Súbory cookie sú nevyhnutné pre plynulý chod našej webstránky a poskytovanie našich služieb. Zároveň používame cookies na zacielenie reklamy a aby ste čo najlepšie vedeli využívať našu internetovú stránku. Vaše osobné údaje budú spracované a informácie z vášho zariadenia (súbory cookie, jedinečné identifikátory a ďalšie údaje zariadenia) môžu byť uchovávané, používané a zdieľané s dodávateľmi tretích strán, prípadne používané konkrétne týmto webom alebo aplikáciou. Niektorí dodávatelia môžu spracúvať vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu, proti ktorému môžete vzniesť námietku. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Ďalšie informácie a možnosti nastavenia vašich preferencií nájdete v rámci našich Podmienok ochrany súkromia. Súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov?
nevyhnutné cookies - cookies potrebné pre plynulý chod stránky a poskytovanie našich služieb
voliteľné cookies - cookies zabezpečujúce personalizáciu reklám a zber analytických a štatistických dát návštevnosti pre zlepšenie našich služieb
EXO HOSTING
Jump to content
  • Bezpečnostná kontrola emailovej schránky


    Guest Anonymous
    • Ako postupovať, keď vaša emailová schránka bola napadnutá.

    Zvláštne správanie sa emailovej schránky

     

    Niekedy sa môže stať, že vaša emailová schránka sa začne správať zvláštne, začnú sa vám doručovať zvláštne emaily zo zvláštnych adries a navyše môžete mať ešte problém s odosielaním, že emailový klient (napr. Outlook) odmieta správu odoslať alebo že vám do schránky začalo chodiť akosi podozrivo veľa spamu.

    Podobné problémy môžu zaznamenať aj vaši známi, ktorí keď vám odošlú email, tak im sa vráti zvláštna notifikácia, napr. podobná tejto:
     

    -----Original Message-----
    From: Mail Delivery System [mailto:Mailer-Daemon@mail3s41.dnsserver.eu]
    Sent: Tuesday, December 03, 2019 3:04 AM
    To: info@mojadomena.tld
    Subject: Mail delivery failed: returning message to sender
    
    This message was created automatically by mail delivery software.
    
    A message that you sent could not be delivered to one or more of its
    recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:
    
    hacker@spam.tld

     

    V tomto prípade, keď v notifikácii vy alebo vaši známi vidia neznáme emailové adresy, už je evidentné, že vaša emailová schránka bola veľmi pravdepodobne hacknutá, niekto uhádol vaše nedostatočne silné heslo a schránku upravil tak, aby sa mu vaše emaily preposielali na jeho emailovú adresu.

    V tomto prípade treba rýchlo konať, lebo vaša schránka je súčasťou rozosielania spamu, čím ohrozíte nielen jej reputáciu, ale aj reputáciu svojej celej domény, čo môže mať negatívny dopad na jej postavenie vo výsledkoch vyhľadávania v Google alebo aj vaša riadna pošta začne končiť v spame.

     

    Krok č. 1 - Zmena hesla k emailovej schránke

     

    Najprv je dôležité, aby ste si zmenili svoje heslo k emailovej schránke na zložitejšie, ako ste doteraz používali, odporúčame použiť funkciu vygenerovania hesla, ktorá vygeneruje bezpečné heslo spĺňajúce všetky požiadavky. Po zmene hesla hacker stratí možnosť zneužívať vašu schránku na rozosielanie nevyžiadanej pošty, ale ešte stále môže vedieť preposielať vašu emailovú komunikáciu do svojej schránky a preto je nutné zrealizovať nasledujúce body vo Webmaile:

    • Kontrola Identity (v prípade, ak odošlete email a vám sa vráti nedoručenka obsahujúcu neznámu adresu)
    • Kontrola Filtrov (v prípade, ak vám niekto pošle email a vráti sa mu nedoručenka obsahujúcu neznámu adresu)

     

    Krok č. 2 - Kontrola identity

     

    Prihláste sa na RoundCube Webmail a kliknite naľavo v menu na Nastavenia:

     

    rc-nastavenia.png

     

    a potom v stĺpci naľavo kliknite na položku Identity. Po kliknutí na Identity v druhom stĺpci uvidíte najmenej jednu identitu, ktorá by mala byť označená vašou emailovou adresou:

     

    rc-identity.png

     

    Kliknite na názov svojej emailovej schránky a uistite sa, že vidíte aspoň takto vyplnené údaje, kde bude zadaná len vaša emailová adresa.

    V žiadnom prípade v políčkach Odpovedať na a (alebo) Skrytá kópia nesmie byť zadaná žiadna neznáma emailová adresa, ak áno, ihneď ju zmažte a kliknite dole na Uložiť.

     

    rc-nastavenia-identity.png

     

    V ostatných políčkach môžete mať vypísané svoje vlastné údaje, vrátane podpisu. V podpise neodporúčame používať presmerované odkazy, spam filtre zvyknú takúto poštu blokovať.

     

    Upozornenie:

    Práve pre tento dôvod, keď vo vašej identite sú pochybné údaje, spôsobuje to, že ak odošlete email, tak kópia sa odošle na pochybný email - antispamové filtre na základe takejto pochybnej identity emailové správy zablokujú a nepustia ďalej, takže adresát, ktorému ste písali, email nedostane alebo ak podozrivá emailová adresa má -nejaký- problém s prijímaním, tak sa vám vráti nedoručenka (ako v príklade úplne hore).

     

     

    Krok č. 3 - Kontrola Filtrov

     

    Po uistení, že dáta v Identite sú v poriadku, kliknite na Filtre a mali by ste tam vidieť toto (za predpokladu, že už ste si medzitým nevytvorili nejaký vlastný filter):

     

    rc-filtre.png

     

    Ak tam budete vidieť nejaký neznámy filter, kliknite naň a uvidíte takéto niečo:

     

    rc-filtre-nastavenie.png

     

    a to znamená, že vám niekto uhádol do schránky heslo a pridal tam pravidlo, aby všetky emaily, ktoré vám poslali známi, boli automaticky presmerované na email hackera.

    Ak by ste tam videli akýkoľvek neznámy, či podozrivý filter, kliknite hore na ikonu koša a filter zmažte.

    Stáva sa, že tieto pravidlá vytvárajú automatizovaní roboti, ktorí tam vkladajú presmerovania na nezmyselné schránky, takže presmerované emaily sa nemajú kam doručiť a vašim známym sa správa vráti ako nedoručená a myslia si, že vaša schránka neexistuje alebo tam vidia odkaz na inú zvláštnu adresu (viď príklad úplne hore).

     

    Záverečné odporúčania

     

    Dôvod, prečo nastali takéto situácie, je jednoduchý a často je to kvôli tomu, že si užívatelia k svojim schránkam nastavili nedostatočne silné heslá. Preto odporúčame vždy nastavovať silné heslá. Silným heslom výrazne zabezpečíte svoju schránku a prakticky úplne znemožníte jej hacknutie.

    Keď si preveríte, že vaša schránka na Webmaile už je v poriadku a vie prijímať a odosielať emaily bez problémov, tak potom skontrolujte svojho emailového klienta (ak používate) Outlook alebo Thunderbird vo vašom počítači, či tiež vedia prijímať a odosielať emaily (pri pokuse prijať a odoslať emaily, budete musieť zadať nové heslo, ktoré ste si nastavili v Kroku č. 1.)

    V prípade, ak by problémy v klientoch pretrvávali aj po kontrole schránky cez RoundCube Webmail, tak je potrebné, aby ste si preverili správne nastavenie serverov a portov.

    Nezabudnite si aktualizovať operačný systém vo vašom zariadení (počítač, notebook), aktualizovať antivírový program a preskenovať počítač.

    Nakoniec odporúčame ešte zvýšiť dôveryhodnosť svojich emailových schránok a celej domény pomocou SPF, DKIM a prípadne aj DMARC záznamov, čím výrazne obmedzíte rozosielanie nevyžiadaných správ.

    Pre zvýšenie bezpečnosti odporúčame používať aj ochranu SMTP servera, kde si po aktivácii môžete pridať zoznam povolených krajín , z ktorých je možné odosielať emaily.


    Link to Control Panel: https://setup.dnsserver.eu/

    See also this article

     

    See also this article

     


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.


  • Blogs

    1. Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Surfovanie internetom a čítanie emailov, môže priniesť úskalia, ktoré môžu ohroziť vašu bezpečnosť alebo dokonca pripraviť bankový účet o úspory. Tento trend, ktorý sa internetom šíri už roky, sa označuje ako phishing. Ide o neologizmus, ktorý pochádza z angličtiny a vychádza zo slova fishing, čo znamená rybolov. A keď v rybolove chytáte ryby na návnadu, tak podobným spôsobom funguje aj phishing – účelom tejto zákernej taktiky je „uloviť“ dôverčivého návštevníka a získať od neho niečo, čo sa dá zneužiť, najčastejšie prihlasovacie údaje do bankového účtu.

      Ako dochádza k phishingu? Tak, že podvodníci rozosielajú podvodné emaily, ktorými návštevníkov nasmerujú na podvodné stránky, ktoré sa tvária ako dôveryhodné a bežne obsahujú formuláre na zadanie prihlasovacích údajov.

      Taktika pri phishingu prebieha takto: útočník vytvorí email, ktorý vzhľadom pripomína oficiálny email napr. od banky alebo pošty, či kuriérskej služby. Obeťou phishingu sa často stávajú banky, útočníci v ich mene rozosielajú emailové správy, napr. taký email môže upozorňovať na potrebu aktualizácie hesla do internetbankingu, na čo si treba dávať pozor, žiadna banka aktualizáciu hesla žiadať nebude. Ak v takomto emaile kliknete na odkaz, budete najskôr presmerovaní na falošnú stránku, ktorá imituje stránku banky a ak na takejto podvodnej stránke zadáte svoje prihlasovacie údaje, v skutočnosti ich odošlete útočníkovi, ktorý ich môže zneužiť na prihlásenie do vášho skutočného internetbankingu.

      V článku si predstavíme niekoľko príkladov podvodných emailov.

       

      Podvodný email imitujúci banku

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý sa tvári ako od banky, pod obrázkom si popíšeme dôvody, prečo email nie je od banky ale od podvodníka.

       

      36-1-m-bank.png

       

      Vždy ako prvé majte na pamäti, že žiadna banka vám nebude posielať emaily, aby ste si znovu aktivovali účet alebo spravili nejaké nastavenia vo vašom bankovom účte. Ak vám príde email, pri ktorom nie ste si istí, či nie je len podvrhom, tak si všimnite, kto je odosielateľ, resp. z akej emailovej adresy bol email odoslaný. Ak za zavináčom vidíte hocičo iné, len nie webovú adresu banky, ide o podvod. Pozor, za zavináčom môže byť webová adresa, ktorá sa snaží sfalšovať skutočný názov domény. Napr. v prípade banky SLSP môže ísť o doménu spls[.]sk, teda, že sú prehodené písmená, v prípade M-BANK môže ísť napr. o doménu nbank[.]sk, že je zamenené písmeno m za n a podobne.

      Ďalším príkladom podvodného emailu je text, ktorý na vás nalieha, aby ste učinili nejakú akciu a čo najskôr. Takýto email sa snaží vo vás nabudiť pocit ohrozenia, z textu sa dozviete, že váš účet je údajne ohrozený a je potrebné zmeniť heslo čo najskôr. Žiadna banka či iná finančná inštitúcia nebude žiadať zmenu hesla takýmto spôsobom, aj keď treba počítať s možnosťou, že banka môže rozoslať upozornenia v prípade bezpečnostného problému. K takýmto situáciám však dochádza skutočne len výnimočne.

      Text v podvodnom emaile môže byť v rôznych jazykoch, ak je v angličtine a viete, že nejde o zahraničnú stránku, ktorej služby využívate, tak je takmer úplne isté, že ide o podvrh. Ak je v slovenčine, prípadne v češtine, môžete si všimnúť, že text je v "lámanej" forme, teda nemusí byť gramaticky správny, môže mať nezvyklý slovosled a pod., text pripadá ako keby bol preložený cez translátor.

      Veľmi dôležité je všímať si, na akú adresu odkazuje tlačidlo, ktoré vás vyzýva na vykonanie akcie, ako na obrázku vyššie kliknite tu. Ak myšou nabehnete na tlačidlo, tak obyčajne dole vľavo uvidíte, kam odkaz mieri – v tomto prípade vidíme, že odkazuje na doménu cutt[.]ly, ktorá slúži na skracovanie odkazov a ktovie kam ten odkaz smeruje. Banky nepoužívajú skracovače odkazov, tak toto je ďalší so znakov, ktorý upozorňuje na to, že email je podvrhom.

       

      Podvodný email imitujúci Slovenskú poštu

      Minulý rok sa značne rozšírili podvodné emaily, ktoré vyzerali, ako keby boli odoslané Slovenskou poštou, príklad takého emailu je nižšie na obrázku

       

      36-2-slovenska-posta.png

       

      Ako v príklade podvodného emailu, ktorý sa vydával za banku, aj v tomto prípade môžete vidieť niekoľko znakov, ktoré nás upozorňujú, že ide o podvod. Všimnite si zvláštnu adresu odosielateľa, ktorá nijako nesúvisí so Slovenskou poštou.

      Hoci text môže vyzerať dôveryhodne, viete, že o podvod ide najmä vtedy, ak zo Slovenskej pošty neočakávate zásielku. Navyše, ak myšou nabehnete na tlačidlo Potvrďte tu, tak dole vľavo môžete vidieť odkaz na neznámu lokalitu cutt[.]ly podobne ako v predchádzajúcom prípade. V žiadnom prípade nikam neklikajte, email označte za spam a zmažte.

       

      Podvodný email imitujúci PayPal

      Tento príklad podvodného emailu je trochu viac sofistikovaný. Tvári sa, že bol odoslaný službou PayPal z adresy jedného nášho mobilného operátora.

       

      36-3-o2-paypal.png

       

      Tak ako v príklade podvodného emailu z banky, aj v tomto prípade text emailu oznamuje, že nastal „bezpečnostný problém“ s platbou, a snaží sa ešte uistiť, že ak máte niečo spoločné s touto platbou, tak nemusíte nič robiť, ale ak o žiadnej platbe nič neviete, tak kliknutím na tlačidlo ju môžete zrušiť. Je veľmi vysoká pravdepodobnosť, že skôr budete patriť do skupiny, ktorá s danou platbou nemá nič spoločné a teda by ste mali kliknúť na tlačidlo Zrušiť túto platbu. Nabehnutím myšou na odkaz môžete vidieť, že odkaz mieri na skracovaciu službu bit[.]do a s PayPal nemá nič spoločné, takže nikam neklikajte.

      V čom je tento email nebezpečnejší ako predchádzajúce dva podvodné emaily? V tom, že útočníkovi sa podarilo skryť za adresu nášho mobilného operátora, ktorú náš mobilný operátor skutočne používa. V tomto prípade vie pomôcť pohľad do zdrojového kódu emailu, kde môžete vidieť pôvodnú adresu, z ktorej to bolo reálne odoslané, ak však nič také nenájdete, je pravdepodobné, že u odosielateľa bol bližšie nešpecifikovaný bezpečnostný problém, v takomto prípade nie je zlé odosielateľa upozorniť, že z jeho adresy sú odosielané podvodné emaily.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu zmeny hesla do emailovej schránky

      S podobnými emailami sa môžete stretávať často. Podvodný email vás upozorňuje, že vaše heslo čoskoro exspiruje a treba ho nastaviť znovu.

       

      36-4-password-reset.png

       

      Teoreticky je možné, že dostanete podobný email, ak využívate služby na internete, ktoré vyžadujú zmenu hesla aspoň raz za rok, dokonca aj niektoré banky môžu posielať podobné emaily, ale každý takýto email musí spĺňať minimálne podmienky, aby bol odoslaný z adresy banky a odkazy, či tlačidlá smerovali na skutočné stránky banky.

      V obrázku uvedenom vyššie však je možné vidieť, že ide o podvod, ktorý sa snaží ukradnúť heslo do schránky na našich serveroch. Doslova ide o to, že ak chceme naďalej použivať pôvodné heslo, musíme kliknúť na tlačidlo, ktoré nás presmeruje na neznámu stránku (ako vidieť nižšie) a tam zadať prihlasovacie údaje do schránky, čím sa platnosť pôvodného hesla údajne predĺži. V tomto konkrétnom prípade je to nezmysel, žiadna služba nevyžaduje potvrdenie pôvodného hesla, takže takéto emaily môžete označiť za spam a vymazať. Navyše, ako odosielateľa vidíte neznámy server, ktorý so servermi Exo Hosting nemá nič spoločné.

       

      Podvodný email imitujúci potrebu vyprázdnenia plnej emailovej schránky

      Nižšie je príklad podvodného emailu, ktorý už na prvý pohľad vyzerá, že nebude v poriadku.

      36-5-email-quota.png

       

      Email bol odoslaný hromadne na neznáme adresy, je napísaný veľmi lámanou slovenčinou a odkaz sa ani nesnaží skryť, takže jasne vidieť kam odkazuje. Ak vám príde takýto email, ktorý už na prvý pohľad vyzerá byť nedôveryhodný, môžete ho rovno označiť za spam a vymazať.

       

      Ako na phishing?

      S podvodnými správami sa stretol a aj stretne asi každý. Dôležité je, aby ste svoj počítač / operačný systém udržiavali aktuálny a tak isto používali najnovšie verzie antivírusových programov, webových prehliadačov a emailových klientov. Práve nedostatočne zabezpečené systémy sa môžu stať terčom pre vírusy, trójske kone, či červy, čím sa podieľajú na šírení nevyžiadaných správ.

      Ak vám príde email, o ktorého pravosti pochybujete, vždy si všímajte, z akej adresy vám bol odoslaný a ak sú v emaile odkazy, všímajte si kam vedú na aké lokality, či kam odkazujú tlačidlá v nich uvedené.

      Takéto emaily označte za spam a vymažte, váš emailový klient sa postupne naučí filtrovať takéto správy a budete ich dostávať menej.

      Ak sa už stalo, že ste klikli na podozrivý odkaz, ešte sa nemusí nič diať, všímajte si na akú stránku ste sa preklikli, ak ide o neznámu webovú lokalitu, ktorá v poli adresy vám nie je známa, tak tam nezadávajte žiadne údaje a zo stránky ihneď odíďte.

      Ak už sa stalo, že ste sa nechali oklamať a napr. na podvodnej stránke ste zadali svoje prihlasovacie údaje do internetbankingu, tak okamžite telefonicky kontaktujte svoju banku.

      Na internete si môžete nájsť niekoľko testov, pomocou ktorých si môžete overiť, aké máte schopnosti rozlišovať pravé správy od podvodných, jeden z takýchto testov nájdete na tejto stránke. Musíte správne rozlíšiť 15 emailov, niektoré môžu byť v poriadku, iné sú podvodné.

      Ak by ste sa s podvodnými emailami stretávali častejšie, môžete nám poslať ich zdrojové kódy na našu emailovú adresu support@exohosting.sk pre bližšiu analýzu.

       

       

    2. News and information

      • 1
        entry
      • 0
        comments
      • 30
        views

      Recent Entries

      Roman
      Latest Entry

      By Roman,

      Vážení zákazníci, v septembri 2023 sa zameriavame na aktualizáciu SQL databáz (MySQL, MariaDB a PostgreSQL).

      10. septembra sme aktualizovali databázy MariaDB verzie 10.5 a 10.6 na 10.11, vďaka čomu databázy MariaDB budú mať plnú podporu až do roku 2028 (kedy už bude ďalšias plne podporovaná verzia).

      O ostatných aktualizáciách vás budeme informovať v tomto článku.

×
×
  • Create New...