Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah
  • Zapnutie a vypnutie ochrany SMTP servera


    Špeciálna ochrana SMTP servera slúži k tomu, aby ste si sami mohli určiť resp. nastaviť, z ktorých krajín chcete či môžete posielať emaily.

     

    nastavenie Špeciálnej ochrany SMTP servera

     

    Špeciálnu ochranu SMTP servera odporúčame zapnúť pre prípad, ak chcete mať istotu, že z vašej schránky budete bezpečne odosielať emaily iba vy z vašich IP adries alebo z krajiny, v ktorej sa nachádzate. V základnom nastavení je táto možnosť vypnutá, takže v prípade použitia SMTP servera na odosielanie pošty môžete emaily odosielať kdekoľvek na svete. Hoci je toto pohodlný spôsob, ako spravovať a odosielať emaily, pre zvýšenie bezpečnosti pokračujte čítaním článku ďalej.

     

    Prihláste sa do svojho Control Panela a kliknite na E-mailové účty:

     

    cp-emailove-ucty.png

     

    Tu máte dve možnosti, buď si Špeciálnu ochranu SMTP servera nastavte cez tlačidlo Hromadná zmena (ak chcete rovnaké nastavenia zrealizovať pre všetky schránky rovnako)...

     

    cp-email-hromadna-zmena.png

     

    Upozornenie:

    Ak zrealizujete nastavenia cez Hromadnú zmenu funguje to tak, že nastavenia ochrany SMTP servera sa pre všetky schránky nastavia automaticky na rovnaké hodnoty. Vtedy uvidíte, že ochrana SMTP servera je pod tlačidlom Hromadná zmena aktívna pre vybrané krajiny. Ale ak upravíte nastavenia ochrany SMTP servera pre čo i len jednu schránku, tak pod tlačidlom Hromadná zmena bude ochrana SMTP servera označená len ako zapnutá, ale už bez vybraných krajín. Ak ochranu SMTP servera vypnete pre hociktorú schránku, tak pod tlačidlom Hromadná zmena bude ochrana SMTP servera označená ako vypnutá, hoci pre ostatné schránky môže byť stále aktívna. Nastavenia ochrany SMTP servera odporúčame nastavovať jednorazovo a potom podľa potreby upravovať konkrétne emailové schránky.

     

    ...alebo u konkrétnej schránky kliknutím na modrú ceruzku (v pravom hornom rohu) - týmto si zrealizujete nastavenia len pre konkrétnu schránku (môžete kliknúť aj na Vypnuté na riadku Špeciálna ochrana SMTP servera, technicky je to jedno na čo kliknete):

     

    cp-emailova-schranka.png

     

    Označte pole Špeciálna ochrana SMTP servera a objavia sa možnosti

    • Rozsah adries - sem si môžete zapísať rozsah IP adries, z ktorých môžete posielať emaily. Ide o pomerne reštriktívne nastavenie, pretože ak sa pripojíte v internetovej sieti s inou IP adresou, ktorej rozsah nebudete mať zadaný v poli, tak email nebudete môcť odoslať.
    • Krajiny - v ľavom stĺpci kliknite na krajiny, z v ktorých sa zvyknete vyskytovať a kliknutím na ne si ich presuňte do stĺpca vpravo (obdobne kliknutím na krajiny v stĺpci vpravo ich odoberiete). Aké krajiny budete mať v stĺpci vpravo, iba z tých budete môcť odoslať email. Treba brať na vedomie, že databáza IP adries sa z času na čas aktualizuje, takže napríklad ak si do zoznamu zaradíte Španielsko a niekde v Madride sa pripojíte do siete nejakého lokálneho poskytovateľa, ktorého IP adresa sa nenachádza v zozname IP adries pridelených pre Španielsko, tak email neodošlete a budete musieť ochranu SMTP servera vypnúť. Toto isté platí aj pre prípad, ak používate nejakú VPN sieť, v častých prípadoch nebudete môcť emaily odosielať.

     

    cp-ochrana-smtp-servera.png

     

    Po nastavení nezabudnite dole kliknúť na Zmeniť a zmeny sa prejavia do 1-2 minút.

     

    Výhody ochrany SMTP servera

     

    Aktivovaná ochrana SMTP servera je dobrou voľbou, ak máte vážny dôvod na to, aby ste možnosť odosielania povolili len z určitých krajín. Napríklad ak necestujete do cudziny a väčšinu času trávite výhradne na Slovensku, tak si ochranu môžete aktivovať a do zoznamu pridať Slovensko, prípadne Česko a z iných krajín nikto nebude vedieť odoslať emaily alebo rozosielať spamy, ak by náhodou získal heslo k vašej schránke.

     

    Nevýhody ochrany SMTP servera

     

    Ak veľa cestujete alebo používate nie príliš známe lokálne siete, či VPN, tak odporúčame ochranu SMTP servera vypnúť. Lepšou voľbou je používanie silných hesiel, aby nikto nedokázal zneužiť vašu schránku a odosielať emaily zo zahraničia. V príkladoch nižšie sú popísané chybové hlásenia, ktoré uvidíte, ak by ste chceli odoslať email z krajiny, ktorú ste si nepridali do zoznamu povolených.

     

    RoundCube

    Ak budete chcieť v RoundCube Webmail odoslať email z krajiny inej, akú ste si povolili v ochrane SMTP servera, tak email sa neodošle, namiesto toho uvidíte v pravom dolnom rohu chybové hlásenie:

     

    Chyba SMTP: [550] Administrative prohibition
     
     

    Thunderbird

    Pri pokuse odoslať email v Thunderbirde vyskočí hlásenie, ktoré môže nabudiť dojem, že máte nesprávne heslo:

     

    tb-prihlasenie-zlyhalo.png

     

    Žiadne heslo zatiaľ netreba zadávať znovu, kliknite na Zrušiť, vyskočí druhé okno, ktoré len informuje o tom, že email sa nepodarilo odoslať, čo je v našom prípade logické:

     

    tb-odoslanie-spravy-zlyhalo.png

     

    Kliknite na OK a otestujte prihlásenie s vašim heslom na RoundCube Webmail (pre prípad, či niekto náhodou naozaj nezmenil vaše heslo). Ak sa úspešne prihlásite, odošlite email priamo z RoundCube a ak dostanete chybové hlásenie Chyba SMTP: [550], tak si v Control Paneli skontrolujte či nemáte zapnutú ochranu SMTP a aké krajiny tam máte pridané.

     

    Gmail

    To isté platí, ak svoju schránku používate v prostredí Gmailu. Takto vaša pošta "cestuje" cez servery Google, ktoré sa nachádzajú v rôznych krajinách a tie tiež treba pridať do zoznamu. V prvom rade ide o Spojené štáty americké (USA), odporúčame pridať aj Belgicko, Francúzsko, Fínsko a Veľkú Britániu, keďže Gmail využíva servery aj v týchto krajinách.

    Ak nebudete mať v zozname povolených krajín všetky krajiny, ktoré tam musíte mať, tak síce email sa odošle, ale adresátovi nedorazí a vráti sa naspäť s chybou:

     

    g-535-incorrect-authentication-data.png

     

    Tak ako v predchádzajúcom prípade, aj v tomto platí to isté: skúste sa prihlásiť na RoundCube Webmail, či sa viete prihlásiť (pre prípad, či niekto náhodou naozaj nezmenil vaše heslo). Ak sa úspešne prihlásite, odošlite email priamo z RoundCube a ak dostanete chybové hlásenie Chyba SMTP: [550], tak si v Control Paneli skontrolujte či nemáte zapnutú ochranu SMTP a aké krajiny tam máte pridané.

     

    Upozornenie:

    Ani v jednom prípade zo všetkých spomenutých sa nepokúšajte email odosielať znovu a znovu, náš systém to bude považovať za neplatné pokusy o prihlásenie sa a takto si môžete zablokovať prístup úplne.

     

    Odkaz na Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    Pozrite aj tento článok

     

    Pozrite aj tento článok

     



  • Blogy

    1. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Telekomunikačný operátor Orange oznámil, že v priebehu februára 2025 začne blokovať port 25, ktorý sa používa na komunikáciu, konkrétne odosielanie emailov (SMTP). Komunikácia cez port 25 býva štandardne nešifrovaná, čo znižuje bezpečnosť komunikácie.

      Táto zmena nebude mať žiadny vplyv na využívanie a fungovanie našich služieb, ale ak vám internetové pripojenie zabezpečuje Orange a vo svojom emailovom klientovi máte v SMTP nastaveniach zadaný port 25, tak môžete mať pri odosielaní emailov problémy.

      My v EXO Hostingu svojim zákazníkom dlhodobo odporúčame používať pri nastavovaní SMTP pripojenia porty 465, prípadne 587, ktoré zabezpečujú šifrované pripojenie.

      Aký port používate v SMTP nastaveniach, si môžete skontrolovať vo svojich emailových klientoch, ak tam vidíte porty 465 alebo 587, nemusíte v nastaveniach nič meniť.

      Ak v SMTP nastaveniach vidíte port 25, tak bude potrebné, aby ste si ho zmenili na 465 (šifrovanie SSL) alebo na 587 (šifrovanie STARTTLS). V oboch prípadoch si taktiež musíte nastaviť server odosielanej pošty na smtp.exohosting.com. Táto zmena bude vyžadovať aj opätovné zadanie hesla, tak sa najprv uistite prihlásením na Webmail, že heslo ku svojej schránke viete.

       

      V emailových klientoch si SMTP porty upravíte nasledovne:

      Mozilla Thunderbird

       

      V Thunderbirde hore v hlavnom menu kliknite na Nástroje a následne dole v ponuke na Nastavenia účtu. Naľavo v stĺpci uvidíte zoznam emailových účtov, ktoré používate v Thunderbirde. V zozname sa presuňte dole a mali by ste vidieť položku Server pre odosielanie pošty (SMTP). Kliknite na ňu a v okne napravo sa vyrojí zoznam schránok so SMTP nastaveniami. Skontrolujte si všetky položky (všetkých schránok, ktoré máte u nás v EXO Hostingu) spôsobom, že na každú kliknete a dole sa zobrazí, aký server a port máte nastavený. Ak tam vidíte Názov servera: smtp.exohosting.com a Port: 465 (Zabezpečenie pripojenia: SSL/TLS) alebo Port: 587 (Zabezpečenie pripojenia: STARTTLS), je to v poriadku, nemusíte nič robiť.

      71-thunderbird-smtp-nastavenia-prehlad.png

       

      Ak tam však uvidíte Názov servera: smtp.<vasa-domena.tld>, Port: 25Zabezpečenie pripojenia: žiadne, hore napravo kliknite na tlačidlo Upraviť. Následne si upravte položky tak, aby ste ich mali podľa príkladu uvedeného nižšie. Okrem položiek Popis: (tam si dajte čo chcete, ideálne názov schránky) a Používateľské meno: (to je váš emailový účet, tu nemeňte nič). Kliknite na OK a skúste odoslať email. Thunderbird pri pokuse odoslať email by mal teraz zobraziť okno pre zadanie hesla do schránky, tak mu ho zadajte a email by sa už mal odoslať bez problémov.

      71-thunderbird-smtp-odporucane-nastavenia.png

       

      Microsoft Outlook a Apple Mail

       

      V prípade Microsoft Outlook môžete používať viac rôznych verzií, Orange pripravil manuál v PDF formáte, podľa ktorého môžete postupovať. Nastavenia sú obdobné ako v prípade vyššie uvedeného Thunderbirdu a manuál obsahuje aj návod k Apple Mail.

    2. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Na prelome februára a marca 2025 sme dokončili prvú fázu zmien zálohovacieho systému na našich serveroch, ktorá zahŕňa zjednodušenie a vylepšenie vnútornej infraštruktúry na zabezpečenie spoľahlivejšej stability a dostupnosti dát.

       

      Zmena vnútornej infraštruktúry zálohovacieho servera

       

      Jedna z prvých vecí, ktoré sme úspešne dokončili (už skôr ako tento kalendárny rok), bolo z dôvodu vyššej bezpečnosti napr. v prípade živelných pohrôm, fyzické presunutie zálohovacích serverov do serverovne v Petržalke, ktorá sa nachádza zhruba 10 kilometrov od datacentra Digitalis, kde máme hlavné servery. Medzi datacentrom a zálohovacou serverovňou máme prenajatú vlastnú trasu na technológii CWDM (Coarse Wavelength Division Multiplexing), čo znamená, že po tejto trase nemôže nik iný komunikovať a je vyhradená len pre naše potreby.

      Samotná štruktúra záloh sa zmenila tak, že odteraz FTP zálohy webu a SQL databáz sú dostupné v zložkách podľa dátumu (čo sme v prípade SQL databáz zrealizovali už oveľa skôr v Control Paneli ako môžete vidieť v našom návode Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli), kedy bola záloha vykonaná. To znamená, že odteraz budete presne vidieť, z ktorého dňa daná záloha pochádza a nebude potrebné si prepočítavať, v ktorej zložke sa nachádza záloha z akého dňa.

      Ako sa prihlásiť na zálohovací server, nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, ktorý sme zároveň aktualizovali po dokončení prvej fáze zmien zálohovacieho systému.

      Po prihlásení na zálohovací server uvidíte dva priečinky:

      • db - záloha SQL databáz
      • web - tu nájdete zálohy FTP súborov

      Oba priečinky obsahujú podpriečinky /backups/ a /snapshots/.

       

      Zálohy SQL databáz

      Zálohy SQL databáz nájdete na zálohovacom serveri v priečinku /db/.

      Pod podpriečinkom /backups/ nájdete zoznam ďalších podpriečinkov s názvami podľa dátumov, kedy boli zálohy databáz automaticky vytvorené. Toto je jeden z hlavných rozdielov, ktoré si všimnete po zmene štruktúry, predtým jednotlivé zálohy boli v zložkách označených číslami 00, 01, atď. V každom podpriečinku nájdete zálohy všetkých databáz, ktoré sa pod danou doménou nachádzali v momente, keď bola záloha vykonaná. Každá databáza je pomenovaná tak, ako ju máte pomenovanú v Control Paneli. V FTP klientovi v stĺpci s dátumom potom môžete vidieť, kedy presne bola daná databáza zálohovaná. Vo veľkej väčšine prípadov časy záloh budú medzi druhou a treťou hodinou v noci.

      Pod podpriečinkom /snapshots/ nájdete snapshoty všetkých SQL databáz, ktoré ste si pod danou doménou sami vytvorili. Každá zálohovaná databáza formou snapshotu je pomenovaná svojim názvom (taký aký má v Control paneli, plus dátumom a časom, kedy presne bol snapshot vytvorený., napr.: db000000xsqldb-2025-02-06-12-51-13.sql)

      76-db-zalohovaci-server.png

       

      Zálohy webu (FTP)

      Zálohy webu (súborov na serveri) sú riešené obdobne, ako v prípade SQL databáz. Aj v tomto prípade po prihlásení na zálohovací server nájdete pod priečinkom /web/ podpriečinky /backups/ a /snapshots/. Podpriečinok /backups/ obsahuje zálohy za posledných 14 dní, kedy ktorá záloha bola vytvorená, každá záloha je označená dátumom v názve priečinka. Zálohuje sa kompletne celý FTP priestor, vrátane systémových priečinkov ako napr. /conf/, /data/ a pod. a samozrejme aj /public_html/. Keď si budete prezerať zoznam samotných zálohovaných súborov, nech vás nemýlia dátumy pri nich ak budú výrazne staršie, dátumy samotných priečinkov a súborov zohľadňujú deň a čas, kedy došlo k poslednej zmene v danom priečinku resp. daného súboru. Takže ak ste nejaký súbor upravili 16. apríla 2003, taký dátum pri ňom uvidíte, aj keď záloha bola vykonaná predvčerom.

      Snapshoty, teda vlastné zálohy súborov na serveri, ktoré ste si manuálne vytvorili nájdete v priečinku /snapshots/.

      76-ftp-zalohovaci-server.png

       

      Zmena adresy zálohovacieho servera

       

      Dlhé roky sme používali adresu zálohovacieho servera backup2.dnsserver.eu. Po novom ako predvolenú adresu môžete použivať adresu backup.exo.eu. V oboch prípadoch ide o FTP hostiteľov, teda nejde o webové stránku, kam sa môžete prihlásiť a sťahovať si zálohy. Ide viac menej len o kozmetickú zmenu, obe adresy sú rovnocenné s prístupom k rovnakým dátam. Nová adresa je ľahšia na zapamätanie, aj zápis.

       

      Návod k zálohám a ďalšie plány

       

      Kompletné informácie k FTP zálohám nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, kde nájdete aj vysvetlivky k FTP zálohám SQL databáz. Pre viac možností zálohovania (aj obnovy) SQL databáz odporúčame návod Prístup k zálohám SQL databáz.

      V ďalších fázach bude možnosť si FTP zálohy obnovovať priamo v Control Paneli, tak ako to je už teraz v prípade obnovy SQL záloh, bez potreby sa prihlasovať na FTP zálohovací server a pre vyššie balíčky plánujeme zálohy poskytovať častejšie ako na 24-hodinovej báze. Ďalej plánujeme možnosť si vytvárania FTP záloh vo formáte .ZIP pre jednoduchšie sťahovanie záloh zo servera do vlastného počítača, viac informácií prinesieme v budúcnosti.

    3. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      20. 3. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.165.0, ktorá prináša významnú zmenu pre Obchod.

       

      Obchod

       

      Vytvorenie zákazníckeho účtu

      Odteraz si zákazníci, ktorí nakupujú v Obchode, budú môcť zaregistrovať zákaznícky účet, ktorý zjednoduší správu ich objednávok.

       

      Naľavo od Košíka pribudla ikonka na vytvorenie/prihlásenie účtu:

      101650-eshop-prihlasovacia-ikona.png

       

      Ak zákazník nemá účet, po kliknutí na ikonku, si ho môže na karte Registrovať zaregistrovať

      101650-eshop-registracia.png

       

      Po kliknutí na Pokračovať dostane informáciu, že bol vytvorený účet, ktorý treba ešte potvrdiť kliknutím na odkaz v emailovej správe:

      101650-eshop-odoslanie-registracie.png

       

      Príklad emailovej správy na potvrdenie registrácie účtu:

      101650-eshop-email-pre-potvrdenie-registracie.png

       

      Úspešné potvrdenie, teraz sa zákazník môže prihlásiť:

      101650-eshop-registracia-uctu-potvrdena.png

       

      Pri registrácii účtu je dôležitá emailová adresa. Ak sa použije rovnaká emailová adresa, ktorá bola už predtým použitá na objednávku tovaru, tak všetky objednávky sa zlúčia pod toto konto.

      Každý zákazník s vytvoreným kontom bude mať zjednodušené objednávanie tovaru, keďže nebude potrebné nanovo zadávať údaje pre doručenie (tie počas vytvárania novej objednávky môže upraviť podľa potreby, okrem emailovej adresy) a všetky svoje objednávky bude vidieť na jednej stránke, príklad:

      101650-eshop-zakaznicky-panel.png

       

      Ide hlavne o prehľad, ak by potreboval upraviť svoje kontaktné údaje, je potrebné, aby kontaktoval správcu obchodu.

      Vytvorenie účtu a objednávku si môžete otestovať na našej vzorovej stránke exoweb.sk

×
×
  • Vytvoriť nové...