNS záznamov (serverov). Sú však prípady, ak sa stránka vo vašom prehliadači nenačítava z nových serverov ani po 12, či 24 alebo po 48 a v niektorých prípadoch dokonca ani po 72 hodinách. V tomto prípade je problém vo vašej lokálnej cache (a môže to byť cache v počítači, cache v routeri, cache u ISP (internetového providera) atď.), s tým poskytovateľ hostingu vám veľa nepomôže, ale môžete vyskúšať viacero spôsobov, ako si cache vyčistiť.

     

    F5, CTRL+F5

     

    Obnovenie stránky (F5) alebo tzv. "tvrdé" obnovenie stránky (CTRL+F5) môže pomôcť načítať web z novej lokality, toto pomáha v prípade, ak pôvodnú stránku máte nacachovanú u seba v počítači (prehliadači). Stlačením týchto kláves (odporúčame tento proces zopakovať aspoň tri krát po sebe) totiž obnovíte resp. vyčistíte svoju lokálnu cache prehliadača a prehliadač si nanovo stiahne súbory webovej stránky z internetu. Po zmene DNS záznamov tento spôsob nemusí pomôcť vždy (to je skôr výnimočný prípad), ale v každom prípade (po každej zásadnej zmene stránky) odporúčame tento krok vykonať vždy a ako prvý.

     

    Reštart počítača a routera

     

    Niekedy pomôže aj to, keď reštartujete počítač a/alebo router. Reštartom zariadení sa nanovo pripojíte do siete internet a váš poskytovateľ internetu (ISP) vám môže prideliť inú IP adresu (nie je to nutná podmienka, ale opätovné pripojenie do internetovej siete môže pomôcť), čo obyčajne môže dopomôcť k tomu, že webové stránky sa nebudú načítavať z pôvodnej cache. Tento krok odporúčame učiniť ako druhý, aj obyčajný reštart zariadení vie vyriešiť množstvo problémov.

     

    Flush DNS cache

     

    DNS cache si môžete vyprázdniť pomocou príkazového riadku v počítači. Spustite príkaz cmd vo vašom počítači, do príkazového riadku napíšte:

     

    ipconfig /flushdns

     

    a stlačte Enter.

    Výsledok uvidíte takýto:

     

    ipconfig-flushdns.png

     

    Po vyčistení DNS cache načítajte stránku znovu (F5 alebo CTRL+F5). Niekedy tento úkon pomôže, niekedy nie, spoľahnúť sa na tento krok 100% nedá.

     

    DNS cache u ISP

     

    Častým dôvodom, prečo stále vidíte pôvodnú stránku aj po zrealizovaných všetkých vyššie uvedených krokov je to, že pôvodná stránka môže byť nacachovaná u vášho poskytovateľa internetu (ISP - Internet Service Provider) a najmä, ak v routeri máte nastavené jeho menné servery (čo býva bežné, keď k vám príde technik zapojiť internet a do konfigurácie routera zapíše name servery providera, ktorého služby ste si zakúpili).

    Možnosťou je, že si tieto name servery zmeníte, tu sa však vyžaduje trochu viac skúseností, aby ste si neodborným zásahom komplet "nezrušili" celý internet (resp. pripojenie do siete internet). Ak budete postupovať presne podľa nášho návodu, nič zlé nespravíte.

     

    Tip:

    V prípade nejasností nastavení routera sa obráťte na vášho dodávateľa hardvéru alebo poskytovateľa internetového pripojenia (ISP).

     

     

    Prihláste sa do nastavení vášho routera. Prihlasovacia stránka do nastavení môže byť napr. IP adresa 192.168.0.0 alebo 192.168.0.1 (to sa tiež dá nastaviť v nastaveniach routera, viac informácií získate od vášho poskytovateľa internetu, resp. mali by ste adresu pre prihlásenie vidieť na zadnej / spodnej časti routera).

    V nastaveniach by ste mali vidieť DNS servery vášho poskytovateľa internetu a v sekcii Network pod WAN by ste mali mať možnosť zmeniť IP adresy DNS serverov - pozor, každý router to bude mať inak, napr. návod ako zmeniť DNS servery napr. v routeroch TP-Link nájdete tu (obdobne to bude platiť aj pre iné routre).

    Ukážka, kde v administrácii routerov TP-Link si môžete nastaviť DNS servery:

     

    tplink-dns.png

     

    V označených poliach (Primary a Secondary DNS) najskôr uvidíte IP adresy vášho poskytovateľa internetu. Skopírujte si ich do počítača (nejakého dokumentu), nikdy neviete, či ich nebudete kvôli niečo potrebovať a namiesto nich si do nastavení routera vložte IP adresy Google serverov (8.8.8.8 ako primárny a 8.8.4.4 ako sekundárny). Nové nastavenia uložte a reštartujte router. Znovu načítajte webovú stránku v prehliadači (CTRL+F5) a teraz už by ste mali na doméne vidieť aktuálnu stránku.

     

    Tip:

    Ak nemáte možnosť zmeniť IP adresy DNS (menných) serverov vo svojom routri, kontaktujte svojho poskytovateľa internetu - pre neho by to nemal byť problém zmeniť aj na diaľku.

     

    Odkaz na Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    Pozrite aj tento článok

     

    Pozrite aj tento článok

     



  • Blogy

    1. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      V tomto článku prinášame zoznam najčastejších chybových hlásení so stručným popisom, s ktorými sa môžete stretnúť počas surfovania internetom.

      Chybové hlásenia 4XX patria do skupiny chýb klientov, čo znamená, že chyby by mal vedieť odstrániť správca stránky. Chybové hlásenia 5XX patria do skupiny chýb servera a tieto chyby obyčajne vie odstrániť len správca servera (okrem chyby 500, ktorá často býva chybou na strane klienta).

       

      4XX

       

      400 Bad Request

      Pri chybe 400 server nedokáže spracovať požiadavku z dôvodu chyby klienta, väčšinou ide o nesprávnu syntax požiadavky, ktorá sa môže vyvolať napr. aj nesprávne zapísaným odkazom na webovej stránke (odkaz obsahuje nezmyselné direktívy)

      Webmaster resp. programátor stránky by mal preveriť prípadné chyby vo webovej stránke.

       

      401 Unauthorized

      Toto hlásenie dostanete, keď sa preklikáte na stránku, ktorá je zabezpečená heslom na úrovni servera (pomocou súborov .htaccess a .htpasswd) a budú sa od vás vyžadovať prihlasovacie údaje, aby sa stránka s obsahom mohla zobraziť. Ak prihlasovacie údaje nemáte alebo neviete a požiadavku na zadanie prihlasovacích údajov zrušíte, objaví sa chybové hlásenie 401. Nemýľte si toto so stránkou s prihlasovacím formulárom napr. do administrácie WordPress alebo Control Panela.

      Toto hlásenie môže odstrániť iba vlastník stránky, aj keď v podstate nemá na to dôvod. Ak si stránku zabezpečil heslom, chce, aby mal prístup len ten, kto má heslo.

       

      403 Forbidden

      Hlásenie 403 znamená, že na stránku máte zakázaný prístup, dôvodov ale môže byť viac, toto hlásenie sa často objavuje vtedy, ak si chcete otvoriť v prehliadači webovú stránku, ktorá neobsahuje súbor index.php alebo iný index (napr. index.html). V inom prípade sa chyba môže objaviť ak napr. vlastník stránky blokuje návštevy z IP adries rozsahu, v ktorom sa nachádzate.

      Túto chybu môže odstrániť iba vlastník stránky. Či ide o chybu, je relatívny pojem, vlastníci stránok si môžu svoje stránky nastaviť tak, aby návštevníkom sa hlásenie 403 zobrazovalo zámerne.

       

      404 Not Found

      Veľmi bežná chyba, ktorá sa objaví, ak navštívite lokalitu, ktorá jednoducho neexistuje. Najčastejšie vzniká z dvoch dôvodov, prvý môže byť ten, ak vlastník stránky zmaže nejakú stránku na svojej lokalite, ale neodstránil odkazy vedúce k nej. Keď kliknete na taký odkaz, ktorý vedie na zmazanú stránku, dostanete chybu 404. Druhý prípad obyčajne nastáva vtedy, ak vlastník webovej lokality stránku zmazal, ale stránka sa ešte nachádza vo vyhľadávaní v Google, keďže Google neodstraňuje hneď zmazané stránky zo svojich výsledkov vyhľadávania.

      Túto chybu môže odstrániť iba vlastník stránky, buď opätovným vytvorením chýbajúcej stránky alebo presmerovaním neplatného odkazu.

       

      406 Not Acceptable

      Táto chyba sa obyčajne vyskytne vtedy, ak vstupujete na nejakú kľúčovú stránku (napr. prihlasovací formulár do administrácie redakčného systému) a vaša IP adresa sa nachádza v rozsahu podozrivých IP adries (napr. v danej sieti mohli prebiehať útoky alebo rozosielanie nevyžiadanej pošty). Vtedy webový firewall zakáže prístup z týchto IP adries na stránku s prihlasovacím formulárom, aby ochránil váš redakčný systém napr. pred hacknutím a namiesto stránky s prihlasovacím formulárom uvidíte chybu 406.

      Túto chybu môže na svojej strane vyriešiť vlastník stránky zmenou IP rozsahu u svojho poskytovateľa internetu alebo je potrebné kontaktovať správcu servera s požiadavkou o vypnutie webového firewallu pre danú webovú lokalitu.

       

      413 Request Entity Too Large

      S touto chybou sa môžete stretnúť v dnešnej dobe skôr výnimočne. Dostanete ju vtedy, keď sa snažíte prostredníctvom nejakého formuláru odoslať viac dát, ako dokáže pridelená pamäť servera v danej chvíli spracovať, napríklad pri nahrávaní veľmi veľkého súboru. Ak je súbor príliš veľký pre pridelenú pamäť, tak dostanete chybu 413.

      Skúste nahrávanie údajov zopakovať s menším množstvom dát alebo použite alternatívne možnosti nahrávania (napr. pomocou FTP protokolu).

       

      429 Too Many Requests

      S chybou 429 sa stretnete vtedy, ak klient odošle veľa požiadaviek, ktoré prekročili povolené limity servera. Táto situácia môže nastať napr. zacyklením direktív v súbore .htaccess.

      Vo veľkej väčšine prípadov ide o problém zle naprogramovanej webovej aplikácie, tvorca stránky by mal skontrolovať a otestovať jej správanie.

       

      5XX

       

      500 Internal Server Error

      Interná chyba servera, ktorá často nastáva napr. nesprávnym zápisom v súbore .htaccess, neplatnými direktívami alebo nesprávnou konfiguráciou. Môže sa objaviť aj v prípade, ak si aktualizujete redakčný systém a máte na serveri málo miesta. Aktualizačný skript nemá dostatok miesta pre nové súbory a keď sa aktualizáciu nepodarí dokončiť kvôli nedostatku miesta, tak stránka môže vracať chybu 500. Môže sa však objaviť aj vtedy, ak vaša stránka bola napadnutá hackerom, ktorý svojimi zásahmi poškodil súbory webovej stránky.

      Všeobecne ide o pomerne bežnú chybu, ktorú si vo veľkej miere dokáže správca stránky sám vyriešiť pomocou kontroly záznamov (logov), prečo k tejto chybe dochádza.

       

      502 Bad Gateway

      Pravdepodobne ide o vnútorný problém servera, napríklad z dôvodu nesprávnej konfigurácie, ktorá spôsobuje problémy v komunikácii medzi (proxy) servermi. Chyba sa obyčajne vyskytuje počas nadmernej záťaže, ktorá môže byť spôsobená veľkým počtom požiadaviek, zvykne sa však objavovať aj v prípade, ak na stránke používate staršiu verziu PHP. Bežne sa vyskytuje počas hackerských útokov alebo prudko zvýšenej návštevnosti.

      Ak vaša stránka vracia chybu 502, skontrolujte si nastavenia služieb, či nepoužívate starú verziu PHP a ak áno, vyskúšajte si nastaviť vyššiu verziu. Zároveň si môžete otestovať, či problém nespôsobuje nejaký modul alebo plugin (najskôr tak, že na serveri manuálne prepíšete zložku pluginu na iný názov). Ak problém pretrváva, odporúčame kontaktovať správcu servera, ktorý tento problém po nájdení príčiny obyčajne dokáže vyriešiť rýchlo.

       

      503 Service Unavailable

      Chyba 503 znamená, že služba je dočasne nedostupná, napr. z dôvodu údržby servera alebo nadmernej záťaže. Častou príčinou tejto chyby môže byť aj neoptimálne naprogramovaná stránka, ktorá zasiela viac požiadaviek, ako jej dovoľuje limit nastavený serverom.

      Ak chybu vracia vaša stránka, skontrolujte si, či nejaký skript neodosiela veľké množstvo nezmyselných údajov. Ak sa zdá byť všetko v poriadku, tento problém vyrieši najskôr už len správca daného servera a v prípade rýchleho odhalenia príčiny, je aj problém rýchlo odstránený.

       

      504 Gateway Timeout

      504 je obdobná chyba ako v prípade 502 a 503, server je zaťažený a na požiadavky odpovedá oneskorene. Chyba môže byť spôsobená aj používaním starších verzií PHP alebo neaktuálnych pluginov.

      Skúste problém identifikovať a vyriešiť ako v prípade chyby 502.

       

      Štatistika

       

      V tomto grafe je zobrazená vygenerovaná štatistika chybových kódov za posledných 24 hodín. Tu môžete vidieť, že výrazné "vedú" chyby 404 (neexistujúca stránka) a 406 (neakceptovateľné - to zobrazuje, koľko škodlivých pokusov náš firewall zablokoval). Určitý podiel majú aj chyby 500 (vnútorná chyba servera), čo naznačuje vysoký počet zlých direktív v súboroch .htaccess. Podobný podiel má aj chyba 403 (zakázaný prístup), ostatné tvoria už len zlomky percent.

       

      http-vsetky-chyby-24h.png

       

      A ešte jedno porovnanie, tu môžete vidieť v akom pomere sú chybové kódy ku všetkým stavovým kód (aj tých "dobrých"). Stavový kód 200 označuje správne načítanú stránku bez chýb, kódy 301 a 302 označujú presmerované stránky. Chybové kódy 404 a 406 tvoria v tomto porovnaní desatinu (každý zvlášť), chyby 500 tvoria menej ako 2% všetkých stavových kódov.

       

      http-vsetky-stavy-24h.png

       

      Odporúčania

       

      Viacerým chybám je možné sa preventívne vyhnúť, ak budete dodržiavať nasledujúce body:

      • starajte sa o svoju stránku, podľa možnosti aktualizujte, či už samotný redakčný systém, ale najmä pluginy tretích strán, ak ich používate
      • snažte sa odkazy na svojej stránke udržiavať aktuálne, vyhýbajte sa zbytočným presmerovaniam, ujednoťte si protokoly (napr. ak máte na stránkach bezpečnostný certifikát SSL/TLS, uistite sa, že všetky vaše odkazy začínajú na HTTPS a zároveň sa rozhodnite, či chcete používať odkazy s www alebo bez www)
      • sledujte trendy a ak to situácia dovolí (resp. váš redakčný systém), používajte čo najnovšiu verziu PHP, ktorá bude zároveň kompatibilná s vašim redakčným systémom
      • z času na čas môžete preskenovať svoju webovú stránku, či neobsahuje neplatné odkazy, pre tento účel je vhodná aplikácia Xenu - neplatné alebo poškodené odkazy opravte, prípadne presmerujte na relevantné stránky
    2. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Tento týždeň sme vylepšili správu SQL databáz v Control Paneli.

      Keď sa prihlásite do svojho Control Panela a kliknete na službu Správa databáz, tak uvidíte nové možnosti:

       

      cp-spravovanie-sql-databaz-nove-menu.png

       

      Možnosť Pridať databázu už tam bola a bude tam len táto možnosť, ak v Control Paneli nemáte ešte vytvorené žiadne SQL databázy. Ale ak si nejakú databázu vytvoríte alebo už nejaké databázy vytvorené máte, uvidíte ďalšie možnosti  Importovať databázu a Klonovať databázu.

       

      Import a klonovanie SQL databázy

       

      Import databázy

      Vďaka tejto funkcii môžete migrovať obsahy SQL databáz medzi sebou, dokonca aj z iného hostingu, čím si výrazne uľahčíte migráciu dát k nám. Viac informácií k tomu a ako to zrealizovať, nájdete v návode Import SQL databázy v Control Paneli.

       

      Klonovanie databázy

      Klonovanie databázy je ďalšia užitočná vec, keď si potrebujete spraviť kópiu SQL databázy bez toho, aby ste si museli najprv exportovať zálohu, napr. pomocou phpMyAdmin a rovnako aj importovať. Klonovaním si vytvoríte funkčnú kópiu akejkoľvek pôvodnej databázy, ktorú máte v Control Paneli a môžete ju okamžite používať. Stačí si upraviť údaje k databáze v konfiguračnom súbore redakčného systému. Viac informácií nájdete v návode Klonovanie SQL databázy v Control Paneli.

       

      Dumb (export) SQL databázy

       

      Nakoniec sme pridali ešte možnosť si vytvárať vlastné zálohy pomocou dumpovania databáz.

      Pri každej databáze nájdete napravo tlačidlo Dump, ktorým si môžete exportovať databázy vo formáte .SQL.GZ a ukladať do počítača:

       

      cp-databaza-moznosti.png

       

      Viac informácií nájdete v návode Export SQL databázy v Control Paneli.

      Veríme, že tieto vylepšenia vám spríjemnia prácu v Control Paneli a onedlho prídeme s ďalšími novými zaujímavými vecami 🙂

    3. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      8. júla 2024 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.148.0, ktorá priniesla nasledujúce zmeny a vylepšenia:

       

      Webová stránka

       

      Skrytie priečinka v menu

      Keď si v Editore vytvoríte nový priečinok, tak odteraz ho môžete z menu skryť. Po jeho vytvorení si dajte upraviť nastavenia priečinku a môžete zapnúť Skryť z navigácie:

       

      101480-novy-priecinok-skryty.png

       

      Je to vhodné najmä vtedy, ak chcete mať v priečinku stránky, ktoré nechcete, aby boli viditeľné bez bežných návštevníkov. Stránky budú normálne dostupné, ale prístup k nim bude mať len ten, kto bude mať na ne odkaz (ak ho samozrejme niekde na svojom webe nezverejníte). Viac informácií k vytváraniu priečinkov, ale aj stránok či odkazov v menu nájdete v návode Pridanie podstránok, priečinkov alebo externých odkazov v Exowebe.

       

      Nahrávanie obrázkov vo formáte .WEBP

      Nielen v Editore, ale aj v Obchode, Blogu, či Stretnutiach môžete odteraz nahrávať aj obrázky vo formáte .WEBP. Pre viac informácií o formátoch súborov odporúčame pozrieť článok Exoweb limity.

×
×
  • Vytvoriť nové...