Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content
  • Výber bezpečnostného (SSL/TLS) certifikátu


    Guest Anonymous
    • Ako si vybrať bezpečnostný (SSL/TLS) certifikát a nainštalovať si ho na svoju webovú stránku.

    K čomu slúži bezpečnostný certifikát?

     

    Bezpečnostný certifikát (pomerne často v hovorenej reči označovaný ako SSL certifikát) všeobecne slúži na šifrovanie dát - inak povedané zabezpečuje bezpečnú komunikáciu cez internet, či pri prehliadaní webových stránok, odosielaní emailov, četovaní a pod. V praxi to znamená, že ak napr. niekomu odošlete email, bez zabezpečenej komunikácie by sa dátovo odoslal čistý text, ktorý ste napísali a hacker by ho vedel odchytiť a prečítať, ale vďaka bezpečnostnému certifikátu sa text zašifruje a tým nie je možné ho "počas cesty" prečítať. Rozšifruje sa až u prijímateľa.

    Ako prvý protokol pre zabezpečenú komunikáciu sa používal SSL (Secure Sockets Layer), odtiaľ pochádza ešte stále časté označovanie bezpečnostných certifikátov ako "SSL certifikáty", čo v zásade nie je nesprávne, ale protokol SSL už bol dávnejšie nahradený vylepšeným protokolom TLS (Transport Layer Security), tak skôr by sa malo hovoriť o TLS certifikátoch. Rozdiely medzi SSL a TLS nie sú však nejako markantné a pre bežného používateľa nepodstatné.

    Webová stránka / doména zabezpečená SSL/TLS certifikátom sa vo webovom prehliadači (Chrome či Firefox) začína na HTTPS (stránka bez bezpečnostného certifikátu začína na HTTP) a v dnešnej dobe (zhruba od leta 2018) sa považuje za štandard a pri nezabezpečených stránkach je zobrazené upozornenie, že stránky nepožívajú protokol HTTPS.

     

    Príklad zobrazenia zabezpečenej stránky exohosting.sk...

    ...v Chrome

    https-chrome.png

    ... a vo Firefoxe

    https-firefox.png

     

    Aký certifikát si môžem vybrať?

     

    V našej ponuke máme bezplatný certifikát Let's Encrypt aj platené SSL certifikáty, ktoré sa delia na klasické a wildcard. Kompletný prehľad všetkých certifikátov si môžete pozrieť na našej stránke SSL certifikáty.

     

    Bezplatný certifikát Let's Encrypt

    Let's Encrypt certifikát si môže nainštalovať každý náš zákazník sám vo svojom Control Paneli, pomocou služby SSL certifikáty.

    Podmienkou je, aby doména, pre ktorú sa certifikát má inštalovať, hostovala na našich serveroch (stačí dokonca služba DNS Parking).

    Let's Encrypt má v rámci SAN (Storage Area Network) do 20 subdomén, čo znamená, že jeden certifikát môžete uplatniť na maximálne 20 subdomén. Pred inštaláciou je potrebné rozhodnúť sa, na ktoré všetky subdomény chcete inštaláciu certifikátu Let's Encrypt inštalovať. Samozrejme nie je problém si subdomény dodatočne doplniť alebo vytvoriť úplne nový (ďalší) certifikát s novým zoznamom subdomén.

    Viac informácií o bezplatnom certifikáte Let's Encrypt nájdete v tomto návode.

     

    Platený klasický certifikát

    Klasické certifikáty šifrujú vybraný tvar domény (jedno Common Name) napr. www.exohosting.sk alebo exohosting.sk alebo napr. blog.exohosting.sk, preto pred inštaláciou je potrebné sa rozhodnúť v akom tvare chcete doménu používať (s www alebo bez www), prípadne na akú subdoménu sa má certifikát nainštalovať.

     

    Platený wildcard certifikát

    Wildcard certifikáty šifrujú prenos v rámci celej domény a všetkých subdomén, takže nemusíte sa rozhodovať či chcete doménu používať s www alebo bez a na aké subdomény sa má inštalácia aplikovať. Šifrované budú všetky subdomény, ktoré si dodatočne vytvoríte aj po inštalácii certifikátu. Spravidla sú drahšie ako klasické certifikáty.

     

    Iné certifikáty

    Okrem tejto bežnej ponuky vieme zabezpečiť aj iné certifikáty, v prípade záujmu nás kontaktujte emailom na support@exohosting.sk.

    V prípade, ak máte vlastný certifikát, ktorý ste si zakúpili inde, postupujte podľa návodu Inštalácia vlastného SSL/TLS certifikátu.

     

    Je medzi certifikátmi nejaký rozdiel?

     

    Z hľadiska funkčnosti sú všetky klasické bezpečnostné certifikáty rovnaké. Rozdiel v cene je hlavne v značke vydavateľa, technickej podpore v prípade problémov a napr. aj výšky sumy pri náhrade škody v prípade zneužitia citlivých informácií, ktoré boli šifrované.

    V prípade, ak chcete na doméne prevádzkovať eshop, odporúčame si vybrať medzi platenými certifikátmi.

     

    Potrebujem niečo zmeniť v ohľade certifikátu

     

    V prípade, ak z nejakého dôvodu potrebujete vykonať zmeny v ohľade certifikátov, tak majte na pamäti:

    • ak máte nainštalovaný klasický certifikát, ktorý šifruje len jedno Common name (napr. hlavnú doménu) a chcete uplatniť šifrovanie aj na subdomény, tak si musíte buď nainštalovať Let's Encrypt certifikát (v priebehu inštalácie si nastavíte na ktoré subdomény sa má šifrovanie uplatňovať) alebo vybraný wildcard certifikát.
    • ak máte nainštalovaný Let's Encrypt certifikát a dodatočne si vytvoríte nové subdomény a chcete šifrovanie uplatniť aj na ne, tak Let's Encrypt certifikát si môžete upraviť doplnením nových subdomén (max. 20), na ktoré chcete šifrovanie aplikovať alebo si nainštalujte ďalší Let's Encrypt certifikát a doplňte si tam nové subdomény.

    Link to Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    See also this article

     

    See also this article

     


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.


  • Blogs

    1. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Surfovanie internetom a čítanie emailov, môže priniesť úskalia, ktoré môžu ohroziť vašu bezpečnosť alebo dokonca pripraviť bankový účet o úspory. Tento trend, ktorý sa internetom šíri už roky, sa označuje ako phishing. Ide o neologizmus, ktorý pochádza z angličtiny a vychádza zo slova fishing, čo znamená rybolov. A keď v rybolove chytáte ryby na návnadu, tak podobným spôsobom funguje aj phishing – účelom tejto zákernej taktiky je „uloviť“ dôverčivého návštevníka a získať od neho niečo, čo sa dá zneužiť, najčastejšie prihlasovacie údaje do bankového účtu.

      Ako dochádza k phishingu? Tak, že podvodníci rozosielajú podvodné emaily, ktorými návštevníkov nasmerujú na podvodné stránky, ktoré sa tvária ako dôveryhodné a bežne obsahujú formuláre na zadanie prihlasovacích údajov.

      Taktika pri phishingu prebieha takto: útočník vytvorí email, ktorý vzhľadom pripomína oficiálny email napr. od banky alebo pošty, či kuriérskej služby. Obeťou phishingu sa často stávajú banky, útočníci v ich mene rozosielajú emailové správy, napr. taký email môže upozorňovať na potrebu aktualizácie hesla do internetbankingu, na čo si treba dávať pozor, žiadna banka aktualizáciu hesla žiadať nebude. Ak v takomto emaile kliknete na odkaz, budete najskôr presmerovaní na falošnú stránku, ktorá imituje stránku banky a ak na takejto podvodnej stránke zadáte svoje prihlasovacie údaje, v skutočnosti ich odošlete útočníkovi, ktorý ich môže zneužiť na prihlásenie do vášho skutočného internetbankingu.

      V článku si predstavíme niekoľko príkladov podvodných emailov.

       

      Podvodný email imitujúci banku

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý sa tvári ako od banky, pod obrázkom si popíšeme dôvody, prečo email nie je od banky ale od podvodníka.

       

      36-1-m-bank.png

       

      Vždy ako prvé majte na pamäti, že žiadna banka vám nebude posielať emaily, aby ste si znovu aktivovali účet alebo spravili nejaké nastavenia vo vašom bankovom účte. Ak vám príde email, pri ktorom nie ste si istí, či nie je len podvrhom, tak si všimnite, kto je odosielateľ, resp. z akej emailovej adresy bol email odoslaný. Ak za zavináčom vidíte hocičo iné, len nie webovú adresu banky, ide o podvod. Pozor, za zavináčom môže byť webová adresa, ktorá sa snaží sfalšovať skutočný názov domény. Napr. v prípade banky SLSP môže ísť o doménu spls[.]sk, teda, že sú prehodené písmená, v prípade M-BANK môže ísť napr. o doménu nbank[.]sk, že je zamenené písmeno m za n a podobne.

      Ďalším príkladom podvodného emailu je text, ktorý na vás nalieha, aby ste učinili nejakú akciu a čo najskôr. Takýto email sa snaží vo vás nabudiť pocit ohrozenia, z textu sa dozviete, že váš účet je údajne ohrozený a je potrebné zmeniť heslo čo najskôr. Žiadna banka či iná finančná inštitúcia nebude žiadať zmenu hesla takýmto spôsobom, aj keď treba počítať s možnosťou, že banka môže rozoslať upozornenia v prípade bezpečnostného problému. K takýmto situáciám však dochádza skutočne len výnimočne.

      Text v podvodnom emaile môže byť v rôznych jazykoch, ak je v angličtine a viete, že nejde o zahraničnú stránku, ktorej služby využívate, tak je takmer úplne isté, že ide o podvrh. Ak je v slovenčine, prípadne v češtine, môžete si všimnúť, že text je v "lámanej" forme, teda nemusí byť gramaticky správny, môže mať nezvyklý slovosled a pod., text pripadá ako keby bol preložený cez translátor.

      Veľmi dôležité je všímať si, na akú adresu odkazuje tlačidlo, ktoré vás vyzýva na vykonanie akcie, ako na obrázku vyššie kliknite tu. Ak myšou nabehnete na tlačidlo, tak obyčajne dole vľavo uvidíte, kam odkaz mieri – v tomto prípade vidíme, že odkazuje na doménu cutt[.]ly, ktorá slúži na skracovanie odkazov a ktovie kam ten odkaz smeruje. Banky nepoužívajú skracovače odkazov, tak toto je ďalší so znakov, ktorý upozorňuje na to, že email je podvrhom.

       

      Podvodný email imitujúci Slovenskú poštu

      Minulý rok sa značne rozšírili podvodné emaily, ktoré vyzerali, ako keby boli odoslané Slovenskou poštou, príklad takého emailu je nižšie na obrázku

       

      36-2-slovenska-posta.png

       

      Ako v príklade podvodného emailu, ktorý sa vydával za banku, aj v tomto prípade môžete vidieť niekoľko znakov, ktoré nás upozorňujú, že ide o podvod. Všimnite si zvláštnu adresu odosielateľa, ktorá nijako nesúvisí so Slovenskou poštou.

      Hoci text môže vyzerať dôveryhodne, viete, že o podvod ide najmä vtedy, ak zo Slovenskej pošty neočakávate zásielku. Navyše, ak myšou nabehnete na tlačidlo Potvrďte tu, tak dole vľavo môžete vidieť odkaz na neznámu lokalitu cutt[.]ly podobne ako v predchádzajúcom prípade. V žiadnom prípade nikam neklikajte, email označte za spam a zmažte.

       

      Podvodný email imitujúci PayPal

      Tento príklad podvodného emailu je trochu viac sofistikovaný. Tvári sa, že bol odoslaný službou PayPal z adresy jedného nášho mobilného operátora.

       

      36-3-o2-paypal.png

       

      Tak ako v príklade podvodného emailu z banky, aj v tomto prípade text emailu oznamuje, že nastal „bezpečnostný problém“ s platbou, a snaží sa ešte uistiť, že ak máte niečo spoločné s touto platbou, tak nemusíte nič robiť, ale ak o žiadnej platbe nič neviete, tak kliknutím na tlačidlo ju môžete zrušiť. Je veľmi vysoká pravdepodobnosť, že skôr budete patriť do skupiny, ktorá s danou platbou nemá nič spoločné a teda by ste mali kliknúť na tlačidlo Zrušiť túto platbu. Nabehnutím myšou na odkaz môžete vidieť, že odkaz mieri na skracovaciu službu bit[.]do a s PayPal nemá nič spoločné, takže nikam neklikajte.

      V čom je tento email nebezpečnejší ako predchádzajúce dva podvodné emaily? V tom, že útočníkovi sa podarilo skryť za adresu nášho mobilného operátora, ktorú náš mobilný operátor skutočne používa. V tomto prípade vie pomôcť pohľad do zdrojového kódu emailu, kde môžete vidieť pôvodnú adresu, z ktorej to bolo reálne odoslané, ak však nič také nenájdete, je pravdepodobné, že u odosielateľa bol bližšie nešpecifikovaný bezpečnostný problém, v takomto prípade nie je zlé odosielateľa upozorniť, že z jeho adresy sú odosielané podvodné emaily.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu zmeny hesla do emailovej schránky

      S podobnými emailami sa môžete stretávať často. Podvodný email vás upozorňuje, že vaše heslo čoskoro exspiruje a treba ho nastaviť znovu.

       

      36-4-password-reset.png

       

      Teoreticky je možné, že dostanete podobný email, ak využívate služby na internete, ktoré vyžadujú zmenu hesla aspoň raz za rok, dokonca aj niektoré banky môžu posielať podobné emaily, ale každý takýto email musí spĺňať minimálne podmienky, aby bol odoslaný z adresy banky a odkazy, či tlačidlá smerovali na skutočné stránky banky.

      V obrázku uvedenom vyššie však je možné vidieť, že ide o podvod, ktorý sa snaží ukradnúť heslo do schránky na našich serveroch. Doslova ide o to, že ak chceme naďalej použivať pôvodné heslo, musíme kliknúť na tlačidlo, ktoré nás presmeruje na neznámu stránku (ako vidieť nižšie) a tam zadať prihlasovacie údaje do schránky, čím sa platnosť pôvodného hesla údajne predĺži. V tomto konkrétnom prípade je to nezmysel, žiadna služba nevyžaduje potvrdenie pôvodného hesla, takže takéto emaily môžete označiť za spam a vymazať. Navyše, ako odosielateľa vidíte neznámy server, ktorý so servermi Exo Hosting nemá nič spoločné.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu vyprázdnenia plnej emailovej schránky

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý už na prvý pohľad vyzerá, že nebude v poriadku.

      36-5-email-quota.png

       

      Email bol odoslaný hromadne na neznáme adresy, je napísaný veľmi lámanou slovenčinou a odkaz sa ani nesnaží skryť, takže jasne vidieť kam odkazuje. Ak vám príde takýto email, ktorý už na prvý pohľad vyzerá byť nedôveryhodný, môžete ho rovno označiť za spam a vymazať.

       

      Ako na phishing?

      S podvodnými správami sa stretol a aj stretne asi každý. Dôležité je, aby ste svoj počítač / operačný systém udržiavali aktuálny a tak isto používali najnovšie verzie antivírusových programov, webových prehliadačov a emailových klientov. Práve nedostatočne zabezpečené systémy sa môžu stať terčom pre vírusy, trójske kone, či červy, čím sa podieľajú na šírení nevyžiadaných správ.

      Ak vám príde email, o ktorého pravosti pochybujete, vždy si všímajte, z akej adresy vám bol odoslaný a ak sú v emaile odkazy, všímajte si kam vedú na aké lokality, či kam odkazujú tlačidlá v nich uvedené.

      Takéto emaily označte za spam a vymažte, váš emailový klient sa postupne naučí filtrovať takéto správy a budete ich dostávať menej.

      Ak sa už stalo, že ste klikli na podozrivý odkaz, ešte sa nemusí nič diať, všímajte si na akú stránku ste sa preklikli, ak ide o neznámu webovú lokalitu, ktorá v poli adresy vám nie je známa, tak tam nezadávajte žiadne údaje a zo stránky ihneď odíďte.

      Ak už sa stalo, že ste sa nechali oklamať a napr. na podvodnej stránke ste zadali svoje prihlasovacie údaje do internetbankingu, tak okamžite telefonicky kontaktujte svoju banku.

      Na internete si môžete nájsť niekoľko testov, pomocou ktorých si môžete overiť, aké máte schopnosti rozlišovať pravé správy od podvodných, jeden z takýchto testov nájdete na tejto stránke. Musíte správne rozlíšiť 15 emailov, niektoré môžu byť v poriadku, iné sú podvodné.

      Ak by ste sa s podvodnými emailami stretávali častejšie, môžete nám poslať ich zdrojové kódy na našu emailovú adresu support@exohosting.sk pre bližšiu analýzu.

       

       

    2. News and information

      • 1
        entry
      • 0
        comments
      • 29
        views

      Recent Entries

      Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Vážení zákazníci, v septembri 2023 sa zameriavame na aktualizáciu SQL databáz (MySQL, MariaDB a PostgreSQL).

      10. septembra sme aktualizovali databázy MariaDB verzie 10.5 a 10.6 na 10.11, vďaka čomu databázy MariaDB budú mať plnú podporu až do roku 2028 (kedy už bude ďalšias plne podporovaná verzia).

      O ostatných aktualizáciách vás budeme informovať v tomto článku.

×
×
  • Create New...