Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah
Predvianočná akcia na EXOWEB 2025 ×
  • Odpojenie domény od Control panela


      Ako správne a bez problémov odpojiť doménu od Control Panela.

    V jednom Control paneli môžete mať jednu alebo viacero domén, jeden alebo viacero multihostingov a takisto aj virtuálnych serverov.

    Odpojenie domény od Control Panela je vhodné vtedy, ak ste doménu niekomu napr. predali a nový vlastník si praje služby pridelené k nej spravovať sám. Odpojením domény od Control Panela strácate možnosť ovplyvňovať jej technické nastavenia (napr. priradenú hostingovú službu, presmerovanie domény, nastavenie DNS záznamov a pod.)

     

    Príprava pred odpojením

     

    Pred samotným odpojením je dôležité zrealizovať niekoľko krokov. Tieto kroky veľmi odporúčame, aby ste neskôr nemuseli dodatočne riešiť prípadné problémy. Nie všetky bude potrebné riešiť, záleží od toho, čo všetko ste mali pri doméne nastavené.

     

    Ak sa doména nachádza v multihostingu

    Ak sa doména nachádza v multihostingu, je potrebné ju pred odpojením z Control Panela najskôr z multihostingu vyradiť, keďže nie je možné odpojiť doménu z Control Panela ak je naviazaná na službu, ktorú využívajú (alebo môžu využívať) aj iné domény.

     

    Tip:

    Ak ale chcete z Control Panela odpojiť celý multihosting, tak táto operácia je možná podobne ako v prípade domén. Podrobnejší popis nájdete na konci článku.

     

     

    Zmena údajov domény (administratívneho kontaktu)

    Ak ste doménu z multihostingu vyradili resp. sa doména nenachádzala v žiadnom multihostingu, upravte následne administratívny kontakt domény na budúceho vlastníka (resp. správcu), ktorý si doménu a služby k nej pripojené bude spravovať.

    Kliknite na Kontakty a pri doméne, ktorú idete odpojiť, kliknite na Zmeniť / Zobraziť. Uvidíte vyplnené polia, ktoré upravte na nového vlastníka. Obzvlášť dôležitá je emailová adresa, na adresu, ktorú tam zadáte, budú odoslané informácie, ako sa prihlásiť do nového Control Panela po odpojení domény z vášho Control Panela. Kompletný postup na úpravu údajov nájdete v návode Zmena kontaktných údajov.

     

    cp-zobrazit-kontakt.png

     

    Po úprave kontaktov odporúčame si požiadať o Aktualizáciu údajov vo WHOIS, aby sa doména na budúceho vlastníka aktualizovala aj v databáze správcu danej doménovej koncovky. Bez tejto požiadavky budúci vlastník nebude de jure vlastníkom domény. Túto požiadavku si však môže podať aj budúci vlastník, keď doména bude odpojená a bude ju mať vo svojom vlastnom Control Paneli.

     

    Zrušenie subúčtu

    Pred odpojením domény skontrolujte, či na doménu nie je napojený nejaký subúčet. Odpojením domény sa zároveň odpojí aj tento subúčet a nebudete mať nad ním kontrolu. Všeobecne to problém nie je, pretože daným subúčtom sa aj tak budú dať spravovať služby spojené len s doménou, ktorú odpojíte, ale odporúčame si aj toto skontrolovať.

     

    Odpojenie domény

     

    Po kontrole vyššie uvedených bodov môžete doménu odpojiť. Naľavo v hlavnom menu kliknite na Zmeny a z vysúvacieho menu kliknite na doménu, ktorú chcete odpojiť.

     

    cp-zmeny-vyber-domeny.png

     

    Zobrazí sa ponuka, označte Odpojenie domény od control panelu a napravo sa automaticky zobrazia ďalšie informácie. Skontrolujte si, či je všetko v poriadku. V políčku Odpoveď odoslať na: sa automaticky zobrazuje kontaktná emailová adresa súčasného Control Panela, kde dostanete odpoveď, po vybavení požiadavky, môžete ju zmeniť na hocijakú inú. Majte na pamäti, že bez ohľadu na to, akú emailovú adresu sem napíšete, prihlasovacie údaje do nového Control panela budú odoslané na emailovú adresu, ktorá je pri doméne nastavená ako administratívny kontakt. Pred odpojením je ešte dôležité vybrať Presun platieb, vysvetlenie je pod obrázkom.

     

    cp-zmeny-odpojenie-domeny.png

     

    Pred odpojením domény vyberte možnosť, ako spracovať uhradené a neuhradené platby.

    • Nepresúvať žiadne platby - po odpojení domény od Control Panela, všetky dovtedy vystavené výzvy na platbu a faktúry danej domény zostanú vo vašom Control paneli, aj tie, čo sú aktuálne neuhradené, takže budete zodpovední za ich uhradenie. Nové vystavené, budú chodiť už do nového Control Panela
    • Presunúť všetky platby - bez ohľadu na to, či ide o uhradené alebo neuhradené platby, všetky výzvy na platby a faktúry sa presunú do nového Control Panela odpájanej domény.
    • Presunúť len neuhradené platby - presunú sa len neuhradené platby u danej domény a uhradené platby a faktúry zostanú vo vašom Control Paneli. Túto možnosť odporúčame, keďže za doménu ste doteraz platili vy a zrejme budete si chcieť faktúry ponechať.

     

    cp-zmeny-presun-platieb.png

     

    Po kliknutí na Potvrď nám do systému príde požiadavka na odpojenie domény od Control panela, o ktorej spracovaní budete informovaní emailom. Na administratívny emailový kontakt domény následne bude zaslaný email s postupom na získanie nových prihlasovacích údajov do nového Control Panela.

     

    Odpojenie multihostingu z Control Panela

     

    Podobne ako domény, môžete dokonca odpojiť aj celý multihosting. V Control Paneli kliknete na Zmeny, v ponuke domén si vyhľadáte svoj multihosting (ak ste si zadali svoj vlastný názov multihostingu, tak ho nájdete pod týmto názvom) a po výbere označíte v ponuke Odpojenie domény od control panelu. Nech vás slovo doména v názve nemýli, nižšie na stránke budete vidieť sekciu História autorizovaných požiadaviek pre doménu: multihosting-00000.multi (kde bude interný názov vášho multihostingu), takže budete presne vidieť, čo odpájate a v tomto prípade doména to nebude. Dokončite požiadavku obdobne ako v prípade domén.

     

    Upozornenie:

    Pred odoslaním požiadavky sa uistite, či chcete spolu s multihostingom odpojiť aj domény, ktoré sa v ňom nachádzajú. Ktoré domény v ňom ponecháte, tie sa odpoja aj so všetkými dátami, emailami a faktúrami (ak vyberiete túto možnosť). Ak si neprajete spolu s mutlihostingom odpojiť aj domény, tak ich z multihostingu musíte predtým vyradiť.

     

    Odkaz na Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    Pozrite aj tento článok

     

     

    Pozrite aj tento článok

     



  • Blogy

    1. Tento článok je skôr oznámením, čo sa tohto času začína realizovať v ohľade doménových názvov a ich kontaktov. Vo viacerých aspektoch súvisí s článkom NIS2: Nové pravidlá pre bezpečnejší digitálny svet, ktorý sme zverejnili pred necelým mesiacom.

      Organizácia ICANN, ktorá dohliada na globálnu správu doménových mien, prišla s novou požiadavkou, ktorá od 21. augusta 2025 vstúpila do platnosti a týka sa aktualizácie pravidiel Registrar Data Escrow (RDE). Tieto pravidlá určujú, aké údaje musia registrátori domén bezpečne ukladať a pravidelne odovzdávať tretej strane ako zálohu - pre prípad, ak by došlo k technickej chybe alebo ukončeniu činnosti registrátora (čo sa nás ako EXO Hostingu priamo netýka, ale aj tak je to potrebné).

       

      Čo sa mení?

      Nové pravidlá vyžadujú, aby v týchto bezpečnostných zálohách boli uvedené kompletné kontaktné údaje držiteľa domény.

      V minulosti boli niektoré domény registrované v tzv. "thin WHOIS" režime, v ktorom sa kontaktné údaje držiteľa nezaznamenávali priamo v centrálnych systémoch - najmä pri starších registráciách. Z historických dôvodov tak existujú domény, pri ktorých momentálne neexistujú úplné kontaktné informácie.

       

      Čo to znamená pre vás?

      • ak sú kontaktné údaje k vašej doméne kompletné, nie je potrebná žiadna akcia
      • ak nám pri kontrole záznamov chýbajú povinné údaje, budeme vás kontaktovať s jednoduchou výzvou na ich doplnenie
      • cieľom je zabezpečiť, že všetky domény spĺňajú aktuálne pravidlá ICANN a sú chránené v prípade mimoriadnych udalostí

       

      Spoplatnenie neúplných údajov

      V prípade, ak nám register (miesto, kde registrujeme domény) oznámi, že eviduje neúplné údaje, začína od tohto momentu plynúť 30 dňová lehota na ich doplnenie. Ak tak nenastane, register nám začne účtovať poplatky za tzv. "dočasný kontakt" (ktorý obsahuje všetky potrebné údaje a vzťahuje sa na fyzickú adresu registrátora), ktorý budeme nútení vám vyúčtovať.

       

      Prečo je to dôležité?

      Tento proces:

      • zvyšuje bezpečnosť a transparentnosť správy domén
      • chráni vlastníkov domén pred stratou kontroly
      • umožňuje rýchlu obnovu domén v prípade technických problémov

       

      Ďakujeme za spoluprácu

      Chápeme, že doplnenie údajov môže byť pre niekoho dodatočná úloha, ale robíme to preto, aby vaša doména bola v súlade s medzinárodnými štandardmi a maximálne chránená.

       

      Ak máte otázky, náš tím podpory vám rád pomôže, zároveň sme však pripravili aj zoznam často kladených otázok týkajúcich sa tejto záležitosti:

       

      Prečo sa tieto zmeny zavádzajú?

      ICANN aktualizovala pravidlá pre tzv. Data Escrow program, ktorý slúži na ochranu domén. Od augusta 2025 musí byť v bezpečnostných zálohách uvedený kompletný kontaktný profil držiteľa domény. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a zabezpečiť, že vlastníci domén budú môcť svoje domény obnoviť v prípade technických problémov alebo zlyhania registrátora.

       

      Čo je to Data Escrow?

      Je to bezpečnostná záloha údajov o doménach, ktorú registrátori odovzdávajú nezávislej tretej strane. Ak by registrátor prestal fungovať alebo nastal iný vážny problém, ICANN vďaka tejto zálohe dokáže zabezpečiť, že držitelia nestratia svoje domény.

       

      Čo znamená, že niektoré domény boli registrované v "thin WHOIS" režime?

      Pri "thin WHOIS" systéme sa kontaktné údaje držiteľa neukladajú centrálne v registri, ale iba u registrátora. V minulosti tak vznikli záznamy, kde kontaktné údaje chýbajú alebo sú neúplné. Nové pravidlá však vyžadujú, aby boli doplnené.

       

      Musím niečo urobiť?

      Väčšina zákazníkov nemusí robiť nič. Ak zistíme, že pri vašej doméne chýbajú údaje, budeme vás kontaktovať a požiadať o doplnenie. Z vašej strany pôjde o jednoduchý úkon, prihlásite sa do Control Panela, v sekcii Kontakty si skontrolujete a aktualizujete údaje ak to bude potrebné, tak cez Zmeny nám pošlete autorizovanú požiadavku na Aktualizáciu údajov vo WHOIS. Celý postup nájdete v návode Zmena kontaktných údajov a Zmena vlastníka domény, aktualizácia údajov vo WHOIS (oba spolu súvisia)

       

      Čo sa stane, ak údaje nedoplním?

      Bez doplnených údajov nebude možné splniť nové ICANN požiadavky.

      Je veľmi pravdepodobné, že jednotlivé registre, kde vedieme registráciu konkrétnych doménových koncoviek, si môžu účtovať poplatky za vedenie tzv. "dočasných kontaktov", ktoré nahradia vaše, pokým si ich neaktualizujete. V extrémnych prípadoch nedoplnenie kontaktných údajov mohlo viesť k obmedzeniu správy domény, pokiaľ ICANN vyhodnotí, že údaje chýbajú. Našou snahou je predísť tomu včasnou komunikáciou so zákazníkmi.

       

      Kto bude mať prístup k týmto údajom?

      • my EXO HOSTING ako registrátor domény
      • ICANN v prípade kontroly
      • autorizovaný escrow operátor (na účely zálohy)

       

      Kedy začnú tieto zmeny platiť?

      • pravidlá sú účinné od 21. 8. 2025
      • proces doplnenia údajov u existujúcich domén bude prebiehať postupne
    2. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Na prelome februára a marca 2025 sme dokončili prvú fázu zmien zálohovacieho systému na našich serveroch, ktorá zahŕňa zjednodušenie a vylepšenie vnútornej infraštruktúry na zabezpečenie spoľahlivejšej stability a dostupnosti dát.

       

      Zmena vnútornej infraštruktúry zálohovacieho servera

       

      Jedna z prvých vecí, ktoré sme úspešne dokončili (už skôr ako tento kalendárny rok), bolo z dôvodu vyššej bezpečnosti napr. v prípade živelných pohrôm, fyzické presunutie zálohovacích serverov do serverovne v Petržalke, ktorá sa nachádza zhruba 10 kilometrov od datacentra Digitalis, kde máme hlavné servery. Medzi datacentrom a zálohovacou serverovňou máme prenajatú vlastnú trasu na technológii CWDM (Coarse Wavelength Division Multiplexing), čo znamená, že po tejto trase nemôže nik iný komunikovať a je vyhradená len pre naše potreby.

      Samotná štruktúra záloh sa zmenila tak, že odteraz FTP zálohy webu a SQL databáz sú dostupné v zložkách podľa dátumu (čo sme v prípade SQL databáz zrealizovali už oveľa skôr v Control Paneli ako môžete vidieť v našom návode Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli), kedy bola záloha vykonaná. To znamená, že odteraz budete presne vidieť, z ktorého dňa daná záloha pochádza a nebude potrebné si prepočítavať, v ktorej zložke sa nachádza záloha z akého dňa.

      Ako sa prihlásiť na zálohovací server, nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, ktorý sme zároveň aktualizovali po dokončení prvej fáze zmien zálohovacieho systému.

      Po prihlásení na zálohovací server uvidíte dva priečinky:

      • db - záloha SQL databáz
      • web - tu nájdete zálohy FTP súborov

      Oba priečinky obsahujú podpriečinky /backups/ a /snapshots/.

       

      Zálohy SQL databáz

      Zálohy SQL databáz nájdete na zálohovacom serveri v priečinku /db/.

      Pod podpriečinkom /backups/ nájdete zoznam ďalších podpriečinkov s názvami podľa dátumov, kedy boli zálohy databáz automaticky vytvorené. Toto je jeden z hlavných rozdielov, ktoré si všimnete po zmene štruktúry, predtým jednotlivé zálohy boli v zložkách označených číslami 00, 01, atď. V každom podpriečinku nájdete zálohy všetkých databáz, ktoré sa pod danou doménou nachádzali v momente, keď bola záloha vykonaná. Každá databáza je pomenovaná tak, ako ju máte pomenovanú v Control Paneli. V FTP klientovi v stĺpci s dátumom potom môžete vidieť, kedy presne bola daná databáza zálohovaná. Vo veľkej väčšine prípadov časy záloh budú medzi druhou a treťou hodinou v noci.

      Pod podpriečinkom /snapshots/ nájdete snapshoty všetkých SQL databáz, ktoré ste si pod danou doménou sami vytvorili. Každá zálohovaná databáza formou snapshotu je pomenovaná svojim názvom (taký aký má v Control paneli, plus dátumom a časom, kedy presne bol snapshot vytvorený., napr.: db000000xsqldb-2025-02-06-12-51-13.sql)

      76-db-zalohovaci-server.png

       

      Zálohy webu (FTP)

      Zálohy webu (súborov na serveri) sú riešené obdobne, ako v prípade SQL databáz. Aj v tomto prípade po prihlásení na zálohovací server nájdete pod priečinkom /web/ podpriečinky /backups/ a /snapshots/. Podpriečinok /backups/ obsahuje zálohy za posledných 14 dní, kedy ktorá záloha bola vytvorená, každá záloha je označená dátumom v názve priečinka. Zálohuje sa kompletne celý FTP priestor, vrátane systémových priečinkov ako napr. /conf/, /data/ a pod. a samozrejme aj /public_html/. Keď si budete prezerať zoznam samotných zálohovaných súborov, nech vás nemýlia dátumy pri nich ak budú výrazne staršie, dátumy samotných priečinkov a súborov zohľadňujú deň a čas, kedy došlo k poslednej zmene v danom priečinku resp. daného súboru. Takže ak ste nejaký súbor upravili 16. apríla 2003, taký dátum pri ňom uvidíte, aj keď záloha bola vykonaná predvčerom.

      Snapshoty, teda vlastné zálohy súborov na serveri, ktoré ste si manuálne vytvorili nájdete v priečinku /snapshots/.

      76-ftp-zalohovaci-server.png

       

      Zmena adresy zálohovacieho servera

       

      Dlhé roky sme používali adresu zálohovacieho servera backup2.dnsserver.eu. Po novom ako predvolenú adresu môžete použivať adresu backup.exo.eu. V oboch prípadoch ide o FTP hostiteľov, teda nejde o webové stránku, kam sa môžete prihlásiť a sťahovať si zálohy. Ide viac menej len o kozmetickú zmenu, obe adresy sú rovnocenné s prístupom k rovnakým dátam. Nová adresa je ľahšia na zapamätanie, aj zápis.

       

      Návod k zálohám a ďalšie plány

       

      Kompletné informácie k FTP zálohám nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, kde nájdete aj vysvetlivky k FTP zálohám SQL databáz. Pre viac možností zálohovania (aj obnovy) SQL databáz odporúčame návod Prístup k zálohám SQL databáz.

      V ďalších fázach bude možnosť si FTP zálohy obnovovať priamo v Control Paneli, tak ako to je už teraz v prípade obnovy SQL záloh, bez potreby sa prihlasovať na FTP zálohovací server a pre vyššie balíčky plánujeme zálohy poskytovať častejšie ako na 24-hodinovej báze. Ďalej plánujeme možnosť si vytvárania FTP záloh vo formáte .ZIP pre jednoduchšie sťahovanie záloh zo servera do vlastného počítača, viac informácií prinesieme v budúcnosti.

    3. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      16. 10. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.179.0, v ktorej nájdete nasledujúce zmeny a vylepšenia, najmä pre Obchod.

       

      Obchod

       

      Bolo opravených viacero chýb v Obchode, ako napríklad chyba, ktorá nezobrazovala podrobnosti o predaji produktu na mobilných zariadeniach pri pokladni v obchode alebo problém so stopnutím platby, ak boli údaje zákazníka upravené v aplikácii Zákazníci, či chyba, keď v niektorých prípadoch bol užívateľ presmerovaný na ovládací panel stránok namiesto editora. Zároveň boli preložené do slovenčiny niektoré položky na registračnom formulári do profilov zákazníkov v Obchode, keďže pôvodne boli v angličtine.

      Stránka platobných metód bola značne zmenená, jednotlivé metódy odteraz obsahujú stručné popisy, navyše k metóde Stripe pribudli platobné brány ako Google Play alebo Apple Pay. V zmysle týchto zmien bol aj výrazne zmenený návod Pridanie a nastavenie prijímania platieb v Obchode.

      101790-obchod-08-stripe.png

       

      V rozhraní Stripe si môžete nastaviť nielen metódy Google Play a Apple Pay, ale aj napr. Revolut.

      101790-stripe-metody.png

       

      V prípade nastavenia platobných brán kontaktuje prosím technickú podporu danej brány.

×
×
  • Vytvoriť nové...