Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Skočiť na obsah
Predvianočná akcia na EXOWEB 2025 ×
  • Ako sa pripojiť pomocou FTP a nahrať si stránku na server


      Ako si vytvoriť a nastaviť prihlasovacie údaje pre FTP pripojenie a nahrať stránku na server.

    Ak si chcete vytvoriť webovú stránku a k vašej doméne už máte aj webové miesto, tak potrebujete nahrať obsah na server.

     

    Vytvorenie, nastavenie alebo zmena účtu FTP

     

    Prvé, čo je potrebné vykonať, je vytvoriť si alebo aktualizovať FTP účet. Každá doména po priradení do Control Panela má vytvorený základný FTP účet, ku ktorému si môžete zmeniť heslo - základné heslo je rovnaké ako do Control Panela (heslo pre FTP odporúčame zmeniť z bezpečnostných dôvodov).

    Heslo k FTP si môžete zmeniť cez Control Panel, naľavo v menu kliknite na Webhosting, vyberte doménu, ku ktorej chcete zmeniť alebo nastaviť heslo k FTP a v sekcii služieb kliknite na Správa FTP účtov:

     

    cp-sprava-ftp-uctov.png

     

    Keď kliknete na Správa FTP účtov, uvidíte informácie o FTP údajoch (serveroch a portoch), dočasnú adresu vašej webovej lokality (zobrazí obsah stránky aj keď ešte nefungujú DNS záznamy) a základné konto pre prihlásenie na FTP (s názvom vašej domény), pomocou ktorého sa môžete prihlásiť na server. Ako prvé odporúčame kliknúť na modrú ceruzku napravo a upraviť si konto, vysvetlenie pod obrázkom:

     

    cp-hlavny-ftp-ucet.png

     

    Po kliknutí na modrú ceruzku si môžete si nastaviť (resp. vygenerovať) nové heslo. Pôvodné heslo, je rovnaké ako ku Control panelu, preto z bezpečnostných dôvodov odporúčame si ho zmeniť na iné. Postačí kliknúť na Generovať, heslo si skopírujte (budete ho potrebovať) a dole kliknite na Zmeniť:

     

    cp-hlavny-ftp-ucet-nove-heslo.png

     

    Pri generovaní hesla sa automaticky zobrazuje nápoveda, či heslo spĺňa bezpečnostné požiadavky. Preto heslo si môžete zadať aj nejaké svoje, ak bude spĺňať všetky požiadavky.

    Taktiež si môžete nastaviť Špeciálnu ochranu FTP konta, predvolená možnosť je nastavená na slovenské a české IP adresy, ak cestujete mimo týchto krajín a potrebujete používať FTP, odporúčame ochranu vypnúť úplne.

    • Bez ochrany ftp konta - na FTP budete mať povolenie sa prihlásiť zo všetkých krajín vo svete
    • Rozsah ip adries - tu si nastavte IP adresu (alebo adresy), z ktorých sa bežne pripájate. Ak váš internetový provider vám zmení IP adresu, ktorá bude mimo rozsah, pripojenie nebude možné a bude potrebné si IP adresu aktualizovať. Túto možnosť odporúčame používať len vo výnimočných prípadoch a ideálne ak používate len pevnú IP adresu.
    • FTP štít (iba sk a cz ip adresy) - pripojenie bude povolené len zo známych slovenských a českých IP adries uložených v našej databáze. Ak máte vybranú túto možnosť a bezpečne viete, že ste na slovenskej alebo českej IP adrese, navštívte stránku Moja IP adresa, skopírujte si vašu IP adresu a pošlite nám ju na email support@exohosting.sk, aby sme ju mohli zaradiť do databázy. V prípade ak sa súrne potrebujete pripojiť na FTP, odporúčame dočasne zrušiť túto možnosť (prepnúť na možnosť Bez ochrany ftp konta)

     

    Vytvorenie FTP prístupu pre konkrétnu zložku alebo subdoménu

     

    FTP kontá pre prípad potreby si môžete nastaviť aj pre prihlásenie do konkrétnej zložky alebo subdomény. Tieto zložky alebo subdomény, ku ktorým chcete vytvoriť priamy FTP prístup, musia fyzicky existovať, takže najprv si vytvorte zložku (adresár) resp. subdoménu, ak zložka / subdoména fyzicky neexistuje, nebude možné FTP konto vytvoriť. Potom vytvorte samotné FTP konto a v tomto prípade je potrebné zadať cestu k zložke ako v príklade na obrázku...

     

    cp-ftp-ucet-pre-zlozku.png

     

    ... alebo k subdoméne. Všimnite si, ako sa adresa v poli Adresár, oproti prvému prípadu.

     

    cp-ftp-ucet-pre-subdomenu.png

     

    Aké meno zvolíte, také sa automaticky priradí k názvu domény a spolu vytvoria prihlasovacie meno pre ďalší účet na FTP. Napríklad ak pri vytváraní nového FTP účtu zvolíte prihlasovacie meno programator, a doménu máte exotechnologies.sk, tak konečné prihlasovacie meno bude exotechnologies.sk.programator.

     

    cp-vytvorenie-ftp-uctu-pre-subdomenu.png

     

     

    Prihlásenie na server pomocou protokolu FTP

     

    Prihlásenie si môžete otestovať pomocou WebFTP na adrese https://monsta.dnsserver.eu/ - stačí vám zadať prihlasovacie meno (štandardne názov domény bez www) a heslo. Zadávať server nemusíte, ten je nastavený už automaticky.

     

    Prihlásenie pomocou Monsta FTP webového klienta:

    Na prihlásenie je potrebné zadávať server, stačí prihlasovacie meno a heslo.

     

    webftp-monsta-prihlasenie.png

     

    Monsta FTP odporúčame používať pre menšie úpravy stránky alebo v prípade núdze. Ak sa potrebujete pravidelne pripájať na server (FTP), odporúčame používať nejaký FTP klient. Viac informácií nájdete nižšie v sekcii Prihlásenie na server pomocou FTP klientov.

    Po prihlásení uvidíte východziu stromovú štruktúru adresárov na serveri

    • conf - tu nájdete php.ini súbory pre jednotlivé PHP verzie, súbory môžete upravovať podľa potreby
    • data - sem si môžete v prípade potreby dočasne odkladať zálohy súborov, adresár data je prístupný len cez FTP
    • logs - sem sa ukladali záznamy procesov, tie teraz nájdete v Control Paneli pod službou Logy, zložka bude v budúcnosti odstránená
    • public_html - sem nahrávajte súbory webovej stránky
      • _sub - pod public_html nájdete zložku _sub, sem nahrávajte zložky, ktoré majú byť subdoménami
    • ssh - systémová zložka
    • wrappers - systémová zložka

     

    webftp-monsta-ftp-adresare.png

     

     

    Všeobecné odporúčania pre začiatočníkov

    • stránku musíte nahrávať do adresára public_html - adresár public_html predstavuje u nás hlavnú (koreňovú, root) zložku, do ktorej treba nahrávať súbory, ak chcete mať stránku na hlavnej doméne
    • musí existovať indexová stránka - index.html, index.htm, index.php, index.php3 alebo index.wml, ak žiadnu takúto stránku nebudete mať, vaša doména bude vracať chybu 403 (Forbidden)
    • server rozoznáva malé a veľké písmena, čiže Index.html nie je to isté ako index.html - odporúčame používať malé písmená, niektoré redakčné systémy môžu používať aj veľké písmená, v tomto prípade odporúčame do týchto názvov nezasahovať
    • skontrolujte, či ste vymazali index.php, ktorý bol do vášho priestoru vložený po vytvorení konta - alebo si vytvorte vlastný index.php, ktorým pôvodný súbor prepíšete, inak sa bude zobrazovať naša východzia stránka s ponukou hostingových služieb
    • ak si chcete vytvoriť subdoménu, vytvárať ju musíte v zložke _sub (ktorá sa nachádza pod zložkou public_html), ako nazvete zložku v zložke _sub, tak sa bude nazývať subdoména, viac informácií nájdete v článku Ako si môžem vytvoriť subdoménu?
    • maximálna veľkosť jediného nahrávaného súboru môže byť 3000 MB

     

    Prihlásenie na server pomocou FTP a SSH klientov

     

    Pri správe súborov na serveri odporúčame používať FTP klient, vďaka ktorému si súbory webovej stránky budete vedieť spravovať pohodlnejšie. Nasledujúci zoznam obsahuje odporúčaných FTP klientov, kliknutím na odkaz sa presmerujete na konkrétny návod.

     

    Pokročilejší užívatelia môžu skúsiť použiť SSH klient.



    Odkaz na Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    Pozrite aj tento článok

     

     

    Pozrite aj tento článok

     

     



  • Blogy

    1. Tento článok je skôr oznámením, čo sa tohto času začína realizovať v ohľade doménových názvov a ich kontaktov. Vo viacerých aspektoch súvisí s článkom NIS2: Nové pravidlá pre bezpečnejší digitálny svet, ktorý sme zverejnili pred necelým mesiacom.

      Organizácia ICANN, ktorá dohliada na globálnu správu doménových mien, prišla s novou požiadavkou, ktorá od 21. augusta 2025 vstúpila do platnosti a týka sa aktualizácie pravidiel Registrar Data Escrow (RDE). Tieto pravidlá určujú, aké údaje musia registrátori domén bezpečne ukladať a pravidelne odovzdávať tretej strane ako zálohu - pre prípad, ak by došlo k technickej chybe alebo ukončeniu činnosti registrátora (čo sa nás ako EXO Hostingu priamo netýka, ale aj tak je to potrebné).

       

      Čo sa mení?

      Nové pravidlá vyžadujú, aby v týchto bezpečnostných zálohách boli uvedené kompletné kontaktné údaje držiteľa domény.

      V minulosti boli niektoré domény registrované v tzv. "thin WHOIS" režime, v ktorom sa kontaktné údaje držiteľa nezaznamenávali priamo v centrálnych systémoch - najmä pri starších registráciách. Z historických dôvodov tak existujú domény, pri ktorých momentálne neexistujú úplné kontaktné informácie.

       

      Čo to znamená pre vás?

      • ak sú kontaktné údaje k vašej doméne kompletné, nie je potrebná žiadna akcia
      • ak nám pri kontrole záznamov chýbajú povinné údaje, budeme vás kontaktovať s jednoduchou výzvou na ich doplnenie
      • cieľom je zabezpečiť, že všetky domény spĺňajú aktuálne pravidlá ICANN a sú chránené v prípade mimoriadnych udalostí

       

      Spoplatnenie neúplných údajov

      V prípade, ak nám register (miesto, kde registrujeme domény) oznámi, že eviduje neúplné údaje, začína od tohto momentu plynúť 30 dňová lehota na ich doplnenie. Ak tak nenastane, register nám začne účtovať poplatky za tzv. "dočasný kontakt" (ktorý obsahuje všetky potrebné údaje a vzťahuje sa na fyzickú adresu registrátora), ktorý budeme nútení vám vyúčtovať.

       

      Prečo je to dôležité?

      Tento proces:

      • zvyšuje bezpečnosť a transparentnosť správy domén
      • chráni vlastníkov domén pred stratou kontroly
      • umožňuje rýchlu obnovu domén v prípade technických problémov

       

      Ďakujeme za spoluprácu

      Chápeme, že doplnenie údajov môže byť pre niekoho dodatočná úloha, ale robíme to preto, aby vaša doména bola v súlade s medzinárodnými štandardmi a maximálne chránená.

       

      Ak máte otázky, náš tím podpory vám rád pomôže, zároveň sme však pripravili aj zoznam často kladených otázok týkajúcich sa tejto záležitosti:

       

      Prečo sa tieto zmeny zavádzajú?

      ICANN aktualizovala pravidlá pre tzv. Data Escrow program, ktorý slúži na ochranu domén. Od augusta 2025 musí byť v bezpečnostných zálohách uvedený kompletný kontaktný profil držiteľa domény. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a zabezpečiť, že vlastníci domén budú môcť svoje domény obnoviť v prípade technických problémov alebo zlyhania registrátora.

       

      Čo je to Data Escrow?

      Je to bezpečnostná záloha údajov o doménach, ktorú registrátori odovzdávajú nezávislej tretej strane. Ak by registrátor prestal fungovať alebo nastal iný vážny problém, ICANN vďaka tejto zálohe dokáže zabezpečiť, že držitelia nestratia svoje domény.

       

      Čo znamená, že niektoré domény boli registrované v "thin WHOIS" režime?

      Pri "thin WHOIS" systéme sa kontaktné údaje držiteľa neukladajú centrálne v registri, ale iba u registrátora. V minulosti tak vznikli záznamy, kde kontaktné údaje chýbajú alebo sú neúplné. Nové pravidlá však vyžadujú, aby boli doplnené.

       

      Musím niečo urobiť?

      Väčšina zákazníkov nemusí robiť nič. Ak zistíme, že pri vašej doméne chýbajú údaje, budeme vás kontaktovať a požiadať o doplnenie. Z vašej strany pôjde o jednoduchý úkon, prihlásite sa do Control Panela, v sekcii Kontakty si skontrolujete a aktualizujete údaje ak to bude potrebné, tak cez Zmeny nám pošlete autorizovanú požiadavku na Aktualizáciu údajov vo WHOIS. Celý postup nájdete v návode Zmena kontaktných údajov a Zmena vlastníka domény, aktualizácia údajov vo WHOIS (oba spolu súvisia)

       

      Čo sa stane, ak údaje nedoplním?

      Bez doplnených údajov nebude možné splniť nové ICANN požiadavky.

      Je veľmi pravdepodobné, že jednotlivé registre, kde vedieme registráciu konkrétnych doménových koncoviek, si môžu účtovať poplatky za vedenie tzv. "dočasných kontaktov", ktoré nahradia vaše, pokým si ich neaktualizujete. V extrémnych prípadoch nedoplnenie kontaktných údajov mohlo viesť k obmedzeniu správy domény, pokiaľ ICANN vyhodnotí, že údaje chýbajú. Našou snahou je predísť tomu včasnou komunikáciou so zákazníkmi.

       

      Kto bude mať prístup k týmto údajom?

      • my EXO HOSTING ako registrátor domény
      • ICANN v prípade kontroly
      • autorizovaný escrow operátor (na účely zálohy)

       

      Kedy začnú tieto zmeny platiť?

      • pravidlá sú účinné od 21. 8. 2025
      • proces doplnenia údajov u existujúcich domén bude prebiehať postupne
    2. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      Na prelome februára a marca 2025 sme dokončili prvú fázu zmien zálohovacieho systému na našich serveroch, ktorá zahŕňa zjednodušenie a vylepšenie vnútornej infraštruktúry na zabezpečenie spoľahlivejšej stability a dostupnosti dát.

       

      Zmena vnútornej infraštruktúry zálohovacieho servera

       

      Jedna z prvých vecí, ktoré sme úspešne dokončili (už skôr ako tento kalendárny rok), bolo z dôvodu vyššej bezpečnosti napr. v prípade živelných pohrôm, fyzické presunutie zálohovacích serverov do serverovne v Petržalke, ktorá sa nachádza zhruba 10 kilometrov od datacentra Digitalis, kde máme hlavné servery. Medzi datacentrom a zálohovacou serverovňou máme prenajatú vlastnú trasu na technológii CWDM (Coarse Wavelength Division Multiplexing), čo znamená, že po tejto trase nemôže nik iný komunikovať a je vyhradená len pre naše potreby.

      Samotná štruktúra záloh sa zmenila tak, že odteraz FTP zálohy webu a SQL databáz sú dostupné v zložkách podľa dátumu (čo sme v prípade SQL databáz zrealizovali už oveľa skôr v Control Paneli ako môžete vidieť v našom návode Automatické zálohovanie SQL databáz v Control Paneli), kedy bola záloha vykonaná. To znamená, že odteraz budete presne vidieť, z ktorého dňa daná záloha pochádza a nebude potrebné si prepočítavať, v ktorej zložke sa nachádza záloha z akého dňa.

      Ako sa prihlásiť na zálohovací server, nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, ktorý sme zároveň aktualizovali po dokončení prvej fáze zmien zálohovacieho systému.

      Po prihlásení na zálohovací server uvidíte dva priečinky:

      • db - záloha SQL databáz
      • web - tu nájdete zálohy FTP súborov

      Oba priečinky obsahujú podpriečinky /backups/ a /snapshots/.

       

      Zálohy SQL databáz

      Zálohy SQL databáz nájdete na zálohovacom serveri v priečinku /db/.

      Pod podpriečinkom /backups/ nájdete zoznam ďalších podpriečinkov s názvami podľa dátumov, kedy boli zálohy databáz automaticky vytvorené. Toto je jeden z hlavných rozdielov, ktoré si všimnete po zmene štruktúry, predtým jednotlivé zálohy boli v zložkách označených číslami 00, 01, atď. V každom podpriečinku nájdete zálohy všetkých databáz, ktoré sa pod danou doménou nachádzali v momente, keď bola záloha vykonaná. Každá databáza je pomenovaná tak, ako ju máte pomenovanú v Control Paneli. V FTP klientovi v stĺpci s dátumom potom môžete vidieť, kedy presne bola daná databáza zálohovaná. Vo veľkej väčšine prípadov časy záloh budú medzi druhou a treťou hodinou v noci.

      Pod podpriečinkom /snapshots/ nájdete snapshoty všetkých SQL databáz, ktoré ste si pod danou doménou sami vytvorili. Každá zálohovaná databáza formou snapshotu je pomenovaná svojim názvom (taký aký má v Control paneli, plus dátumom a časom, kedy presne bol snapshot vytvorený., napr.: db000000xsqldb-2025-02-06-12-51-13.sql)

      76-db-zalohovaci-server.png

       

      Zálohy webu (FTP)

      Zálohy webu (súborov na serveri) sú riešené obdobne, ako v prípade SQL databáz. Aj v tomto prípade po prihlásení na zálohovací server nájdete pod priečinkom /web/ podpriečinky /backups/ a /snapshots/. Podpriečinok /backups/ obsahuje zálohy za posledných 14 dní, kedy ktorá záloha bola vytvorená, každá záloha je označená dátumom v názve priečinka. Zálohuje sa kompletne celý FTP priestor, vrátane systémových priečinkov ako napr. /conf/, /data/ a pod. a samozrejme aj /public_html/. Keď si budete prezerať zoznam samotných zálohovaných súborov, nech vás nemýlia dátumy pri nich ak budú výrazne staršie, dátumy samotných priečinkov a súborov zohľadňujú deň a čas, kedy došlo k poslednej zmene v danom priečinku resp. daného súboru. Takže ak ste nejaký súbor upravili 16. apríla 2003, taký dátum pri ňom uvidíte, aj keď záloha bola vykonaná predvčerom.

      Snapshoty, teda vlastné zálohy súborov na serveri, ktoré ste si manuálne vytvorili nájdete v priečinku /snapshots/.

      76-ftp-zalohovaci-server.png

       

      Zmena adresy zálohovacieho servera

       

      Dlhé roky sme používali adresu zálohovacieho servera backup2.dnsserver.eu. Po novom ako predvolenú adresu môžete použivať adresu backup.exo.eu. V oboch prípadoch ide o FTP hostiteľov, teda nejde o webové stránku, kam sa môžete prihlásiť a sťahovať si zálohy. Ide viac menej len o kozmetickú zmenu, obe adresy sú rovnocenné s prístupom k rovnakým dátam. Nová adresa je ľahšia na zapamätanie, aj zápis.

       

      Návod k zálohám a ďalšie plány

       

      Kompletné informácie k FTP zálohám nájdete v našom návode Prístup k FTP záloham webu, kde nájdete aj vysvetlivky k FTP zálohám SQL databáz. Pre viac možností zálohovania (aj obnovy) SQL databáz odporúčame návod Prístup k zálohám SQL databáz.

      V ďalších fázach bude možnosť si FTP zálohy obnovovať priamo v Control Paneli, tak ako to je už teraz v prípade obnovy SQL záloh, bez potreby sa prihlasovať na FTP zálohovací server a pre vyššie balíčky plánujeme zálohy poskytovať častejšie ako na 24-hodinovej báze. Ďalej plánujeme možnosť si vytvárania FTP záloh vo formáte .ZIP pre jednoduchšie sťahovanie záloh zo servera do vlastného počítača, viac informácií prinesieme v budúcnosti.

    3. Roman
      Najnovší zápis

      Pridal Roman,

      16. 10. 2025 bol Exoweb aktualizovaný na verziu 10.179.0, v ktorej nájdete nasledujúce zmeny a vylepšenia, najmä pre Obchod.

       

      Obchod

       

      Bolo opravených viacero chýb v Obchode, ako napríklad chyba, ktorá nezobrazovala podrobnosti o predaji produktu na mobilných zariadeniach pri pokladni v obchode alebo problém so stopnutím platby, ak boli údaje zákazníka upravené v aplikácii Zákazníci, či chyba, keď v niektorých prípadoch bol užívateľ presmerovaný na ovládací panel stránok namiesto editora. Zároveň boli preložené do slovenčiny niektoré položky na registračnom formulári do profilov zákazníkov v Obchode, keďže pôvodne boli v angličtine.

      Stránka platobných metód bola značne zmenená, jednotlivé metódy odteraz obsahujú stručné popisy, navyše k metóde Stripe pribudli platobné brány ako Google Play alebo Apple Pay. V zmysle týchto zmien bol aj výrazne zmenený návod Pridanie a nastavenie prijímania platieb v Obchode.

      101790-obchod-08-stripe.png

       

      V rozhraní Stripe si môžete nastaviť nielen metódy Google Play a Apple Pay, ale aj napr. Revolut.

      101790-stripe-metody.png

       

      V prípade nastavenia platobných brán kontaktuje prosím technickú podporu danej brány.

×
×
  • Vytvoriť nové...