Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content
  • Zapnutie 2-faktorovej autentifikácie (prihlásenie) do RoundCube


      Ako si zapnúť a nastaviť dvojité overenie prihlásenia do RoundCube.

    Pre zvýšenie bezpečnosti emailovej schránky sme do novej verzie RoundCube Webmail zaviedli možnosť zapnutia 2-faktorovej autentifikácie. Toto zabezpečenie jednoducho funguje tak, že po prihlásení sa do emailovej schránky, budete musieť opísať 6 miestny kód, ktorý vám vygeneruje aplikácia na generovanie bezpečnostných kódov (tieto aplikácie sa označujú skratkou TOTP - Time-based One-Time Password, doslovne Jednorazové heslo založené na čase). Týmto si prístup do emailovej schránky zabezpečí iba jej skutočný majiteľ a schránka je chránená aj pri potencionálne slabšom hesle.

     

    Automatické nastavenie 2-faktorovej autentifikácie

     

    Predtým, než si vysvetlíme postup, odporúčame, aby ste si do mobilu nainštalovali TOTP aplikáciu Google Authenticator (ak máte skúsenosti s inými TOTP aplikáciami, môžete použiť aj tie), ktorú si môžete stiahnuť pre Android aj pre iOS.

    Prihláste sa do RoundCube Webmail schránkou, ku ktorej chcete nastaviť 2-faktorovú autentifikáciu (overenie, prihlásenie). Naľavo v tmavom menu kliknite na Nastavenia (ozubené koleso) a následne na Dvojstupňové overenie. Uvidíte polia s nevyplnenými údajmi, postup ako si automaticky nastaviť 2-faktorové overenie si vysvetlíme pod ilustračným obrázkom:

     

    rc-01-2fa-predvolene-nastavenie.png

     

    Automatické nastavenie zapnutia 2-faktorového overenia je jednoduché, nemusíte vypĺňať žiadne políčka, či nastavenia, kliknite rovno na tlačidlo Vyplniť všetky polia automaticky. Nastavenie sa označí ako zapnuté, tajný kľúč (ktorý slúži na spárovanie s aplikáciou) sa vyplní tiež automaticky, podobne ako Kódy pre obnovenie.

     

    Upozornenie:

    Kódy pre obnovenie si ihneď skopírujte (alebo opíšte) a starostlivo odložte na bezpečné miesto. Slúžia k tomu, keby ste z nejakého dôvodu nemali po ruke mobil s aplikáciou (alebo bol úplne vybitý), tak kódmi pre obnovenie sa môžete prihlásiť. Každý kód sa dá použiť len raz a ten ktorý použijete, sa z nastavení vymaže.

     

    Po kliknutí na tlačidlo Vyplniť všetky polia automaticky vyskočí hlásenie s informáciou ako postupovať s aplikáciou TOTP. Kliknite na OK a naskenujte mobilnou aplikáciou QR kód, ktorý sa zobrazí v nastaveniach

     

    rc-02-naskenovanie-kodu.png

     

    Po naskenovaní pribudne v TOTP aplikácii generátor kódov pre prihlásenie do RoundCube, ktorý sa bude meniť každých 30 (štandardne) sekúnd. Následne v RoundCube dole v nastaveniach do políčka zadajte z aplikácie aktuálny kód a kliknite na Skontrolovať kód.

    Ak je kód správny, vyskočí hlásenie, že kód je v poriadku a môžete kliknúť na Uložiť.

     

    rc-03-ulozenie.png

     

    Pokým nekliknete na Uložiť, tak všetky nastavenia, ktoré ste doteraz spravili, sa zrušia, ak v RoundCube kliknete na hociktorú inú položku (to pre prípad, keby ste sa rozhodli aktuálne nastavenia 2-faktorového overenia neuložiť). Po kliknutí na Uložiť môžete 2-faktorové overenie ihneď používať.

    Pozor, môže sa stať, že prehliadač dané polia v nastavení 2-faktorovej autentifikácie bude považovať za aktualizáciu hesla. Vtedy vyskočí takéto alebo podobné okno. Kliknite na Zrušiť, inak by ste si prepísali heslo do schránky vygenerovaným kódom. Je možné, že dané okno môže vyskočiť viac krát, pokým sa do pamäte načítajú nastavenia 2-faktorovej autentifikácie. Zakaždým kliknite na Zrušiť.

     

    rc-04-upozornenie-prehliadača.png

     

    Teraz keď sa odhlásite zo schránky a znovu prihlásite, po zadaní hesla budete vyzvaní na zadanie kódu z TOTP aplikácie. Môžete si aj označiť, aby ste po dobu 30 dní nemuseli zadávať kódy.

     

    rc-05-prihlasenie.png

     

     

    Vypnutie a opätovné zapnutie 2-faktorovej autentifikácie

     

    Nasledujúce informácie si pozorne prečítajte a postupujte presne podľa nich. Nesprávny postup môže znefunkčniť prihlásenie do emailovej schránky:

    1. Ak sa po nejakom čase rozhodnete nepoužívať 2-faktorové overenie, tak odznačte políčko Zapnúť a kliknite nižšie na stránke na Uložiť.
    2. Ak by ste sa rozhodli 2-faktorové nastavenie po čase používať znovu, označte políčko Zapnúť a kliknite na Uložiť. Otvorte si aplikáciu a do políčka Skontrolovať kód zapíšte kód pre kontrolu, či je aplikácia správna spárovaná s vašou emailovou schránkou.
    3. Ak by nastal prípad (nemal by), že kód je nesprávny, uistite sa, že ste zadali správny kód a keby aj napriek tomu kontrola prebehla neúspešne, naskenujte si QR kód znovu, potom si znovu dajte skontrolovať kód z aplikácie a kliknite na Uložiť.
    4. Ak chcete odpárovať emailovú schránku s aplikáciou, zmažte Tajný kľúč a kliknite na Uložiť. Otvorte si aplikáciu a naskenujte QR kód znovu. TOTP aplikácia veľmi pravdepodobne ohlási, že účet už existuje, tak si ho dajte nahradiť.

     

    Upozornenie:

    Ak zmažete Tajný kľúč a uložíte si všetky nastavenia znovu (takže vygeneruje sa nový Tajný kľúč) nikdy si nezabudnite v TOTP aplikácii znovu načítať QR kód a následne skontrolovať práve vygenerovaný kód. Pokým RoundCube Webmail nevypíše, že kód je správny, neodhlasujte sa z Webmailu - vaša emailová schránka je stále spárovaná s pôvodným QR kódom a po odhlásení nebudú fungovať kódy, ktoré vám aplikácia bude generovať a tak sa do schránky neprihlásite. Tu potom pomôžu už len Kódy pre obnovenie, ak ich nebudete mať, budete musieť vypnúť 2-faktorovú autentifikáciu cez Control Panel (viď nižšie v návode).

     

     

    Manuálne nastavenie 2-faktorovej autentifikácie

     

    V prípade, ak z nejakého dôvodu si chcete nastaviť 2-faktorové overenie manuálne (môže sa stať po predchádzajúcej deaktivácii a opätovnej aktivácii), postupujte nasledovne:

    1. Označte políčko Zapnúť.
    2. Tajný kľúč nevypĺňajte, vypíšte si vlastné kódy (odporúčame 6 miestne čísla) pre obnovenie do všetkých štyroch políčok na riadku Kódy pre obnovenie - tieto kódy si niekam uložte.
    3. Kliknite na Uložiť.
    4. Kliknite na Zobraziť QR kód, spustite aplikáciu a naskenujte si kód TOTP aplikáciou.
    5. Následne do políčka Skontrolovať kód zadajte kód práve vygenerovaný TOTP aplikáciu a skontrolujte. Ak prehliadač vyhlási, že kód je správny, nastavenie bolo úspešne dokončené.

     

    Vyčerpali sa mi moje kódy pre obnovu

     

    Ak sa vám vyčerpali kódy pre obnovenie, kedykoľvek si do políčok (Kódy pre obnovenie) môžete doplniť nové. Po doplnení kódov kliknite na Uložiť. Nezabudnite si aj v tomto prípade skontrolovať práve vygenerovaný kód TOTP aplikáciou pre overenie, či je TOTP aplikácia správne spárovaná s emailovou schránkou.

     

    Zrušenie 2-faktorovej autentifikácie

     

    Keď z nejakého dôvodu potrebujete 2-faktorovú autentifikáciu zrušiť, tak môžete učiniť tak v Control Paneli. Nájdite si v Control Paneli konkrétnu schránku a dajte si ju upraviť (klik na modrú ceruzku).

     

    emailova-schranka-uprava.png

     

    Následne kliknite dole na stránke na Rozšírené nastavenia a tam uvidíte tlačidlo Webmail reset 2FA. Kliknite naň a tým zrušíte 2-faktorovú autentifikáciu.

     

    cp-06-reset-2fa.png


    Link to Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    See also this article

     

    See also this article

     



  • Blogs

    1. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Po vytvorení webovej stránky možno budete chcieť stránku nastaviť tak, aby sa určitý obsah neukladal do vyrovnávajúcej pamäte webového prehliadača, keďže potrebujete, aby sa obsah aktualizoval často, napríklad každý deň. To je vhodné v prípade, ak na stránke ponúkate reštauračné menu vo formáte .PDF, ktoré sa mení každý deň a chcete mať istotu, aby sa na druhý deň návštevníkom nezobrazovala verzia .PDF súboru zo včera alebo z minulého týždňa, keďže už nie je aktuálna.

      Samozrejme sú možnosti, ako si vyrovnávajúcu pamäť internetového prehliadača môžete vyčistiť, ale nie každému to napadne alebo to nepovažuje za praktické.

      Tvorcovia webových stránok však na strane servera môžu zabrániť, aby sa určité typy súborov neukladali do vyrovnávajúcej pamäte (cache) prehliadačov návštevníkov, takže napr. na druhý deň návštevníci uvidia nový obsah. Toto môžeme dosiahnuť pomocou Apache modulu mod_expires.

       

      Nastavenie nepoužívania vyrovnávajúcej pamäte

      Tieto nastavenia môžete zrealizovať pomocou súboru .htaccess. Nižšie je príklad kódu, ktorý si môžete vložiť do daného súboru a zároveň aj nastaviť typy súborov, ktoré si neprajete ukladať do vyrovnávajúcej pamäte:
       

      # VYPNI CACHE
      <IfModule mod_headers.c>
          Header set Cache-Control "no-cache, no-store, must-revalidate"
          Header set Pragma "no-cache"
          Header set Expires 0
      </IfModule>
      
      <FilesMatch "\.(css|flv|gif|htm|html|ico|jpe|jpeg|jpg|js|mp3|mp4|png|pdf|swf|txt)$">
          <IfModule mod_expires.c>
              ExpiresActive Off
          </IfModule>
          <IfModule mod_headers.c>
              FileETag None
              Header unset ETag
              Header unset Pragma
              Header unset Cache-Control
              Header unset Last-Modified
              Header set Pragma "no-cache"
              Header set Cache-Control "max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate"
              Header set Expires "Thu, 1 Jan 1970 00:00:00 GMT"
          </IfModule>
      </FilesMatch>

       

      Vysvetlenie:

      • no-cache: zabezpečí, aby si prehliadač overil pripojením na server, či obsah je stále aktuálny
      • max-age:  nastavenie dĺžky v sekundách, ako dlho môže byť obsah uložený vo vyrovnávacej pamäti (cache) prehliadača. Po uplynutí tejto doby si prehliadač musí vyžiadať novú verziu obsahu zo servera. 0 znamená, že obsah by sa nemal nikdy ukladať do cache, resp. prehliadač sa bude zakaždým dopytovať na server po nový obsah.
      • no-store: príkaz naznačuje, že žiadna vyrovnávajúca pamäť akéhokoľvek druhu, by sa nemala načítavať
      • must-revalidate: funguje obdobne ako no-cache, obsah si načítava na základe nastavenia max-age, obsah si prehliadač preverí po uplynutí max-age. V prípade nuly, zakaždým.

       

      Konkrétne typy súborov, ktoré nechcete, aby sa ukladali, určujete na riadku:

      <FilesMatch "\.(css|flv|gif|htm|html|ico|jpe|jpeg|jpg|js|mp3|mp4|png|pdf|swf|txt)$">

      V zozname si ponechajte len tie typy, ktoré skutočne nechcete, aby sa ukladali do cache, napr. ak nechcete, aby sa ukladali len súbory .PDF, tak si kód upravte takto:

      <FilesMatch "\.(pdf)$">

       

      Ak z nejakého dôvodu nechcete použiť súbor .htaccess, do hlavičky každej stránky si vložte tento kód, čo je alternatívny spôsob, ako nenačítavať obsah z vyrovnávajúcej pamäte:

      <head>
          <meta http-equiv="Cache-Control" content="no-cache, no-store, must-revalidate" />
          <meta http-equiv="Pragma" content="no-cache" />
          <meta http-equiv="Expires" content="0" />
      </head>

       

       

      Nastavenie časového obdobia vyrovnávajúcej pamäte

      Druhý variant, ktorý môžete použiť, je nastavenie obdobia, ako dlho sa majú jednotlivé typy súborov, resp. obsahy, držať v pamäti prehliadača bez ďalšej kontroly na serveri. Pri type súboru .PDF si všimnite, že sme nastavili jeden deň. Ostatné hodnoty môžete ponechať tak ako sú alebo si ich upravte podľa potreby. Obsah, ktorý nezvyknete často meniť, môžete ponechať na dlhšie obdobie, mesiace až roky, ostatný zvoľte kratší (hodiny, dni, max týždne):

       

      ## NASTAV CACHE
      <IfModule mod_expires.c>
          FileETag MTime Size
          AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain text/html text/xml text/css application/xml application/xhtml+xml application/rss+xml application/javascript application/x-javascript
          ExpiresActive On
          ExpiresByType text/html "access 600 seconds"
          ExpiresByType application/xhtml+xml "access 600 seconds"
          ExpiresByType text/css "access 1 month"
          ExpiresByType text/javascript "access 1 month"
          ExpiresByType text/x-javascript "access 1 month"
          ExpiresByType application/javascript "access 1 month"
          ExpiresByType application/x-javascript "access 1 month"
          ExpiresByType application/x-shockwave-flash "access 1 month"
          ExpiresByType application/pdf "access 1 day"
          ExpiresByType image/x-icon "access 1 year"
          ExpiresByType image/jpg "access 1 month"  
          ExpiresByType image/jpeg "access 1 month"
          ExpiresByType image/png "access 1 month"
          ExpiresByType image/gif "access 1 month"
          ExpiresDefault "access 1 month"
      </IfModule>

       

      Dĺžku obdobia, ako dlho chcete alebo potrebujete, aby sa obsah udržiaval vo vyrovnávajúcej pamäti bez opätovnej kontroly na serveri, si môžete definovať nasledovne:

      • year/s
      • month/s
      • week/s
      • day/s
      • hour/s
      • minute/s
      • second/s

       

      Je však možné si vytvoriť aj kombinácie, napr. chcete aby sa prehliadač po nový obsah .PDF súboru dopytoval každých 8 hodín a 30 minút:

      ExpiresByType application/pdf "access 8 hours 30 minutes"

      Obdobne si môžete nastaviť aj ďalšie typy súborov, podľa toho, ako často sa obnovujú.

       

      Pri nastavovaní dĺžky obdobia môžete skúsiť ďalšie alternatívy.

      Napríklad medzi zápisom

      ExpiresByType application/pdf "access 1 day"

      a

      ExpiresByType application/pdf "access plus 1 day"

      je rozdiel nasledovný:

      • access 1 day: nastavíte platnosť cache pre súbory (v našom prípade .PDF) na presne 1 deň od momentu, kedy bol obsah prístupný. Inak povedané, platnosť začne okamžite od času prístupu a vyprší presne o 1 deň.
      • access plus 1 day: "plus" znamená, že sa pridá 1 deň k aktuálnemu času prístupu. Inými slovami, cache vyprší po jednom dni od každého prístupu. Týmto spôsobom sa určí dynamickejší výpočet exspiračného času na základe prístupu k súboru.
    2. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Tento týždeň sme vylepšili správu SQL databáz v Control Paneli.

      Keď sa prihlásite do svojho Control Panela a kliknete na službu Správa databáz, tak uvidíte nové možnosti:

       

      cp-spravovanie-sql-databaz-nove-menu.png

       

      Možnosť Pridať databázu už tam bola a bude tam len táto možnosť, ak v Control Paneli nemáte ešte vytvorené žiadne SQL databázy. Ale ak si nejakú databázu vytvoríte alebo už nejaké databázy vytvorené máte, uvidíte ďalšie možnosti  Importovať databázu a Klonovať databázu.

       

      Import a klonovanie SQL databázy

       

      Import databázy

      Vďaka tejto funkcii môžete migrovať obsahy SQL databáz medzi sebou, dokonca aj z iného hostingu, čím si výrazne uľahčíte migráciu dát k nám. Viac informácií k tomu a ako to zrealizovať, nájdete v návode Import SQL databázy v Control Paneli.

       

      Klonovanie databázy

      Klonovanie databázy je ďalšia užitočná vec, keď si potrebujete spraviť kópiu SQL databázy bez toho, aby ste si museli najprv exportovať zálohu, napr. pomocou phpMyAdmin a rovnako aj importovať. Klonovaním si vytvoríte funkčnú kópiu akejkoľvek pôvodnej databázy, ktorú máte v Control Paneli a môžete ju okamžite používať. Stačí si upraviť údaje k databáze v konfiguračnom súbore redakčného systému. Viac informácií nájdete v návode Klonovanie SQL databázy v Control Paneli.

       

      Dumb (export) SQL databázy

       

      Nakoniec sme pridali ešte možnosť si vytvárať vlastné zálohy pomocou dumpovania databáz.

      Pri každej databáze nájdete napravo tlačidlo Dump, ktorým si môžete exportovať databázy vo formáte .SQL.GZ a ukladať do počítača:

       

      cp-databaza-moznosti.png

       

      Viac informácií nájdete v návode Export SQL databázy v Control Paneli.

      Veríme, že tieto vylepšenia vám spríjemnia prácu v Control Paneli a onedlho prídeme s ďalšími novými zaujímavými vecami 🙂

    3. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      29. augusta 2024 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.152.0, od verzie 10.148.0 pribudlo niekoľko menších vylepšení, ktorých zoznam zhrnieme v tomto článku.

       

      Webová stránka

       

      Oprava chýb

      V prípade dlhých názvov stránok sa mohlo stať, že navigačná ponuka na mobilných zariadeniach bola posunutá mimo viditeľných častí stránky. Tento problém bol odstránený.

       

      Obchod

       

      Oprava chýb

      Bola opravená chyba, ktorá neumožňovala odosielať emaily, ak na serveri bol exspirovaný bezpečnostný SSL/TLS certifikát.

      Opravila sa chyba, keď obrázky produktov, sa nemuseli správne zobrazovať (alebo vôbec) na stránke súhrnu objednávok.

       

      Nové možnosti

      Bolo pridaných viac platobných brán, konkrétne

      • Klarna
      • Mollie
      • Payfast
      • Paytrail
      • PayU

      Kompletný zoznam platobných brán (metód) nájdete v návode Pridanie a nastavenie prijímania platieb v Obchode.

       

      Odteraz je možnosť zobraziť hmotnosť na stránke produktu:

      101520-hmotnost-produktu.png

       

      Ako si nastaviť túto možnosť, nájdete v návode Pridanie a nastavenie parametrov produktu v Obchode.

×
×
  • Create New...