Ak sa rozhodnete zmigrovať svoju webovú stránku od inej webhostingovej spoločnosti, spôsobov môže byť viacero, v tomto návode si predstavíme všeobecný postup, ktorý by mal zvládnuť každý.
Pred samotnou migráciou je dobré si rozmyslieť, čo všetko si prajete zmigrovať. Obyčajne ide o tieto tri veci:
- doména
- webová stránka
- emaily
Technicky nie je podstatné, kde doménu máte zaregistrovanú, webová stránka aj emaily sa dajú zmigrovať aj bez toho, aby ste k nám previedli doménu. V každom prípade však odporúčame migráciu aj s prevodom domény, ktorú si vďaka tomu budete spravovať z rovnakej administrácie ako webhostingové služby.
Objednávka služieb
Začať môžete objednávkou prevodu domény, v tejto objednávke si zároveň môžete objednať aj webhosting. Ak má ísť o bežnú webovú stránku, odporúčame balíček Puzzle X (veľkosť 1 - 20 GB), v prípade náročnejších projektov v objednávke označte Biznis X. Zo začiatku odporúčame si objednať viac miesta (platí pri Puzzle X), aby sa nestalo že pri kopírovaní súborov si zaplníte všetko miesto (po dokončení migrácie si môžete v prípade potreby miesto upraviť tak, ako budete potrebovať).
Celý postup s objednávkou prevodu domény a hostingu nájdete v návode Prevod domény do EXO Hosting - v tomto návode máte spôsoby ako si objednať prevod (a hosting) ako nový zákazník, aj ako existujúci (ako existujúci zákazník si objednávku môžete vytvoriť priamo v Control Paneli). Ak ste nový zákazník a objednávku vytvárate cez náš portál exohosting.sk, tak počas objednávky si zároveň vytvoríte aj nový vlastný Control Panel, v ktorom si budete spravovať webhostingové služby.
Keď objednávka bude dokončená, po prihlásení do Control Panela uvidíte svoju doménu s objednaným hostingom. Zatiaľ to vidíte len tu, doména, ktorú stále máte u iného registrátora resp. prevádzkovateľa služieb, nie je ešte technicky napojená na naše servery, takže akékoľvek zmeny, čo spravíte v Control Paneli, sa na webovej stránke neprejavia. V sekcii Fakturácia uvidíte proformu, kde bude platba za prevod domény a poplatok za poskytnutie webhostingu. Samotný prevod domény ešte nemusíte realizovať, zatiaľ to nebude potrebné (viď nižšie sekciu Stav domény a kontrola výsledku migrácie).
Vytvorenie FTP účtu a nahratie webovej stránky na server
V Control Paneli si vyhľadajte službu Správa FTP účtov a prečítajte si návod Ako sa pripojiť pomocou FTP a nahrať si stránku na server, kde nájdete postup ako si na naše servery nahrať svoju webovú stránku, ktorú máte na serveroch iného poskytovateľa (takže musíte si ju z jeho serverov najprv stiahnuť) - ak máte technické zručnosti, môžete si stránku zmigrovať pomocou SSH, viac informácií nájdete v návode Kopírovanie súborov medzi servermi pomocou SSH, čím si môžete skopírovať súbory webovej stránky bez toho, aby ste si ich museli najprv sťahovať do počítača (ale kvôli zálohe aj tak odporúčame, aby ste si svoju stránku stiahli do počítača).
Keď webovú stránku budete mať nahratú na našich serverov, cez Control Panel si môžete zmigrovať SQL databázu (ak vaša webová stránka používa nejakú SQL databázu) - podrobné informácie nájdete v návode Import SQL databázy v Control Paneli - článok si pozorne prečítajte, je tam aj nalinkovaný postup, ako si SQL databázu vytvoriť.
Následne je potrebné, aby ste si upravili konfiguračný súbor redakčného systému tak, aby sa súbory stránky, ktoré ste si nahrali na naše servery, pripájali k SQL databáze, ktorú ste si k nám zmigrovali. Ak by ste tak neučinili, súbory webovej stránky, by sa stále pripájali na SQL databázu, ktorú ste mali na pôvodných serveroch. Príklad ako na to, môžete vidieť napríklad v návode pre WordPress: Úprava konfiguračného súboru WordPress.
Stav domény a kontrola výsledku migrácie
Zatiaľ sme zmigrovali len súbory webovej stránky a SQL databázu, doména je zatiaľ stále registrovaná u pôvodného registrátora, tam funguje spolu s pôvodnou webovou stránkou a prijímajú sa tam emaily.
Teraz máte viacero možností:
- v DNS záznamoch zmeniť A záznamy na naše servery, čím sa webová stránka začne načítavať z našich serverov
- zmeniť menné servery na naše, čím sa začnú automaticky načítavať naše služby (takže okrem webovej stránky začnete aj emaily prijímať u nás)
- previesť doménu k nám a nastaviť naše menné servery (čo je obdobný prípad ako o riadok vyššie)
- otestovať funkčnosť webovej stránky úpravou súboru hosts
V zásade môžete zrealizovať hocijaký krok, podrobnejšie si popíšeme úpravu súboru hosts. Tento súbor "nasmeruje" váš webový prehliadač na IP adresu, ktorú zadáte doméne. Tu netreba niečo viac vysvetľovať, všetky podrobnosti nájdete v návode Ako si upraviť súbor hosts, aby sa doména načítavala z inej lokality. Tento celý proces slúži len k tomu, že si ním môžete overiť funkčnosť zmigrovanej webovej stránky na vašej doméne bez toho, aby ste ju previedli k nám alebo jej zmenili menné servery či konkrétne DNS záznamy. Tento krok môžete zrealizovať, nemusíte, je to na vás.
Ak nechcete nič kontrolovať cez úpravu súboru hosts, môžete nám zaslať autorizačný kľúč pre prevod domény, ktorý si vyžiadajte od pôvodného registrátora domény, my doménu prevedieme, nastavíme naše menné servery a do niekoľko málo hodín po aktualizácii DNS záznamov sa webová stránka na vašej doméne bude načítavať z našich serverov.
Migrácia emailov
Po prevode domény a nastavení našich menných serverov sa po aktualizácii DNS záznamov začnú prijímať emaily na našich serveroch.
Zatiaľ sme zmigrovali webovú stránku, SQL databázu, doménu, ale emaily zatiaľ nie. V tomto prípade sú možnosti:
Ak používate emailový klient (Microsoft Outlook alebo Mozilla Thunderbird), kde máte na účtoch nastavený protokol POP, tak nemusíte migrovať nič, keďže prijatú poštu máte uloženú vo svojich počítačoch (ako aj odoslanú), potrebné je len, aby ste si upravili servery a porty na naše servery. Ich zoznam nájdete v návode Aké servery a porty si nastaviť pre IMAP, POP a SMTP.
Ak ste u pôvodného poskytovateľa používali len Webmail (napr. RoundCube alebo Horde) alebo vo svojich emailových klientoch ste používali protokol IMAP, tak emaily bude treba zmigrovať. Ako na to, nájdete v návode Migrácia emailov od iného poskytovateľa do EXO Hosting, konkrétne odporúčame postup podľa sekcie Migrácia emailov synchronizáciou schránok. Ak používate emailový klient (Microsoft Outlook alebo Mozilla Thunderbird), tak aj v tomto prípade bude potrebné, aby ste si upravili nastavenia konta IMAP podľa návodu. Po úprave nastavení konta IMAP budete už aj emaily môcť používať u nás.
Pozrite aj tento článok
Pozrite aj tento článok